Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@22:30:37 GMT

سیستان و بلوچستان فقط عبدالمالک ریگی ندارد!

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۱۸۴۹۲

سیستان و بلوچستان فقط عبدالمالک ریگی ندارد!

پیر محمد ملازهی در مراسم نکوداشت مهتاب نوروزی ـ هنرمند پیشکسوت بلوچ ـ گفت: مهتاب نوروزی را می‌توان در سه جمله خلاصه کرد؛ او مظلومانه متولد شد، مظلومانه زندگی کرد و مظلومانه درگذشت.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، پیر محمد ملازهی با ذکر خاطره‌ای در مراسم نکوداشت مهتاب نوروزی گفت: در دهه ۵۰ به همراه همکارم و همسرش که از تهران آمده بودند به دیدار مهتاب نوروزی رفتیم زندگی او بسیار ساده و فقیرانه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همسر همکارم یکی از سوزن‌دوزی‌هایی که در خانه او بود را پسندید و خواست آن را خریداری کند. مهتاب گفت این سوزن‌دوزی قابلی ندارد اما کار یکی از شاگردان من است.

او افزود: دوستم در ازای آن می‌خواست مبلغ ۱۰۰ تومان پرداخت کند، مهتاب نپذیرفت و در نهایت گفت قیمت آن ۲۵ تومان است اما دوستم گفت ۱۰۰ تومان را بگیرید و باقی آن را از طرفم به دختری که این سوزن‌دوزی را دوخته هدیه دهید. مهتاب دختر را صدا کرد و در مقابل ما تمام پول را به او داد. این رفتار او بسیار سخاوتمندانه و انسان‌دوستانه بود. وقتی از خانه او بیرون آمدیم دوستم حیرت کرده بود و گفت اگر من جای او بودم ۷۵ تومان را برای خودم برمی‌داشتم و تنها ۲۵ تومان به شاگردم می‌دادم.

ملازهی ادامه داد: مهتاب مظلوم متولد شد، مظلومانه زندگی کرد و مظلومانه از دنیا رفت، اما هنرش هم‌چنان تا ابد ماندگار است. او در سرزمینی که زن در آن جایگاهی ندارد، یک زن شورشی بود، ازدواج نکرد و با سوزن‌دوزی اعتراضش را نشان داد و آثار ارزشمندی خلق کرد.

او با تاکید بر مظلومیت زن بلوچ گفت: زن بلوچ در زندگی‌اش حق انتخاب ندارد، پدرش برای او تصمیم می‌گیرد که با چه کسی ازدواج کند و هر زمان که همسرش بخواهد او را طلاق می‌دهد و هر مرد بلوچ چهار زن می‌تواند اختیار کند و اصلا مسوولیت تامین هزینه‌های آنها را برعهده نگیرد. چون ازدواج و طلاق زنان بلوچ ثبت نمی‌شود عملا حمایتی از آنها نمی‌شود و کمیته امداد نیز از آنها حمایت نمی‌کند و زنان سیستان و بلوچستان در چنین شرایط اسفناکی با فقر مطلق فرزندانشان را بزرگ می‌کنند، مهتاب نوروزی در چنین جامعه‌ای ازدواج نکرد.

ملازهی ادامه داد: حداقل کاری که می‌توان در حق زنان بلوچ انجام داد این است که نخ و پارچه را ارزان‌تر از قیمت بازار در اختیارشان بگذاریم، شاید آنها از این راه بتواند سوزن‌دوزی‌های بیشتر و ارزان‌تری خلق کنند و این سوزن‌دوزی‌ها قیمت‌شان پایین‌تر بیاید و همه بتوانند آنها را خریداری کنند.

قول مدیر عامل خانه هنرمندان به تمام سیستان و بلوچستانی‌ها

مجید رجبی‌معمار ـ مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ـ نیز در مراسم نکوداشت مهتاب نوروزی که همزمان با ششمین سالگرد درگذشت این هنرمند سوزن‌دوز بلوچی و مادر سوزن‌دوزی سیستان و بلوچستان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، بیان کرد: سوزن‌دوزی‌های مهتاب نوروزی و شاگردانش بسیار چشم نواز و ارزشمند است. این سوزن‌دوزی‌ها از جذابیت بصری برخوردار است و بی‌شک بیننده از تماشای آنها لذت می‌برد.

او افزود: سیستان و بلوچستان هنرمندان بسیاری را در خود پرورش داده است و من همواره به این مردم سخت‌کوش و مظلوم احترام می‌گذارم و امیدوارم قدر و جایگاه هنر این مردم شناخته شود.

رجبی‌معمار بیان کرد: خانه هنرمندان ایران این قول را به تمام سیستان و بلوچستانی‌ها می‌دهد که هر زمان درخواستی برای برگزاری برنامه فرهنگی و هنری در این مجموعه داشته باشند از آنها حمایت خواهد شد.

مهتاب نوروزی در آسمان هنر ایران، ماه درخشانی است

در ادامه این مراسم محمدتقی رخشانی یکی از مفاخر سیستان و بلوچستان نیز گفت: مهتاب نوروزی در آسمان هنر ایران، ماه درخشانی است و بدون تردید هنر او مورد تحسین همگان است. او در منطقه‌ای متولد شد و زندگی کرد که عشق ورزیدن جرم بود، او تمام زندگی خود را وقف سوزن‌دوزی کرد و این هنر را به بسیاری از دختران و زنان منطقه خود آموزش داد و با این کار از آنها حمایت کرد.

او افزود: در زمان حیاتش مهتاب با مشکلات متعددی روبرو بود اما امروز او در میان ما نیست و بهتر است از مشکلات سوزن‌دوزی سخن بگویم. سوزن‌دوزی هنری زمان بر و پر هزینه است و طبیعتاً نیز قیمت تمام شده این آثار ارزان نیست و توان هرکسی نیست تا سوزن‌دوزی خریداری کند. گاه قیمت تمام شده یک لباس سوزن دوزی ۶ میلیون تومان می‌شود و کمتر کسی می‌تواند یک لباس با این قیمت خریداری کند.

رخشانی ادامه داد: برای حمایت از سوزن‌دوزی و زنانی که از این راه امرار معاش می‌کنند، باید کار اساسی کرد و سوزن‌دوزی نیاز به حمایت جدی دارد. مهتاب، هنر سوزن‌دوزی را به زنان منطقه‌اش آموزش داد و پس از او برادرزاده‌اش زینب راه او را ادامه داده است و امروزه ۱۴۰ شاگرد دارد. امیدوارم مسوولان به این هنر توجه کنند و آن را نادیده نگیرند.

سیدمحمود حسینی ـ استاندار پیشین سیستان و بلوچستان ـ نیز به عنوان سخنران دیگری گفت: سیستان و بلوچستان هنرمندان بسیاری دارد و همواره سوزن‌دوزی، سفال کلپورگان و موسیقی بومی این منطقه مورد استقبال قرار می‌گیرد. بسیاری از مردم این منطقه با هنرشان گذران زندگی می‌کنند.

او ادامه داد: با تلاش هنرمندان، سوزن‌دوزی‌های زنان سیستان و بلوچستان به گالری‌ها و فروشگاه‌هایی که صنایع‌دستی می‌فروشند راه پیدا کرده است. امیدوارم که این دست‌دوزهای ارزشمند مورد توجه قشر وسیع‌تری قرار گیرد تا از این راه زنان این منطقه هم‌چنان بتوانند روزگار بگذارند. البته اگر از هنر این منطقه حمایت شود و اقتصاد سیستان و بلوچستان شکوفا شود زندگی بر مردم این منطقه آسان‌تر می‌شود.

همه به سیستان و بلوچستان به چشم بد نگاه می‌کنند

عادل مزاری نیز به عنوان سخنران دیگری بیان کرد: سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های محروم ایران است و این محرومیت تنها محدود به یک دوره تاریخی نیست. باید برای محرومیت‌زدایی از این منطقه تلاش ملی شود و محرومیت‌زدایی از این منطقه کار یک سال و دو سال نیست.

او افزود: همه به سیستان و بلوچستان به چشم بد نگاه می‌کنند و تبلیغات نیز در همین راستاست. سیستان و بلوچستان فقط عبدالمالک ریگی ندارد. مهتاب نوروزی و شیرمحمد اسپندار نیز دارد. او با این که از ژاک شیراک دکترای افتخاری دریافت کرد و شیراک به او پیشنهاد داد که در فرانسه بماند، ولی حاضر نشد پیشنهاد شیراک را با تکه کوچکی از خاک سیستان و بلوچستان عوض کند.

مزاری ادامه داد: متاسفانه برای برگزاری سمینارها بدون اهمیت میلیاردها هزینه می‌شود اما از هنرمندانی چون شیرمحمد حمایتی نمی‌شود و حتی زمانی که او را برای اجرای موسیقی در مراسمی دعوت می‌کنند دستمزد او را پرداخت نمی‌کنند.

او افزود: سفال کلپورگان، فرش سیستان، سوزن‌دوزی بلوچ و موسیقی سیستان و بلوچستان نه تنها در ایران بلکه در جهان حرف‌هایی برای گفتن دارد و بی ‌ظیر است ما باید از قابلیت‌های هنری این منطقه برای شکوفایی اقتصاد این استان پهناور استفاده کنیم.

مزاری در بخش پایانی سخنانش گفت: احمد مسجد جامعی سال‌ها پیش پیشنهاد داد که مجسمه مهتاب نوروزی و شیر محمد اسپندار ساخته شود و در خانه هنرمندان ایران نصب شود اما سال‌ها گذشته و خبری نیست مگر مهتاب نوروزی و شیر محمد اسپندار هنرمند ایرانی نیستند، چرا جایشان در این خانه خالی است.

قبل از انقلاب ماهی دو کامیون سوزن دوزی به جای جای ایران می‌فرستادیم

در ادامه لیدا مالکی ـ مدیر پیشین فنی استان سیستان و بلوچستان ـ اعلام کرد: هنرمندان بی‌شماری در سیستان و بلوچستان سوزن‌دوزی می‌کنند. پیش از انقلاب شرایطی به‌ وجود آمد که ما ماهی دو کامیون سوزن‌دوزی به جای جای ایران می‌فرستادیم و سوزن‌دوزی‌ها با اقبال مواجهه شده بودند. اما پس از انقلاب به یک باره این کار متوقف شد.

او افزود: از جمله کسانی که از سوزن‌دوزی زنان سیستان و بلوچستان حمایت کرده است خانم فائزه هاشمی است که حتی نمایشگاه‌هایی از آثار این هنرمندان در ژاپن و چند کشور دیگر برپا کرد.

این بانوی هنرمند در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: دولت باید از زنان سوزن‌دوز سیستان و بلوچستان که با سوزن‌دوزی گذران زندگی می‌کنند حمایت کند.

دنیایی از راز و رمز در پشت سوزن دوزی‌های سیستان و بلوچستان

در ادامه مهدی شمسی ـ مدرس دانشگاه ـ گفت: در دانشگاه در رشته گرافیک درس مبانی داریم که در این واحد درسی به این موضوع می‌پردازیم که با فرم چه کارهایی می‌توانیم انجام بدهیم. همیشه کار کردن با خطوط زمخت بسیار دشوار است اما اگر به سوزن‌دوزی‌های زنان بلوچ نگاه کنید می‌بینید که آنها با خطوطی با زاویه ۴۵ و ۹۰ درجه چه آثاری را طراحی و خلق کرده‌اند.

او افزود: در سوزن‌دوزی‌های زنان سیستان و بلوچستان به هیچ وجه حس خشونت به چشم نمی‌خورد و لطافت در این آثار موج می‌زند. در این منطقه کوهستانی و کویری با کمبود رنگ روبرو هستیم اما در آثار زنان این منطقه با تنوع رنگ مواجهه هستیم.  اگر سوزن‌دوزی‌های زنان سیستان و بلوچستان را رمز گشایی کنیم پشت این سوزن‌دوزی‌ها دنیای از راز و رمز نهفته است و باید به این نکته اشاره کنم که نقوش سوزن‌دوزی‌های زنان بلوچ به هیچ وجه با سوزن‌دوزی‌های زنان پاکستان تشابه‌ای ندارد و سوزن‌دوزی‌های زنان سیستان و بلوچستان در دنیا هویت مستقلی دارند.

در بخش پایانی این مراسم میرلوحی، عضو شورای شهر تهران گفت: زنان بلوچ بسیار هنرمند، مظلوم و صبور هستند ما باید شأن و قدر مردم این منطقه را ارج بنهیم. به عنوان کوچک‌ترین عضو شورای شهر تهران هر کمکی برای محرومیت‌زدایی از منطقه سیستان و بلوچستان از عهده من برآید دریغ نخواهم کرد.

انیسه نوروزی یکی از دختران بلوچ نیز متنی را که درد دل زنان این منطقه بود را برای حاضران خواند. اجرای موسیقی محلی توسط گروه آوای ایرانشهر از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

همچنین مجید رجبی معمار در این مراسم از زینب نوروزی تقدیر کرد.

همزمان با این مراسم، نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار مهتاب نوروزی و شاگردان او با عنوان دختران آفتاب در نگارخانه نامی خانه هنرمندان ایران برگزار شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام سوزن دوزی سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۸۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگاههای سوخت درسیستان و بلوچستان زیر ذره بین تعزیرات

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان ،منصور انصاری مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان در سفر به خاش و در حاشیه بازدید از مراکز عرضه سوخت، کالا و خدمات گفت: برنامه‌های نظارتی تعزیرات حکومتی سال گذشته از ۱۵ لغایت ۲۹ اسفندماه انجام و امسال نیز از اول فروردین آغاز و تا ۲۱ این ماه تداوم دارد.
وی با اشاره به اینکه در استان شرایط کدینگ کارت‌های سوخت را داریم، افزود: قرار است ۴۰ لیتر سوخت به خودرو‌های مسافران تحویل شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جایگاههای سوخت درسیستان و بلوچستان زیر ذره بین تعزیرات
  • گرامیداشت ثبت ملی سیاه دوزی و مهارت ساخت لعبتک، درمنطقه سیستان
  • استاندار:مشارکت مردم در فعال سازی منطقه آزاد سیستان
  • ️کشف ۱۴ تن برنج احتکار شده در زاهدان
  • ️باید مردم را در فعال‌سازی منطقه آزاد سیستان مشارکت دهیم
  • باید مردم را در فعال‌سازی منطقه آزاد سیستان مشارکت دهیم
  • اقدامات آبفا برای کنترل کیفیت آب مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان
  • افزایش سرعت وزش باد در منطقه سیستان
  • مراسم گرامیداشت ثبت ملی سیاه‌دوزی و لعبتک در سیستان برگزار شد
  • شهادت یکی از کارکنان یگان تکاوری سیستان و بلوچستان