Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد استفاده از توپ‌های پلاستیکی لزوما روشی مناسب برای کاهش تبخیر از مخازن سد‌ها نیست.

خبرگزای مهر: پژوهشی جدید که حاصل همکاری محققان دانشگاه‌های ام آی تی آمریکا، امپریال کالج بریتانیا و توئنته هلند است و در نشریه توسعه پایدار نیچر (Nature Sustainability) به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که استفاده از توپ‌های پلاستیکی لزوما روشی مناسب برای کاهش تبخیر از مخازن سد‌ها نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس نتایج بدست آمده، در طول مدت یک سال و نیم استفاده از این توپ‌ها در مخزن سد لوی آنجلس و در شرایط خشکسالی کالیفرنیا، مقدار ۱.۷ میلیون مترمکعب آب بواسطه کاهش تبخیر از مخزن سد ذخیره شده است. اما در مقابل، میزان آبی که برای تولید مجموع توپ‌های مورد استفاده می‌تواند تا ۲.۹ میلیون مترمکعب بوده باشد.

اگرچه رها ساختن توپ‌ها بر روی مخزن به مدت طولانی‌تر (خارج از دوره خشکسالی) می‌تواند در نهای به کاهش قابل توجه تبخیر منجر شود، مرطوب‌تر شدن هوا در خارج از دوره خشکسالی، بازدهی توپ‌ها برای کاهش تبخیر از سطح مخزن را کاهش می‌دهد به گونه‌ای که در شرایط سرمای زیاد حتی وجود توپ‌ها میتواند منجر به افزایش تبخیر از سطح آب شود (در مقایسه با مخزن بدون سطح پوشش).

با توجه به نتایج به دست آمده و با در نظر گرفتن اثرات احتمالی این توپ‌ها بر روی زندگی موجودات داخل آب (عدم انتقال اکسیژن و نور کافی)، استفاده طولانی مدت از توپ‌ها در دوره‌هایی که ذخیره آب با هزینه بالا ضرورت ندارد، توصیه نمی‌شود.

این پژوهش یادآور می‌شود که با اینکه در کوتاه مدت میزان تبخیر آب از حجم آب استفاده شده در فرآیند تولید توپ‌ها کمتر است، استفاده دراز مدت از توپ‌ها در شرایط خشکسالی طولانی می‌تواند منجر به کاهش اتلاف میزان قابل توجهی از آب شود.

این امر، در کنار مزایای استفاده از توپ‌ها برای کنترل کیفیت مخزن آب سد‌های مورد استفاده برای تأمین آب شرب، می‌تواند هزینه‌های اقتصادی بالای تأمین و استفاده از توپ‌ها و حتی هزینه آب مورد نیاز برای تولید آن‌ها را توجیه پذیر کند به خصوص اگر تولید توپ‌ها در مناطق پرآب جهان صورت گیرد و به مخزن سد منتقل شود.

اما در نهایت به عقیده نویسندگان این مقاله، اثرات زیست محیطی تولید توپ‌ها (نظیر میزان گاز‌های گلخانه‌ای رها شده در فرآیند تولید توپ ها) و همچنین اثرات دراز مدت توپ‌ها بر اکولوژی مخزن سد نیاز به مطالعه بیشتر دارد تا بتوان به طور قطعی در مورد مطلوبیت استفاده از این توپ‌ها نظر داد. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003Xv5

منبع: فردا

کلیدواژه: تبخیر آب سدها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۲۴۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه را ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: بیشترین میزان ذخیره سدها به ترتیب مربوط به سدهای گاوشان و داریان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی مرادی امروز _ یکشنبه شانزدهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره سدهای استان کرمانشاه، اظهار کرد: از مجموع ظرفیت حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعبی سدهای استان، هم اکنون ۶۴.۹۱ درصد آن پُر است.

وی میزان ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه را ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان ذخیره سدها به ترتیب مربوط به سدهای گاوشان و داریان است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه درباره وضعیت سرریز سدهای استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها سد «تنگ حمام» در شرایط سرریز قرار دارد و ظرفیت مابقی سدهای استان تکمیل نیست، چراکه در کنار ورودی که این سدها دارد، خروجی و مصرف نیز دارد.

مرادی با بیان اینکه آورد سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۲) تاکنون حدود یک میلیارد و ۷۲۵ میلیون مترمکعب بوده است، اضافه کرد: بیشترین آورد را در سد داریان به میزان حدود ۱.۴ میلیارد مترمکعب داشتیم، اما این سد دارای نیروگاه است و میزان خروجی آب آن نیز قابل توجه است.

وی گفت: پس از داریان بیشترین آورد سدهای استان در سال آبی جاری مربوط به سد گاوشان با حدود ۷۲ میلیون مترمکعب و کمترین نیز مربوط به سد گیلانغرب به میزان ۱.۶ میلیون مترمکعب بوده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه درباره آورد حاصل از بارش‌های اخیر، عنوان کرد: هنوز بخشی از رواناب حاصل از بارش‌ها وارد سدها نشده است و آورد این بارش‌ها در آمار هفته آینده خود را نشان خواهد داد.

کد خبر 750708

دیگر خبرها

  • چند نوع تست لاستیک وجود دارد؟
  • ۶۰ میلیارد ریال برای ذخیره‌سازی آب شرب خواف تخصیص یافت
  • وعده سخنگوی صنعت آب برای سیستان و بلوچستان/سدها لبریز شدند
  • کمبود آب بلوچستان تا ۴ سال آینده رفع می شود
  • احداث مخزن ۵۰۰ متر مکعبی در قصر فیروزه
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • تلف شدن صدها هزار ماهی در ویتنام
  • ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است
  • بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب آورد سدهای استان کرمانشاه
  • ترکیدن مخزن در کارخانه نوشابه‌سازی + فیلم