Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@04:37:14 GMT

نقوش برجسته برم‌دلک تخریب نشده است

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۲۹۷۰۹

نقوش برجسته برم‌دلک تخریب نشده است

معاون میراث فرهنگی استان فارس تاکید دارد که نقش برجسته‌های موجود در محوطه‌ی تاریخی برم‌دلک شیراز، طی سال‌های اخیر هیچگونه تغییری نداشته و فعالیت یک معدن واقع در مجاور آن اثر تخریبی بر نقوش نداشته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، عبدالرضا نصیری در پاسخ به مطالب منتشر شده پیرامون نقش برجسته‌های موجود در محوطه‌ی برم‌دلک شیراز، گفت: نقوش برجسته‌ موجود در برم دلک شامل سه نقش مجزاست که بر سینه‌ کوه حجاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه نقش برجسته‌های برم‌دلک در سال 1310 تحت عنوان حجاری‌های برم‌دلک شماره ثبت ملی گرفته است، خاطرنشان کرد: تنها معدن موجود در این محدوده روی کوه دیگری در مجاورت این اثر تاریخی فعال است.

نصیری با بیان اینکه با حضور کارشناسان و مسئولان میراث فرهنگی و سازمان صنعت و معدن فارس بازدید از این منطقه انجام شده است، گفت: انفجارهای انجام شده در معدن کوه مجاور برم‌دلک هیچ تاثیر محسوسی بر این اثر تاریخی ندارد و طی سال‌های اخیر هم این نقوش تغییر مشهودی نکرده است!!

نصیری در عین‌حال تصریح کرد: طی صورتجلسه ‌ ای، بهره ‌ بردار معدن به رعایت ضوابط حریم حفاظتی این آثار و چشم‌انداز پیرامونی آن ملزم و متعهد شده است.

معاون میراث فرهنگی فارس مدعی شد که نزدیک بودن این نقش برجسته به شهر شیراز و سهولت دسترسی به آن در کنار معضلات و مشکلات موجود ی که گریبانگیر این م حوطه است، آن را به سوژه‌ای جذاب و قابل طرح برای رسانه‌ها و فعالان میراث فرهنگی بدل کرده است!!

نصیری در عین‌حال گفت: سهولت دسترسی به این نقش برجسته و در عین حال پنهان ماندن  و استتار آن در پشت تاسیسات کارخانه همجوار، مجاورت و نزدیکی بافت مسکونی به این اثر و قرارگیری این محوطه باستانی در محدوده شهر شیراز، خشک شدن چشمه مجاور نقوش برجسته به دلیل خشکسالی و متروکه شدن این موقعیت و از بین رفتن کارکرد تفرجگاهی آن، وجود کارخانه متروکه د ر جوار این اثر تاریخی، رهاسازی نخاله‌های ساختمانی و تخریب‌های انسانی به دلیل عقاید و افکار غلط و اشتباه در خصوص موضوع میراث فرهنگی، در کنار یکدیگر باعث شده برای رفع مشکلات، تهیه‌ی طرح تملک و ساماندهی این محوطه‌ی تاریخی مد نظر قرار گیرد.

او با بیان اینکه در سال ‌ های اخیر این موضوع توسط شهرداری منطقه در دستور کار قرار گرفته و در قالب طرح فضای سبز و بوستان برم دلک تهیه و به تصویب اداره کل میراث فرهنگی نیز رسیده است، گفت: اگر اجرای این طرح پیگیری شود، به حتم تمام مشکلات مرتفع می‌شود.

نصیری تاکید کرد که تا زمان نهایی شدن این طرح، علاوه بر مستندنگاری، محصور کردن نقش برجسته در دستور کار میراث فرهنگی فارس قرار گرفته و به عنوان یک راهکار موقت، به زودی اجرایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، طی روزهای گذشته مطالب متعددی در خصوص تخریب نقوش برجسته‌ی محوطه‌ی تاریخی برم‌دلک به‌عنوان یکی از آثار مهم میراثی ثبت شده در فهرست آثار ملی، در شبکه‌های اجتماعی، پایگاه‌های خبری و حتی برخی جراید منتشر شده است.

در آن گزارش‌ها، به وجود معادنی اطراف برم‌دلک اشاره شده که زمینه‌ی تخریب بیش از پیش این اثر را بسترسازی کرده است.

محافظت نشدن این اثر تاریخی و نبود نظارت دائمی بر آن و سهولت دسترسی به این نقوش حجاری شده، موضوع انتقاداتی است که از سوی فعالان میراث فرهنگی و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مطرح شده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام منطقه فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۲۹۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) نگاهی به قلعه تاریخی فراموش شده

عماد یوسفی؛ عظمت قلعه میرآباد، خاک منحصر به فرد، رویش گیاهی متنوع و متفاوت آن نسبت به خاک و گیاهان دیگر منطقه نشان دهنده آن است که خاک این قلعه متعلق به مکان‌هایی دور دست میباشد.

طبق گفته کارشناسان میراث فرهنگی، این قلعه قدمتی بسیار طولانی دارد و به دوران هزاره قبل از میلاد مسیح بر میگردد.

باتوجه به توسعه گردشگری در مناطق اورامانات میطلبد اداره کل میراث فرهنگی نسبت به بازسازی و مرمت این قلعه اقدام کند تا شاهد حضور گردشگران در این منطقه باشیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

سنگ چین بی نظیر این قلعه

این قلعه در شهر ما وجود داره و جزء آثار بسیار گرانبهای این کشور است و اشیای بسیار قدیمی درآن دفن شده است و تا چند سال پیش هم حتی درب ورودی داشت، اما متاسفانه به دلیل بی توجهی مسئولین و بارش برف و باران درب مسدود شده و سال به سال داره بیشتر تخریب می شود و سالهاست فقط مردم از این قلعه تاریخی محافظت می کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی نمایی از ارتفاع بسیار بلند این قلعه   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی در خواست امام جمعه، بخشدار، شهردار و جمعی از معتمدین شهر میراباد از مسئولین میراث فرهنگی مبنی بر توجه ویژه به قلعه تاریخی و ارزشمند میراباد

دیگر خبرها

  • در‌های عمارت تاریخی دیوان‌خانه وکیل شیراز به روی گردشگران گشوده می‌شود
  • سنگ نگاره‌های ۴هزار ساله‌ی جربت
  • اجرای طرح پرچمداران دین‌و اندیشه و تجلیل از علمای خوی 
  • اعلام ساعت کار موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • استان کرمان در حوزه میراث فرهنگی در صدر است
  • رشد ۶۸ درصدی بازدید از موزه‌های سیستان و بلوچستان
  • ثبت ملی زبان ترکی خلجی در استان مرکزی
  • تخریب معنادار نمادهایی از ایران باستان، اسلامی و معاصر
  • زبان ترکی خلجی استان مرکزی ثبت ملی شد
  • (ویدیو) نگاهی به قلعه تاریخی فراموش شده