Web Analytics Made Easy - Statcounter


رویداد۲۴ آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای کشور درشهرستان سپیدان که هرسال جمعیت زیادی از گردشگران را به خود جذب می‌کند، روز گذشته به مدت یک روز و به دلیل رقص یکی از گردشگران تعطیل شد. این اقدام که از سوی ستاد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سپیدان صورت گرفته، تعجب و انتقاد تند مردم را به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



همزمان با این تعطیلی، عکس و خبر آن سریعا در فضای‌مجازی انتشار یافت و باعث شد نمایندگان مجلس نیز نسبت به این موضوع ورود پیدا کنند. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در توییتی و در واکنش به این اقدام ناصیحیح نوشت: «آیا این درست است که اگر گروهی گردشگر و مسافر بروند در مکانی مثلا آبشار (مارگون در استان فارس) و در آن مکان مرتکب خلافی شوند (حرکات ناموزون یا همان رقص) آن مکان می‌بایست ممنوع‌المشاهده شود؟ و این ممنوعیت‌ها تا کجا ادامه دارد؟»

این اقدام اما علاوه بر نارضایتی و گله‌مندی بسیاری از مسافران و گردشگران، باعث شد بسیاری مطمئن شوند رویه مقامات و مسئولان ما نه حل مسائل و مشکلات، بلکه پاک کردن صورت مسئله است. اقدامی که می‌تواند بی اعتمادی مردم نسبت به نظام و کشور را بیش از پیش کند.
از سوی دیگر قاسم پاک‌نژاد معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری سپیدان فارس در همین رابطه گفته است: تعدادی مطلب و کلیپ طی روزهای گذشته در فضای مجازی منتشر شد که بیانگر این بود برخی گردشگران در این محوطه اقدام به هنجارشکنی و انجام رفتار مخالف شئون اسلامی کرده اند. متعاقب این قضیه، ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان سپیدان خواستار نظم دهی و نظارت بیشتر بر محوطه آبشار مارگون شد. 
پاک نژاد ادامه داد: روز یکشنبه بنری با مضمون اعمال محدودیت تردد در این محل نصب و محدودیت هایی هم در مورد رفت و آمد اعمال شد که این روند به سمت تعطیلی کامل محوطه آبشار مارگون پیش می رفت. با مذاکراتی که در این زمینه شد، امروز دوشنبه 25 تیرماه محدودیت تردد به محوطه آبشار مارگون برداشته شد و اکنون وضعیت به حالت عادی بازگشته است. اما نظارت و کنترل در خصوص رعایت اصول اخلاقی و شئونات اسلامی در مجموعه آبشار مارگون از امروز افزایش خواهد یافت.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری سپیدان، همچنین تصریح کرد: امروز دوشنبه، منطقه گردشگری آبشار مارگون پس از یک روز تعطیلی بازگشایی شد.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۲۳۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«شگون نوروزی» طرشتی‌ها با غذاهای مخصوص شب عید | عیددیدنی برای زنان کنی قدغن بود | چرا کنی‌ها سر صاحبخانه را لگد می‌کردند؟

همشهری آنلاین – سمیراباباجانپور: اگرچه بسیاری از رسوم گذشته دیگر اجرا نمی‌شود و تنها در خاطرات اهالی باقی‌مانده‌اند بااین‌حال مرور خاطرات خوش آن روزگار خالی از لطف نیست.رضا طرشتی نژاد از اهالی محله طرشت از رسمی نام می‌برد که به نام رسم «شگون نوروز» معروف بود. او می‌گوید: «رسم شگون مربوط به ۳ شب اول عید بود. در ۳ شب اول هر شب یک غذا طبخ می‌شد که از قبل مشخص‌شده بود. یعنی همه باید آن غذا را می‌پختند. شب اول رشته‌پلو، شب دوم سبزی‌پلو با ماهی و بعضی‌ها هم سفید پلو با ماهی و شب سوم عدس‌پلو یا خورش شیش اندازی که طرشتی‌ها با پیاز فراوان درست می‌کردند.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

رسم نوروزی اهالی محله کن هم جالب و خواندنی است. حاج حسن درویش دیدوبازدیدهای نوروز را این‌طور تعریف می‌کند: «عیدها مردم برای دیدوبازدید گروه‌گروه می‌شدند و اول‌ از همه از دیدار بزرگ طایفه یا بزرگ محل شروع می‌کردند. زمان ما خیلی از دیدوبازدیدها مخصوص اهالی همان محل بود و به‌قول‌معروف از محل به بیرون رسم نبود، کسی به عیددیدنی بیرون از محل نمی‌رفت، مگر برای احوال‌پرسی از بزرگ محله‌های دیگر. این دیدوبازدید از بزرگ محله‌ای دیگر هم خیلی حساس بود و اگر تقدم و تأخر در سن و سال بزرگ‌ترها رعایت نمی‌شد صاحب‌خانه و بزرگ محل به نشانه ناراحتی به پیشباز مهمان نمی‌آمدند و می گفتند: «سر ما را لگد کردید و رفتید خانه فلانی؟»

درویش ادامه می‌دهد: «سه روز اول عید مخصوص مردان بود و اصلاً رسم نبود که زنان به همراه همسرانشان به عید دیدنی بروند. در این سه روز مردها با قرارهای فامیلی یا دوستانه به دیدوبازدید می‌رفتند و پس‌ از این سه روز به قول یکی از اهالی عید دیدنی زن‌ها تا بعد از فصل توت که اواسط خردادماه است طول می‌کشید.»

سبزی‌پلوهای شب عید برای کنی‌ها طعم دیگری داشت. زنان و دختران با رفتن به صحراها و باغ‌ها در یک هفته مانده به عید که هوا کمی گرم‌تر می‌شد و سبزی‌های صحرایی هم درمی‌آمدند، بساط سفره شب عید را خوش آب و رنگ می‌کردند. برای درست کردن این سبزی‌پلو از سبزی‌های صحرایی به نام: شنگه، قازیاقی، سیرک، شویدک، صابونک و... که تعداد این سبزی‌ها به بیست رقم می‌رسید استفاده می‌کردند.

دستمال دوخته شده و عیدی بچه های کن

عیدی دادن هم در محله کن رسم جالبی بود. درویش درباره عیدی بچه‌های قدیمی کن می‌گوید: «هر بچه‌ای یک دستمال دوخته‌شده داشت که برای رفتن به عید دیدنی داخل جیبش می‌گذاشت. موقع خداحافظی رسم بود که دستمال را پهن می‌کردند تا صاحب‌خانه چیزهایی مثل شیرینی و آجیل و تخم‌مرغ رنگ کرده و... داخل آن بریزد و البته کسانی که غنی‌تر بودند پول هم به‌عنوان عیدی به بچه‌ها می‌دادند. اگر به دلایلی یک خانواده بساط شب عیدش فراهم نمی‌شد قبل از هر چیز بچه‌ها را به عیددیدنی چند خانواده می‌فرستادند تا مقداری شیرینی و آجیل عیدی بگیرند که سفره‌شان خالی نماند.»

کد خبر 839471 برچسب‌ها هویت شهری همشهری محله نوروز

دیگر خبرها

  • «شگون نوروزی» طرشتی‌ها با غذاهای مخصوص شب عید | عیددیدنی برای زنان کنی قدغن بود | چرا کنی‌ها سر صاحبخانه را لگد می‌کردند؟
  • قطار گردشگری در محوطه گردشگری جهانی پاسارگاد راه افتاد
  • قطار گردشگری در پاسارگاد راه افتاد
  • شهرداران در ایام نوروز، شبانه‌روز پای کار باشند
  • بارش‌های شدید پایان سال در شش منطقه کهگیلویه و بویراحمد
  • پاک‌سازی محوطه‌های تاریخی کردستان برای میزبانی از گردشگران نوروزی
  • پاکسازی محوطه‌های تاریخی کردستان برای میزبانی از گردشگران نوروزی
  • استقبال از بهار با پاکسازی طبیعت سپیدان
  • محوطه‌های تاریخی کردستان برای میزبانی از گردشگران نوروزی پاکسازی شد
  • پاکسازی محوطه‌های تاریخی کردستان برای میزبانی از گردشگران