زندگی به سبک ۲ هزار سال پیش کنار کارون
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۲۷۳۴۰
هنوز هم افرادی هستند که با لباس سفید در رود کارون آبتنی میکنند. این افراد پیروان حضرت یحیی(ع) هستند که همچنان طبق مراسم خاصی فریضه دینیشان را به جا میآورند.
به گزارش ایسنا، در استان خوزستان قومی هنرمند و صنعتگر زندگی میکنند که به آنها صابی، صبئه و بنا به تلفظ متداول و عام صُبی میگویند.
حمید عامریان در کتاب خود با عنوان «شناخت فرهنگ و اقوام ایرانزمین» درباره صابئین آورده است: این قوم در عصر اشکانیان بر اثر آزار و اذیت یهودیان فلسطین از سرزمین خود به سوی ایران مهاجرت کردند و در کنار رود دجله و کارون ساکن شدند و چون برای انجام فرایض دینی به آب نیاز داشتند، این محل را برای انجام فرایض دینی تشخیص دادند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قوم صابئین تا کنون آنچنان که شایسته است مورد بررسی و توجه قرار نگرفتهاند هرچند که خودِ صبیها نیز در این زمینه کم مقصر نیستند. در استان خوزستان حدود ۱۵ هزار صبی وجود دارد که از این تعداد حدود هفتهزار نفر فقط در اهواز زندگی میکنند. صابئین هنوز هم به سنت خود وفادار و دنبالهرو گذشتگان هستند.
در آیین مندایی باید یک نفر صابی با لباس مخصوص تمام بدن خود را زیر آب فرو برده و به اصطلاح کُر دهد. علاوه بر آن روحانی باید با خواندن و زمزمه آیاتی از مغتسله، غسل تعمید دهد. بنا بر این مندائیان باید در کنار و حاشیه رودخانهها زندگی کنند؛ مثل حاشیه رود کارون که مرکز تجمع و در کنار هم بودن صبیهاست.
مندائیان پیروان حضرت یحیی هستند و اعمال و آداب بخصوصی دارند. در قرآن مجید هم در سه آیه از آنها یاد شده است.
عقیده علمای تفسیر از جمله ابوالفتح رازی بر این است که چون این قوم از آیین نخستین خود دست کشیده و به آیین تازهای گرایش پیدا کردهاند، آنها را «متشبثین» گفتهاند. برخی معتقدند چون قبله آنان به سمت باد صبا است، به همین دلیل آنها را صابی خواندهاند. محققان اروپایی این طایفه را مندائیان یا ماندائیان میخوانند.
ادوارد براون در کتاب تاریخ ادبیات ایران مینویسد: «گذشته از مانویان، ماندائیان یا صابئین نیز بقایای مظاهر قدیم بابل بودهاند. ماندائیان را اعراب مغتسله مینامند و وجه تسمیه آنها این است که این جماعت بیشتر اوقات به آداب و رسوم شستوشو میپرداختند که به این فضا و معبد که در آن شستوشو و غسل میکنند، «مندیل» گفته میشود.»
برخی معتقدند که آنها از بازماندگان صابئین قدیم هستند که در زمانهای دور در ایران و جاهای دیگر خاورمیانه پراکنده بودند.
صبیها احکام دینی و مذهبی مخصوص به خود را دارند و به جای ۳۰ روز ماه رمضان، ۳۶ روز غیرمتوالی روزه میگیرند و در طول روز هم سه بار نماز میخوانند. آنها برای دینشان تبلیغ نمیکنند و به کسی اجازه ورود به آیینشان را نمیدهند.
غسل تعمید در آب روان از مهمترین اصول آیینهای آنان به شمار میآید. صبیها کمی در ازدواج و ایجاد رابطه خونی با دیگر ادیان سختگیرتر هستند. جمعیت صابئین را حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر و به قدمت دوهزار سال تخمین میزنند.
اشتراک مسیحیان و صابئین مندایی در این است که هر دو غسل تعمید را نماد پاکی تن و روان میدانستند و نوشته شده است که یحیی(ع)، عیسی(ع) را غسل تعمید داده است.
«دولا»، «نونا»، «امرا»، «تورا»، «صلعی»، «سرطانا»، «اریا»، «شمبلتا»، «قینا»، «ارقوا»، «هیطا» و «گدیا» عناوین ماههای مندایی هستند.
خط مندایی نیز که در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده، از راست به چپ است و نقطه ندارد و کتاب مقدس آنها «گنزُ ربّا» نام دارد.
برای صابئین ۳۰ آذرماه، روز عاشوریه، یعنی روز دعا برای غرقشدگان بی گناه طوفان نوح است. آنها در این روز حلیمی مرکب از گندم، نخود، لوبیا، ماش، عدس، باقلا و لپه میخورند.
شغل عمومی این قوم نقرهکاری است که روی نقره با عیار ۲۲ نقوشی همچون ماه، بلم، نخل و ... را حکاکی میکنند. اخیراً این نقوش را روی طلا هم اجرا میکنند.
صابئین در اهواز روز دوشنبه را که سالروز میلاد حضرت یحیی است گرامی میدارند و به این عید «دهوا ادمانا» به معنی عید فرشته میگویند. آنها با انجام مراسم موسوم به «دخرانی» و تعمید کودکان خود و نامگذاری آنها، مناسک خاص این عید مذهبی را به جا میآورند. صابئین قبل از عید بزرگ به نظافت خانههای خود می پردازند و برخی از آنها دو روز قبل از عید (مصادف با ۲۷ تیر) مراسم غسل تعمید را در ساحل شرقی کارون انجام میدهند و بعد از آن اعتکاف ۳۶ ساعته خود را آغاز میکنند.
صابئین مندایی اقوام آرامی در ایران هستند و از حدود ۲۰۰۰ سال پیش تحت تعالیم حضرت یحیی(ع) تعمیددهنده قرار گرفتند.
البته برخی از محققان به اشتباه قضاوتهای نادرستی از این قوم داشتهاند و آنها را ستارهپرست نیز خطاب کردهاند، اما شهید مطهری این قوم را اهل کتاب دانسته و حساب آنها را از صابئین ستارهپرست جدا کرده است.
منبع: تابناک
کلیدواژه: خوزستان کارون مندایی صبایی اقوام ایرانی عکس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۲۷۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تعمیرات اساسی ۲ دستگاه الکترو پمپ در شبکههای آبیاری کارون بزرگ
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر عامل شرکت بهره برداری از شبکههای آبیاری کارون بزرگ گفت: با هدف نگهداری از تأسیسات، افزایش ظرفیت ایستگاههای پمپاژ سلامات و نگاز و همچنین تسهیل در امر بهره برداری، نسبت به اورهال و تعمیر یک دستگاه الکترو پمپ شناور ۱۳۰ کیلووات ایستگاه پمپاژ سلامات و یک دستگاه پمپ عمودی سانتریفیوژ ۳۷ کیلووات ایستگاه پمپاژ نگاز در محل کارگاه تعمیرات پمپ شرکت کارون بزرگ اقدام گردید.
جعفری افزود: این عملیات با نظارت کارشناسان معاونت شبکههای آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان، توسط کارکنان ادارات برق و مکانیک معاونت نگهداری و تعمیرات شرکت بهره برداری از شبکههای آبیاری کارون بزرگ طی سه هفته صورت پذیرفت.
وی ادامه داد: با عملیات تعمیر، نصب و راه اندازی الکتروپمپ و پمپ مذکور، ۸۰۰ لیتر بر ثانیه بر ظرفیت ایستگاه پمپاز سلامات و ۵۵۰ لیتر بر ثانیه، بر ظرفیت ایستگاه پمپاژ نگاز افزوده شد.