Web Analytics Made Easy - Statcounter

چندی پیش خبری مبنی بر بازرسی سرزده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت منتشر شد، اقدامی که با واکنش مبهم رئیس این دانشگاه همراه بود.  به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، چندی پیش خبری مبنی بر بازرسی سرزده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت منتشر شد، اقدامی که با واکنش مبهم رئیس این دانشگاه همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  اما حالا اخباری مبنی بر بازرسی از دانشگاه‌های صنعتی شریف و شهید بهشتی نیز به گوش می‌رسد. بازرسی‌هایی که با توجه به نحوه و ماهیت آن‌ها بیشتر به بازجویی شبیه است. بازرسی‌هایی که نه تنها سوالات مهم که نگرانی‌های مهم‌تری را هم ایجاد کرده است.
۱- به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگاران بازرسان آژانس در خرداد ماه سال جاری در حالی که نقشه آزمایشگاه‌های اساتید دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت را در اختیار داشتند به صورت محرمانه اقدام به بازدید و نمونه‌برداری از برخی از آزمایشگاه‌های اساتید دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت کردند. سوال این است که بازرسان یک نهاد خارجی چگونه و از چه منبعی نقشه آزمایشگاه‌های این دانشگاه را به دست آورده‌اند؟ آیا دولت روحانی این نقشه‌ها را در اختیار آن‌ها گذاشته و یا منبع دیگری این اطلاعات را به طرف خارجی داده است؟
۲- برخلاف گفته رئیس دانشگاه که تاریخ بازرسی را ۱۲ تیر اعلام کرده، این اتفاق در خرداد‌ماه رخ داده است. چرا مسئولان سعی دارند ابتدا این موضوع را تکذیب کنند و بعد از افشاگری رسانه‌ها یک زمان غیرواقعی را اعلام کنند؟ چرا با یک ماه تاخیر آن هم با اکراه این خبر اعلام شده است؟ این تکذیب و تاخیر در رسانه‌ای کردن موضوع نشان‌دهنده این است که اگر رسانه‌ها موضوع را پیگیری نکرده بودند مسئولان دولتی هیچگاه آن را رسانه‌ای نمی‌کردند.
۳- فواد ایزدی رئیس گروه پژوهش‌های آمریکاشناسی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در جمع مسئولین نواحی استانی و معاونین سازمان بسیج دانشجویی کشور اعلام کرد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از دانشگاه علم و صنعت به سراغ دانشگاه شهید بهشتی که تنها دانشکده انرژی هسته‌ای در کشور را داراست رفته‌اند که البته تاکنون شورای عالی امنیت ملی آن‌ها را معطل کرده است. به نقل از خبرنامه دانشجویان؛ پس می‌توان حدس زد که بازرسی‌های سرزده از دانشگاه‌ها طبق یک برنامه مدون در حال اجراست و نمی‌توان آن را محدود به یک دانشگاه دانست. آیا مسئولان دانشگاه شهید بهشتی در این مورد توضیحات لازمه را ارائه خواهند کرد؟ در جدیدترین نمونه، اما یک عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرده که بعد از دانشگاه علم و صنعت بازرسان از دانشگاه صنعتی شریف هم بازدید پنهانی داشته‌اند، ولی این موضوع رسانه‌ای نشده است!
۴- یکی از نگرانی‌های امنیتی در این موضوع اشراف اطلاعاتی بازرسان به اماکن و افرادی است که باید از آن‌ها بازرسی کند؛ یعنی بازرسانی که باید گمان جاسوسی به آن‌ها داشت (با توجه به سابقه جاسوسی بسیاری از بازرسان آژانس برای آمریکا و اسرائیل) به راحتی اطلاعات حیاتی جامعه علمی کشور را در اختیار دارند و هر زمان اراده کنند می‌توانند خلأ اطلاعاتی خود را ذیل عنوان بازرسی تکمیل کنند. با این وضعیت چه تضمینی برای تامین امنیت اساتید هسته‌ای کشور وجود دارد؟ آیا نمونه‌هایی همچون شهید شهریاری و شهید علی‎محمدی برای مسئولان کشور زنگ هشداری نیست تا از به خطر افتادن جان دانشمندان کشور نگران باشند؟
۵- اگر ادعای برخی رسانه‌ها که آغاز این بازرسی‌ها را به مقاله یک دانشجوی دانشگاه علم و صنعت مرتبط می‌دانند، تایید کنیم، باید مسئولان به این سوال پاسخ دهند که چرا تحقیقات علمی کشور گروگان بازرسان شده است؟ چرا استفاده از یک کلمه مربوط به فناوری هسته‌ای این اجازه را به دشمن می‌دهد که به راحتی از جامعه علمی کشور بازجویی کند؟ اگر فردایی کشور خواست روی یک دانش بنیادین تحقیق کند و یا آن را توسعه دهد آیا امکان آن با توجه به اشراف دشمن وجود دارد؟
۶- علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگاران در ارتباط با روند R&D گفته بود: «بخش R&D (برنامه تحقیق وتوسعه) ما به خوبی در حال پیشروی است و ما برای اورانیوم سانتریفیوژ‌های گازی به کار می‌گیریم و از برخی سانتریفیوژ‌ها برای ایزوتوب‌های پایدار و از برخی دیگر در حوزه سلامت بهره می‌بریم.»، اما حقیقت گویا ادعای دیگری دارد. ارتباط بحث تحقیق و توسعه با دانشگاه‌ها بالاخص دانشگاه‌هایی همچون شهید بهشتی روشن است. حال اگر به خاطر یک مقاله علمی سیل بازرسان به دانشگاه‌ها به راه می‌افتد چگونه ممکن است تحقیق و توسعه‌ای توسط جامعه علمی کشور صورت بگیرد؟ آیا تحقیق و توسعه با بازرسی سرزده جور درمی‌آید؟
۷- همه این سوالات از یک ریشه مشترک هستند و آن پنهان‌کاری دولت در موضوع برجام است. بعد از گذشت چند سال از امضای برجام هر روز ابعاد جدیدی از تعهدات ایران روشن می‌شود. ابعادی که به خوبی نامحرم بودن مردم و محرم بودن دشمنان برای دولت روحانی را تایید می‌کند. قطعا بازرسی‌های سرزده با هماهنگی بوده پس می‌توان چنین فرض کرد که دولت روحانی تعهدات خاصی در این زمینه به طرف‌های غربی داده که آن‌ها به راحتی دست به چنین اقداماتی می‌زنند. واقعیت آن است دانش هسته‌ای کشور بعد از برجام در خطر نابودی قرار گرفته است؛ هم نابودی زیرساختی هم نابودی منابع انسانی. تکذیب‌های سریع و البته تایید‌های دیرهنگام نشان‌دهنده عدم رغبت دولت برای رسانه‌ای کردن این موضوع است، موضوعی که می‌توان آن را تعهد دولت برای پذیرش بی، چون و چرای آپارتاید علمی دانست. منبع: روزنامه کیهان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه های ایران بازرسان آژانس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۲۸۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند «عشق و فلسفه» در مورد زندگی «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران

به گزارش مبلغ مستند«عشق و فلسفه»؛ پرتره‌ای درباره «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران است که پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ساعت ۱۹:۰۰ روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

این مستند، یازدهمین فیلم از مجموعه مستندهای «آئینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما به تهیه کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی حسن علیزاده فرد از قاب این شبکه تلویزیونی پخش می‌شود.

حسن علیزاده فرد کارگردان این فیلم با اشاره به بخش هایی از زندگی نامه «مفتونی» گفت: دکتر نادیا مفتونی پژوهشگر فلسفه و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است که به نمایشنامه‌نویسی و نقاشی نیز به صورت حرفه ای می پردازد. او با رتبه دانشیاری به تدریس در دانشکده الهیات و معارف اسلامی اشتغال دارد و از معدود چهره‌های فلسفه معاصر ایران است که با فلاسفه جهانی تعامل مستقیم دارد.

او اضافه کرد: «مفتونی» در جامعه فلسفی ایران بیشتر به دلیل احیای فلسفه هنر فارابی، تبیین فلسفه علم حکمای مسلمان و استخراج مباحثی جدید از حکمت اشراق شهاب الدین سهروردی شناخته می شود.او پژوهشگر ارشد (Senior Research Scholar) در دانشکده حقوق دانشگاه ییل (Yale) و از اعضای بُرد مشاوران فصلنامه تاریخ فلسفه دانشگاه ایلینوی نیز هست.

کارگردان فیلم مستند«عشق و فلسفه» درباره مهمترین بخش پژوهش های نادیا مفتونی، اظهار کرد: نادیا مفتونی بیشتر با تمرکز او بر آثار ابونصر فارابی و بازخوانی ابعاد مختلف دیدگاه‌های او شناخته می‌شود. آثار اولیه او به استخراج، تحلیل و تبیین فلسفه هنر فارابی می‌پردازد. بخشی از این مطالب ناظر به جایگاه هنرمندان در مدینه فاضله و نقش کلیدی آن‌ها در ساختار اجتماعیِ آن است. بخش دیگر که به نوعی نسبت هنر با قوای خیالی انسان است متمرکز بر تأثیرپذیری عموم مردم از خیال و در نتیجه تأثیرپذیری ایشان از آثار هنری است. تا پیش از «مفتونی» توجه به فلسفه هنر نزد فلاسفه مسلمان به گونه‌ای بود که بیشتر به نکاتی از ابن سینا و غزالی در این زمینه اشاره می‌شد و نگاه قابل توجهی به فارابی وجود نداشت، اما مقالات و کتاب‌های مفتونی باب جدیدی از مطالعات فلسفه هنر اسلامی را با توجه به فارابی گشود.

علیزاده در ادامه با اشاره به ساختار این فیلم مستند گفت: در مستند«عشق و فلسفه» ضمن بررسی شخصیت و سلوک علمی و فرهنگی دکتر نادیا مفتونی روایتی جذاب از نحوه ازدواج او با استاد حسین نوری (جانباز و هنرمند نقاش و کارگردان سینما و تئاتر) به تصویر کشیده است. به نظر من مخاطب با دیدن این فیلم از شوق فراوان این استاد دانشگاه برای تحصیل، تحقیق و تدریس در کنار مصائب و مشکلاتی که در زندگی شخصی،گریبانگیر او بوده است؛ شگفت زده خواهد شد.

کارگردان مستند «عشق و فلسفه» تأکید کرد: در این فیلم، تعدادی از استادان فلسفه، الهیات و علوم قرآنی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران درباره جایگاه علمی دکتر مفتونی در ایران و جهان تفکر سخن گفته اند که در کنار روایت مفتونی از زندگی علمی و فرهنگی خود، درون مایهِ پژوهشی این فیلم را غنی و پربار کرده است.

بر اساس این گزارش، عوامل این مستند ۴۰ دقیقه ای عبارتند از: مجری طرح: محراب محمدزاده، مشاور رسانه‌ای: سیده الهام کاظمی، تحقیق و پژوهش: محمد آسیابانی و سیامک صدیقی، تدوین: مینا سیفی، دستیار تدوین: کارن درآینده، صداگذاری و انتخاب موسیقی: عرفان حسن زاده، صدابرداران: مجید نجاتی، سینا الله وردی پور و علی کرامت منش، تصویربردار:‌ حسن علیزاده فرد، دستیاران تصویر: مبینا سلمانی، محمدحسین سلطانی، میلاد محمدزاده، دستیار کارگردان: علی محمد صادق و مدیر تولید: علی هیهاوند.

«آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹:۰۰ پخش و جمعه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ تکرار می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899203

دیگر خبرها

  • بسیج اساتید محور همدلی و هم‌افزایی در دانشگاه باشد
  • همایش ملی سکونتگاه‌های انسانی ایران برگزار شد
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران
  • مستند «عشق و فلسفه» در مورد زندگی «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • بازجویی‌هایی که به مرگ رئیس دانشگاه تهران ختم شد
  • شاهنشاه آریامهر حقوق دهخدا را قطع کرد / بازجویی هایی که به مرگ رئیس دانشگاه تهران منتهی شد / سرگذشت غم انگیز سیاستمدار میانه‌رو و ادیب دانشمند
  • انجام ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران/تقدیر از ۳ پزشک پیشکسوت عرصه پیوند کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود
  • بازدید سرزده یک تمساح از پایگاه هوایی آمریکا + فیلم