Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کرج - ايرنا- استمرار خشکسالي و خالي شدن سفره هاي زير زميني آب از طريق چاه هاي غير مجاز در اين سال ها وضعيت نامطلوبي پيش روي البرزي ها قرار داده که اگر مصارف کنترل نشود، هيچ منبع آبي براي آينده باقي نخواهد ماند.

به گزارش ايرنا، نابساماني وضعيت سفره هاي زيرزميني و آب هاي سطحي البرز همچون ساير مناطق کشور متاثراز پديده کم بارشي است با اين تفاوت که در البرز با ورود سيل جمعيت مهاجر هر روز بر ميزان تقاضاي آب افزوده مي شود اما ميزان تزريق آب بارش به سفره هاي زير زميني و سطحي موجود اندک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنطور که مسئولان و کارشناسان مي گويند اگر چاره اي براي کنترل مصارف غيرمجاز و بي رويه در البرز ديده نشود در 4 سال آينده بيشتر منابع آبي استان خشک مي شود.
طبق بررسي هاي کارشناسان ، عمق دستيابي به سفره هاي زير زميني استان البرز از حدود 20 متر دهه 70 اکنون به بالاتر از 300 متر رسيده ، پديده اي که سبب نگراني و دغدغه مسئولان اجرايي و دست اندرکاران تامين آب استان شده است.
اين وضعيت آبي نيز سبب فرونشست زمين و دشت هاي استان تا حدود يک متر شده و هر روز بر ميزان مشکلات و کاستي ها در بخش تامين آب افزوده مي شود.
تامين آب آشاميدني جمعيت حدود 3 ميليون نفري در کنار بخش هاي کشاورزي و صنعت استان البرز موضوعي است که به آساني قابل هضم نبوده و بايستي راهکارهاي علمي و عملي براي کنترل مصارف در اين استان انديشيده شود.
آنچه عمق نگراني مسئولان و دست اندرکاران تامين آب البرز را بيشتر کرده ، شناسايي حدود 11 هزار حلقه چاه آب غير مجاز است که عمده آنها ويلاباغ ها و اراضي کشاورزي بدون توجه به نيازها حفاري شده است.
برداشت هاي بي رويه و فارغ از رعايت استانداردها و منابع آبي موجود ، خطرات زيست محيطي در منطقه به وجود آورده و پرونده قطوري به نام بحران آب پيش پاي مردم و مسئولان البرز قرار داده است.
استان البرز که در گذشته هاي نه چندان دور ميزان بارندگي سالانه آن فراتر از 450 ميلي متر بود اينک با چالشي به نام خشکسالي و کمبود بارش مواجه است.
**94درصد منابع آبي البرز مصرف مي شود
مدير عامل شرکت آب منطقه اي استان البرز مي گويد: 94 درصد منابع آبي اين استان در طول سال به مصرف مي رسد.
به گفته داود نجفيان ، اگر تا 4 سال آينده سفره هاي زير زميني استان تقويت نشود با مشکل جدي کم آبي مواجه خواهيم شد .
وي بيان داشت: بيشترين مصارف آب در بخش کشاورزي بوده که اين بخش 50 درصد منابع آبي را به هدر مي دهد.
اين مسئول با اشاره به اينکه ايران 3 برابر سرانه کشورهاي پيشرفته مصرف آب دارد ،گفت: اين در حالي است که کشور ما در منطقه خشک و کم آب جهان قرار دارد.
نجفيان اظهار داشت: رعايت الگوهاي مصرف در سه بخش کشاورزي، شرب و صنعتي مهمترين گام براي حفظ منابع آبي کشور و استان البرز است .
وي ادامه داد با روند افزايش جمعيت در بخش آب سال آينده با مشکلات زيادي مواجه خواهيم شد.
نجفيان با بيان اينکه مي بايست سکونتگاه هاي رسمي در کشور و استان البرز داراي منابع آبي مناسب باشند ، خاطرنشان کرد: در اين زمينه نقايص و کاستي هايي وجود دارد که ناشي از بي توجهي به منابع آبي است.
وي بيان کرد: به عنوان مثال منطقه شهري مانند شهر جديد هشتگرد براي سکونت 750 هزار نفر پيش بيني شده است اما هيچ توجهي به نياز هاي آبي آن نشده است .
نجفيان اظهار داشت:اکنون يک طرح آبرساني در شهر جديد هشتگرد در حال انجام است که هفته آينده با بهره برداري از ان مشکل کم ابي اين منطقه مرتفع مي شود.
وي نقش رسانه ها را در رعايت الگوي مصرف اساسي دانست و گفت: انتظار مي رود رسانه هاي جمعي براي تحقق اين امر به کمک دستگاه هاي اجرايي بيايند.
مديرعامل شرکت آب منطقه اي استان البرز با اشاره به اهميت توسعه شبکه هاي آبياري نوين در بخش کشاورزي ، افزود: به رغم اينکه 92 درصد آب هاي کشور در اين بخش مصرف مي شود و دولت نيز تسهيلات ويژه براي توسعه شبکه هاي آبياري اختصاص داده ، اما کشاورزان استقبال نمي کنند.
وي يکي از مشکلات کنوني کشور را کشاورزي سنتي دانست و اظهارداشت: نمي توان انتظار اشتغال در اين بخش داشت.
نجفيان با بيان اينکه تاکنون 11 هزار چاه آب غير مجاز در البرز شناسايي شده ، گفت: بيشتر اين چاه ها در ويلاها و باغ ها حفاري شده که امسال 60 حلقه چاه غير مجاز در استان مسدود شد.
اين مسئول بيان داشت: اکنون 300 حلقه چاه غير مجاز در البرز وجود دارد که حدود 500ميليون متر مکعب آبدهي دارد و به دنبال اين هستيم که اين چاه ها را مسدود کنيم.
مديرعامل آب منطقه اي البرز در بخش ديگري از سخنانش به موضوع رودخانه کرج پرداخت وگفت: مشکل رودخانه کرج اين است که آب منطقه اي امکان دسترسي لازم به آن ندارد و چالش هاي بزرگي در اين رودخانه وجود دارد که مي تواند به ثروت تبديل شود که اکنون تهديد محسوب مي شوند.
وي گفت: کار ساماندهي اين رودخانه با مطالعات جامع بايد انجام شود وانتظار داريم تمام دستگاه هاي نظارتي و اجرايي که در رودخانه دخيل هستند در مطالعه و اجرا کمک کنند.
وي به مردم استان البرز هشدار داد که اگر در مصرف آب الگوها را رعايت نکنند، منابع آبي در کم ترين زمان از دست خواهند رفت و بايستي منتظر چالش هاي جديد باشيم.
بخش عمده آب مورد نياز مردم استان البرز از سفره هاي زير زميني تامين مي شود و سهم استان از 2 سد امير کبير و طالقان اندک است.
به گفته کارشناسان ، انسداد فوري چاه هاي غير مجاز ، توسعه طرح هاي آبياري نوين در مزارع و باغ ها و تشکيل پويش اجتماعي براي اطلاع رساني در خصوص مصرف بهينه آب ، مهم ترين اقدام ها براي مقابله با کم آبي و گذر از چالش خشکسالي در البرزاست.
7410/ 6155
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۲۶۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی بیش از ۳۱۰۰ فقره انشعاب غیر مجاز آب در مازندران

برارزاده مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران به شناسایی ۳ هزار و ۱۳۶ فقره انشعاب آب غیر مجاز در استان در پارسال خبر داد و گفت: از این تعداد۱۶۹۷ فقره در شهر‌ها و ۱۴۳۹ فقره در روستا‌ها شناسایی شد.

او با تاکید بر اینکه شناسایی انشعابات غیر مجاز با جدیت پیگیری می‌شود، افزود: از مجموع انشعابات غیرمجاز شناسایی شده در پارسال، ۱۹۹۶ فقره انشعاب با هزینه ۲۹۵ میلیارد و ۱۴۷ میلیون ریال به مجاز تبدیل شدند که بیشترین انشعابات مجاز شده در شهرستان آمل با ۴۱۷ فقره، نور با ۲۹۱ فقره، ساری با ۲۱۰ فقره، نوشهر با ۱۵۷ فقره و چالوس با ۱۵۳ فقره بوده است.

برارزاده با بیان اینکه این گونه انشعابات منجر به اخلال در امر خدمات رسانی منظم و تضییع حقوق سایر مشترکین، آلودگی و کاهش عمر مفید شبکه توزیع آبرسانی می‌شود، گفت: انشعاب غیر مجاز به دلیل برداشت بی رویه منجر به افت فشار آب نیز خواهد شد.

او با بیان اینکه هر گونه بهره برداری از آب شرب بدون کسب مجوز غیر قانونی است، افزود: این امر انشعاب غیر مجاز محسوب می‌شود که براساس قانون، مشترک خاطی به جبران خسارت، جزای نقدی و قطع انشعاب محکوم می‌شود.

برارزاده گفت: اﻧﺷﻌﺎب ﻏﯾر مجاز آبﻣﻌﺎدل ۴ انشعاب مجاز آب مصرف می‌کند که این امر به کمبود آب دامن می‌زند به همین منظور از مشترکین محترم تقاضا می‌شود به منظور حفظ حقوق شهروندان، ضمن مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت با در دست داشتن مدارک هویتی از جمله شناسنامه، کارت ملی، شماره پرونده مندرج در قبض آب نسبت به درخواست انشعاب آب به صورت قانونی اقدام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • حمله تند روزنامه نزدیک به قالیباف به مهدی نصیری /بعد عمری رادیکالیسم به کسانی رسیده که نان فحش دادن به آنها را سر سفره خود برده بود
  • برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد
  • سگ‌های ولگرد، بلای جان ده‌ها هزار ایرانی (فیلم)
  • برگزاری اولین جلسه سازگاری با کم آبی در سال 1403
  • شناسایی بیش از ۳۱۰۰ فقره انشعاب غیر مجاز آب در مازندران
  • بارسلونا ۴-۲ والنسیا/ لواندوفسکی بلای جان خفاش‌ها شد+ فیلم
  • داروی غیر مجاز به مقصد نرسید
  • شکار ریزپرنده اوکراینی با کیسه سیب زمینی
  • گرد وغبار شهر اهواز به ۸ و شوش به ۴ برابر حد مجاز رسید
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!