Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: تیم اقتصادی فعلی توانایی لازم را برای اتخاذ تصمیمات راهبردی و موثر برای گذر از این مرحله را ندارد، به همین دلیل بیش از 170نماینده خواستار تغییر تیم اقتصادی دولت هستند.

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت که فرمودند تیم اقتصادی دولت باید میاندار و محور اصلی کار و تحرک در کشورباشد، اظهار داشت: ابتدا باید دید که آیا مد نظر مقام معظم رهبری همین تیم اقتصادی فعلی دولت است یا به صورت کلی مسئولینی که در زمان خاص هدایت امور اقتصادی کشور را به عهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی در خصوص وظایف تیم اقتصادی دولت گفت: تیم اقتصادی به صورت هفتگی جلسات را در ساختمان ریاست جمهوری دارند که برآیندها و مسائل مربوط به فعل وانفعال پولی، تحریم ها، ذخایراستراتژیک، تولید و اشتغال را در آنجا مطرح و تصمیم گیری می کنند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شواری اسلامی افزود: برداشت ما این است که تیم اقتصادی فعلی توانایی لازم را برای اتخاذ تصمیمات راهبردی و موثر برای گذر از این مرحله را ندارد، به همین دلیل بیش از 170نماینده خواستار تغییر تیم اقتصادی دولت هستند؛ بنابراین آقای رئیس جمهور بایستی تیم اقتصادی جدیدی را متناسب با فرمایشات مقام معظم رهبری به میدان بیاورد تا با تصمیمات صحیح، قاطع و موثر مسائل این حوزه را مدیریت کند و سرو سامانی به اوضاع اقتصادی فعلی بدهند.

عضو کمیسوین امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر برخورد با متخلفان برخی دستگاه ها و افراد در مسائل سکه و ارز، تصریح کرد:  یکی ازدستگاه هایی که باید سریع تغییر کند بانک مرکزی و سیاست گذاری های مجموعه این بانک است، البته بانک مرکزی بدون نظر تیم اقتصادی کاری نکرده است به عنوان مثال اتفاقات اخیری که در بازار سکه و ارز شاهد بودیم نشان دهنده این است که تیم اقتصادی به این نتیجه رسیده اند که در خزانه را باز کنند و حجم زیادی از سکه را برای جمع آوری نقدینگی به بازار بفرستند.

کریمی قدوسی در خصوص ضرورت برخورد قوه قضائیه با متخلفان اظهار داشت: اینها تخلف نیست، نوعی خیانت است که در این شرایط صورت گرفته و دستگاه قضا باید سریع اقدام کند، البته اقدام اولیه باید توسط خود رئیس جمهور صورت بگیرد که خوشبختانه مدتی است دست به اقدام و مقابله با نفوذی های حوزه اقتصاد زده اند قطعا دستگاه قضایی باید برخوردی کاملا انقلابی داشته باشد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۲۵۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر کم دوام حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی بر بازارهای مالی

به گزارش خبرنگار مهر، امین دلیری، تحلیلگر مسائل اقتصادی و مدرس دانشگاه در یادداشتی اختصاصی برای مهر نوشت؛

در یک اصل کلی اگر هر گونه جنگی بین دو یا چند کشور رخ دهد، طبق یک اصل اجتماعی –اقتصادی مشمول «شرط جبری» شده و منجر به رکود و تورم در اقتصاد خواهد شد. شرط جبری یکی از ۸ شروط علت و معلولی است که در تجزیه و تحلیل عوامل تأثیرگذار در وقوع علت یا معلولی امور اجتماعی و اقتصادی واقع می‌شود؛ مثل شرط لازم، شرط احتمالی، شرط کافی و …. منتهی در شرط جبری ابتدا علت بروز می‌کند و قابل رؤیت است و سپس بروز معلول حتمی است؛ بنابراین با وجود علت، جبراً معلول به وجود خواهد آمد. به عنوان مثال در صورت بروز جنگ (علت)، تورم و رکود در پی آن جبراً بروز خواهد کرد.

اما حمله تلافی‌جویانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در شب ۲۶ فروردین ماه جاری به اهداف نظامی رژیم صهیونیستی در خاک آن کشور، باید آن را یک شوک عملیات نظامی تند و سریع و قدرتمند تلقی کرد که یک کشور نو ظهور از نظر قدرت نظامی علیه یک کشور متخاصم دیگر که ۶ دانگ مورد حمایت کشورهای غربی و ایالات متحده آمریکا قرار داشته، با شجاعت و دقت لازم انجام شده و بر خلاف حملات رژیم صهیونیستی بیش از ۶ ماه حملات کور و خانمانسوز علیه کودکان، زنان و مردم غیرنظامی نوار غزه انجام می‌شود و باعث تلفات انسانی زیادی شده، صرفاً اهداف نظامی مورد حمله ایران قرار گرفته است؛ بنابراین تفاوت است بین عملیات نظامی ایران و رژیم صهیونیستی.

این عملیات نظامی از نظر ارزیابی تکنیک‌های نظامی، اخلاقی و جوانمردی برای جمهوری اسلامی ایران اعتبار داخلی و بین‌المللی کسب و عرق ملی را تقویت کرده و مردم ایران و آزادی‌خواهان جهان را به ادای احترام به این عملیات نظامی قدرتمندانه واداشته است.

با این تفسیر، قدرت نظامی ایران یک نقطه قوت حتی تأثیرگذار در مناسبات سیاسی و اقتصادی است؛ ولی با این توصیف آیا این حمله نظامی می‌تواند بر متغیرهای اقتصاد کلان داخلی تأثیر معنادار بگذارد یا خیر؟

طبق قواعد و تجربیات موجود، مسأله جنگ، به طور طبیعی و بدیهی بر برخی از متغیرهای اقتصادی تأثیر مستقیم دارد؛ به عنوان مثال بر تورم، رکود، اشتغال و بازار سهام اثر کاملاً مستقیم و بر بازار سهام تأثیر آنی دارد؛ اما در صورت استمرار جنگ، اگر منابع کشور را در اولویت بندی‌ها به خودش اختصاص دهد، در این صورت با اختصاص منابع مادی کشور برای تولید و تأمین ادوات و تجهیزات جنگی می‌تواند موجب تشدید نرخ تورم و رکود در بخش‌های اقتصادی شود. باید توجه داشت، اگر چه سقوط سهام در ابتدای شروع جنگ به صورت آنی اتفاق می‌افتد ولی تشدید نرخ تورم و رکود متعاقباً و در پی آن با وقفه تأخیر، رخ خواهد داد.

اما همان طور که اشاره شد، حمله نظامی ایران به اهداف نظامی رژیم صهیونیستی در خاک آن کشور با مشخصاتی که برشمرده شد یک شوک تلقی می‌شود، جز اثر آنی بر بازار سهام و تحریک نرخ ارز و سکه که آن هم یک شوک کم دوام است، تأثیر دیگری بر دیگر متغیرهای اقتصادی نخواهد گذاشت مگر اینکه با حماقت رژیم صهیونیستی آتش جنگ در منطقه شعله‌ور شود و یک جنگ تمام عیار در کشور با متخاصمان شروع شود. در این صورت کاملاً قواعد جنگی بر کشور حاکم خواهد شد و اثرات خودش را دارد. زیان بیشتر آن متوجه رژیم صهیونیستی و اقتصاد کشورهای غربی خواهد بود.

در این برهه برای سقوط بیشتر بازار سرمایه باید زودتر پیش دستی می‌شد، تا از سقوط و خروج بازار سهام جلوگیری می‌شد. متأسفانه مسؤولان سازمان بورس دیرهنگام دست به کار شدند. باید کم کاری آنها با تزریق مالی به بازار سرمایه از طرف دولت جبران شود؛ کاری بیشتر دولت‌ها در چنین مواقعی انجام می‌دهند. در خصوص بازار ارز و سکه با مدیریت درست بانک مرکزی، اوضاع به قبل از حمله نظامی باز خواهد گشت.

کد خبر 6078565

دیگر خبرها

  • خاندوزی: نوسانات نرخ ارز هیچ نفعی برای دولت ندارد
  • نفع نوسان نرخ ارز برای دولت چیست؟/ روایت جدید وزیر اقتصاد را بخوانید
  • علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد
  • دولت هیچ نفعی از نوسانات نرخ ارز نمی‌برد/ کنترل بازار اجاره‌بها
  • موجرانی که اجاره زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند
  • حمله شدید اللحن مقام سابق امنیتی اسرائیل به کابینه فعلی
  • کاهش فاصله طبقاتی، عدالت اجتماعی و تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی
  • تاثیر کم دوام حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی بر بازارهای مالی
  • تحلیل یک کارشناس اقتصادی درباره بازار‌های مالی/ ریسک نکنید!
  • دولت بر ایجاد بازار گسترده ای برای نفت خام ایران به ویژه در شرق آسیا متمرکز شده است