Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@05:46:54 GMT

تخریب باغ ها باعث خفگی شهر شده است

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۳۰۱۷۹

تخریب باغ ها باعث خفگی شهر شده است

رحمت الله حافظی، عضو سابق شورای شهر تهران گفت: می توان از طریق ارائه تسهیلات خاص برای مالکین باغات، بهره برداری اقتصادی از باغات را امکان پذیر کرد.

ایران آنلاین /  رحمت الله حافظی عصر روز گذشته در حاشیه نشست «باغ‌های گمشده تهران» با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: باغات و فضاهای شهری متعلق به عموم مردم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باغات به عنوان ریه‌های تنفسی شهر شناخته شده‌اند و همه احساس می‌کنند که این ریه‌ها از بین رفته و شهر در حال خفه شدن است.

عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر حفظ باغات به یک مطالبه مردمی تبدیل شود دیگر نمی‌توان آنها را تخریب کرد، خاطر نشان کرد: یکی از مسائل مهم باغات، موضوع گسل است که ساخت و ساز روی آن ممنوع بوده و در حریم گسل هم با رعایت شرایط خاص امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه در مورد باغات باید شرایط خاصی حاکم شود، تاکید کرد: اگر بنا روی گسل ساخته شود، چه کسی پاسخگوی اتفاقات خواهد بود؟ و اینجا است که دادستان و مدعی العموم باید وارد شوند و پاسخ دهند که چه کسانی اجازه ساخت و ساز در باغ یا روی گسل را داده‌اند.

عضو سابق شورای شهر تهران تصریح کرد: آقای دادستان باید وارد این مسئله شود و ببیند چه کسی اجازه ساخت و ساز روی گسل ها را داده و چه کسانی برای آنها پایان کار صادر کردند و اکنون این سوال مطرح است چرا تعلل می‌شود؛ بعدا اگر حادثه ای رخ دهد تاسف می‌خوریم.

حافظی با بیان اینکه اینکه از سال گذشته پیش نویس لغو مصوبه برج باغ در شورای شهر آماده بود، اظهار کرد: هیات رئیسه اجازه طرح آن را نداد، اگرچه قانون مشخص است و صراحتا اعلام کرده که اگر باغی عمدا تخریب شد، باید به نفع مردم مصادره شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۲۰ پرونده از املاکی که تخریب شدند به قوه قضائیه ارسال شده، گفت: حتی در یک مورد هم اعمال قانون نشد و اگر در گام اول با دانه درشت‌ها و نهادهای حکومتی برخورد می‌شد، قطعا صاحبان بخش خصوصی مسیر دیگری در پی می‌گرفتند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه بیشترین چالش ما در حوزه باغات با بخش عمومی و حاکمیتی است اظهار امیدواری کرد که  شورای شهر پنجم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی با این مسئله برخورد کند.

عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه عمده باغات مالک خصوصی دارند، تصریح کرد: نباید منافع عمومی را نادیده گرفت و نباید اجازه داد که به علت مالکیت شهری، منافع عمومی از بین برود.

حافظی با بیان اینکه برای حفظ باغات باقیمانده یک پیشنهاد دارم، اظهار کرد: می توان از طریق ارائه تسهیلات خاص برای مالکین باغات که در راستای بهره برداری اقتصادی از باغات است، کاری کرد که مالکین درهای باغ را باز کنند و همچون باغ‌های حاشیه جاده چالوس آلاچیق بزنند و ضمن بهره برداری اقتصادی، باغ‌ها را حفظ کنند.

حافطی تصریح کرد: اگر از مالک خصوصی حمایت نشود، مالک باغ چاره‌ای جز سکونت در آن ندارد و باید بنشیند و تخریب شدن باغش را ببیند. طبق قانون اگر مالک در نگهداری از باغش ناتوان باشد شهرداری باید با هزینه خود از باغ حمایت کند و اگر مالک مانع حضور شهرداری شود، شهرداری باید با هزینه خود باغ را آبیاری و نگهداری کند.

حافظی با بیان اینکه  متاسفانه در پی مصوبه برج باغ حدود ۴۰۰ هکتار از باغات نابود شدند، اظهار کرد: تصویب کنندگان برج باغ مدعی بودند که اگر این مصوبه تایید نشود مالکین، باغات را خشک می‌کنند و نمی دانستند که قانون تعریف دقیقی دارد و حتی اگر مالک باغ را خشک کند، زمین باغ می‌ماند و مالک نمی‌تواند در آن ساخت و سازی انجام دهد./ باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۰۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،سید اسماعیل علوی اظهار کرد: به منظور اصلاح و توسعه باغات از محل قانون بودجه 1401 مصوب آیین نامه اجرایی پرداخت یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی بخش کشاورزی 19 باغدار شهرستان ساری برای دریافت 14 میلیارد و 526 میلیون ریال تسهیلات به بانک عامل معرفی شدند. 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری افزود: 36 میلیارد و412  میلیون ریال تسهیلات کمک های فنی و اعتباری اصلاح و توسعهٔ 79 هکتار از باغات این شهرستان برای دریافت تسهیلات در کارگروه اعطای تسهیلات بررسی و تایید شد.  

 

وی با بیان اصلاح و احیای باغات درجه 2 با عملیات هرس، حذف و جایگزینی درختان فرسوده، تغذیه، افزایش ماده آلی خاک، اصلاح و بهبود سیستم آبیاری و مدیریت کشت باغ در دستورکار قرار دارد، گفت: طرح اصلاح، احیا، جایگزینی و توسعه باغات به منظور افزایش تولید محصولات باغی با حمایت مستقیم دولت میسر می شود.

 

این مسوول خاطرنشان کرد: با بهره گیری از این فرصت زمینه‌ای برای حفاظت از منابع طبیعی با مشارکت مردم، افزایش اشتغال و سطح تولید محصولات باغی نیز فراهم می شود. 

 

علوی اظهار کرد: شهرستان ساری دارای 26 هزار هکتار باغات مرکبات و سیاه ریشه است و نهال به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای تحول بخش باغبانی برای مقابله با تنش های محیطی، بیولوژیکی همواره مورد توجه باغداران قرار دارد.

دیگر خبرها

  • جلوه زیبای گل محمدی در باغات اشکذر
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • هشدار سرمازدگی به باغداران همدانی
  • برداشت توت از باغات شهر منصوریه بهبهان+فیلم
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • کشف بقایای زنان شکنجه شده به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • (تصاویر) شکنجه تکان‌دهنده زنان به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • کشف بقایای زنان شکنجه و خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی ۶ هزار سال پیش
  • معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری
  • برداشت محصول گوجه سبز در ۲ روستای پیران و کلاهمال