Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-19@20:25:32 GMT

چین علاقه مند به ماندن در برجام است

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۲۷۸۴۳

پانگ سن» اظهار داشت: بر اساس سیاست شفافی که چین در این توافق داشته، به همکاری های خود با ایران ادامه می دهیم که وزیر خارجه چین به عنوان یکی از اعضای برجام این شفافیت را در مذاکرات خود با وزرای خارجه دیگر اعضا به خوبی بیان کرده است.

«لی که چیانگ» نخست‌وزیر چین و دبیر حزبی شورای دولتی این کشور هجدهم تیرماه در کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل درباره لغو توافق هسته‌ای «برجام» هشدار داد و گفت که این اقدام تبعات غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کمیسیون مشترک برجام پانزدهم تیرماه برای بحث درباره راه‌های حفظ این توافق، در سطح وزیران خارجه ایران و پنج کشور باقی ‌مانده دیگر در توافق هسته‌ای، به ریاست «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین پایتخت اتریش برگزار شد.

**چین علاقه مند به ماندن در برجام است 
سفیر چین در تهران در پاسخ به این سوال که در صورت ادامه تحریم ها و اعمال فشارهای بیشتر بر ایران از سوی آمریکا در پی خروج از برجام، موضع دولت چین چه خواهد بود؟ گفت: چین علاقه مند به ماندن در برجام است.

وی تصریح کرد: این انتظار هم می رود که دیگر اعضای اروپایی برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) نیز بر اساس اعلام موضع اتحادیه اروپا در این ارتباط به تعهدات خود نسبت به این توافق پایبند باشند.

* به تعهدات خود پایبندیم 
سن درباره زمینه های همکاری های آتی پکن - تهران در چارچوب برجام با اشاره به روابط دیرینه دو کشور گفت: چین و ایران در بیشتر زمینه ها روابط خوبی با یکدیگر دارند و در طول سالیان بسیار این همکاری ها انجام شده است.
وی بر توسعه همکاری ها در چارچوب برجام بین دو کشور تاکید کرد و افزود: چین به تعهدات خود پایبند است.

**ادامه همکاری های تهران - پکن
سفیر چین در تهران در این ارتباط که آیا تحریم های آتی آمریکا می تواند خدشه ای در روابط دو کشور ایجاد کند، گفت: این تحریم ها می تواند روابط را تا حدودی دچار پیچیدگی کند اما با وجود همه این مسایل به همکاری های خود با ایران ادامه می دهیم.
سن با اشاره به اهمیت و مزایای اقتصادی برجام برای طرف های مختلف آن تاکید کرد: اعضای برجام نباید اجازه دهند که این توافق به انزوا کشیده شود.
«دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها در دوره 90 و 180 روزه را صادر کرد. 
این تصمیم سبب شد برخی شرکت ها برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن دچار تردید شوند و اعلام کردند که همکاری خود را به تدریج پایان خواهند داد تا از پیامدهای تحریم آمریکا در امان بمانند. هرچند کمیسیون اروپا اعلام کرده است برای مقابله با تحریم آمریکا قانون انسداد را برای حفاظت از شرکت های اروپایی اجرا می کند. 
با این وجود، یک روز بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، اتحادیه اروپا به ایران اطمینان داد که اگر به برجام پایبند باشد، این اتحادیه تحریم‌ های هسته‌ای خود علیه تهران را برنمی‌گرداند؛ چین و روسیه به عنوان دو عضو دیگر برجام نیز بر حفظ آن تاکید دارند.
روزنامه وال استریت ژورنال روز گذشته اعلام کرد: دولت های فرانسه، انگلیس و آلمان برای زنده نگه داشتن برجام، در حال بررسی فعال سازی حساب های بانک مرکزی ایران با بانک های مرکزی کشورهای خود هستند؛ این اقدام نخستین علامت قابل اعتنایی است که نشان می دهد اروپا می تواند به تعهد خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند بماند و مقابل سیاست تحریم و منزوی سازی تهران توسط آمریکا بایستد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: چین ایران وزیر خارجه آنگلا مرکل سیاست خارجی اتحادیه اروپا اتریش دولت فرانسه اتحادیه اروپا پکن رییس جمهوری هسته ای کمیسیون اروپا قانون روسیه وال استریت انگلیس آلمان بانک مرکزی آلمان ایران پکن چین برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۲۷۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد

وزیران امور خارجه گروه هفت در خاتمه نشست خود در ایتالیا امروز جمعه بیانیه‌ای را منتشر کردند.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، آنها در این بیانیه با تداوم موضع خصمانه علیه روسیه نوشتند: «ما اقدام به اعمال تحریم‌های مضاعف علیه شرکت‌ها و افراد در کشورهای ثالث که به روسیه در دستیابی به ابزارها و تجهیزات دیگر مناسب تولید تسلیحات و یا توسعه صنایع نظامی کمک می‌کنند، خواهیم کرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است، کشورهای گروه هفت به وضع تدابیر برای سختگیری بیشتر درباره رعایت سقف قیمت برای نفت روسیه ادامه خواهند داد.

آنها در این بیانیه مدعی شدند: «ما از همه کشورها می‌خواهیم وارداتشان از روسیه را که در راستای حمایت از جنگ این کشور است، کاهش دهند. ما به اتخاذ گام‌ها در راستای سخت‌گیری بیشتر نسبت به پایبندی به سقف قیمت نفت و اجرای این سقف ادامه خواهیم داد.»

کشورهای گروه هفت در ادامه این بیانیه تهدید کردند به بررسی راه‌ها به منظور بهره‌برداری از دارای‌هایی تصرف شده روسیه به نفع اوکراین ادامه خواهند داد.

در این بیانیه نوشته شده است: «ما به بررسی همه موقعیت‌های ممکن برای کمک به غرامت گرفتن اوکراین از روسیه مطابق با سیستم‌های قانونی مربوطه ما و قوانین بین‌المللی ادامه خواهیم داد. »

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ادعای یک نشریه انگلیسی : بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  • بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!
  • گروه ۷ کشور‌های همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد
  • گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد
  • امضای توافق‌نامه اقتصادی و فرهنگی میان کره شمالی و بلاروس 
  • همکاری اقتصادی و فرهنگی کره شمالی و بلاروس 
  • دیپلمات سابق ایران: اینکه 10 کشور برای دفع حمله ایران مجبور به همکاری بودند مهم است
  • همکاری راهبردی اتحادیه اروپا و ژاپن در بخش مواد پیشرفته آغاز شد
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • بهترین خبر برای استقلال؛ توافق بزرگ آبی ها بالاخره نهایی شد