Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-28@09:09:25 GMT

شورش دی‌ماه، شورش فقرا نبود

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۲۹۶۵۸

شورش دی‌ماه، شورش فقرا نبود

٤ ماه تا آغاز اعمال تحریم‌های اقتصادی بر کشور باقی مانده و در حالی که سیاستمداران، موثرترین راه‌حل در چنین برهه‌ای را حمایت‌های همه‌جانبه از دولت برای کمک به اتخاذ تصمیم‌های منطقی و اعمال تدبیرهای موثر در کاهش هر چه بیشتر تنش جامعه عمومی و عبور از چالش‌های احتمالی و قطعی در طول ماه‌های آینده می‌دانند، «پرویز فتاح»؛ رییس کمیته امداد هم دو هفته قبل با حضور در جمع اعضای شورای شهر تهران، حمایت همه‌جانبه خود را از دولت برای گذر از مسیر دشوار پیش رو اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصادآنلاین، اعتماد نوشت: سیاستمدار ٥٧ ساله که از فروردین ١٣٩٤ و با حکم مقام معظم رهبری، مسوولیت سیاست‌گذاری برای حمایت هرچه بیشتر از جامعه محرومان کشور را عهده‌دار شده، روز گذشته در گفت‌وگوی کوتاهی با «اعتماد»، ضمن پاسخ به سوالاتی درباره آتیه ایران گرفتار خشکسالی که ارتباط مستقیم با تخصص آکادمیک و مسوولیت پیشین او در مسند وزیر نیروی دولت نهم داشت، علت اعلام عمومی همراهی همه‌جانبه با دولت دوازدهم را بیان کرد.

دو هفته قبل که به شورای شهر رفتید، گفتید که شرایط کشور به گونه‌ای است که ما اعلام می‌کنیم، در کنار دولت هستیم و می‌خواهیم در کنار دولت بمانیم. شرایط را چطور ارزیابی کرده بودید که این اعلام را به صراحت داشتید و چطور می‌خواهید کنار دولت بمانید؟

امروز بحث اقتصاد، به تبع تحریم، موضوع اصلی نظام است. سه روز قبل هم هیات دولت، خدمت رهبری رفت و حضرت آقا و رییس‌جمهوری در این باره صحبت کردند. طی دو هفته اخیر هم رییس‌جمهوری و سران قوا چند جلسه در این باره داشتند و ادامه هم دارد. چرا؟ چون ما تهدید شدیم. تحریم شدیم. آیا نباید همبستگی‌ملی مان را نشان بدهیم؟ نباید مقاومت کنیم؟ مگر آقای رییس‌جمهوری نمی‌گوید باید بایستیم؟ باید بایستیم. ایستادن یعنی چه؟ یعنی باید عقل‌مان را با تدبیر به کار بیندازیم و اجازه ندهیم که استکبار و امریکا، کف جامعه را به جایی برساند که عاصی شوند. هدف امریکا همین است که مردم را خسته کند و آنها را به خیابان‌ها بکشاند ولی این آرزو به دلش می‌ماند و با تدابیر و همدلی که ما در کشور و نظام می‌بینیم، امریکا هیچگاه به خواسته‌‌اش نمی‌رسد. امروز و در این مقطع وظیفه داریم بیشتر در کنار دولت باشیم. به این معنا که هدف دولت و شعار رییس‌جمهوری، رفع فقر مطلق است. هدف ما هم همین است و غیر از این نیست. کمیته امداد برای برای رفع فقر ایجاد شده و رییس‌جمهوری و دولت هم همین را می‌گویند. خوشبختانه تدابیرمان هماهنگ است و دولت هم کمک می‌کند و از کمیته امداد رضایت دارند. تعامل ما هم نتیجه‌بخش بوده و نتیجه‌اش همین گزارشات خوب است. این گزارش‌ها نتیجه هماهنگی و تعامل کمیته امداد و دولت است و نفع این تعامل به چه کسی می‌رسد؟ به جامعه هدف ما که افراد نیازمند هستند و ما در این وضعیت باید بیشتر، به آنها توجه کنیم چرا که گرانی و شرایط اقتصادی به آنها فشار می‌آورد و ما باید مراقب آنها باشیم.

این سوال را به دلیل بی‌طرفی شما در مقابل جناح‌های سیاسی می‌پرسم. شنبه گذشته، رییس سازمان امور اجتماعی کشور در اعلام یک نتیجه تحقیق خبر داد که سرمایه اجتماعی به ٥ ٤٣ درصد و کمتر از میانگین کاهش یافته است. بنا به تعریف این سازمان، سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد مردم به مردم، اعتماد مردم به دولت و اعتماد مردم به آینده. در اعتراضات مشابه دو هفته قبل آبادان و خرمشهر و ناشی از فشارهای اقتصادی، حتما مددجویان‌ کمیته امداد هم هستند. شما چه تحلیلی از این شرایط دارید؟

در اتفاقات دی ماه سال گذشته که به شهرهای مختلف هم رسید، من واقعا در این باره حساس بودم. شخصا به وزیر اطلاعات و وزیر کشور و فرمانده ناجا تلفن زدم و خواستم فهرست اسامی بازداشت‌شدگان که تعدادشان هم کم نبود را به من بدهند. فهرست را دادند و دریغ از اینکه یک مددجو در این فهرست باشد. پس واقعا شورش فقرا در کار نیست. باور ما این است که شورش فقرا در کار نیست. مددجویان ما فهیم و قدرشناس نظام و انقلاب و مسوولان هستند. البته بین مددجویان ما هم، مانند عموم جامعه، دختر و پسر و جوان هست و مطلبی و نکته‌ای دارند اما واقعا تایید نمی‌کنم که مددجویان ما هم داخل آن اعتراضات شده باشند. ضمن آنکه مردم ما هم می‌دانند امروز ریشه این فشارها از کجاست. مگر نمی‌بینند که رییس‌جمهوری امریکا، هر روز علیه این مردم حرف می‌زند؟ مگر نمی‌بینند که می‌خواهد مانع از فروش دارو به ایران شود؟ مردم می‌فهمند که او دشمن است. چرا با ما این بازی را می‌کند؟ ما چه کردیم؟ چه گناهی داریم؟ مردم ما فهیم هستند و این فهم، قدرت تحمل و مقاومت و تاب آوری ما را بالا می‌برد. آنچه مردم را اذیت می‌کند اتفاقات داخلی ماست. چرا باید در فروش سکه اشکال باشد؟ چرا در ارز ٤ هزار و ٢٠٠ تومانی اشکال باشد؟ چرا خودرو اینطور وارد شود؟ این، اعتراض مردم است و درست است و همه ما این اعتراض را داریم، آقای رییس‌جمهوری هم اعتراض دارد و رهبر عزیزمان هم معترض است. این بی‌عدالتی‌ها و بعضی سوءاستفاده‌ها روحیه مردم را جریحه‌دار می‌کند و طبیعی است که باید از مردم بپذیریم. این هم صداقت مردم را نشان می‌دهد. مردم عدالت و انصاف و صداقت و راستی مسوولان را می‌خواهند و بسیار خوب است که مردم چنین مطالبه‌ای داشته باشند. من همیشه گفته‌ام که باید به مطالبات مردم احترام بگذاریم. چطور ما تصاویر مطالبات مردم فرانسه را پخش می‌کنیم؟ مردم فرانسه دو شب قبل بعد از مسابقه فوتبال چه کردند؟ آیا شورش مدنی کردند؟ جوان بودند و به هیجان آمدند و چند هزار ماشین را هم تخریب کردند. آیا این شورش فقرا بود؟ ما باید مطالبات مردمی را به درستی بفهمیم و این مطالبات را با منطق و عقلانیت بپذیریم. این حق مردم است که حرف‌های‌شان را بیان کنند.

شرایط اقلیمی جغرافیایی ایران و دنیا به سمت بدتر شدن می‌رود. دنیا با خشکسالی و کم‌آبی و کاهش منابع طبیعی مواجه است و در ایران، تمام آنچه می‌توانسته کشور را از سقوط به فقر و مشکلات اقتصادی نجات دهد در حال بدتر شدن است. چند روز قبل، عدد نگران‌کننده‌ای از خالی شدن روستاهای کشور منتشر شد. شرایط جدید تا چه حد می‌تواند کار کمیته امداد را در حوزه حمایت‌ها و پوشش مددجویی سخت‌تر کند؟

یکی از عوامل بسیار مهم در ایجاد فقر، حاشیه‌نشینی و مهاجرت، همین موضوعی است که شما اشاره کردید. شاید علت اصلی تخلیه بسیاری از روستاها این بوده که منابع آبی و چشمه‌ها را از دست دادند. چون روستا متکی به دامپروری و دامداری و کشاورزی است و صنعت در روستا، چندان معنا پیدا نمی‌کند. آینده به راهبرد مدیریت منابع آبی کشور بستگی دارد و تدابیر آبی بسیار مهم است. امروز بسیاری از کشورهای دنیا؛ به خصوص منطقه ما و کشورهای اطراف ما، درگیر کاهش منابع آبی هستند. خداوند وقتی زمین را آفرید، رودخانه‌ها به این شکل خط کشی نشده بود. امروز، یک رود از کشور ما به کشور دیگری می‌رود و یک رود از کشور دیگری وارد ایران می‌شود. هر کشوری هم بخواهد تقسیم‌بندی جدیدی داشته باشد، اکوسیستم و محیط زیست به هم می‌ریزد. ما حتی با این شرایط در داخل کشور هم مواجهیم. آب از این استان به آن استان می‌رود و این استان، بالادست و آن استان، پایین دست است و این اتفاقات، تبعات خواهد داشت چنانکه بعضی اوقات هم در رسانه‌ها شاهد انتشار این تبعات هستیم. اما این تبعات اجتماعی باید کنترل شود. البته معتقدم افرادی که در سند آب در وزارت نیرو و سایر بخش‌ها هستند، آنقدر تدبیر و علم و دانش دارند که بتوانند برنامه‌ریزی کنند منتها، قوانین ما هم باید با این افراد همراهی کند. گاهی اوقات، آنها می‌خواهند کاری انجام دهند که کمی سخت‌گیرانه است اما قانون اجازه نمی‌دهد و این درست نیست چرا که در بحث آب، سخت‌گیری لازم است. لازمه حکومت داری در کشور کم آب ایران، این است که ما قوانین سخت‌گیرانه داشته باشیم و آب را هدر ندهیم. امروز ارزان‌ترین کالایی که این همه اسراف می‌شود، آب است در حالی که ارزشمندترین کالا هم آب است و این رویه واقعا درست نیست. کشورهای دنیا درباره این قوانین و این روش‌ها و اصلاح عادات مصرف و توزیع آب و جدا کردن آب شرب از آب بهداشتی خیلی کار کرده‌اند و ما هم باید به سمتی برویم که از تبعات تغییرات اکوسیستم و شرایط آب و هوایی کاسته شود.

در طول مدتی که در کمیته امداد بودید، آیا مسوولان وزارت نیرو با توجه به تخصص و سابقه مدیریتی شما – مدیریت منابع آب – راهنمایی از شما خواسته‌اند؟

من با وزارت نیرو، امروز هم ارتباط دارم و جمعه گذشته با وزیر نیرو و معاون آب وزارتخانه؛ دکتر سروش درباره موضوع آب صحبت کردم. طی این مدت هم، هم من به وزیر نیرو تلفن زدم و هم آقای وزیر با من تماس گرفته. گاهی مراجعاتی هم بوده و حتما تدابیری برای مدیریت منابع آب دارند و اعمال می‌کنند اما مجموعه نظام هم باید با آنها همراهی کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: پرویز فتاح فقر کمیته امداد امام خمینی وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۲۹۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده رفع تورم و بیکاری در کردستان

استاندار کردستان، گفت: رفع تورم و بیکاری از مطالبات مردم است که امسال به صورت ویژه در دستور کار قرار می‌گیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، اسماعیل زارعی‌کوشا ظهر امروز در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر سنندج  ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده، اظهار داشت: شهرداری‌ها ویترین خدمات نظام هستند و نحوه عملکرد و خدمت‌رسانی‌ آنها نقش بسزایی در ارتقای سطح رضایت‌مندی شهروندان دارد. 

وی با بیان اینکه مطالبات مطرح شده این نشست را دسته‌بندی و اولویت‌بندی کرده و در یک جلسه کاری در شورای شهر براساس اولویت‌بندی‌ها به آن خواهیم پرداخت، افزود: امیدواریم با پیگیری این مسائل، شاهد تحولات خوبی در توسعه عمران شهری در مرکز استان باشیم. 

استاندار کردستان گفت: در نشستی که در وزارت کشور داشتیم قول‌های مساعدی در مورد اختصاص ماشین‌آلات و اعتبارات از متولیان امر گرفته‌ایم که امیدواریم جامه عمل پوشانده شود. 

وی بیان کرد: مردم کردستان خصوصیات خاصی دارند که منحصر به فرد و اینکه قدرشناسی و قناعت از ویژگی‌های بارز این مردم است که نمونه آنها در هیچ جای کشور وجود ندارد. کردستانی‌ها حتی قدر کوچکترین قدم‌هایی که برایشان برداشته می‌شود می‌دانند و این نشان از بزرگی آنها است. 

زارعی‌کوشا با بیان اینکه گام‌های توسعه‌ای خوبی برداشته شده، ولی مشکلاتی وجود دارد که باید برای رفع آنها برنامه‌ریزی کنیم، عنوان کرد: رفع مشکل بیکاری به عنوان یکی از مطالبات مردم در اولویت برنامه‌های دولت در استان است که سال گذشته کارهای خوبی انجام گرفته و توانستیم رتبه اول کاهش نرخ بیکاری را در کشور کسب کنیم. 

وی بیان کرد: موضوع بیکاری در استان آنقدر مسئله بزرگی است که باید به صورت مستمر و چندین سال پیاپی برای رفع آن به صورت جهادی تلاش کرد.  همچنین رفع تورم و بیکاری از مطالبات مردم است که امسال به صورت ویژه در دستور کار قرار می‌گیرد. 

استاندار کردستان با اشاره به اینکه گزارش پژوهشی و تحلیلی در ارتباط با فضای 31 استان کشور انجام شده و قرار است در هیئت دولت مطرح شود، گفت: این پژوهش تغییر وضعیت استان‌ها را در شبکه اجتماعی توییتر مورد بررسی قرار داده و با پنج رنگ آن را مشخص کرده است. بر مبنای این پژوهش کردستان در مرداد 1400 جزو سه یا چهار استانی بوده که 68 درصد توییت‌های منتشر شده مربوط به آن منفی بوده است، در دی ماه سال گذشته، بهترین تغییر وضعیت داده شده مربوط به کردستان بوده با 6دهم درصد منفی و از این نظر رتبه نخست را کسب کرده است. 

وی افزود: نتایج این پژوهش معنادار و بیانگر فضای مطلوب ایجاد شده در استان است که در نتیجه جلب اعتماد و پشتیبانی که دولت و مجموعه مدیریتی استان در آن سهیم هستند، به وجود آمده است. این وضعیت در شرایطی بوجود آمده که شاهد تخریب‌های سنگینی از سوی معاندان خارج از کشور و بدخواهان داخلی بوده‌ایم. 

احداث پارکینگ طبقاتی جدید در سنندج

سیدانور رشیدی، شهردار سنندج نیز در این دیدار با بیان اینکه کار کردن در شهرداری با توجه به گستردگی فعالیت و وظایف‌ آن بی‌نهایت سخت است، اظهار کرد: 400 وظیفه از سوی وزارت کشور برای شهرداری‌ها در نظر گرفته شده است، کمبود منابع نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات، فضای اجتماعی و سیاسی همه و همه به نحوی موجب شده که کار در این مجموعه طاقت‌فرسا باشد. 

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از یک میلیون و 560 هزار متر مربع آسفالت و بیش از 180 هزار مترمربع پیاده راه سازی در شهر سنندج انجام شد، گفت: در این دوره از فعالیت شورا و شهرداری کمپ ماده 16 را که تقریباً 14 سال قانون آن بر زمین مانده بود، راه‌اندازی شد.

شهردار سنندج افزود: در سال گذشته شاهد رویدادهای بزرگ فرهنگی و افتتاح چندین پروژه متعدد از پارک‌های بزرگ مقیاس تا پروژه‌های مرتبط با رفع مشکل ترافیکی در شهر سنندج بودیم که این روند در سالجاری نیز ادامه خواهد داشت. 

وی از برنامه‌ریزی برای افتتاح فاز اول پارک 36 هکتاری پیرچنار در فصل عمران امسال خبر داد و عنوان کرد: در سال گذشته چندین پارک بزرگ مقیاس در سطح سنندج بهر‌ه‌برداری شد و در کنار آن در قالب پویش سنه سبز نیز اتفاقات خوبی در حوزه توسعه سرانه فضای سبز در شهر صورت گرفت. 

رشیدی رونمایی از 6 هزار میلیارد پروژه‌ها سرمایه‌گذاری، مجتمع فرهنگی شهدا و شهرداری الکترونیک را از دیگر برنامه‌های شهرداری سنندج در سال جاری ذکر و اعلام کرد: برنامه‌های فرهنگی بسیار خوبی برای عید سعید فطر، هفته سنه، 22 گولان و غیره تعریف شده که زمینه افزایش شور و نشاط اجتماعی را بیش از پیش در شهر خلاق موسیقی جهان تحقق می‌بخشد. 

وی بیان کرد: شهرداری سنندج 800 میلیارد تومان از ادارات طلب دارد که 240 میلیارد آن در کمیسیون ماده 77 تائید و قطعی شده است که بازگشت این میزان سرمایه در قالب تهاتر و اوراق و غیره مطمئناً در کنار سایر منابع می‌تواند تأثیر بیشتری در عمران شهری داشته باشد. 

شهردار سنندج با اشاره به اینکه کلنگ احداث پارکینگ طبقاتی در مساحت 3 هزار مترمربع روبه‌روی پارک شهدا به زودی انجام می‌شود، افزود: ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی نقش بسزایی در رفع مشکل ترافیک به ویژه در هسته مرکز شهر سنندج دارد در این راستا نیازمند اعتبارات ملی و جهشی هستیم. 

راه برای کار کردن در سنندج زیاد است

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج نیز در این دیدار اظهار داشت: خدمات دولت در استان چشم‌گیر بوده و یکی از ویژگی‌های اصلی دولت سیزدهم مردمی بودن است هر کس به مردم تکیه کند پیروز خواهد بود. 

عزت الله رضایی با بیان اینکه در خدمت مردم بودن برای همه ما افتخار است، گفت: شورای شهر با رویکرد جدید آمده که بتواند خدمات دولت را بیشتر نشان و مردم تغییرات را احساس کنند که خوشبختانه تا حدودی توانسته‌ایم به این مهم دست پیدا کنیم اما راه برای کار زیاد است. 

تعدادی دیگر از اعضای شورای شهر سنندج نیز به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/486/

دیگر خبرها

  • وعده رفع تورم و بیکاری در کردستان
  • حمایت خیر دزفولی از ۹۳۰ یتیم
  • برگزاری جشن تولد امام حسن مجتبی (ع) در مهردشت + عکس
  • خیرین شریکی راهبردی برای دولت هستند
  • رییسی: تسهیل، تسریع و تکریم مردم، وظیفه همه مدیران کشور است
  • مخبر: یکی از راهبردهای دولت، مردمی کردن اقتصاد است
  • بازدید رییس پلیس اینترپل فراجا از فرماندهی انتظامی نوشهر
  • رئیس‌جمهور: یکی از زمینه‌های قرب الی‌الله خدمت به مردم است/ حرکت جهادی با نگاه به حل مساله، باید در اولویت همه دستگاه‌ها باشد/ سیاست داخلی و سیاست خارجی دوبال برای کمک به جهش تولید هستند
  • رئیسی: نشاط سیاسی لازم است، اما نزاع سیاسی هرگز
  • رییس جمهور: مشکلات با دستور حل نمی شود