Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ تمامی انسان‌ها دارای استعدادهای بالقوه‌ در زمینه‌های مختلف هستند که در گام نخست نیازمند اهتمام و توجه به آن استعداد است. گام بعدی پرورش آن با قرارگیری در مسیر درست و بهره‌گیری از اساتید مجرب و همچنین حرکت مستمر برای رسیدن به قله و به فعلیت درآوردن آن استعداد است.
لذا در این میان، توجه به رشد استعدادها در زمینه‌های قرآنی دو چندان است و نقش نهادهای قرآنی و اساتید برجسته تلاوت در این مهم، می‌تواند نقش محوری داشته باشد که اگر غفلت کنند، یقیناً موجب هدر رفتن استعدادهای ناب خواهد شد، لذا به منظور واکاوی استعدادیابی هنر تلاوت قرآن با «کریم دولتی»، مدرس علوم قرآنی و حافظ کل و داور مسابقات بین‌المللی به گفت‌وگو نشستیم، پیش از این نیز با غلامرضا شاه‌میوه، امین پویا، حسین طرقی، محمد بنیادی، سیدمحسن موسوی‌بلده، علی‌اکبر توپچی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از اساتید و پیشکسوتان قرآنی به گفت‌وگو در این زمینه پرداختیم.
ایکنا: ضرورت استعدادیابی در امر تلاوت قرآن چیست؟
استعدادیابی به معنای باروری ظرفیت‌های موجود کمتر شناخته شده‌ و یا اصلاً شناخته شده‌ است که به باروری و رشد نیاز دارند که در زمینه‌های مختلف امری ضروری و لازم است. اما منظور از استعدادیابی این نیست که ما هرجا که صرفاً صدای خوشی دیدیم بگوییم آن در تلاوت قرآن می‌تواند، استعداد بالقوه‌ای باشد که به فعلیت برسد. شاید استعدادیابی این باشد که زمینه مناسب و مستعدی پیدا شود که این زمینه مستعد و مناسب هم در زمینه صدا و هم در زمینه اخلاق و هم در زمینه ویژگی‌های درونی یک قاری قرآن باشد که اگر جایی همه این ویژگی‌ها باهم وجود داشت و زمینه‌ای یافت شد او می‌تواند به عنوان استعداد مناسب تلفی شود و در نهایت قابلیت ارتقا و رشد را پیدا کند.
ایکنا: استعدادیابی برای پرورش یک قاری برجسته باید از کجا و از چه سنی آغاز شود؟
طبیعتاً آنچه که فکر می‌کنیم در زمینه تلاوت قرآن بتواند پایه محکمی باشد، سنین کودکی و نوجوانی است، اما چون معمولاً در دوره بلوغ، صداها دچار تغییرات و بعضاً تغییرات جدی می‌شود، شاید بتوان این را به این صورت اصلاح کرد که از دوره نوجوانی و اوایل ورود به دوره جوانی باید استعدادها را شناسایی کرد؛ چرا که هم صداها به پایه مشخصی رسیده است و هم می‌تواند ارتقا پیدا کند و ویژگی‌های آن تقویت شود و هم شخصیت آن فرد به ثبات نسبی رسیده است. یعنی فرد به درجه‌ای رسیده است که می‌تواند، کار کردن روی او و تقویت آن ویژگی‌های مثبت درونی و اخلاقی و اجتماعی این‌ها جمعاً در کنار آن ویژگی‌های فنی بتواند آن شخص را به قاری به معنای واقعی کلمه و متخلق به اخلاق قرآنی برساند.
ایکنا: به نظر شما معیارهای شناخت فرد مستعد در زمینه امر تلاوت قرآن چیست؟
به نظرم به هیچ وجه، نباید دنبال این باشیم که قاری که درونش هیچ بهره‌ای از قرآن ندارد و صرفاً خواننده خوبی است. این را به عنوان استعداد قرآنی در زمینه تلاوت قرآن در نظر بگیریم. معتقدم اینها باید در کنار هم باشد، همان چیزی که در روایات اهل‌ بیت(ع) وسیره پیامبر(ص) و حضرات معصومین(ع) داریم.
چنانکه براساس روایات از پیامبر اکرم(ص) سؤال شد که چه فردی خوش‌صوت‌ترین فرد در تلاوت قرآن است؟ فرمودند: آن کسی که وقتی او را ببینی متوجه می‌شوی که او خدا ترس است. ظاهراً با ملاک‌های خوانندگی هیچ تفاوتی ندارد، چون نشان می‌دهد که از دید پیامبر(ص) قاری خوش‌خوان آن قاری نیست که صرفاً فن تلاوت را می‌داند، بلکه قاری خوش‌خوان آن است که فن تلاوت را با ویژگی‌های درونی می‌تواند طوری بکار گیرد و در هم بی‌آمیزد که نتیجه و خروجی‌اش منجر به تلاوت اثرگذار منبعث از درون پاک باشد.
ایکنا: درباره میزان تأثیرگذاری جلسات قرآن در امر استعدادیابی بگویید و اینکه آیا این امر برعهده نهاد خاصی هست؟
قطعاً جلسات قرآن به عنوان نقطه آغاز، حتماً مد نظر است و تأثیرش زیاد است، اما در بین جلسات قرآن هم آن اساتیدی که خود از ویژگی‌های درونی بالاتری برخوردار باشند، تأثیرگذاری آنها بیشتر خواهد بود و نکته دوم اینکه، جلسات می‌تواند آغازکننده این راه باشند، اما به دلیل محدودیت‌هایی که در جلسات هم از لحاظ زمان، امکانات و اعتبارات است، قطعاً نمی‌توانند جلسات قرآن تمام آن زمینه‌های باروری استعداد را به تنهایی عهده‌دار شود، بلکه دستگاه‌های مختلف و دستگاه‌های رسمی نظام باید در این زمینه کمک کنند. تا جایی که مطلع هستم، می‌دانم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاری‌هایی را در این زمینه به صورت گسترده کرده است و برخی از دیگر دستگاه‌ها نیز فعالیت‌هایی را در این زمینه داشته‌اند چون شورای عالی قرآن، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن اما تصور می‌کنم محدود کردن به یک دستگاه و کل این موضوع را برعهده گروهی گذاشتن و سایرین را معاف کردن از این موضوع، خیلی شایسته و مطلوب نیست.
ایکنا: با توجه به گفته‌های شما چه میزان جای خالی نهادی ویژه این کار و یا مرکز مشخصی احساس می‌شود؟
تصورم این است که نهادسازی جدید خیلی ضرورت نداشته باشد، شاید هم‌افزایی و استفاده درست از امکانات و موقعیت‌ها و شرایطی که دستگاه‌های مختلف دارند، کفایت کند. یعنی به جای اینکه بیاییم نهاد جدید ولو در حد آکادمی تأسیس کنیم و آن جایی بشود که دستش را پیش نهادهای دیگر برای کمک دراز کند و نیازمند حمایت آنها باشد، خیلی عملیاتی نیست. اینکه در بین دستگاه‌های مرتبط با این موضوع، دستگاهی متولی اصلی فرض شود و سایرین به آن دستگاه کمک کنند، بدون اینکه سازوکار جدیدی تأسیس شود، می‌تواند هم از لحاظ اعتبارات و امکانات مقرون به صرفه باشد و هم از لحاظ به نتیجه رسیدن و سرعت اجرایی شدن و عملیاتی شدن موضوع بهتر باشد.
ایکنا: درباره نقش‌آفرینی رسانه‌ها و طرح‌هایی چون اسراء، شوق تلاوت، اسوه و ... در این زمینه بفرمایید.
تصورم این است که همه این موارد که گفته شد طرح‌هایی چون اسوه، شوق تلاوت و یا مسابقات و یا حضور رسانه‌ها و برنامه‌ها‌ی رسانه‌ها، همه مؤثر است و همه می‌تواند دراین زمینه کمک کند، اما شاید یکی از مهمترین نکته‌هایی که در این زمینه است و کمتر به آن به طور جدی پرداخته می‌‌شود، زمینه‌های خروجی و زمینه‌های بروز استعدادها است.
اگر بگوییم هر فردی در زمینه ریاضیات استعداد دارد، در این کلاس شرکت کند و ... تا وقتی که آن نوجوان و جوان نبیند که این ریاضیات چه جایگاهی برای بروز و ظهور در جامعه دارد، هیچگاه با میل و رغبت و شوق در این زمینه ورود پیدا نمی‌کند، اما اینکه ببیند که این ریاضیات برایش شکوفایی استعداد داشته است، آن هنگام به طور طبیعی میل پیدا می‌کند تا همه استعدادش را در این زمینه نیز به‌کار گیرد.
فکر می‌کنم در زمینه تلاوت قرآن، هم رسانه‌ها و هم فضاهای حقیقی کمتر میدان ایجاد می‌کنند برای اینکه استعدادهای قرآنی در آن به نمایش در بیاید، صرف شبی با قرآن گذاشتن و محفل قرآنی و صرف اینکه در آغاز هر برنامه رسمی تلاوت قرآن باشد، این کفایت نمی‌کند برای اینکه نوجوان و جوان ما که استعداد خوبی در زمینه تلاوت قرآن با همه آن ویژگی‌های عرضه شده دارد، او سراغ زمینه‌های دیگر چون هنری و یا دیگر زمینه کاری دیگر نرود؛ چراکه ممکن است در آن زمینه نیز امکان بروز آن استعداد در جامعه بیشتر فراهم باشد.
رسانه با وجود اینکه مسابقه برگزار می‌کند و خوب است، اما رسانه کارش مسابقه برگزار کردن نیست، کارش این است که از خروجی‌های مسابقات استفاده و آنها را به جامعه معرفی کند و زمینه بالندگی آنها را از طریق معرفی در جامعه بیشتر فراهم کند و یا برخی از دستگاه‌ها که وظیفه ذاتی آنها آموزشی نیست. لذا معتقدم اگر دستگاه‌ها درست آن وظیفه خود را پیدا کنند و سپس به آن ورود داشته باشند، این هم‌افزایی دستگاه‌ها کنار همدیگر به دریافت و رسیدن به نتیجه مطلوب کمک می‌کند.
ایکنا: در کشورهایی نظیر مصر که در تلاوت قرآن صاحب‌سبک بوده‌اند به مقوله استعدادیابی چگونه پرداخته‌اند؟
شاید مهمترین پاسخ این باشد یعنی در کشور مصر زمینه قرآن خواندن در محافل و رادیو و تلویزیون و فضاهای مختلف بسیار فراهم است و آنجا اینگونه نیست که فردی استعداد داشته و استعدادش نیز به مرحله ظهور و بروز رسیده است، اما تازه به دنبال جایی برای به فعلیت رسیدن این استعداد باشند. آنجا به اندازه‌ای محفل و موقعیت برای تلاوت قرآن است. همانطور که مردم‌ ما در مساجد می‌نشینند که قرآن را گوش کنند، این بهترین موقعیت است که نیازی به هزینه‌کرد آنچنانی ندارد.
شاید برخی از اوقات نیز تبرعاً این تلاوت قرآن را به ویژه در سنین پایین‌تر انجام می‌دهند، تنها برای اینکه بیشتر تلاوت کنند تا بیشتر زمینه بروز و ظهور را پیدا کنند تا کم کم به قرائت حرفه‌ای و فوق حرفه‌ای دست پیدا کنند. اگر بتوانیم این زمینه را از طریق هماهنگی دستگاه پیدا کنیم و به چارچوب مشخصی برسیم به نظرم دغدغه این را نخواهیم داشت که آیا نوجوان و جوان ما به این سمت می‌آیند و یا خیر و یا اگر آمدند در این راه باقی می‌مانند و یا خیر.
ایکنا: صحبت پایانی؛
به سهم خودم از تمام افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، تشکر می‌کنم، هم خبرگزاری ایکنا و هم دیگر رسانه‌ها و دستگاه‌های مختلف اما تصور می‌کنم، یکی از مواردی که نقشش را در شهرهای بزرگ بیشتر ببینیم، نقش پررونق شدن و توجه جدی به جلسات قرآن است. اگر به این مسئله توجه بیشتر شود، قطعاً آثار و نتایج آن مطلوب و بهتر خواهد بود و زودتر خواهد توانست چرخ فعال جامعه را که جوانان و نوجوانان هستند، در این زمینه به‌حرکت درآید.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مؤسسات قرآنی استعدادیابی هنر تلاوت قرآن جلسات قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۲۵۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از پخش تلاوت ترتیل روزانه یک جز از قرآن کریم توسط قاریان نوجوان شهر مقدس قم، از شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل و قدردانی کردند.

مقام معظم رهبری ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این جلسه قرآنی، آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها و شبکه قرآن و معارف سیما و با تحسین از این نوجوانان عزیز علاقمند به قرآن کریم فرمودند: 

«مکرراً این برنامه را از رسانه ملی دیده‌ام. برگزاری آن، اقدامی عالی است. من جداً از این جلسه‌ی قرآنی لذت می‌برم و خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم.»

برنامه تلاوت روزانه یک جزء از قرآن کریم با حضور بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز از مدارس متوسطه اول شهر مقدس قم در حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها ضبط و در ماه مبارک رمضان پخش و هم اکنون نیز بعد از برنامه اذانگاهی ظهر هر روز از شبکه قرآن و معارف سیما رسانه پخش می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما
  • هجدهمین جلسه استماع قرآن به یاد معلمان فقید برگزار شد
  • ارتقای قاریان جوان در طرح ملی تلاوت شباب الرضا(ع)
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • دعوت میزبان برنامه محفل برای تماشای مسابقه قرآنی‌ها
  • افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد
  • دکتر جبلی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است
  • جبلی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است