Web Analytics Made Easy - Statcounter


نایب رئیس فراکسیون ولایی نمایندگان مجلس از تهیه بسته پیشنهادی ۵۵ محوری برای برون‌رفت از معضلات اقتصادی کشور خبر داد.

محمد دهقان در گفتگو با امتداد، با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار دو روز قبل با رئیس‌جمهور و اعضای دولت و تأکید ایشان مبنی بر اینکه اقتصاد کشور معطل مذاکره با دولت‌های اروپایی در خصوص برجام باقی نماند، اظهار داشت: دولت در حال حاضر و پس از تجربه برجام نیز در موضوع اعتماد به غرب، یکپارچه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از عناصر دولت طبعاً به دلیل خوش‌بینی مفرط به آمریکا و نیز عُلقه‌های شخصی آنها که بیشتر به سمت آمریکا و اروپاست و بعضاً حتی رفت و آمدهای خانوادگی‌شان هم به این کشورها است، هنوز رویکردشان عوض نشده است و نگاه به بیرون دارند.

دهقان ادامه داد: هرچند ممکن است تجربه برجام برای این گروه و تب و تاب آنها، چند وقتی حکم یک مُسَکن را داشته باشد، اما پس از مدتی مجدداً درد اروپا و آمریکا می‌گیرند، ولو اینکه در ظاهر به دلیل جبر زمانه تا حدودی مواضع ضدغربی بگیرند.

قطب‌نمای حرکت دولت در ۵ سال اخیر به سمت غرب بوده است

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: بخش دیگری از اعضای دولت، افراد دلسوزی هستند؛ اینها تصور می‌کردند که با ارتباط و مراوده با اروپا و آمریکا مشکلات کشور سریع‌تر حل می‌شود و چند سال هم در اتاق انتظار نگه داشته شدند و متأسفانه توسط طرف مقابل تحقیر شدند؛ البته این گروه به دلیل دلسوزی نسبت به کشور و هم به دلیل ضربه‌ای که از آمریکا و اروپا خورده‌اند و البته عُلقه شخصی هم نسبت به غرب ندارند، کم‌کم دارند خودشان را گرم می‌کنند که وضعیت جدیدی را تجربه کنند که برخی مواضع جدید آقای روحانی هم همین را نشان می‌دهد.

وی در عین حال تأکید کرد: اما به طور کلی چون قطب‌نمای دولت در پنج سال اخیر به سمت غرب تنظیم شده و ظرفیت‌های داخلی کشور به ویژه در حوزه توجه به شرق و همسایگان معطل مانده، بعید است که دولت رویکرد و اشتباهش را ۱۸۰ درجه اصلاح کند.

بسته پیشنهاد ۵۵ محوری برون‌رفت از مشکلات اقتصادی، از سوی نمایندگان و کارشناسان تهیه شده است

دهقان در ادامه و با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب به دولت مبنی بر اینکه نقشه راه اقتصاد باثبات تنظیم شود، اظهار داشت: در آخرین صحبت‌هایی که از آقای جهانگیری به عنوان مسئول ارشد ستاد اقتصادی دولت شنیده شد که عمدتاً هم مربوط به تصمیمات ارزی و سکه بوده، خبری از این بسته نبوده است، اما اگر به ما اجازه می‌دادند، قطعاً بسته بهتری از آنچه مثلاً توسط سازمان برنامه و بودجه ارائه شده، ارائه می‌کردیم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این‌گونه نیست که ما این بسته را از خودمان درآورده باشیم؛ بلکه ما تعدادی از نمایندگان مجلس ساعت‌ها و روزهای متعدد با اقتصاددان‌های پرتحرک و خوش‌فکر کشور نشسته‌ایم و راهکارهای برون‌رفت از وضعیت موجود را شناسایی کرده‌ایم و اکنون بسته مشخصی در اختیار ماست و من احتمال می‌دهم که اگر اجازه داده باشند، این بسته کارشناسی به دست امثال آقای جهانگیری هم رسیده است؛ وگرنه خود دولت که برنامه مشخصی ندارد و هنوز دلشان نسبت به غرب سرگردان است.

دهقان با بیان اینکه این بسته پیشنهادی در ۵۵ محور جزئی تهیه شده، خاطرنشان کرد: البته اگر به صورت کلان‌تر دیده شود، محورهای موجود در این بسته پیشنهادی به عدد کمتر و در عین حال کلی‌تری کاهش می‌یابد و خلاصه بحث آن هم این است که تحریم خارجی و بی‌تدبیری‌های داخلی، مشکلاتی برای کشور ایجاد کرده که قابل حل است.

پیشنهاد راه‌اندازی «بورس نفت» در بسته پیشنهادی ۵۵ محوری

وی با اشاره به برخی جزئیات موجود در این بسته پیشنهادی عنوان کرد: به عنوان مثال، در حوزه تحریم نفتی با رویکردی جدید، بسته کوتاه مدتی برای حل تحریم‌های غربی‌ها ارائه شده که «راه‌اندازی بورس نفت» یکی از آنهاست.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: در این بسته پیشنهادی به راه‌حل‌های این مسئله که آرزوی متخصصان کشور بوده که خام‌فروشی نفت متوقف شود و نفت تبدیل به محصول و فرآورده و سپس عرضه شود تا هم اشتغال ایجاد و هم تحریم را بی‌اثر کند، با جزئیات پرداخته شده است.

دهقان اظهار داشت: گسترش تعاملات با شرق عالم به ویژه با همسایگان از دیگر راهکارهایی است که با جزئیات در این بسته ارائه شده و به عنوان مثال حضور در بورس‌هایی از قبیل بورس نفت چین و امثال آن که مستقل از بورس‌های غربی است، از دیگر راهکارهای موجود در این بسته پیشنهادی است.

پیشنهاد هدایت نقدینگی ۱۶۹۰ هزار میلیارد تومانی به بخش تولید، ساختمان و نفت و گاز

وی با بیان اینکه بر اثر بی‌تحرکی اقتصادی در دولت احمدی‌نژاد و روحانی حجم نقدینگی در کشور افزایش یافته، خاطرنشان کرد: البته طی این مدت حجم نقدینگی حدود سه و نیم برابر شده، به گونه‌ای که در سال ۹۲ حدود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی داشتیم، اما الان به ۱۶۹۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که این یک تهدید برای اقتصاد کشور است، اما اگر این نقدینگی به درستی مهار شده و به سمت تولید هدایت شود، می‌تواند یک فرصت برای کشور باشد.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه در بسته پیشنهادی ۵۵ محوری برای هدایت نقدینگی به سمت تولید راهکارهای جزئی ارائه شده، افزود: سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز، نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی و طرح‌های ریلی و جاده‌ای، از جمله سرفصل‌های این راهکارها است که در این بسته پیشنهادی ارائه شده است؛ به عنوان مثال پیشنهاد شده است که بخشی از این نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز برود و سود مناسبی حتی بیش از سود بانکی، به مردم ارائه شود.

دهقان با اشاره به وجود ۴۵۰ هزار پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور گفت: در این شرایط نیز پیشنهاداتی ارائه شده است که نقدینگی با احتیاط به سمت این طرح‌ها هدایت شود که منجر به تورم مجدد علاوه بر رکود نشود.

وی ادامه داد: طبق نظر کارشناسان، اگر بخواهیم پایتخت کشور را به پایتخت‌های همسایه متصل کنیم، ارز موجود در کشور برای این هدف کافی است که این نیز از طریق مدیریت حجم نقدینگی و اتصال آن به منابع ارزی با جزئیات، پیشنهاد شده است.

دولت تردیدها را کنار بگذارد و به غرب تکیه نکند

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه امیدواریم دولت این پیشنهادات را جدی بگیرد، تأکید کرد: مهم‌ترین خواسته ما از دولت این است که تردیدها را کنار بگذارد و نگاهش را از سمت غرب بگیرد و به داخل توجه کند؛ البته نمی‌گوییم روابط خود را با کشورهای دیگر قطع کند، اما خواسته ما این است که حداقل حالا که تجربه برجام را مشاهده کرده‌اند، اقتصاد کشور را به دولت‌های نامطمئن غربی متصل نکنند.

true برچسب ها : اخبار سیاسی true

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: اخبار سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۲۸۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات تند به نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در رسانه دولت / چرا قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه داریم؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه ایران علیه مرکز پژوهش های مجلس نوشته است؛

اظهار برخی نظرات غیرمسئولانه و غیرمستدل و مهمتر از آن، در نظر نگرفتن تبعات پررنگ این اظهارات از سوی رسانه‌های جریان‌های رقیب دولت مسأله‌ای نیست که تنها محدود به مواضع سیاسی معدودی از نمایندگان باشد. این وضعیتی است که متأسفانه بر شماری از گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در دو سال اخیر حاکم شده است.

سیاسی‌کاری در جایگاه کارشناسی

از مصادیق این اتفاق می‌توان به گزارش اسفند سال گذشته این مرکز در خصوص عملکرد وزارت بهداشت اشاره کرد که با واکنش نمایندگان نیز مواجه شد؛ تا آنجا که نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در واکنش به آن گزارش ورود مرکز پژوهش‌های مجلس به امور سیاسی را خلاف فلسفه تشکیل آن و موجب یأس و ناامیدی مردم ارزیابی کرد و تعدادی دیگر از نمایندگان نیز به مجعول بودن برخی گزارش‌ها و مشخص نبودن منشأ صحت‌سنجی داده‌هایشان معترض شدند.

به جز آن سخنرانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در اواخر سال گذشته و اظهارنظر ترامپ‌هراسانه او که از فرط تعدد واکنش‌های منفی، گوینده را ناچار به ارائه توضیح کرد، انتشار گزارش‌های منفی اقتصادی مدعی پیش‌بینی افزایش نرخ تورم، بروز بحران انرژی و افزایش فقر که با قلب واقعیات و نادیده گرفتن اقدامات مثبت و امیدآفرین بیشتر به مذاق رسانه‌های آن سوی آب خوش می‌آمدند با این همه اگر چه در اهمیت وجود نهاد کارشناسی و مشورتی در ذیل قوه قانونگذاری و نظارت کشور شکی نیست و نیز تردیدی در حق نمایندگان برای بیان دیدگاه‌هایشان وجود ندارد با این حال به نظر می‌رسد حاکم شدن رویکرد مسئولانه و کارشناسی در اظهارنظرها و بازگشت از کارکرد سیاسی و رسانه‌ای به وظیفه اصلی یعنی بازوی مشورتی نمایندگان مجلس در بررسی لوایح و طرح‌ها در زمره ضروریاتی است که باید در مجلس آتی در دستور کار قرار گیرد.

پیشگویی خیالی یک نماینده از نرخ دلار

در کنار چنین رویه‌ای تزریقی بود که اظهاراتی التهاب‌آفرین و غیرمسئولانه آن هم از سوی برخی نمایندگان مجلس و دادن سیگنال‌های منفی به بازار ارز در روزهای اخیر به تیتر رسانه‌های تلگرامی سوداگر تبدیل شد. چنین است که در فراموشی منافع کلان کشور در شرایطی که بسیاری از رصدکنندگان بازار بازگشت نرخ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان را دور از انتظار نمی‌دانند، یک نماینده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» ضمن تکرار ادعاهای پیشینش مدعی شده است که «دولت تلاش دارد قیمت دلار را بین ۶۵ هزار تومان تا ۷۵ هزار تومان نگه دارد.»

ورود برخی نمایندگان به فاز محاجات ارزی با دولت و طرح اظهاراتی که بیش از هر چیز به کار دلالان ارزی برای بازگرداندن بازار به سمت و سوی افزایش قیمت می‌آمد، چهارشنبه گذشته و ضمن برگزاری جلسه مشترک با تیم اقتصادی دولت آغاز شد. مجلس در آن جلسه از ارائه برنامه برای مقابله با مشکلات ارزی در صورت ارائه نشدن برنامه مکتوب دولت تا چهار روز بعد سخن گفت؛ تعیین ضرب‌الاجلی که اگر چه با وجود نتایج مثبت سیاست‌های ارزی دولت بی‌موقع می‌نمود اما مسبب خبرسازی‌های منفی شد. کما اینکه دست گشاده‌ای برای تصویب قوانین و نظارت بر عملکرد مدیران جایی برای این‌گونه موضع‌گیری‌های سیاسی باقی نمی‌گذاشت. شاید به همین دلیل بود که سه روز بعد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با گفتن اینکه «مجلس برنامه ارزی جدیدی ندارد و دولت و بانک مرکزی همان مصوبات قبلی را اجرایی می‌کنند» سعی کرد موضع پیشین را تصحیح کند.

ادعاهای التهاب‌آفرین

با این حال این پایان ماجرا نبود. چه آنکه روز گذشته اظهارات غیرمسئولانه و نامستدل یک نماینده بار دیگر خبرساز شد. ذبیح‌الله اعظمی ساردویی که با وجود عضویت در کمیسیون کشاورزی، طرف مصاحبه رسانه‌های منتقد دولت در موضوع ارز است و حدود سه هفته پیش در گفت‌وگو با «جماران» رسیدن قیمت دلار به ۸۰ هزار و حتی ۱۰۰ هزار تومان را پیش‌بینی کرده بود، این بار در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» نه تنها آن ادعا که نادرستی‌اش در همین مدت مشخص شده است را اصلاح نکرد که با اتهام‌زنی به دولت مدعی شد که برنامه بانک مرکزی نگه داشتن قیمت دلار بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان است. گویا نه این نماینده و نه رسانه‌هایی که این جمله را به تیتر اخبار خود تبدیل کردند از خود نپرسیدند که دولت چرا باید در حالی که توانسته با وجود همه تحولات جاری بین‌المللی دلار را به مسیر کاهش قیمت بکشاند و از این حیث کارنامه قابل دفاعی مستند سازد، با تلاش برای نگه داشتن نرخ دلار در محدوده‌ای بالاتر برای خود مسأله‌سازی کند؟

بی‌هنری با ترامپ‌هراسی

اعظمی ساردویی در تلاش برای یافتن استدلالی مؤید پیش‌بینی‌های ارزی‌اش پای احتمال روی کار آمدن دوباره ترامپ در امریکا و به ریاست جمهوری رسیدن او را پیش کشید. واقعیت این است که نادرستی این استدلال را باید در تفاوت رویکرد دولت حاضر با دولت پیشین و امکان اثرگذاری تصمیمات بیگانگان در شرایط داخلی جست‌وجو کرد.

تأثیر خروج ترامپ از برجام در اقتصاد قابل انکار نیست. اما قابلیت اثرگذاری بیش از هر چیز ناشی از رویکرد دولت وقت و پیوند دادن همه امور به امر متزلزل برجام بود. حال آنکه رویکرد دولت رئیسی بر افزایش استقلال اقتصاد کشور از تحولات سیاست خارجی بویژه برجام تأکید داشت. رویکردی که بر اساس آن دولت نه تنها در سه سال گذشته کار اقتصاد را معطل نگه نداشت، که در هنگامه‌ مواجهه نظامی با رژیم صهیونیستی هم بازار ارز را مدیریت کرد و به آرامش و ثبات بازگرداند.

۲۷۳۰۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901195

دیگر خبرها

  • ببینید | درخواست معاون حقوقی رئیسی از نمایندگان مجلس آینده برای رفع مسائل اقتصادی!
  • جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ مصوب شد
  • تصویب جدول مرتبط با اختصاص بودجه به طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در مجلس
  • حملات تند به نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در رسانه دولت / چرا قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه داریم؟
  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است
  • حل مشکلات در گرو ارتباط تنگاتنگ مجلس و دولت است/ هرگونه اختلاف افکنی بازی در پازل دشمن است
  • ضرب‌الاجل به پاستور