Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-28@23:46:05 GMT

رییس جمهوری که ستاره شد

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۲۰۶۲۱

رییس جمهوری که ستاره شد

خرداد: بازی های جام جهانی فرصتی شد تا برخی سیاستمداران و رهبران جهان به برکت فوتبال و توجه جهان به این ورزش پرطرفدار، شناخته و حتی محبوب شوند.

به گزارش خرداد به نقل از عصرایران، یکی از این سیاستمداران و رهبران بدون تردید رییس جمهوری کشور کرواسی است؛ کشوری کوچک (با کمتر از 4.5 میلیون جمعیت) که از بقایای تجزیه یوگسلاوی سابق و یکی از اعضای اتحادیه اروپاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(بیست و هشتمین و آخرین عضو پیوسته به اتحادیه اروپا که در تاریخ 1 جولای 2013 به این اتحادیه ملحق شده است. این کشور از آوریل 2009 نیز عضو ناتو شده است.)

خانم " گرابار کیتارویچ" رییس جمهوری 50 ساله کرواسی از فوریه 2015 به عنوان نخستین رییس جمهوری زن تاریخ کرواسی برگزیده شد.

او دارای مدرک دکترا و مسلط به 4 زبان زنده دنیاست. ( کروات،انگلیسی، اسپانیایی و پرتغالی)

او دانش آموخته دانشگاه‌های زاگرب، وین، واشنگتن دی‌سی و هاروارد است و تخصص اصلی او روابط و امنیت بین الملل است. او دوره ای سفیر کرواسی در ایالات متحده آمریکا و زمانی مشاور دبیر کل سازمان امنیتی – نظامی ناتو بوده است. او دارای سابقه وزارت (امور خارجه) و نمایندگی مجلس هم هست.

 او دارای همسر و دو فرزند (یک دختر 17 ساله و یک پسر 15 ساله) است. دختر او از قهرمانان ملی ورزش اسکیت سواری در کرواسی است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، نکته جالب درباره او ساده زیستی است. او به محض رسیدن به منصب ریاست جمهوری کرواسی، هواپیمای تشریفاتی رییس جمهوری و دهها خودروی تشریفاتی وزرای کابینه را در مزایده فروخت و عواید آن را به خزانه دولت واریز کرد.

او همچنین حقوق ماهانه خود را 30 درصد کاهش داد تا با حقوق‌های پرداختی کارکنان دولت و میانگین درآمد مردم کشورش همسان باشد. او همچنین جلوی بسیاری از ریخت و پاش ها و مصارف دولتی و پاداش و مزایای دولتی مقامات را گرفت و اقشار کم‌درآمد را از پرداخت مالیات معاف کرد.

او حتی در راستای صرفه جویی در هزینه های دولت و کوچک سازی دولت برخی از سفارت خانه ها و کنسولگری های کرواسی  در کشورهای جهان را تعطیل کرده است.

 " گرابار کیتارویچ" از معدود سران دولت‌ها در جهان است که  سفرهای خارجی را بدون هواپیمای اختصاصی انجام می دهد. او برای مسافرت به روسیه به منظور شرکت در بازی های جام جهانی از یک پرواز معمولی استفاده کرد و حتی بلیط بخش "بیزنس" را نیز نخرید و با بلیط عمومی(اکونومی) به روسیه رفت.

 او برای استقرار در هتل نیز یک هتل معمولی را انتخاب کرد و حتی برای دیدار بازی های کشورش هم به بخش "وی آی پی" استادیوم نرفت و در بازی تیم کرواسی با روسیه در چارچوب یک چهارم نهایی همچون یک طرفدارعادی کرواسی روی نیکمت و در کنار طرفداران تیم کرواسی نشست و پس از اینکه دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه از جایگاه ویژه استادیوم از او دعوت کرد تا در کنار هم بازی را تماشا کنند، به خواست و دعوت مقام روسی به جایگاه ویژه رفت.  

در بازی فینال هم به شدت تیم ملی کشورش را در کنار رییس جمهوری فرانسه تشویق کرد و پس از پایان بازی در مراسم اهدای جام قهرمانی همه بازیکنان دو تیم ملی کرواسی و فرانسه را در آغوش کشید و از آنها تشکر کرد.

   

رییس جمهوری کرواسی روی سکوهای تماشاگران کرواسی در استادیوم شهر سوچی روسیه/ تصاویر همگی از صفحه اینستاگرام اوست.روسای جمهوری کرواسی و فرانسه در کنار هم و در حال تماشای بازی تیم های ملی کشورشان در فینال جام جهانی 2018 / استادیوم لوژنیکی مسکو منبع: عصرایران برچسب ها: کرواسی ، جام جهانی ، گرابار کیتارویچ

منبع: خرداد

کلیدواژه: کرواسی جام جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۲۰۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ

همزمان با نزدیک شدن جمهوری های ارمنستان و آذربایجان به توافق صلح، پرچم کشورهای روسیه و ترکیه از منطقه‌ای در قره باغ به نشانه خروج نیروهای حافظ صلح پایین آورده شد.

به گزارش مشرق،پس از آنکه نیروهای حافظ صلح روس به حضور چند ساله خود در منطقه قفقاز جنوبی پایان دادند، پرچم روسیه و ترکیه نیز دیروز جمعه به مناسبت بسته شدن مرکزی که برای نظارت بر آتش بس در قره باغ ایجاد شده بود، پایین آورده شد.

در نوامبر سال ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹) نزدیک به دو هزار نیروی حافظ صلح روسیه بر اساس توافقی با میانجیگری مسکو که به شش هفته درگیری میان نیروهای جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان پایان داد، به قره باغ اعزام شدند.

اما در سپتامبر سال گذشته جمهوری آذربایجان در نهایت قره باغ را با زور بازپس گرفت و باعث کوچ اجباری ۱۲۰ هزار ارمنی ساکن این منطقه شد.

پس از این رویداد، ارمنستان مسکو را به عدم حمایت از منافع ایروان متهم کرد؛ اتهامی که مسکو آن را رد کرد.

روسیه نیز که پیش از این قرار بود نیروهای حافظ صلح خود را تا سال ۲۰۲۵ در منطقه حفظ کند، در اوایل ماه جاری میلادی تصمیم به خروج آنها گرفت.

این نیروها شامل سربازانی از روسیه و ترکیه و همچنین جمهوری آذربایجان بودند که در شهر متروکه ای به نام آغ دام که از سال ۲۰۲۰ در کنترل باکو قرار دارد، مستقر شده بودند.

سرگئی ایستراکوف معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه پس از خروج نیروهای حافظ صلح روس از این منطقه، از دوستی میان سه کشور قدردانی کرد و گفت: اولویت حقوق بشردوستانه بین‌المللی این امکان را فراهم کرده تا عملیات زودتر از موعد تکمیل گردد.

در حال حاضر گفته می شود که جمهوری های ارمنستان و آذربایجان به سمت یک توافق صلح برای پایان مناقشه قره باغ گام برداشته اند.

یک منبع وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در همین زمینه به رویترز گفت که آخرین گروه از نیروهای حافظ صلح قرار است در پایان ماه مه (۱۱ خرداد) منطقه را ترک کنند.

الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان نیز پیش از این در همین زمینه اظهار داشت: باکو ممکن است قبل از کنفرانس صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان (COP۲۹) که در ماه نوامبر (آبان) به میزبانی باکو برگزار می‌شود، توافقنامه صلح امضا کند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • دینامو بدون محرمی صدرنشین کرواسی شد
  • پوتین: شاخص‌های کلان اقتصادی روسیه بالاتر از پیش‌بینی هاست
  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • بازدید رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از پایانه مرزی آذربایجان شرقی
  • واکنش به حواشی دکترای افتخاری رئیسی در کراچی
  • واکنش به حواشی دکترای افتخاری رئیسی از دانشگاه کراچی
  • واکنش خبرگزاری دولت به انتقادات پیرامون دکترای افتخاری رئیسی در پاکستان
  • طرح ادعاهای بی‌اساس علیه دکترای افتخاری رئیسی از دانشگاه کراچی
  • بررسی ادعاها درباره مدرک دکترای افتخاری رئیسی