Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@01:28:45 GMT

وقتی سواد حرکتی در حاشیه قرار می گیرد

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۲۵۳۲۳

وقتی سواد حرکتی در حاشیه قرار می گیرد

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ «مهرزاد حمیدی» معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش چندی پیش اعلام کرد، یکی از برنامه هایی که از مهر ماه امسال در قالب ترویج ورزش مدارس در دستور کار قرار می گیرد طرح سواد حرکتی است که با محوریت دانش آموزان دختر در مدارس اجرا خواهد شد. بنا به گفته وی این طرح می تواند افزون بر سلامت جسمانی، نقش به سزایی در کاهش آسیب های زیستی و اجتماعی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما ضرورت اجرای طرح سواد حرکتی و گسترش آن در مدارس چیست و چرا در شرایط کنونی باید در دستور کار قرار گیرد؟ بنا بر ادعای بسیاری از کارشناسان حوزه ورزش و رفتارشناسی یکی از مهمترین دوره های سنی فرد دوران کودکی است.
اهمیت تربیت فرد و آموزش وی در زمینه های مختلف موجب شده تا کارشناسان از سنین کودکی به عنوان یکی از مهمترین دوره های زندگی یاد کنند. در این دوران خمیر مایه های رشد جسمانی، حرکتی، شناختی و عاطفی فرد شکل خواهد گرفت و کودک با این خمیر مایه زیستی و اجتماعی گام در مسیر رشد و تعالی در حوزه های مختلف می گذارد؛ در سنین کودکی فرد در کنار علم آموزی موفق می شود با حضور در نهادها و سازمان های مختلف اجتماعی، فرهنگی و ورزشی، سواد حرکتی و هنجارهای جامعه را نیز پذیرا باشد.
هر چند که در شرایط کنونی برای رسیدن به تعالی و پیشرفت در زمینه های مختلف، نخست باید علم آموزی در دستور کار قرار گیرد و متعاقب آن نهادینه شدن هنجارها است؛ اما سبک زندگی جدید و رواج فرهنگ آپارتمان نشینی در جامعه می طلبد تا سواد حرکتی در کنار سواد تحصیلی و آموزش یک ضرورت ویژه برای کودکان و نوجوانان به شمار رود. سواد حرکتی موجب می شود فرد تحصیل ورزشی کند و حرکات مفید و موثر را بر اساس قانون آموزش، از ساده به پیچیده بیاموزد.
البته نباید فراموش شود که آموختن سواد حرکتی و پافشاری بر آن به معنای برتری یا ارجحیت ورزش و فعالیت های ورزشی بر رشد فیزیولوژی و تربیت اجتماعی نیست بلکه تحقق سواد حرکتی زمانی میسر خواهد شد که سه مولفه ورزش، تحصیل و جامعه پذیری در کنار هم و همسو در مدارس و آموزشگاه ها مورد توجه قرار گیرد.
یکی از راهکار نهادینه کردن سواد حرکتی در شرایط کنونی آشنا کردن والدین با مفاهیم اساسی مرتبط با این شیوه از آموزش است و در کنار والدین مدارس به عنوان مجریان ویژه طرح سواد حرکتی باید زمینه را برای ایجاد فعالیت های ورزشی ایجاد کنند.
اجرای گسترده این طرح می تواند کودکان زاییده سیاست «جمعیت کمتر، زندگی بهتر» و آپارتمان نشینی را از انزوای فردی و گسست نسلی خانواده ها نجات داده و آنان را در مسیری قرار دهد که با استفاده از سواد حرکتی، روابط عاطفی و اجتماعی ویژه ای نیز بیاموزند.
برای تحقق این امر لازم است که بین ورزش خانواده و مدارس یک همسویی بر پایه اشتراکات حرکتی شکل گیرد اشتراکاتی که موجب می شود روند فعالیت های ورزشی کودکان فقط به مدارس ختم نشود بلکه خانواده و مدرسه به کارگاه های آموزش حرکات تبدیل می شوند که کودک در آن می تواند افزون بر تحصل علم و دانش، جامعه پذیری و سواد حرکتی را نیز بیاموزد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سواد حرکتی مدارس ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۲۵۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد

به گزارش قدس خراسان، سید امیر شوشتری روز یکشنبه در نشست خبری در آستانه هفته گرامیداشت مقام معلم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پنج هزار نفر از این تعداد بازماندگان از تحصیل سال گذشته هستند که به صورت تکراری در آمار اعلام شده اند.

وی با بیان اینکه شمار دانش آموزان اتباع خارجی استان خراسان رضوی ۷۰ هزار نفر است، بیان کرد: علاوه بر این سه هزار نفر از دانش آموزان اتباع خارجی نیز در مدارس خودگردان مشغول تحصیل هستند که این مدارس زیر پوشش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی قرار ندارند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: بیشترین شمار دانش آموزان با حدود ۹۰ درصد را دانش آموزان افغان تشکیل می‌دهند و اتباع عراقی و سوری در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال هفته معلم تحت عنوان «همه مدیون تو هستیم» اعلام شده است، گفت: در قالب برگزاری آزمون‌های استخدامی مختلف برای سال تحصیلی آینده ۱۰ هزار و ۲۰۸معلم جدید در استان جذب می‌شوند که با استفاده از معلمان قراردادی این شمار به ۱۲ هزارو ۶۸۹ نفر افزایش می‌یابد، بنابراین در سال تحصیلی آینده کمبود معلم نخواهیم داشت.

شوشتری در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح رتبه بندی معلمان در خراسان رضوی نیز گفت: کلیه اعتراضات در این زمینه رسیدگی شده است و احکام لازم برای معلمان استان صادر شد.

به گفته وی، کلیه معلمانی که احکام آنان تا پایان اسفند ماه پارسال صادر شده است، معوقات را دریافت کردند.

تحویل ۳۰۱ فضای آموزشی در خراسان رضوی

مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان رضوی نیز گفت: در سال گذشته ۳۰۱ پروژه آموزشی با تعداد هزار و ۵۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل ۵۰ درصد افزایش دارد.

جاسم حسین پور افزود: سال گذشته پنج استخر دانش آموزی تحویل آموزش و پرورش استان شد و امسال نیز چهار استخر دیگر تحویل و برای چهار استخر جدید نیز تامین اعتبار انجام شده است.

وی اظهار کرد: پیش بینی احداث پنج هزار کلاس درس از محل تحقق مولدسازی از مهمترین اقدامات انجام شده خراسان رضوی در این زمینه است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی ادامه داد: سال گذشته بنیاد علوی ۱۰۵ کلاس، بنیاد برکت ۱۷۷ کلاس، کمیساریای عالی ۴۰ کلاس، سازمان مسوولیت‌های اجتماعی ۷۰ کلاس و خیرین ۵۰۰ کلاس درس را در این استان ساختند.

وی اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی در کشور پنج و ۲ دهم متر مربع است، در حالی که این رقم در خراسان رضوی چهار و سه دهم متر مربع است.

حسین پور با بیان اینکه خراسان رضوی جزو استان‌های پرجمعیت دانش آموزی کشور است، گفت: هر چه جمعیت دانش آموزی بیشتر باشد، سرانه فضای آموزشی نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: سال گذشته این اداره کل سه هزار میلیارد ریال جهت تجهیز هنرستان‌ها و نمازخانه‌های مدارس استان هزینه کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ۶ محله در حاشیه مشهد میزبان رویداد یکصدا ایران شدند
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • برگزاری مسابقات ورزشی مدارس سمپاد همدان با حضور ۱۵۰ دانش آموز
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • توجه به معلمان در اولویت امور قرار گیرد
  • آموزش سواد مالی به کودکان
  • عاشقانه‌های مولانا در تالار وحدت پراقبال شد/وقتی موسیقی سنتی رنگ و بوی تازه می‌گیرد+فیلم
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد