Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اعلام اینکه آیین پایانی و معرفی و تقدیر از برگزیدگان سومین جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی دوشنبه اول مردادماه به میزبانی شهر گراش برگزار می شود، گفت: برپایی جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی برای سومین سال است که از سوی دبیرخانه بنیاد بین المللی امام رضا(ع) به فارس محول شده که در طول این مدت روند رو به رشدی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صابر سهرابی که در آیین اعلام برنامه های و رونمایی از پوستر جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی سخن می گفت، هدف از برگزاری این رویداد ادبی را اشاعه فرهنگ رضوی دانست که در شاخه های ملی و بین المللی از سوی بنیاد امام رضا(ع) برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در عین حال با بیان اینکه جشنواره یادشده تنها جشنواره ای است که هنرهای هفتگانه با تمام زیرمجموعه هایش را درگیر خود کرده است، افزود: این رویداد جایگاه خوبی برای دریافت نشان هنری بر اساس اعتبار و درجه داورانی که آثار را به قضاوت می نشینند به شمار می رود.

سهرابی دیگر هدف جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی را ترویج فرهنگ و هنر آیینی دانست و افزود: گسترش فعالیت های فرهنگی  و هنری و پاسداشت و معرفی کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، از دیگر اهداف این رویداد است.

وی با بیان اینکه این جشنواره موضوعات متفاوتی دارد، تصریح کرد: یک بخش ویژه برای هر استان در نظر گرفته شده که در فارس این موضوع به طور اختصاصی به حضرت احمدبن موسی، شاهچراغ(ع) اختصاص دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به گویش هایی که در این جشنواره به رقابت می پردازند اشاره و درخصوص قالب های شعری عنوان کرد: لری، بلوچی و ابهری، گیلکی و تالشی و تالی، مازندرانی، استرآبادی و طبری، کردی و گویش های وابسته به آن از قبیل اورامانی، کرمانجی، گورانی و زازا در این جشنواره صاحب اثر هستند.

این در حالیست که به گفته سهرابی در بخش گویش های استان فارس، لارستانی و گویش های وابسته(گراشی، اوزی، فیشوری، اشکنانی، اسیری، فداغی، اهلی، خنجی، بستکی و بندری)، کوهمره ای و گویش های وابسته از جمله دوسیرانی، کنده ای، سمغانی، نودانی، پاپونی، شورابی، بایگانی و...، گویش های سمنانی(سرخه ای، لاسگردی، شهمیرزادی، سنگسری، خوری)، خوزی(شوشتری، دزفولی، بهبهانی و...)، آذربایجانی(کرینگانی) و گویش های خراسانی از جمله مشهدی، گنابادی، طبسی و... آثار به رقابت می پردازند.

وی از ارسال ۳۵۲ اثر از ۱۱ گویش به جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی به میزبانی استان فارس خبر داد و گفت: در دور جدید رشد قابل توجهی داشتیم به نحوی که ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که حکایت از ۹۰ درصد افزایش داشته است.

سهرابی با اعلام اینکه ۱۳۰۰ اثر دقیقا در چهارچوب مقررات جشنواره قرار داشت، افزود: پس از گردآوری آثار ۱۳ استان در این جشنواره شرکت کردند که حکایت از استقبال داشته است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس در ادامه، افزود: از این ۱۳ استان داوری ها در استانها توسط اساتید مجرب انجام گرفت که تعداد ۲۹ برگزیده معرفی شده و روز یک مردادماه میزبان این برگزیدگان هستیم.

سهرابی تمرکززدایی از برنامه های کلان فرهنگی و هنری را علت سپردن این جشنواره به میزبانی شهر گراش دانست و گفت: از سویی برای معرفی شهرستانها این جشنواره به این شهر انتقال یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه برگزیدگان به جشنواره دعوت شدند و تمام امکانات برای این جشنواره بسیج شده است، افزود: در این جشنواره معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری گراش و بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس مشارکت دارند.

به گفته سهرابی برگزیدگان اول تا سوم جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی سال بعد به مدت ۴ روز به کلیه برنامه های جشنواره در مشهد مقدس دعوت می شوند.

وی در عین حال از رونمایی کتاب جشنواره همزمان با آیین پایانی با نام «رودهای البرز، چشمه های زاگرس خبر داد و افزود: رونمایی از کتاب آثار برگزیده در ۵۰۰ صفحه داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در بخش دیگری از این نشست پیرامون برنامه های گرامیداشت روز خبرنگار عنوان کرد: در رابطه با روز خبرنگار جلساتی با خانه مطبوعات و انجمن صنفی خبرنگارن و عکاسان خبری فارس برگزار شد تا مفاهمه در پی داشته باشد، از این رو، تلاش می کنیم متفاوت تر از هرسال این مراسم برگزار شود.

وی در عین حال درخصوص وضعیت کتابخانه مرکزی شیراز هم اعلام کرد: با توجه به اینکه زمین کنونی برای احداث کتابخانه یادشده دارای مشکل بود؛ در رایزنی با استانداری و مسکن و شهرسازی تلاش می کنیم ساخت آن در مرکز شهر شیراز به سرانجام برسد.

این در حالیست که به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، تالار مرکزی شیراز ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین پایانی سومین جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی روز دوشنبه اول مرداد ساعت ۲۲ در حسینیه ابوالفضل(ع) شهر گراش برگزار می شود.

کد خبر 4350417

منبع: مهر

کلیدواژه: جشنواره رضوی شعر شیراز فرهنگ و ارشاد فارس گراش بوشهر خبرگزاری مهر کرمانشاه گرگان شهرکرد مشهد شیراز بیرجند مجلس شورای اسلامی دهه کرامت سانحه تصادف یاسوج خطبه های نماز جمعه حجاب و عفاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۰۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت معصومه حائری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت معصومه حائری (عروس امام خمینی (ره)) را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن پیام محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است:

"إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

در گذشت بانوی مومنه سرکار خانم معصومه حائری را به خاندان‌های معزز و مکرم امام راحل (ره)، حائری یزدی و فرزندان گرامی‌شان تسلیت عرض می‌کنم.

مجاهدت این بانوی گرامی در همراهی با آیت‌الله حاج آقا مصطفی خمینی(ره)  در سال‌های مبارزه و تبعید، ان شاءالله توشه و همراه مناسبی برای سفر آخرتشان خواهد بود."

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت معصومه حائری
  • برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود
  • اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد پیشگام در تکریم معلمان
  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • اختتامیه جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل
  • مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت خبرنگار سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت
  • سلماس؛میزبان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی
  • «نون - خ» برنده صفا و سادگی
  • افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر