Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی و نقد و بررسی کتاب «... و دوباره خورشید» نوشته بیژن کیانی شب گذشته در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

 

 

* سنگری: 9 هزار آزاده را از دست دادیم بدون اینکه خاطراتشان را ثبت کنیم

بر اساس این گزارش محمدرضا سنگری پژوهشگر حوزه دفاع مقدس در این مراسم اظهار داشت: آنانی که آن روزگار را بودند و بالیدند و در آن فضا تنفس کردند امروز مصحف انقلاب هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاکریز بزرگ اسارت برای ما بخش هویت بخش دفاع مقدس است که امیدواریم بیش از اینها به آن پرداخته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه باید معرفی کوتاهی از کتاب داشته باشد، ابراز داشت: امروز شاهدیم که عمده آزادگان ما موهای سرشان سفید شده است. اینکه چقدر از آزادگان را از دست داده‌ایم مهم است. آمار نشان می‌دهد حدود 9 هزار عزیز آزاده را از دست داده‌ایم و با این افسوس از بسیاری از اسرا چیزی ننوشته‌ایم.

به گفته سنگری من زمانی به واسطه مسئولیتم چند کتاب را پشت میز شهید رجایی نوشتم. روزی یکی از دوستانم پیش من آمد و به شدت گریه می‌کرد. به او گفتم چه شده؟ گفت خواب دیدم که به جماران رفتم و امام با دوستان دیدار می‌کرد اما از من رو برمی‌گرداندند. پرسیدم من چه کرده‌ام؟ در عالم خواب این شعر را خواندند.«صاحبنظران شرح قضا را ننوشتند/ اندوه دل امت ما را ننوشتند»

این پژوهشگر در ادامه با بیان اینکه من به این دوستم گفتم باید ادای دین کنیم، شروع به نوشتن خاطراتت کن، تصریح کرد: کرامت آزادگان و زیست کریمانه آنها بر این است که برای نسل‌های بعد مطرح کنند که در این سال‌ها چه گذشته است. آنها نباید پروا داشته باشند و از هر فرصتی برای نوشتن باید استفاده کنند.

وی ضمن اشاره به کتاب «..و دوباره خورشید» که شامل یک پیشگفتار و منابع است، گفت: اولین بخش کتاب 173 متن دارد،از خبر رحلت امام شروع می‌شود، خبری که با وجود بیماری ایشان کسی باورش نمی‌کرد. این 173 متن گویای همین مسئله است. هر چند به گمانم به تعداد اسرا می‌توان در این خصوص متن دریافت کرد. اما قسمت دوم شامل لحظه‌های دلتنگی است. در این بخش 17 نامه به مسئولین آمده، نامه‌هایی به بنیانگذار انقلاب اسلامی تا مقام معظم رهبری، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دیگر چهره‌ها، بخش سوم کتاب لحظه‌های عاشقی است که شامل 20 شعر که در توصیف مقام معظم رهبری است اما بخش دیگر چند پیام از امام و رهبر انقلاب به اسرا را شامل می‌شود و در آخر نیز تصاویر درج شده‌اند.

سنگری افزود: در این کتاب خبر رحلت امام خمینی تحت عنوان بازتاب‌ها دسته‌بندی شده و حالات در این بخش مطرح می‌شود اما به این دلیل که ما به اجزا و جزئیات این بازتاب‌ها نیازمندیم مناسب است بیشتر به آن پرداخته شود. نکته دوم دلواپسی از آینده انقلاب است چرا که همه وجود ما در امام خلاصه می‌شد. ایشان مرکز حرکت بودند و همه نگاه‌ها متوجه ایشان بود اما نگرانی اینکه آینده انقلاب چه خواهد شد، به دغدغه‌ای مبدل شده بود زیرا همزمان دشمن با ایجاد یک فضای تحلیلی سعی داشت موضوع را به چالش بکشد.

این شاعر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بحث نگرانی عراقی‌ها از شورش ایرانی‌ها هم موضوعی دیگر بود، گفت: البته در این ماجرا ماموران عراقی دخالتی نکرده و فقط نظاره‌گر ایرانی‌ها بودند. سوگواری و عزاداری موضوع دیگر کتاب است اما اینکه در این عزاداری‌ها چه ها مطرح می‌شود توصیف حالت آزادگان در آن مقطع زمانی و ... مواردی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود چرا که ما در برخی شهرستان‌های کشور شاهد بودیم که با اعلام این خبر برخی فوت کردند. اما در مواجهه با این موضوع نقطه مقابل اشک شوق ایرانی‌ها پس از انتخاب مقام معظم رهبری است.

به گفته وی و مرحله بعد مدح و شعرسرایی برای رهبری است.

سنگری با بیان اینکه دانشنامه آزادگان در حال تالیف است، اما یکی از مسائل مطرح مکاشفات و الهامات آزادگان است که باید به آن اهمیت داده شود، گفت: لحظه اسارت در برخی کتاب‌ها بسیار کوتاه مطرح می‌شود اما اینکه چه اتفاقی در این لحظه می‌افتد می‌تواند یک اثر را خواندنی‌تر کند. حتی لحظه ورود اسرا به اردوگاه، تحصیل در اردوگاه‌ها، شکنجه‌ها، نخستین نامه‌ها و ..همه مواردی هستند که با خواندن این کتاب به ذهنم رسید تا مطرح کنم.

 

* کیانی: دو حادثه بزرگ در دوران اسارت؛ خبر پذیرش قطعنامه و ارتحال امام خمینی/ انتخاب رهبر انقلاب امید را به اسارتگاه‌ها تزریق کرد

کیانی نویسنده کتاب نیز در بخش دیگری از این برنامه ابراز داشت: دو حادثه بزرگ در دوران مقاومت (اسارت) برای آزادگان تعیین کننده بود. اول پذیرش قطعنامه و پیام تاریخی حضرت امام، که بازتاب آن برای عراقی‌ها شادی و مسرت‌بخش بود چرا که جنگ تمام می‌شد و از سوی دیگر آزادگان ما گریه و ناله می‌کردند، در واقع دو واکنش متضاد به نحوی که این رفتار باعث شد عراقی‌ها بگویند شما دیوانه هستید چرا که باید خوشحال باشید که جنگ تمام شده است.

وی افزود: این حادثه برای خیلی‌ها حکم پایان را داشت، به این مرحله رسیدند که همه چیز تمام شده است، این حادثه در پی حادثه دیگر یعنی ارتحال امام ادامه داشت اما انتخاب رهبر انقلاب امید را به اسارتگاه‌ها برگرداند، این دو واقعه تقریبا از دید مردم پنهان مانده است بنابراین لازم بود به این موضوع پرداخته شود هر چند واقعه دوم بدون واقعه اول قابل درک نیست. یعنی ابتدا باید حالات واقعی اول یعنی ارتحال امام درک شود و پس از آنکه آزادگان به ادامه راه امیدوار می‌شوند موضوع مهم می‌شود. من تلاش کردم مستند بودن کتاب از بین نرود و مطلبی از خودم به آن اضافه نکنم.

کیانی به روند کار اشاره کرد و گفت:‌این کتاب حاصل 3 هزار ساعت مصاحبه بود و در کنارش مطالعه 800 کتاب به علاوه نامه‌های اسرا اما همچنان موارد و اسنادی هم هست که به آن دسترسی نداشتم. من باید بگویم در خلال مستند خواننده را برای قضاوت آزاد می‌گذاریم. در واقع هیچ چیز به وی تحمیل نمی شود.

 

* ابوترابی: هر صحنه‌ای که دشمن برای کاهش قدرت ایران آفرید مبدل به سکویی برای خلق قدرت در انقلاب شد

حجت‌الاسلام ابوترابی امام جمعه موقت تهران هم در این مراسم ابراز داشت: امروز سیزدهمین اثر آقای کیانی به اهل فکر و ادب تاریخ مقدس تقدیم می‌شود اما نگاه او در این آثار معطوف به اراده جلوه‌های زیبا و الهام بخشی دوران اسارت بوده است.

وی افزود: امام و رحلت امام خمینی، جایگاه رهبری مقام معظم رهبری در خلق قدرت برای آزادگان ، بیان گوشه‌هایی از تاریخ حضور سید آزادگان در یک دهه اسارت با عنوان «حجت اسلام»، از آثار آقای کیانی است.

وی افزود:‌ تاریخ اسارت دو روز سخت را برای آزادگان ماندگار کرد. روز نخست که عراقی‌ها انتظار جشن و پایکوبی در اردوگاه‌های صدام را داشتند و آزادگان متاثر، زانوی خود را بغل گرفتند، همان روز قبول قطعنامه و پایان جنگ که واقعا در تاریخ جنگ‌های جهان، بی‌بدیل است. اصولا در جنگ‌های تاریخ یکی از عوامل و ابزار مهم پایان جنگ و آتش بس هستند که یک عامل فشار برای حاکمان محسوب می‌شود آن هم برای پایان یافتن جنگ و جالب اینکه اسرای زیاد که حدود 40 هزار نفر بودند کمترین فشار را برای دولتمردانی ایرانی برای پایان جنگ نداشتند بلکه پیام آنها پیام مقاومت تا پیروزی نهایی بود.

به گفته وی پیام اسرای ایرانی برای امام، فرماندهان و مدیران دفاع مقدس خلق قدرت و استقامت نمود و این بیانگر روحیه بلند، عزم استوار و استقامت افتخار‌افرین اسرای ماست که از ایمان، بصیرت و فهم عمیق سیاسی و روح بلند آنها نشأت گرفته و با همین نگاه با خبر قبول قطعنامه متاثر می‌شوند اما خبر دوم ارتحال حضرت امام است. اخوی بزرگ ما می‌فرمودند: "فرمانده اردوگاه ایشان را دعوت می‌کند و می‌گوید ابوترابی. من خبری را دریافت کردم که این خبر با اخبار گذشته متفاوت است (بارها مقامات عراقی خبر ارتحال امام را گزارش می‌دادند) اما این بار مراجع رسمی ما خبر را تائید می‌کنند و آن ارتحال امام خمینی است. همان پیشوای شما". اخوی می‌فرمودند: "تاثر در چهره فرمانده عراقی مشهود بود".

وی گفت:‌ شخصیت امام برای فرماندهان عراقی هم برجسته، بزرگ و استثنایی است زیرا دشمن هم در جایگاه ایشان اذعان داشت همانگونه امروزدشمنان به خصائص برجسته رهبر معظم انقلاب اسلامی اذعان دارند؛ فرماندهان عراقی نگران انتقال این خبر ارتحال به اسارتگاه‌ها و اسرا بودند زیرا می‌دانستند اسرا علقه شدیدی به امام دارند و در اسارت این علقه موج می‌زد. یکی دیگر از جلوه‌های اسارت که قطعا در تاریخ اسارت ملت‌ها تکرار نخواهد شد میزان علاقه، وفاداری، پیروی و اطاعت اسرا از رهبر خویش است که در عالی‌ترین سطح در اسرا دیده می‌شد.

وی افزود: اخوای من می‌فرمودند به آزادگان خود می‌گفتیم گاهی تقیه کنیدحتی اگر از شما خواستند نسبت به امام تبری بجوئید می‌توانید این کار را بکنید اما من سیدعلی‌اکبر ابوترابی به دلیل جایگاهی که هست این کار را نخواهم کرد ولی تقیه وظیفه و مسئولیت شماست. به آنها توصیه می‌کردم اما هرگز به آن عمل نمی‌کردند، شکنجه‌های سخت را متحمل می‌شدند اما جمله‌ای به امام نمی‌گفتند لذا میزان علاقه و پیوند اسرا به امام برای فرماندهان عراقی مشهود است. آنها نگران انتشار خبر ارتحال بودند. چون نمی‌توانستند اردوگاه‌ها را کنترل کنند. اخوی به آن فرمانده عراقی گفته بود من خودم خبر را منتقل می‌کنم اما شما اجازه دهید با آزادی به سوگواری بپردازند و آن فرمانده عراقی هم پذیرفته بود.  لذا ساعات دریافت خبر ارتحال حضرت امام ساعات سختی بود.

وی با بیان اینکه از جهات مختلف این زمان دشوار بود، گفت: نخست اینکه علقه اسرا به  امام شدید بود، علقه‌ای که آنها را متاثر کرد و مسئله دیگر موضوع انقلاب اسلامی بود زیرا اسرا بیش از علقه به امام با انقلاب علقه‌ای ناگسستنی داشتند. و نگران بودند با ارتحال حضرت امام انقلاب در چه شرایطی قرار می‌گیرد که در این خاطرات این مسئله برجسته است.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نکته‌ای که در کتاب برجسته شده، تاثر و عواطف برجسته انسانی یک پیرو به رهبر خویش است، گفت: این تاثر در اسارتگاه‌ها مشاهده شد اما با انتخاب رهبر معظم انقلاب اسلامی نگرانی که برای انقلاب وجود داشت ناگهان به یک امید بدل شد و این امید آن دغدغه‌ها را مرحم شد.

وی همچنین با بیان اینکه انقلاب فراز و نشیب‌های سختی را سپری کرده که اصلا با این روزها قابل قیاس نیست و همان فراز و نشیب‌ها امروز بر قدرت ما افزوده است،‌گفت: تاریخ انقلاب بیانگر این حقیقت است که هر صحنه‌ای که دشمن برای کاهش قدرت ایران آفرید مبدل به سکویی برای خلق قدرت در انقلاب شده است.

حجت‌الاسلام ابوترابی با بیان اینکه اگر دفاع مقدس نبود افتخار امروز قطعا نبود و اگر تحریم‌ها نبود امروز ما در این جایگاه نبودیم بیان داشت: من تردیدی ندارم که شرایط امروز و انتخاب شخص ترامپ برای آمریکا در کوتاه مدت منافع اقتصادی دارد، هر چند برای آمریکا و دنیای غرب در کوتاه، بلند و میان مدت قطعا آسیب‌های فراوان سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را همراه خواهد داشت، اما برای انقلاب و جبهه مقاومت هر چند در کوتاه مدت چالش خلق کند اما به سرعت به عاملی برای خلق قدرت بیشتر منجر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۲۹۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار فدوی: دشمن با اقتدار تنبیه شد / صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند

به گزارش صدای ایران،سردار علی فدوی شامگاه چهارشنبه در آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در گلزار شهدای سبزوار افزود: با اراده حیدری رهبر معظم انقلاب و قوت سپاه اقدام کردیم و ننگ برای قدرت‌های شیطانی به بار آمد؛ آنها همان طور که در رسانه‌ها می‌بینید، مضحکه همه دنیا شدند و این قدرت انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است چنانکه هم اینک در فضای رسانه‌ای و اعتراف سران این رژیم نمایان است.

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: آنان بنا بر محاسبات مادی و دنیایی، بالاترین قدرت‌های جهان محسوب می‌شوند، اما قدرت انقلاب اسلامی بالاترین است، چون به قدرت خدا متصل است و پیروزی حزب خدا را خود پروردگار ضمانت کرده است.

سردار فدوی افزود: با وجود اینکه دشمنان از هر راهی التماس کردند جمهوری اسلامی اقدامی نکند، اما در این عملیات تصمیم حیدری گرفته شد و سپاه پاسداران به مثابه یاوران و سربازان حیدر عمل کرد و آنها را به خفت نشاند.

وی اظهار کرد: هر وقت خبیثان صهیونیست بخواهند فرزندان انقلاب اسلامی را تهدید کنند، تنبیه می‌شوند، این قاعده جدید است که برقرار شده و دیگر نمی‌توانند از دست آن سالم به در بروند.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: شهید محمدرضا زاهدی در کنار همرزمان خود بار‌ها تا پای شهادت رفته و مجروح شده بود، ولی باز ایستاده و در همه جبهه‌ها سرافرازانه فرماندهی می‌کرد؛ شهادت او کولاک به پا کرد و دشمن با اقتدار تنبیه شد.

سردار فدوی افزود: یکی از مقاطع ویژه انقلاب اسلامی سال گذشته رخ داد، خبیثان عالم و شیاطین در طول سال‌ها پس از پیروزی انقلاب از هر راهی وارد شدند، شکست خوردند، اما سال گذشته بر روالی دیگر گام برداشتند، اما باز هم شکست خوردند، چون وقتی قدرت انقلاب تجلی کند آنها همچون کف روی آب محو می‌شوند.


وی با بیان اینکه چرا همواره در این اتفاقات دشمن شکست می‌خورد پاسخ داد:، چون دلدادگان پای حق و انقلاب ایستاده‌اند و جمهوری اسلامی متکی به محبت و دوستی اهل بیت (ع)، به عنوان مقتدرترین حکومت در برابر شیطان بزرگ ایستاده و آمریکا را به خاک ذلت کشانده و می‌کشاند.

تجلی بی‌نظیر شهید الداغی تمام کشور را به حرکت آورد

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تجلی بی‌نظیر شهید الداغی تمام کشور را به حرکت آورد، در یک لحظه خاص بصیرت و غیرت وی به حرکت درآمد و با آنکه می‌دانست پای جان در میان است، اما جان خود را تقدیم کرد تا الگویی در این راه شود.


 اجرای سرود، سخنرانی، مرثیه‌سرایی و مداحی از دیگر بخش‌های آیین نخستین سالگرد شهادت شهید الداغی در سبزوار بود.

شهید الداغی هشتم اردیبهشت سال گذشته هنگامی که ۲ شرور در یکی از خیابان‌های سبزوار برای ۲ دختر جوان ایجاد مزاحمت کردند و قصد داشتند یکی از آنها را با خود ببرند، به دفاع از دختران برخاست که در درگیری با آن افراد شرور، از ناحیه سینه و پشت مورد ضربات متعدد چاقو قرار گرفت و به شهادت رسید.

این حرکت غیرتمندانه مورد تحسین مردم قدرشناس ایران قرار و به پاس این حرکت انسانی، وی "شهید غیرت" لقب گرفت؛ آیین‌های بزرگداشت متعددی نیز در جای جای کشور به پاس حرکت جوانمردانه وی برگزار شد.

جانشین فرمانده سپاه در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال ورود این نیرو به صنعت خودروسازی، گفت: سپاه تکلیف مدار است و بر این اساس خود تکلیف خود را مشخص نمی‌کند، بلکه زیر نظر مستقیم ولی فقیه عمل می‌کند و هرجا معظم له صلاح بدانند، ورود پیدا می‌کند.

دیگر خبرها

  • سخنان کامل حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»
  • مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!
  • عکس/ مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • سردار فدوی: دشمن با اقتدار تنبیه شد / صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند
  • ۲ شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست
  • سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان