Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، به منظور سازماندهی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی و بستر لازم برای سرمایه‌گذاران در سال سال 1347 و در راستای برنامه چهارم توسعه، سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران تشکیل گردید و چهار شرکت صنعتی البرز، باختران، کاوه و رشت به ترتیب در سال‌های 47، 50، 52 و 53 پیش از سایر نواحی به ثمر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ادامه سیاست‌های فوق الذکر در سال 1362 قانون شرکت شهرک‌های صنعتی ایران و در سال 1384 با ادغام سازمان صنایع کوچک در آن شرکت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تاسیس گردید.

بر اساس آمار ارائه شده توسط مسئولین سازمان مذکور تاکنون بالغ بر 796 شهرک و ناحیه صنعتی تاسیس و تعداد 73 هزار و 47 قرارداد واگذاری با متقاضیان در 33 هزار و 893 هکتار زمین منعقد شده و 41736 فقره قرارداد به مرحله بهره‌برداری رسیده که زمینه اشتغال 830 هزار نفر را فراهم ساخته است.

تا اینجا می‌توان به اجرای این طرح بزرگ ملی امیدوار بود و لیکن نتیجه فعالیت واحدهای تولیدی که در حال حاضر مشغول تولید هستند حکایت دیگری را نشان می‌دهد.

آمارهای ارائه شده توسط مسئولین سازمان نشان می‌دهد که 33012 واحد تولیدی در این شهرک‌ها و نواحی فعال و 7875 واحد تولیدی به دلائل گوناگون غیرفعال و تعطیل هستند. همچنین از مجموع واحدهای فعال و 11807 واحد معادل 35.7 درصد با کمتر از 50 درصد ظرفیت و 14055 واحد معادل 42.5 درصد با ظرفیتی بین 50 تا 70 درصد و تنها 7140 واحد معادل 21.8 درصد با بیش از 70 درصد مشغول فعالیت هستند.

این آمارها حاکی از اتلاف گسترده و بهره‌برداری نامساعد از سرمایه‌گذاری‌های بزرگی است که در صنعت کشور ایجاد شده است و بیش از 50 درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی تعطیل و یا با ظرفیت کمتر از 50درصد فعالیت می‌کنند.

مسئولین مربوطه کافی نبودن اعتبارات استانی مصوب، تامین نشدن تسهیلات مورد نیاز در اجرای برنامه‌های حمایتی صنایع کوچک در سازمان مربوطه، کمبود منابع و سرمایه‌ صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و اجرایی نشدن ماده 54 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و ماده 81 قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم مقررات مالی کشور که در راستای حمایت از استقرار صنایع در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تنظیم شده را از جمله عوامل شرایط فعلی می‌دانند.

تعطیلی، نیمه تعطیلی و فعالیت با ظرفیت کم‌تر واقعیت تلخ واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از جوانب مختلف خسارت بار است.

1. واحدهای تعطیل شده انباشته‌ای از سرمایه‌ها، امکانات و تجهیزات بدون استفاده است که باعث ایجاد اتلاف منابع، بیکاری، کمبود تولید و محصولات و کالاهای داخلی شده است.

2. واحدهای نیمه تعطیل یا فعالیت با ظرفیت کم نیز به دلیل نداشتن سود و درآمد کافی فعالیتی غیرقابل توصیه اقتصادی تلقی می‌گردد که در نهایت پایدار نیست و نمی‌تواند رقابت تولیدی سازنده و مستمر داشته باشد. این ناپایداری نیز خود خسارت آفرین و زیانبار است.

3. مجموعه شرایط ذکر شده، منجر به ایجاد فضایی ناپایدار و نامطمئن برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش تولید و صنعت و انحراف آن به بخش‌های تجاری، دلالی، مسکن، طلا و ارز و نهایتا شکل گرفتن ساختار اقتصادی غیرمولد در کشور شده است. اقتصادی متورم، غیرمولد، ناپایدار، وابسته، رانتی و ناعادلانه که منابع کشور را صرف تخریب ساختارهای اقتصادی کرده است.

امروز شاهد هستیم که به دلیل مشکلات سر راه فعالیت‌های تولیدی، تسهیلات دریافتی توسط سرمایه‌گذاران این بخش نیز به سمت فعالیت‌های دلالی و تجاری و سوداگری کشیده می‌شود و فاجعه این که تعدادی از سازمان‌ها و مراکز دولتی و شبه دولتی و انتظامی و نظامی و ... بر خلاف وظایف و مسئولیت‌های سازمانی اقدام به فعالیت‌های تجاری در بخش‌های مختلف مانند مسکن و واردات می‌کنند که خسارت آفرین است و همه این موارد نیازمند تغییر اساسی در برنامه‌های اجرایی کشور به ویژه برنامه‌های بلندمدت و استراتژیک و سپس میان مدت و برای شرایط فعلی کوتاه مدت است.

گزارش از: محسن صلصالی

منبع: ایلنا

کلیدواژه: برنامه چهارم توسعه پیروزی انقلاب اسلامی درآمد صنعت ساختار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۰۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری واحد‌های شهرک صنعتی چاراویماق به سرمایه گذاران

 فیض‌زاده از آمادگی واگذاری واحد‌های شهرک صنعتی چاراویماق به سرمایه گذاران خبر داد.

وی گفت: شهرستان چاراویماق با دارا بودن وسعت زیاد و ظرفیت مناسب برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف به علت نبود کارخانجات متناسب، تولیدات بخش‌های کشاورزی و معادن، به صورت خام، فرآوری و باعث مهاجرت مردم می‌شود در این میان شهرک صنعتی چاراویماق یکی از زیر ساخت‌های مناسب برای جذب سرمایه گذار و توسعه و آبادانی این شهرستان است که با توجه به قرارگرفتن در جوار آزاد راه پیامبر اعظم (ص) هم برای سرمایه گذاری و هم در حوزه اشتغالزایی کمک بزرگی برای جوانان جویای کار می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند
  • خط و نشان صریح ابراهیم رئیسی برای بانک‌ها با «حق ندارید»! | فیلم
  • فعالیت واحد تولیدی پلمب شده در شهرک صنعتی قدیم فیروزکوه از سر گرفته شد
  • واگذاری واحد‌های شهرک صنعتی چاراویماق به سرمایه گذاران
  • توانمندی‌های صادراتی همدان در اکسپو ایران معرفی می‌شود
  • واگذاری واحدهای شهرک صنعتی چاراویماق به سرمایه گذاران
  • افتتاح دو واحد تولیدی در گرمسار
  • افتتاح دو واحدتولیدی در گرمسار
  • هفت واحد تولیدی در استان اردبیل موفق به اخذ گواهینامه ملی و بین المللی شدند
  • بازگشت ۳۰ واحد تولیدی تعطیل به چرخه تولید در هرمزگان