Web Analytics Made Easy - Statcounter

اشعه ماورای بنفش نور خورشید تاثیرات زیادی را بر روی بدن می گذارد که می توان هم مضر باشد و هم مفید.

به گزارش خبرگزاری شبستان، اشعه ماورای بنفش نور خورشید تاثیرات زیادی را بر روی پوست می گذارد. در فصل تابستان با گرمتر شدن هوا پوست هم در معرض آسیب بیشتری قرار می گیرد و ناگفته نماند که نور خورشید برای بدن هم مفید است که در زیر معایب و مزایای نور خورشید را می خوانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

  آیا باید پوستمان را کاملا از نور آفتاب در امان نگه داریم؟ متاسفانه در حال حاضر سطح سرمی ویتامین D بیشتر افراد کشورمان بسیار پایین آمده است. هنوز هم دقیق نمی‌دانیم علت آن فقر غذایی است یا فقر تابش نور آفتاب به پوست یا هر دوی این موارد. ما برای ساخت ویتامین D در بدنمان به تابش نور آفتاب به سطح پوست نیاز داریم اما این تابش باید به اندازه و در حد اعتدال باشد، نه افراطی. در واقع، حدود 30-20 دقیقه پیاده‌روی صبحگاهی بدون استفاده از ضدآفتاب می‌تواند زمینه تولید ویتامین D کافی در بدن فراهم کند. البته عجیب است که در کشور آفتاب‌خیزی مانند ایران که معمولا مردم از ضدآفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی هم چندان استفاده نمی‌کنند، کمبود ویتامین D با این وسعت وجود دارد. شاید بتوان مشکلات مربوط به فقر غذایی را کمی پررنگ‌تر از فقر آفتاب دانست.
  سالمندان هم به آفتاب گرفتن روزانه نیاز دارند؟ بله، بهتر است افراد سالمند، برای ساخت ویتامین D در بدنشان، مدتی از روز را بدون استفاده از هیچ‌نوع ضدآفتابی در معرض نور آفتاب بگذرانند تا امکان تشدید پوکی استخوان در آنها کمتر شود. ضمن اینکه مصرف مکمل‌های دارویی کلسیم و ویتامین D هم برای این افراد با نظر پزشک متخصص لازم است. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهند کمبود ویتامین D در بدن می‌تواند با ابتلا به برخی سرطان‌ها مرتبط باشد بنابراین سالمندان و افراد میانسال باید کمی کمتر از آفتاب بترسند و دقایقی از روز، خودشان را در معرض آن قرار بدهند.
  نور آفتاب، غیر از ایجاد زمینه برای ساخت ویتامین D در بدن، فایده دیگری هم دارد؟ بله، تابش نور آفتاب به بدن می‌تواند باعث افزایش ترشح هورمون‌های شادی‌بخش یا همان اندورفین‌ها در بدن شود و فرد را شادتر کنند. به‌همین دلیل خود آفتاب قادر به بالا بردن خلق‌وخو و ایجاد شادی در افراد است. محروم کردن بدن از نور خورشید می‌تواند باعث پایین آمدن خلق‌وخو و ابتلا به افسردگی شود بنابراین برای مدتی در طول روز، اجازه تابش آفتاب به پوست بدنتان را بدهید. اصلا به همین دلیل است که خوابیدن زیر نور آفتاب در کنار ساحل باعث ایجاد حسی خوب در افراد می‌شود و معمولا کسانی که با نور آفتاب برنزه می‌کنند، به انجام دوباره این کار نسبتا خطرناک معتاد می‌شوند. با این حال و با تمام خوبی‌هایی که نور آفتاب دارد، نمی‌توانیم از مضرات آن هم چشم‌پوشی کنیم.
  مضرات آفتاب یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به سرطان پوست، اشعه فرابنفش نور خورشید است. معمولا در مناطقی مانند استرالیا که لایه ازن بیشتر تخریب شده و اشعه فرابنفش بیشتری وجود دارد، مردم بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار می‌گیرند. از طرف دیگر، پیری زودرس پوست هم می‌تواند نتیجه تابش نور آفتاب و اشعه فرابنفش آن به پوست باشد. ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین علت‌های ایجاد و تشدید لک‌های پوستی هم همین تابش مستقیم نور آفتاب و اشعه فرابنفش آن به پوست است. نور آفتاب می‌تواند نازک‌تر شدن پوست را در پی داشته باشد و باعث بازتر شدن رگ‌های خونی شود.
 
برخی افراد می‌گویند آفتاب گرفتن بچه‌ها کنار ساحل یا حتی در پارک‌های بازی در این دوره و زمانه‌ای که زندگی‌های بیشتر ما آپارتمانی شده، ضروری است. در حالیکه این باور درست نیست. آفتاب‌سوختگی، جزو اورژانس‌های پزشکی، ‌مخصوصا برای اطفال است.گاهی آفتاب سوختگی همراه با ایجاد تاول و اختلال آب و الکترولیت‌های بدن، شرایط لازم و کافی برای بستری شدن کودکان را فراهم می‌کند و حتی خطرهای جانی برای آنها دارد. ابتلا به آفتاب‌سوختگی در دوران کودکی می‌تواند عاملی برای ابتلا به ملانوما (حادترین سرطان پوست) در دوران بزرگسالی باشد. حتما باید پوست بچه‌ها را با ضدآفتاب‌های فیزیکی یا شیمیایی در برابر نور شدید آفتاب محافظت کرد. هرگز آنها را بدون پوشش مناسب برای ساعت‌های طولانی کنار دریا یا در پارک‌های بازی و زیر نور آفتاب رها نکنید .
  توصیه آخر؟ به‌جای آفتاب‌گرفتن‌های طولانی‌مدت، رژیم غذایی خود را اصلاح و از لبنیات حاوی ویتامین D استفاده کنید. باتوجه به خطرناک‌تر بودن نور آفتاب برای پوست نسبت به مفید بودن آن، استفاده و تمدید کرم ضدآفتاب در طول روز را پشت گوش نیندازید.   مریم یوسفی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت دولت مساجد مجلس ترامپ حج روزنامه شورای نگهبان روز دختر نور آفتاب پوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۲۹۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید کشف کرده است که متیل گلیوکسال، که هنگام تجزیه گلوکز در سلول‌ها تولید می‌شود، ممکن است به توضیح ارتباط بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان کمک کند.

تغذیه نامناسب با بسیاری از بیماری‌ها، از جمله چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، رحم و روده بزرگ مرتبط است. مصرف زیاد سدیم، چربی‌های اشباع شده و قندها می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد، اما آنچه که رژیم غذایی و سرطان را به هم مرتبط می‌کند چندان مشخص نیست.

اکنون، محققان دانشگاه ملی سنگاپور مکانیسمی را کشف کرده اند که ممکن است به توضیح اینکه چرا رژیم غذایی نامناسب خطر ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد کمک کند.

در مطالعات سلولی، محققان دریافتند که متیل گلیوکسال، که زمانی تولید می‌شود که سلول‌ها گلوکز را برای آزاد کردن انرژی تجزیه می‌کنند، می‌تواند ژن‌هایی را که از سرطان محافظت می‌کنند، مهار کند. آنها عنوان می‌کنند که رژیم غذایی نامناسب منجر به سطوح بالاتر متیل گلیوکسال و افزایش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود.

به گفته محققان، این مطالعه ارتباط بالقوه ای را بین سطوح بالای متیل گلیوکسال، یک محصول جانبی متابولیک، و الگوی جهش ژنتیکی که در برخی سرطان‌ها مشاهده می‌شود، نشان می‌دهد. این یک منطقه جالب برای بررسی بیشتر است، اما به تحقیقات آزمایشگاهی و آزمایش‌های بالینی بیشتری نیاز است تا به طور قطعی مشخص شود که آیا سطوح متیل گلیوکسال مستقیماً با خطر سرطان مرتبط است یا خیر.

کد خبر 6086941

دیگر خبرها

  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • آفتاب گرم بهاری در مازندران
  • برخورد ­سازمان تاکسیرانی شهر تهران با تخلفات در افزایش نرخ کرایه ها
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی
  • فضای سبز و تقویت سلامت میکروبیوتای روده و پوست
  • ۱۰ دقیقه‌ای دوش بگیرید؛ مضرات حمام طولانی چیست؟
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد