Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@09:20:08 GMT

1600 تن کلزا در نقده خريداري شد

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۱۹۲۵۰

1600 تن کلزا در نقده خريداري شد

خبرگزاري آريا - اروميه- ايرنا- مدير جهاد کشاورزي نقده گفت: يکهزار و 600 تن کلزا طي سال زراعي جاري از کشاورزان در اين شهرستان خريداري شده است.

ناصر قره پاپاق روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تاکنون 50 درصد از بهاي کلزاي خريداري شده از زارعان پرداخت شده و جهاد کشاورزي شهرستان پيگير پرداخت بقيه طلب کشاورزان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: ميزان خريد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با رشد 2 برابري در سال جاري مواجه شده است.
وي بيان کرد: در راستاي کاهش مصرف آب در بخش کشاورزي و دستيابي به خودکفايي توليد کلزا در نقده امسال حدود 850 هکتار از اراضي زراعي اين شهرستان به کشت اين دانه روغني اختصاص يافته است.
مدير جهاد کشاورزي نقده اضافه کرد: پيش بيني مي شود تا 2هزار و 700 تن کلزا از زارعان به صورت تضميني خريداري شود.
وي بيان کرد: قيمت خريد تضميني هر کيلوگرم کلزا 2 هزار و 860 ريال تعيين شده است.
قره پاپاق افزود: خريد تضميني دانه روغني کلزا دراستان از25 خرداد ماه شروع شده و تا زماني که کلزا توسط کشاورزان فروخته شود، خريد تضميني ادامه دارد.
وي گفت: يک مرکز خريد در شهرستان نقده تدارک ديده شده که آماده خريد محصولات توليدي کشاورزان است.
وي با بيان اينکه کشت کلزا از نظر مصرف آب مقرون به صرفه است، اضافه کرد: اين گياه با هدف تغييرالگوي کشت جايگزين مناسبي براي محصولات آب بر است.
به گزارش ايرنا، نقده داراي 20 هزار و 396 هکتار زمين زراعي آبي، 29 هزار و 325 هکتار زمين ديمي، هفت هزار و 606 هکتار زمين باغي و 42 هزار هکتار اراضي ملي است.
شهرستان 110 هزار نفري نقده با 92 روستاي تابعه در فاصله 80 کيلومتري جنوب شرقي شهر اروميه قرار دارد.
افزايش کشت کلزا به عنوان يکي از دانه هاي روغني پرمصرف به منظور خودکفايي و گامي در تحقق اقتصاد مقاومتي است.
کلزا از جمله محصولات مهم روغني به شمار مي رود که در سال هاي اخير مورد توجه جدي مسوولان قرار گرفته اما هنوز جايگاه خود را جهت بهبود الگوي کشت در بين کشاورزان پيدا نکرده است؛ محصولي راهبردي که مي تواند در حل مشکلات اقتصاد مادر آذربايجان غربي /کشاورزي/ و کاهش مصرف آب نقش آفرين باشد.
کشت کلزا که از ساليان دور گذشته در کشورهاي اروپايي رواج داشته تنها چند سالي است که به صورت گسترده در ايران و آذربايجان غربي کشت مي شود و کارشناسان معتقدند که کشت آن در مدت زمان کوتاهي در اين استان مستعد توسعه مي يابد.
کشاورزان با توجه به خشکسالي هاي پي در پي، کمبود آب و تغيير شرايط اقليمي بايد به سمت کشت هاي استراتژيک با آب بري کم حرکت کنند که يکي از اين محصولات دانه هاي روغني از جمله کلزاست.
در حالي که سالانه بيش از 55 ميليون تن کلزا در کشورهاي عضو اتحاديه اروپا، چين و کانادا به عنوان سه توليدکننده اصلي اين محصول به دست مي آيد، ميزان توليد اين محصول در ايران بسيار اندک و کمتر از 300 هزار تن در سال برآورد مي شود که اين رقم نيز در سال هاي اخير با توجه ويژه وزارت جهاد کشاورزي به دست آمده است.
اين در حالي است که روغن کلزا به دليل ترکيب مناسب اسيدهاي چرب غيراشباع و درصد پايين اسيدهاي چرب اشباع نظير زيتون جزو با کيفيت ترين روغن‌هاي خوراکي است و در کنار آن با توجه به وابستگي شديد کشور به واردات دانه هاي روغني، کنجاله و روغن که بيش از 90 درصد است، کشت اين محصول و انواع نظير آن مي تواند از خروج سالانه نزديک به چهار ميليارد دلار ارز جلوگيري کند.
علاوه بر آن، تعداد اعمال جراحي قلب در ايران با جمعيت 80 ميليون نفري 16 برابر چين با جمعيت يک ميليارد و 300 ميليون نفري بوده که بخش عمده اي از اين امر به استفاده از چربي هاي اشباع در غذاي مردم مربوط است و کلزا در اين زمينه نيز اثرگذار است.
به گفته کارشناسان، آذربايجان غربي از جمله استان هاي ممتاز و داراي ظرفيت توليد اين محصول در کشور به شمار مي رود و با توجه به شرايط خاکي فوق العاده اين استان، امکان توليد بيشتر با راندمان چندين برابري نسبت به زمان حاضر در اين استان وجود دارد.
8135/2093
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۹۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف گازوئیل قاچاق در سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ سرهنگ عباس عرب گفت: ماموران یگان امداد شهرستان سمنان در راستای طرح مقابله با قاچاق سوخت، حین گشت زنی در کمربندی به یک دستگاه پژو پارس که در حال پارک کردن کنار تعویض روغنی بود مشکوک و آن را متوقف کردند.
وی افزود: ماموران در بررسی محل متوجه شدند مالک تعویض روغنی در داخل مغازه و محوطه گاراژ  ۴۸۰ لیتر سوخت گازوئیل قاچاق ذخیره کرده است.
در این رابطه پرونده تشکیل و مالک تعویض روغنی تحت پیگرد قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب
  • کشت دانه‌روغنی‌کلزا در میاندوآب ۲ برابر شد
  • اختصاص ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • تولید بی سابقه کُلزا در شهرستان دهلران
  • ثبت نام کشاورزان در سامانه پهنه بندی، شرط خرید گندم
  • کشف گازوئیل قاچاق در سمنان
  • برداشت ۵۱ تن گندم از مزارع خوزستان
  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم از مزارع دهلران
  • کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد