Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@16:41:51 GMT

تشتت در داخل حزب محافظه‌کار انگلیس بر سر برگزیت

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۲۴۱۱۰

تشتت در داخل حزب محافظه‌کار انگلیس بر سر برگزیت

لندن - ایرنا - دولت محافظه‌کار «ترزا مِی» با نزدیک شدن به مهلت خروج از اتحادیه اروپا گرفتار بحران و چند دستگی داخل حزبی شده است.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا، دولت «مِی» شامگاه سه‌شنبه از یک رأی‌گیری پارلمانی در مورد برگزیت، بافاصله خیلی کم‌جان سالم بدر برد. گروهی از نمایندگان محافظه‌کار به ‌اصطلاح «شورشی» با ارائه طرحی به پارلمان خواستار آن شده بودند که در صورت شکست مذاکرات تجاری با اتحادیه اروپا، دولت مکلف به باقی ماندن در نظام گمرکی اروپا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخی نمایندگانِ پیش‌قدم در ارائه این طرح اظهار داشتند که رأی آوردن این طرح آغازگر روند رأی‌گیری (عدم)اعتماد به دولت خواهد بود. دولت «مِی» بافاصله بسیار اندک و آن‌هم با کمک چهار نماینده کارگر جلوی این مصوبه را 307 به 301 رای گرفت.
بااین‌حال دولت در طرح دیگری در زمینهٔ استانداردهای دارویی اتحادیه اروپا شکست خورد. این طرح دولت را ملزم به حفظ استانداردهای دارویی اتحادیه اروپا و 'بکار بردن همه تلاش‌ها' برای ملحق ماندن به شبکه نظارتی آن می‌کند.
دولت در هردوی این طرح ها با 12 نماینده شورشی حزب خود روبرو شد. در طرح مربوط به گمرک تنها با کمک چهار نماینده حزب مخالف (کارگر) پیروز شد.
انگلیس روز 29 مارس 2019 (10 فروردین) از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و تا آن روز باید بتواند با اتحادیه اروپا بر سر روابط تجاری، امنیتی و سیاسی آینده به هر توافقی که لازم می‌داند، برسد. در غیر این صورت در تاریخ مذکور، بدون هیچ توافق و مزیتی به‌طور خودکار از اتحادیه خارج خواهد شد.
طرح ارائه‌شده در زمینهٔ روابط گمرکی خواستار این بود که اگر تا 21 ژانویه (یکم بهمن) پیشرفتی در مذاکرات به دست نیامد، دولت برنامه باقی ماندن در نظام گمرکی را دنبال کند. حزب کارگر موافق طرح پیشنهادی بود اما دولت «مِی» استدلال می‌کرد که پیوستن به گمرک اروپا مانع قراردادهای مستقل تجاری با شرکای بین‌المللی می‌شود.
همچنین متمم مربوط به ‌نظام دارویی در حالی تصویب شد که از زمان برگزاری همه‌پرسی برگزیت، همواره نگرانی‌هایی در مورد کمبود دارو و اخلال در واردات و توزیع آن وجود داشته است.
دولت در حالی گرفتار بن‌بست مذاکرات با اتحادیه اروپا است که حزب حاکم از درون دچار چند دستگی شده است. در میان نمایندگان مخالف می‌توان به اعضای برجسته حزب از جمله نیکی مورگان وزیر اسبق آموزش اشاره کرد. از سوی دیگر، پس از پیشنهاد معروف به «چکرز» که جمعه گذشته از سوی کابینه تصویب شد، دو تن از اعضای مهم کابینه استعفا دادند. اکنون دولت هم از طرف مخالفان و هم موافقان برگزیت و از داخل حزب حاکم در فشار است.
به‌تازگی جاستین گرینینگ وزیر سابق آموزش، پیشنهاد همه‌پرسی دوم را مطرح کرده است. نخست‌وزیر انگلیس ضمن رد پیشنهاد گرینینگ گفته است که همچنان به نظرات مختلف گوش خواهد داد.
از طرفی اتحادیه اروپا در زمینهٔ پیشنهاد کابینه انگلیس یا همان طرح «چکرز» تاکنون سکوت کرده است. بااین‌حال در محافل خصوصی گفته‌ شده است که موضعِ مذاکره‌کنندگان، مخالفت با طرح پیشنهادی خواهد بود. اتحادیه اروپا در موارد متعدد به انگلیس یادآوری کرده که با 'سوا کردن' مزایای عضویت در اتحادیه و از سرباز کردن مسؤولیت‌ها موافق نیست.
در مجموع با استعفای دو وزیر، بن‌بست مذاکرات با اتحادیه اروپا که حتی با پیشنهاد چکرز هم پیشرفتی در آن دیده نمی‌شود، تشتت و شورش داخلی در حزب محافظه‌کار و غیرقابل‌اعتماد بودن رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا برای عقد هرگونه قرارداد بین‌المللی، دولت محافظه‌کار در وضعیت بغرنجی قرار گرفته است و بعید نیست که قبل از موعد خروج از اتحادیه اروپا در مارس 2019 مجبور به استعفا، تجدید انتخابات، همه‌پرسی دوم یا تعویض نخست‌وزیر شود.
شبد**اروپام ** ه.ن **1379

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انگليس برگزيت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۲۴۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلژیک: اروپا در آستانه توافق بر سر دارایی های خارجی روسیه است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، وزیر دارایی بلژیک از تلاش اروپا برای بهره گیری از دارایی های بلوکه شده روسیه خبر داد.

«وینسنت ون پتگم» وزیر دارایی بلژیک روز دوشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا به توافق سیاسی برای مصادره سود حاصل از ذخایر بانک مرکزی روسیه نزدیک شده است.

وزیر دارایی بلژیک یادآور شد که این دارایی ها در راستای تحریم های بروکسل علیه مسکو مسدود شده است.

همزمان مقامات اتحادیه اروپا در حال بررسی طرحی برای اعمال مالیات بر سود حاصل از دارایی های خارجی روسیه هستند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چندی پیش پیشنهاد داد که ۹۰ درصد از سود حاصل از دارایی های خراجی روسیه، به صندوق صلح اروپا واگذار شود تا برای تهیه تسلیحات نظامی برای اوکراین صرف شود و بقیه آن نیز به بودجه اتحادیه اروپا برای حمایت از صنعت دفاعی کی یف منتقل می شود.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز دوشنبه اعلام کرد که مسکو با ابتکار غیرقانونی آمریکا برای مصادره دارایی‌های روسیه مقابله خواهد کرد.

پسکوف افزود که این کار غیرقانونی است و در نتیجه مشمول اقدامات تلافی جویانه و اقدامات قانونی خواهد شد.

کد خبر 6085812

دیگر خبرها

  • اعتصاب در بزرگترین فرودگاه انگلیس
  • دست رد سوئیس به استفاده از سود اموال مصادره شده روسیه
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • بی‌میلی اروپایی‌ها برای کمک بیشتر به اوکراین
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اتحادیه اروپا درباره ایران
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسراییل را تحریم کند
  • بلژیک: اروپا در آستانه توافق بر سر دارایی های خارجی روسیه است
  • کناره گیری یک عضو دیگر حزب حاکم محافظه کار انگلیس