Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@11:31:18 GMT

افکار عمومی فقط با تذکر ترمیم نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۲۵۵۴۷

افکار عمومی فقط با تذکر ترمیم نمی‌شود

شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما، به تلویزیون برای نمایش مستند «بی‌راهه» تذکر داد. پخش فیلم اعتراف دختر نوجوان که ویدئو‌های رقص‌اش را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کرد، اعتراض شدید افکار عمومی را به همراه داشت و از طرفی دستمایه‌ ریشخند ما در رسانه‌های جهانی شد.

این شورا در اطلاعیه منتشر شده روی پایگاه خبر‌ی‌اش آورده است: «شورای نظارت، سازمان صداوسیما را موظف به روشنگری و تنویر افکار عمومی نسبت به وجوه مختلف و ابعاد متنوع این پدیده می‌داند و از رویکرد این سازمان در مواجهه منطقی و حرفه‌ای با مفاسد اجتماعی سازمان‌یافته حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک: در موضوع مستند اخیر «بی‌راهه» بررسی شورای نظارت نشان داد که پخش این برنامه بدون هماهنگی با قوه قضائیه بوده است؛ از این جهت به سازمان تذکر لازم داده می‌شود. دو: به سازمان توصیه می‌شود در پرداختن به موضوعاتی که دارای ابعاد اجتماعی، فرهنگی و قضایی است از مشاوره‌های لازم بهره‌مند شود و هماهنگی‌های لازم را با نهادهای ذی‌ربط انجام دهد.» با کامبیز نوروزی، حقو‌قدان و عضو هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در این‌باره گفت‌وگو کردیم.

**آیا تذکر شورای نظارت به تلویزیون، بازدارنده است؟
تذکر اعلام شده، چندان حرفه‌ای نیست. در این تذکر ایراد‌های مستند «بی‌راهه» اعلام نشده در حالی که به‌طور مشخص باید دلایل تذکر اعلام می‌شد. در اطلاعیه شورای نظارت بر صدا و سیما، گفته شده پخش برنامه بدون هماهنگی با قوه قضائیه بوده است؛ آیا از نظر آقایان اگر این مستند با هماهنگی قوه‌ قضائیه پخش می‌شد، مشکلی نداشت؟! از نظر مقامات تصمیم‌گیر در این‌باره، نقض حقوق اشخاص، به خطر انداختن منافع عمومی، ایجاد تنش در فضای عمومی جامعه، در صورت هماهنگی با مسئولان قضایی جایز است؟! از طرفی نمایش مستند با هماهنگی مقام قضایی مخالف اصل استقلال رسانه است. این نوع تذکر دادن غلط است. باید مبتنی بر اصول رسانه‌ای و با توجه به هزینه‌‌ای که نمایش مستند بر جامعه ما تحمیل کرده، ایراد‌های آن برشمرده می‌شد.

در این مستند علاوه بر اینکه حقوق افراد نقض شده است منافع و مصالح عمومی رعایت نشده است. زیرا عملاً منجر به ترویج پدیده‌ای شد که مورد نقد و ایراد همین برنامه است. در این تذکر به ادعای روابط عمومی صدا و سیما پاسخ داده شده که می‌گفتند، مستند با هماهنگی قضایی بوده است. در حالی که مقام‌های دستگاه قضا این ادعا را تکذیب کرده بودند. دوم اینکه، تنبیه با تخلف باید تناسبی داشته باشد. شورای نظارت بی‌شمار نقد‌های وارد شده از سوی افکار عمومی بر نمایش مستند «بی‌راهه» را نادیده گرفتند. شورای نظارت باید روشن می‌کرد، نظر و رأی‌اش درباره این مستند جنجالی چیست؟! نمایندگان سه قوه در شورای نظارت حضور دارند، کجای این تذکر ناظر به منافع عمومی است؟! باید پرسید، اولاً چه خطایی رخ داده است که به خاطر آن تذکر داده شده است؟! ثانیاً گزاره «تذکر لازم داده می‌شود» ناظر بر چیست؟! این گزاره فاقد معنا و مبانی حقوقی است. آیا این عبارت به معنای آن است که افراد خاطی توبیخ می‌شوند و در پرونده‌شان درج می‌شود؟! یا اینکه در هیأت تخلفات اداری برای‌‌شان تشکیل پرونده می‌شود؟!

**نمایش مستند «بی‌راهه» هزینه زیادی را متوجه جامعه و جریحه‌دار شدن افکار عمومی کرد، آیا شما این تذکر را در ترمیم افکار عمومی مؤثر می‌دانید؟‌
این تذکر، نه تنها جنبه بازدارنده ندارد و نمی‌تواند از تخلف‌های احتمالی بعدی پیشگیری کند، از طرفی کمکی هم به ترمیم افکار عمومی نمی‌کند. انتظار می‌رود اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما مسئولانه‌تر فعالیت کنند و دقت نظر و قاطعیت بیشتری به وظایف‌شان داشته باشند. این نوع اقدام‌های شورای نظارت بیش از آنکه نشان دهنده برخورد با تخلف‌ها در صدا و سیما باشد، عملاً باز‌تاب دهنده تسامح با رسانه‌ای است که وفق قانون اساسی مملکت رسانه عامه مردم است و باید در راستای منافع عمومی فعالیت کند و مأموریت‌هایش را به انجام برساند.

منبع: روزنامه ایران، 1397.4.27
گروه اطلاع رسانی**2002**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي روزنامه ايران صدا وسيما فيلم اعتراف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۲۵۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصل کار شورای هماهنگی اجرای مراسم بر مبنای حکومت است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در دیدار با رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان با قدردانی از عملکرد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در برگزاری هر چه بهتر مراسم و مناسبت‌های مذهبی تاکید کرد از وجود خیران اصفهان برای بهتر برگزار کردن مراسم‌ها و ماندگار شدن اثر کار استفاده شود.
آیت الله طباطبایی نژاد افزود: فلسفه تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اجرای امور فرهنگی مربوط به نظام اسلامی است.
در این دیدار رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اصفهان هم گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان در ۳ ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ ارائه کرد و گفت: حدود ۳۰ نشست و برنامه برای برپایی مراسم مذهبی در دی سال گذشته برگزار شد.
حجت الاسلام علیرضا ناجی ادامه داد: برگزاری جلسات برنامه‌ریزی و اجرایی دختران حاج قاسم با حضور ۱۰ هزار نفر در مُصلی اصفهان، برپایی تجمع در گلستان شهدا برای محکومیت حادثه تروریستی کرمان و برگزاری راهپیمایی به همین مناسبت در ۱۵ دی از اقدامات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در دی سال گذشته بود.
وی تشکیل ستاد دهه فجر با ۲۱ کارگروه را از دیگر اقدامات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد و افزود: سفر‌های شهرستانی و شرکت در شورای اداری و ستاد‌های دهه فجر شهرستان‌های خمینی شهر، فلاورجان، شهرضا از دیگر اقدامات سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲ این شورا بود.

دیگر خبرها

  • شکاف بین دولتمردان صهیونیست‌زده با افکار عمومی در غرب غیرقابل‌انکار است
  • «بمبی که آمریکا در خاورمیانه نمی بیند»: واشنگتن در حال تکرار اشتباه نادیده گرفتن افکار عمومی جهان عرب است/ آمریکا دود برخاسته از آتش زیرخاکستر غزه را ندید/ انقلاب رسانه های اجتماعی در جنگ غزه
  • رعایت قوانین و حفظ کیان شورا سرلوحه اقدامات شهردار باشد
  • مبارزه با مواد مخدر؛ یک تکلیف عمومی در جمهوری اسلامی است
  • اصل کار شورای هماهنگی اجرای مراسم بر مبنای حکومت است
  • مبارزه با مواد مخدر یک تکلیف عمومی در جمهوری اسلامی است
  • اداره کل آموزش و پرورش گیلان برای تبیین افکار عمومی پاسخ داد
  • یک فعال کارگری: پیشنهاد ترمیم حق مسکن کارگران در نشست غیررسمی وزارت کار مطرح شده
  • حسینی‌پور رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی شد
  • فرمانده سپاه تهران: گروه آموزش‌دیده «سفیران مهر» تذکر رعایت حجاب در اماکن عمومی را جدی‌تر پیگیری می‌کنند