Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-24@09:31:58 GMT

جدیدترین اخبار از اعتراض‌های مردم در عراق

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۱۹۵۸۵

جدیدترین اخبار از اعتراض‌های مردم در عراق

همزمان با دیدار‌های نخست‌وزیر و وزیر کشور عراق با تظاهرات‌کنندگان و گوش دادن به مطالبات آنها، برخی منابع از بسته جدید اصلاحات بغداد برای آرام کردن معترضان خبر می‌دهند.

خبرگزاری فارس: بعد از یک هفته تظاهرات و اعتراض، استان‌های جنوبی و مرکزی عراق، امروز (سه‌شنبه) از آرامشی نسبی برخوردار بود.

از شدت اعتراض‌ها و تظاهرات‌های مردمی و درگیری عناصر خرابکار و نفوذی در میان معترضان با نیرو‌های امنیتی کاسته شده و وزیر کشور عراق نیز از تظاهرات‌کنندگان خواست تا به دولت فرصت پاسخگویی به مطالباتشان را بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵۱ نیروی امنیتی در تظاهراتز کربلا زخمی شدند

«قاسم الاعرجی» وزیر کشور عراق، امروز سه‌شنبه (۱۷ جولای) اعلام کرد که طی تظاهرات دیروز در کربلا، ۵۱ نیروی امنیتی زخمی شدند.

به نوشته پایگاه خبری «موازین نیوز»، الاعرجی در یک کنفرانس عشائری در بغداد گفت: مشارکت و حضور عشائر در این کنفرانس بیانگر عشق آن‌ها به کشور است و این کنفرانس به آن معنا نیست که باید مطالبات تظاهرات‌کنندگان نادیده گرفته شود، بلکه مطالبات آن‌ها قانونی و به حق است. تظاهرات‌کنندگان به هیچ کس آسیب نمی‌زنند و صرفا حقوقشان را مطالبه می‌کنند. این مطالبه نیز باید کاملا متمدنانه باشد.

وی خطاب به مردم معترض در کربلای معلی با اشاره به زخمی شدن ۵۱ نیروی امنیتی در تظاهرات‌های این استان گفت: صدای شما شنیده شد و پیام شما رسید، به دولت فرصت دهید تا به مطالبات شما پاسخ دهد.

الاعرجی گفت که به سرویس‌های امنیتی دستور داده تا خرابکاران و اغتشاش‌گران نفوذی در صفوف تظاهرات‌کنندگان را شناسایی کنند، زیرا نهاد‌های دولتی بیت‌المال هستند و نباید به آن‌ها تعدی شود.

وی خطاب به معترضان در عراق با تاکید به نیاز کشور به مدیریت صحیح و مبارزه حقیقی با فاسدان گفت: دستهایتان را می‌بوسم، اما باید به ما فرصت دهید تا به مطالباتتان پاسخ دهیم.

عشائر عراق نیز در این کنفرانس تاکید کردند که در کنار نیرو‌های امنیتی و تظاهرات‌کنندگان می‌مانند و مخالف تعدی به نیرو‌های امنیتی و خسارت زدن به اموال عمومی هستند.

«حیدر العبادی»: برخی به دنبال عقب‌رفت اقتصادی نجف هستند

دفتر اطلاع‌رسانی «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق نیز طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «بغداد الیوم» منتشر شد، اعلام کرد: نخست‌وزیر پس از دیدار با یک هیأت از اهالی نجف اشرف و شنیدن مطالبات آن‌ها گفت که از تظاهرات مسالمت آمیز، آزادی بیان حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت مطالبات طرح شده و نیز ضرورت برقراری امنیت، این نکته را یادآور شد که برخی به دنبال خرابکاری هستند تا نجف اشرف از نظر اقتصادی به عقب بازگردد و تاجران و سرمایه‌گذاری وارد آن نشود. زیرا امنیت اساس زندگی است.

 

العبادی تاکید کرد: عراق شرایط خطرناک اشغالگری داعش را پشت سر گذاشت و قدرتمندتر از پیش از نظر امنیتی، نظامی و اقتصادی بازگشت. پایداری عراقی‌ها و وحدت آن‌ها ما را از دولت رو به زوال به دولت پیروز و توانمند رساند.

بسته جدید اصلاحات دولت عراق

روزنامه العربی الجدید به نقل از یک مقام عالی‌رتبه عراقی نوشت که دولت عراق آماده ارائه یک بسته جدید اصلاحات برای آرام کردن موجب تنش‌ها و اعتراض‌های مردمی جاری در این کشور است که برکنار کردن برخی مقامات مسئول در وزارتخانه‌های مختلف و نیز شمار از مقامات محلی در استان‌های جنوبی و مرکزی از جمله آنهاست.

بر اساس این گزارش، دولت عراق قصد دارد کلیه افرادی را که تظاهرات‌کنندگان در شعار‌های خود علیه آن‌ها اعتراض کرده‌اند، برکنار کند.

این منبع افزود که از جمله موارد مطرح در این بسته اصلاحات عبارت است از: تحویل برخی از این مقامات مسئول به دادگاه قضایی اداره، تخصیص برخی امتیازات به استان‌های جنوبی و مرکزی، الزام شرکت‌های نفتی و گازی خارجی به استفاده از نیروی کار عراقی به گونه‌ای نباید نیروی کار عراقی کمتر از نیمی از کادر فعال آن‌ها باشد، تهیه سوخت مجانی برای ژنراتور‌هایی که در مناطق مسکونی فعال هستند تا شهروندان در طول یک روز کامل از برق برخوردار باشند.

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003Xxr

منبع: فردا

کلیدواژه: اعتراضات عراق کربلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۹۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه خواهد داد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در گفت‌وگویی با اشاره به اجرای طرح نور (عفاف و حجاب) توسط فرماندهی انتظامی در سراسر کشور اظهار داشت: همانظور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند مسئله حجاب یک امر قانونی و واجب شرعی است؛ در قانون عدم رعایت حجاب جرم‌انگاری شده و این قانون مربوط به سالیان گذشته است و مربوط به دوره جدید نیست.

میراحمدی با اشاره به اتفافات سال ۱۴۰۱ که در کشور رخ داد، گفت: پس از شکست امنیتی در جنگ ترکیبی آن سال سرویس‌های اطلاعاتی دشمن به دنبال دستآوردسازی بود و به تعبیر نظامی‌ها با کشف حجاب یک سرپلی را بگیرند و از طریق این سرپل سایر اهداف خود از جمله برهنگی- اخلاقی و حتی ضدیت با دین را توسعه دهند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور افزود: بنابراین هسته اصلی هدایتگر و پیشران مسئله بی‌حجابی در کشور سرویس‌های اطلاعاتی دشمن و در راس آن رژیم صهیونیستی است، و لذا امروز رسانه رژیم صهیونیستی (اینترنشنال) تمرکز اصلی خود را روی این موضع قرار داده تا طرح نور فراجا را با شکست مواجه کنند وآنان را وادار به عقب‌نشینی کنند واین سرپل را حفظ کنند.

فراجا در طرح نور به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند

میراحمدی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی با برنامه‌ریزی‌ها مختلف و با بهره‌گیری از رسانه به میدان آمده است، اظهار داشت: اقلیت کم تعداد، اما چشم پرکن کسانی که کشف حجاب کردند اغلب بدون آگاهی از پشت پرده‌ها و در اثر هیجانات جوانی و فضای مجازی تاثیرگذار در این حوزه بدون اینکه ازنقشه دشمنان مطلع باشند و یا عنادی در این زمینه داشته باشند و ضدیتی با اسلام داشته باشند اقدام کردند و اکثریت قریب به‌اتفاق با تذکر پلیس تمکین می‌کنند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اضافه کرد: صبر و خویشتنداری و یا کم کاری تدریجا باوری غلطی را ایجاد کرده بود که گویی کشف حجاب از جانب مسئولین پذیرفته شده است و یا در مقابل اقدام تحمیلی دشمن کاری ساخته نیست در حالی که اصلا اینگونه  نبود و نیست.

وی گفت: فراجا در این طرح به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند و مدبرانه و با نیت مشفقانه و دلسوزانه اقدامات خود را انجام می‌دهد؛ اینکه دشمنان می‌گویند فراجا این مسئله‌ای را بدون حمایت و همراهی انجام می‌دهد مطلقا حرف درستی نیست و همه مسئولین قوا بلاتفاق بر اجرای قانون تاکید دارند و حامی فراجا هستند. اگر جایی هم لازم باشد تذکرات و ارشادات خود را مطرح می‌کنند، اما حامی و پشتیبانند.

وی افزود: ازسوی دیگر  عفاف و حجاب یکی از مطالبات مردمی است و مردم در این مدت که این طرح اجرا می‌شود یک مورد نداشتیم که نسبت به اجرای طرح اعتراضی داشته باشند و به پلیس اعتراض کنند.

طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه می‌دهد

میراحمدی با اشاره به حمایت مردم از اجرای طرح نور خاطرنشان کرد: طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه می‌دهد و فرماندهی انتظامی کشور و دستگاه قضایی هم  مراقبت می‌کنند تا مسئله‌ای که خارج از ضوابط و قوانین باشد از سوی مامورین خدمتگزار به ملت صورت نگیرد. ضمن آنکه ما قدردانیم زحمات یکایک افراد پلیس هستیم.

استانداران در سراسر کشور خود را موظف به حمایت فراجا می‌دانند

وی بیان کرد: استانداران ما در سراسر کشور خود را موظف به حمایت و پشتیبانی از عزیزان فراجا در حمایت ازحقوق مردم وحفظ ارزش‌ها می‌دانند؛ باید این را بدانیم که اگر اقتدار پلیس تضعیف و شکسته شود هیچ کس نمی‌تواند مطمن به امنیت جانی، مالی، نوامیس خود باشد و به ضرر تمام ملت و به نفع جانیان، تبهکاران تروریست‌ها سارقان و دشمنان است.

میراحمدی اضافه کرد: زیر سوال بردن اقتدار پلیس و تضعیف آن به نغع هیچ ایرانی با هر گرایش و سلیقه‌ای نیست؛ کسانی که در همین ایام تحت تاثیر هیجانات اقدام به کشف حجاب کردند زمانی که مورد تعدی مزاحمین نوامیس قرار گرفتند با پلیس تماس می‌گیرند و از پلیس استمداد می‌طلبند و پلیس برای مقابله با اراذل و اوباش و جلوگیری از تعدی وارد عمل می‌شوند.

وی افزد: همه ما باید در مورد دفاع از پلیس، اقتدار پلیس و ایجاد یک محیط امن در جامعه تلاش کنیم و همگان باید پلیس را مورد حمایت قرا دهیم.

میراحمدی یادآور شد: دشمنان به دنبال این هستند کوچکترین نقطه ضعفی از پلیس پیدا کنند و با بزرگ‌نمایی آن احساسات عمومی را برانگیخته کنند که البته پلیس با هوشمندی مسیر خود را ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شورش بزرگ در دانشگاه های آمریکا / حمایت واشنگتن از اسرائیل بالاخره کار دستش داد/ تلاش دولت برای سرکوب معترضان عدالتخواه با بهانه «یهودی ستیزی»
  • معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه خواهد داد
  • معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت و تدبیر ادامه دارد
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقنامه امنیتی دو کشور
  • زمینه مشارکت مردم برای سرمایه‌گذاری در لرستان فراهم شود
  • تأکید وزیر کشور برای زمینه سازی مشارکت مردم در سرمایه گذاری
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقتنامه امنیتی دو کشور
  • گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم
  • توصیه حداد عادل به ایجاد کنندگان مدارس غیردولتی: حساب خود را از نظام و دولت جدا ندانید
  • کارنامه سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا؛ موفق یا ناکام؟