Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنجان - ایرنا - رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی استان زنجان گفت: چراغ کشتی شال و پهلوانی در سطح روستاهای این استان، همچنان پرفروغ و پررونق است.

داوود ارفعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مردان روستایی زنجان به کشتی به عنوان نمادی از جوانمردی و پهلوانی، عشق می ورزند و اگر مسابقه ای در این رشته برگزار شود از آن به گرمی استقبال می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: هیات ورزش روستایی و بومی و محلی استان زنجان در حد وسع و توان برای روشن نگهداشتن چراغ این رشته فرهنگی ورزشی اصیل و پرطرفدار تلاش وافر می کند.
ارفعی ادامه داد: مسابقات کشتی پهلوانی هرسال در روستاهای مختلف این استان به ویژه در سطح شهرستان های خدابنده، ابهر، خرمدره و زنجان، برگزار می شود و توانسته است علاقه مندان زیادی را به دور خود جمع کند.
وی افزود: جایزه نفرات برتر رقابت های کشتی پهلوانی به صورت اهدای دام زنده است و در واقع به نفر اول قوچ و به نفرات دوم و سوم نیز به ترتیب گوسفند و بز، تعلق می گیرد و برخی مواقع نیز مبلغی به میزان ارزش دام به برترین ها پرداخت می شود.
ارفعی یادآور شد: صاحب جعفر بی که تا 15 سال قبل زنده بود از کشتی گیران و پهلوانان بنام روستایی زنجان بوده و این کشتی گیر نامدار و معروف که اهل روستای زرند در این استان بود هیکلی درشت و تنومند داشت و در زمان حاضر نیز یکی از کشتی گیران روستای خدابنده پای به این عرصه گذاشته و مدت 2 سال است که قهرمان قهرمانان مسابقات کشتی پهلوانی می شود.
ریشه کشتی پهلوانی به ایران باستان بر می گردد که توسط پهلوانان اسطوره ای ایران انجام می‌شده است و در این کشتی، کشتی گیران شلواری مخصوص پا می‌کنند که از کمر تا زانو را می‌پوشاند و چیزی شبیه کمربند نیز دارد و طبق قوانین و مقررات حق دارند شلوار یا کمربند حریف را برای اجرای فن در اختیار گرفته و فنون مخصوص را اجرا کنند.
کشتی پهلوانی توسط یونسکو به عنوان یکی از ورزش های قدیمی جهان به رسمیت شناخته شده‌ است.
رئیس هیات ورزش روستایی و بومی و محلی استان زنجان گفت: کشتی با شال و کمربند نیز در سطح روستاهای این استان همچنان فعال و سرپا است و طرفداران خاص خود را دارد.
ارفعی افزود: در این نوع کشتی که افت و خیز بسیار دارد، 2 کشتی گیر پس از نرمش و گرم شدن، کمربند یا شال خود را می بندند و داور آن را به لحاظ محکم بودن محک زده و کشتی گیران با شروع مسابقه همدیگر را به این سو و آن سو می کشند و به نوعی حریف را مورد ارزیابی قرار می دهند.
وی با بیان اینکه در میدان مسابقه، هر کشتی گیر با ساز و دهل خاص به خود وارد میدان شده و رجز خوانی می کند و با حالت خاص دور دور می کند تا به لحاظ روحی آماده شود، ادامه داد: هر کشتی گیری که کمربند یا شال حریف را بگیرد و از زمین بلند کرده و سپس بر زمین بزند، پیروز میدان خواهد شد.
ارفعی افزود: کشتی باچوخه نیز که بومی خراسان شمالی است جزو ورزش های روستایی این استان است و در سالهای دور بی آنکه زمانی برای پایان تعیین و تعریف شده باشد هر کشتی گیری که می توانست سه بار پشت یا شانه‌ های حریف را به زمین برساند پیروز میدان می شد.
مسابقات امروزی این رشته از کشتی در وقت 10 دقیقه‌ ای برگزار می ‌شود و اگر تا پایان وقت درنظر گرفته شده، پیروز میدان نداشته باشد، سرنوشت برنده به وقت اضافی پنج دقیقه‌ای موکول می شود.
ضمن اینکه اجرای فن در خاک و گرفتن زیر زانوی حریف خطا محسوب می‌شود و کشتی گیران آستین ‌ها را تا آرنج بالا می‌زنند، کمربندی پارچه‌ای به میان می‌بندند و دامن‌های چوخه را برای آنکه مانع فعالیت دست و پا نشود برمی‌گردانند و زیر کمربند محکم می‌کنند و شلوار را نیز تا زانو بالا می‌زنند و با پاهای برهنه زیر نظر داوران کشتی می‌گیرند.
در این مسابقه کشتی، ساز و دهل نیز می‌نوازند و کشتی گیران از سوی طرفداران خود برای کسب پیروزی مورد تشویق قرار می گیرند.
دبیر هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی گفت: کشتی آزاد و فرنگی و ساحلی نیز در سطح روستاهای این استان رواج دارد و این نوع کشتی هم طرفداران خاص به خود را دارد.
ارفعی افزود: وحید درامی مقدم، محمد نادری، میثم حیدری، میثم نصیری و هادی گورکانی که از کشتی گیران مطرح و صاحب نام این استان هستند از دل ورزش روستایی بیرون آمده اند و برای استان و کشور افتخارآفرینی شده اند.
وی اظهار کرد: هیات با هدف گسترش ورزش در روستاها و جذب ورزشکاران، فعالیت بسیار می کند و نیاز است که مسئولان از این هیات برای رسیدن به هدف، حمایت همه جانبه به عمل آورند.
ارفعی افزود: با توجه به اینکه همه تلاش ها برای احیا و تقویت ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی می باشد پس بهتر است مسابقات به صورت قهرمانی کشور و با هدف انگیزه دادن بیشتر به ورزشکاران علاقه مند برگزار شود.
وی تصریح کرد: تاکنون بیش از 210 ماده در بازیهای بومی و محلی این استان شناسایی شده که آدقویدی، اوزوک اوزوک، توپ آغاجی، چاتارام، قاچان - قاچان، گل پوچ، هفت سنگ، یک خان دوخان، چولنگ آغاج و داژبال، طناب کشی، کلاه بران، لی لی، یک گل دو گل، پیشیک ملقی، یولداش سنی کیم آپاردی، گیزلن پاچ (قایم باشک) تاخت با اسب، قیقاچ (تیراندازی از روی اسب)، دال پلان، اوخ آتما، (تیراندازی با کمان دوشاخ )، انواع کشتی شال، باچوخه، پهلوانی، قیش قیش و خروس خروس، اوستام دیدی، هارای جولو، ازجمله این بازی های است.
به گفته ارفعی، پارسال (سال 96) تعداد چهار هزار و 638 نفر به صورت رسمی و بیمه شده، تحت پوشش این هیات در بخش ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی استان زنجان فعالیت داشتند که از این تعداد، سه هزار و 400 نفر مرد و یک هزار و 238 ورزشکار نیز زن بودند که امسال برای بیمه کردن 10هزار نفر هدفگذاری شده است.
6084/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش كشتي پهلواني روستاها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۰۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزش باستانی ترویج فرهنگ پهلوانی و جوانمردی

  کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ورزش زورخانه ای و پهلوانی-زنجان
  • روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • ورزش باستانی ترویج فرهنگ پهلوانی و جوانمردی
  • تجدید عهد با شهدای پهلوان
  • گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد ۵۰ درصدی داشته است
  • از تخریب ۵۰ راه روستایی در شهرستان گنبکی تا تاکید بر اجتناب از سفر
  • فیلم| اینجا مشق پهلوانی می‌کنند
  • فیلم| اینجا تمرین پهلوانی می‌کنند
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»
  • نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»