Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،صنعتی بسیار مهم که به طرز عجیبی و بدون سرپرست و متولی مشخصی به دست مدیران مراکز خصوصی اداره می شود. صنعت اسباب بازی حتی یک اتحادیه هم برای بررسی معضلات و مشکلات طیف فعال خود  ندارد و زیر نظر اصناف مختلفی مجوز فعالیت خود را کسب می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  البته بازار این حوزه نیز توصیف خوبی ندارد، کافیست برای خرید یک قلم اسباب بازی به مغازه های سطح شهر مراجعه کنید تا میزان فعالیت کشورهای مختلف چین،هند،کره،هلند و ...در این بازار را دریابید.   حین گشت و گزار در بازار این کالا و  تبادل نظر با مشتریان، متوجه شدیم که مشکل اصلی ،فروشندگانی هستند که  برای فروش کالاهای خود بیشتر به تبلیغ کالاهای وارداتی می پردازد و بعضا اگر شخصی برای خرید جنس ایرانی هم اقدام کند یا با کیفیت خوبی مواجه نمی شود یا اصلا کالای ایرانی در آن فروشگاه وجود خارجی ندارد.   به همین دلیل به یکی از تولید کنندگان لوازم بازی و تجهیزات مهد کودکی مراجعه کردیم تا دلیل این مشکلات را جویا شویم. متن مصاحبه را در ادامه می خوانید:

حسین رضا سلطانی، تولید کننده برتر صنعت اسباب بازی وسرگرمی های فکری در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ؛ با اشاره به سهم جدی واحد های تولید وسایل بازی  در اقتصاد کشور، اظهار کرد: این صنعت به بخش های مختلفی تقسیم می شود که عبارتند از سرگرمی،بازی های فکری و علمی، اسباب بازی های الکترونیکی و مکانیکی ،پارچه ای و پلاستیکی که هر کدام در نوبه خود پیشرفت های خوبی در جهت رشد اقتصادی  داشته اند.

وی افزود: در حوزه بازی های فکری شاهد رشد چشمگیری بوده ایم  به گونه ای که در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی ما تنها 40 بازی فکری در حوزه کودکان داشتیم اما این تعداد در سال های اخیر به بیش از  6000هزار نسخه ،ارتقا یافته است.

این تولید کننده با اشاره به تولید اسباب بازی های بومی و انتقاد از روند پیشرفت در این بخش گفت: متاسفانه نتوانسته ایم این حرفه را به عنوان صنعت معرفی کنیم و برای ایجاد اشتغال و چرخش چرخه تولید از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به گران بودن برخی اسباب بازی های تولیدات داخلی،گفت: زمانی که ما اقدام به واردات مواد اولیه میکنیم و با نوسانات ارزی هم رو به رو می شویم نتیجه می گیریم که کالا اگر به صورت وارداتی وارد بازار شود به صرفه تر است.

سلطانی خاطر نشان کرد:  شرکت های ایرانی زمانی، تنها واردکننده و فروشنده اسباب بازی بودند اما حالا با  تولید در حجم بالا،  جزو صادرکنندگان اسباب بازی های  پلاستیکی و پارچه ای به شمار می رود.به طور مثال می توان با اشاره  به خودکفایی در بخش لوازم مهد کودک و عروسک های پارچه ای، از صادرات این محصولات به کشورهایی نظیر افعانستان،عراق،آذربایجان و ترکمنستان و ایجاد 10 هزار شغل نیز خبر داد.

وی با اشاره به پیشرفت چشمگیر تولیدات و صادرات در بخش تجهیزات مهد کودک، تن پوش های پارچه ای و هم چنین عروسک ها پولیشی گفت:در بخش اسباب بازی های الکترونیکی پیشرفت قابل توجهی را مشاهده نکرده ایم اما معدود شرکت های دانش بنیان در کشور برای تولید این نوع اسباب بازی با توجه به شرایط بومی کشور ریسک کرده اند.

این تولید کننده ابراز کرد: معتقدم که ساختار اقتصادی کشور کمی قدیمی و مشکل دار است و باید این روند اصلاح و بروزرسانی شود تا بخش خصوصی هم پیرو ساختار جدید بتواند برنامه ریزی کند.

وی با اشاره به سرانه تولید اسباب بازی افزود:  در دنیا این سرانه  به 40 هزار دلار می رسد و متاسفانه ایران به علت بی توجهی به این موضوع، با سرانه 10 دلاری رو به روست این اصلا اتفاق خوبی نیست.

سلطانی ضمن انتقاد از بی هویت بودن صنعت اسباب بازی در ایران گفت: زمانی که یک صنعت بزرگ در دنیا به عنوان  قطب کسب در آمد و آموزش برای آیندگان نام برده می شود؛ در ایران اتحادیه و صنف ندارد نابسامانی در تامین نیاز تولیدکنندگان این قشر امری پیش پا افتاده محسوب می شود.

وی افزود:اسباب بازی سازان زیر نظر اتحادیه خرازان مجوز فعالیت می گیرند در حالی که خرازی بخشی از کار این صنعت را می تواند پوشش بدهد.کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که به نوعی بخش فرهنگی را بر عهده دارد  به صورت نیمه تعطیل و با بودجه های بسیار پایین به فعالیت خود ادامه می دهد.

معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران پیش قدم برای معرفی صنعت اسباب بازی

سلطانی با ابراز خرسندی از همکاری برخی نهاد ها برای فعالیت بهتر عروسک سازان ایرانی گفت: باید به همکاری  مثبت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران به ایجاد اشتغال در این زمینه در سطح پایتخت اشاره کرد.بخش های اعظمی از فرهنگ سازی ها شهری و همچنین برپایی نمایشگاه های متعدد با همکاری این نهاد به ثمر نشسته است.

وی در پایان با تاکید بر بهره برداری به موقع از تحریم ها و بحران ها گفت: معتقدم بهترین فرصت برای فعالان اقتصادی است تا با به کارگیری توان داخلی و نخبگان ،صنعت کشور را  از وابستگی به غیر خارج کنند.این شرایط سخت است که موجب بروز توانایی های می شود.

قاچاق، قارچی سمی در  صنعت اسباب بازی

 با وجود اینکه برخی مدعی هستند ۱۰ درصد بازار اسباب‌بازی کشور دراختیار تولیدکنندگان داخلی است، حقیقت این است که فقط ۳ درصد این بازار سهم ایرانی‌ها بوده و ۵۰ درصد اسباب‌بازی‌های موجود در بازار با اجناس قاچاق قبضه شده است، در سال های گذشته بیش از 44 میلیون دلار اسباب بازی قاچاق به کشور وارد شده است که با احتساب ارزش ریالی دلار، سودی بالغ بر 165 میلیارد تومان عاید قاچاقچیان کرده است.

دراین بین بی‌کیفیت بودن اسباب‌بازی‌های وارداتی و نداشتن پروانه و مجوز بهداشت ازجمله ویژگی‌های کالاهای قاچاق است که علاوه بر خطرات بهداشتی، واحدهای تولیدی را نیز دچار بیماری می کند.

به همین دلیل ضرورت دارد در راستای  نظارت دقیق‌تر دولت در این  زمینه برای  توسعه  و حمایت از تولید داخلی، اسباب بازی نیز با اتحادیه و صنف مستقل وارد اقتصاد کشور  شود و دغدغه های خود را مطالبه کند. اما در ابتدا باید به دنبال آن رفت که متولی این صنعت کیست؟ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا وزارت صمت؟ کدام یک پاسخ گوست؟

گزارش از نرگس معززی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت تولید ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۲۳۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در دقایق پایانی غفلت کردیم/ گلم تقدیم به هواداران استقلال

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مرادمند پس از پیروزی سه بر دو تیمش برابر شمس آذر قزوین گفت: بازی بسیار سختی داشتیم و توانستیم به برد دست یابیم. حساسیت بازی بسیار بالا بود و فشار زیادی را باید تحمل می کردیم تا بتوانیم دوباره به صدر جدول بازگردیم.

وی ادامه داد: نمی دانم در ۱۰ دقیقه پایانی چه اتفاقی افتاد، غفلت کردیم و دو بار دروازه مان باز شد اما خوشحالم که توانستیم سه امتیاز را به دست آوریم و باید از این تجربه درس بسیار خوبی گرفته باشیم ضمن اینکه باید این برد را فراموش کنیم و تمام تمرکزمان را روی دیدار تراکتور بگذریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گلم را تقدیم هوادارانی می کنم که امشب با حمایت فوق العاده شان باعث پیروزی ما شدند. آنها شب فراموش نشدنی را در ورزشگاه آزادی به وجود آوردند باید تلاش کنیم با قهرمانی در پایان فصل دل هواداران مان را شاد کنیم.

کد خبر 6082827

دیگر خبرها

  • در دقایق پایانی غفلت کردیم/ گلم تقدیم به هواداران استقلال
  • حرکت غیراخلاقی اسماعیلی‌فر پس از گل‌زنی | مدافع پرسپولیس خارجی فحش داد!
  • اسباب بازی نیست! (عکس)
  • تولید ۱۳۴ هزار و ۶۵۶ تن انواع محصولات فولادی
  • صنعت اسباب بازی، مسئله جدی دانشگاه‌های جهان
  • فضای‌ مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ ملی
  • خوداتکایی ۹۵ درصدی در صنعت شوینده و بهداشتی
  • اقتصاد در ورطه خاموشی / هشدار برقی به اقتصاد
  • فضای‌مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ملی
  • توجه به تعاونی ها و تولید آزاد راهکار تحقق شعار سال است