Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به نامه اساتید دانشگاه‌های کشور به رییس جمهوری و درخواست ورود دکتر حسن روحانی به موضوع دانشجویان بازداشت شده، گفت: رئیس جمهوری همواره دغدغه اعتلای دانشگاه ها را دارد.

به گزارش ایرنا، در نامه اساتید دانشگاهی با اشاره به بازداشت تعدادی از دانشجویان در ماه‌های اخیر به ویژه پس از اعتراضات دی‌ماه آمده است که فضای دانشگاه را «امن می‌خواهیم، نه امنیتی».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در بخش دیگری از نامه درخواست شده است که رئیس جمهوری در راستای وظایف پاسداری از حقوق ملت و حمایت از فضای انتقادی دانشجویی، وارد عمل شود و از دانشجویان حمایت کند.
غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که یکی از 125 استاد امضاء کننده نامه به رییس جمهوری است، روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این نامه توسط جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران نوشته شده و به تایید شماری از اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور رسیده است.
وی گفت: رییس جمهوری همیشه دغدغه جدی در مورد دانشگاه ها و روند توسعه علمی کشور دارد و امیدواریم با پیگیری هایی که می توانند در این زمینه داشته باشند؛ بتوانیم اخبار خوشایندی برای خانواده های دانشجویان بازداشتی داشته باشیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: این وزارتخانه خواستار رافت اسلامی قوه قضاییه و دادستانی نسبت به احکام صادره در مورد دانشجویان بازداشتی حوادث دی ماه سال گذشته است.
وی تاکید کرد: پرونده دانشجویان بازداشتی در حوادث دی ماه سال گذشته پس از بازجویی به دادسرا ارجاع شده بود که برای 6 نفر از آنان حکم اولیه صادر شد.
غفاری گفت: برای اینکه روال قانونی طی شود قوه قضاییه، حق ارائه لایحه تجدیدنظر را نسبت به حکم اولیه به این دانشجویان داده است تا در این مدت زمان اگر نسبت به احکام صادر شده اعتراضی دارند، بیان کنند.
وی افزود: بر همین اساس وزارت علوم از این دانشجویان خواست تا لایحه ای را بر اساس موعد مقرر، تنظیم و به دادگاه ارائه کنند و حتی اعلام شد که اگر این دانشجویان از لحاظ حقوقی نیازمند کمک باشند، معاونان حقوقی دانشگاه های مربوطه راهنمایی های لازم را برای آنان ارائه کنند.
وی ادامه داد: هم اکنون منتظر رای دوم دادگاه بدوی هستیم و امیدواریم دادستانی با نگاهی مبتنی بر رافت اسلامی در احکام صادره تخفیف دهد تا دغدغه این دانشجویان و خانواده هایشان برطرف شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: البته این وزارتخانه و دانشگاه های مربوطه از لحاظ حقوقی نمی توانند برای دانشجویان وکیل بگیرند چرا که احکام فردی بوده و فقط می توانیم به آنان مشاوره حقوقی ارائه کنیم.
وی تصریح کرد: همچنین وزارت علوم حق مداخله در امور قضایی را ندارد و قوه قضاییه مستقل بوده و بر اساس اطلاعات دریافتی حکم صادر می کند اما امیدواریم با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی تمهیداتی اخذ شود تا احکام اولیه دانشجویان لغو شود.
غفاری اظهار داشت: وزیر علوم، این موضوع را علاوه بر جلسات هیات دولت در دیدار با رییس قوه قضاییه نیز مطرح کرده و حتی اسامی دانشجویان را در اختیار دادستانی قرار داده ایم تا ان شاءالله با تدابیر مسئولان قوه قضاییه رافت اسلامی شامل حال آنان شود.
محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا اظهار داشت: مجلس در زمینه گرهگشایی از پرونده دانشجویان دستگیر شده حوادث دی ماه سال گذشته واکنش موثری نداشته و فقط گزارش این موضوع در جلسات غیرعلنی ارایه شده است.
وی با بیان این که حدود 170 دانشجو در حوادث دی ماه سال گذشته در سراسر کشور بازداشت شدند، افزود: پرونده این دانشجویان علی القاعده به نوبت برای دادرسی و صدور رای می رود که تاکنون 8 رای صادر شده که برخی بسیار سنگین بوده است و امیدواریم در مرحله بدوی و تجدید نظر با پیگیری های وزارت علوم و تعاملاتش با قوه قضاییه تقلیل یابد و اصلاح شود.
این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معتقدم از لحاظ صلاحیت قضایی ورود دادستانی دادگاه ها به این موضوع جای تردید وجود دارد چرا که بر اساس قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیته های انضباطی دانشگاه ها باید به این امر رسیدگی می کردند.
علمی**9187**2017

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي دانشگاه وزارت علوم رييس جمهوري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۸۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری سی‌امین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان

به گزارش خبرنگار مهر، جواد کریمی ثابت با اشاره به برگزاری سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ در اصفهان اظهار کرد: این کنفرانس در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه در اصفهان برگزار می ود.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ مقاله برای کنفرانس ارسال شده و ۵۰ دانشگاه در فرآیند داوری مشارکت داشتند، همچنین ۱۶ میزگرد فنی و بنرهای تخصصی برای پوشش تمام ابعاد فناوری‌های هسته‌ای تدارک دیده شد.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران با بیان اینکه ۱۰۰ سخنران از مقالات برای سخنرانی‌های علمی انتخاب شد، تصریح کرد: در میزگردهای تخصصی ۸۰ سخنران علمی داریم و دانشمندان از کشورهای ۵ قاره و بیش از ۵۰ نفر فعال در مجموعه هسته‌ای میهمان داریم.

وی هدف از برگزاری این کنفرانس را آشنایی صنعت با آخرین پژوهش‌ها اعلام کرد و گفت: دانشجویان موضوعات اولویت کشور را در دستورکار قرار دهند، از صنعت هسته‌ای و دانشگاه‌های کشور و دانشجویان حوزه هسته‌ای برای همه حوزه‌ها حضور دارند.

کریمی ثابت با بیان اینکه در این کنفرانس تحقیقات پژوهشگران در ۴ بخش محتوایی ۱۳ گانه ارائه می‌شود که سخنرانان خارجی نیز حضور مؤثر دارند، گفت: همچنین میزگردهای تخصصی با بیش از ۸۰ سخنران از دانشگاه و صنعت و با حضور پژوهشگران خارجی صورت می‌گیرد و یکی از پنل‌های تخصصی به همین موضوع اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه برگزاری اولین کنفرانس با هدایت‌های ریاست سازمان و همکاری مدیر کل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد، ابراز کرد: نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت هسته‌ای برای دانشجویان و پژوهشگران انجام شد و یکی دیگر از محورهای ارائه محتوا، پوسترها هستند که به مدت ۳ روز، در ۴ سالن در بازه زمانی صبح و عصر تدارک دیده شده و نشان از استقبال بالا و بلوغ صنعت هسته‌ای کشور است، موضوعاتی که در این همایش مطرح می‌شود از معضلات تمامی کشورهای دنیاست.

به گزارش مهر، این کنفرانس با محوریت کاربرد پرتوها، راکتورهای هسته‌ای، فیزیک هسته‌ای و شتاب‌دهنده‌های ذرات، اندازه‌گیری تشعشعات، انرژی همجوشی و پلاسما، چرخه سوخت هسته‌ای ایزوتوپ‌های پایدار و رادیو اکتیو، ایمنی و امنیت هسته‌ای، کشاورزی هسته‌ای، فناوری کوانتمی، آموزش هسته‌ای، حکمرانی هسته‌ای و تغییر اقلیم و نقش انرژی هسته‌ای برگزار می‌شود.

کد خبر 6097097

دیگر خبرها

  • مُلک و مِلک مولود مانای معلم است
  • کمک از دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد/ انصراف از دانشگاه به دلیل رفتارهای زشت استاد
  • دانشگاه تهران در نجف دانشجو می‌پذیرد
  • ریشه پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه در نمایش علم توسط دانشگاه است
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • پذیرش دانشجو در شعبه نجف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • برگزاری سی‌امین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • پذیرش دانشجو در شعبه نجف اشرف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • اشتغال به تحصیل یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی
  • مقیمی: پذیرش دانشجو در شعبه نجف اشرف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده