Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-29@15:41:51 GMT

چرا دندان هایمان بد رنگ می شوند!

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۳۰۳۸۳

چرا دندان هایمان بد رنگ می شوند!

رکنا: این 10 دلیل عامل اصلی بد رنگ شدن دندان ها به شمار می رود.

اگر دندان های شما بدون هیچ دلیل مشخصی تغییر رنگ داده اند و همچنین علائم دیگری نیز ظاهر شده اند به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد و درمان مناسب را توصیه کند.

دلایل مختلفی برای بدرنگ شدن دندان ها وجود دارند که عبارتند از:

1- بدرنگ شدن دندان توسط مواد خوراکی و آشامیدنی : قهوه، چای، نوشابه ها، برخی آبمیوه ها و آب سبزیجات (مثل آب سیب و آب گوجه فرنگی) می توانند باعث لکه دار شدن دندان ها شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2- مصرف تنباکو و بدرنگ شدن دندانها : کشیدن سیگار یا جویدن تنباکو می تواند دندان ها را لکه دار کند.

3- تمیز نگه نداشتن دندان ها: مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور منظم می تواند پلاک دندان و مواد ایجاد کننده لکه دندانی مثل قهوه و تنباکو را از بین ببرد و از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کند.

4- تاثیر بیماری ها بر بدرنگ شدن دندانها: بیماری های مختلفی می توانند روی مینا (سطح سفت روی دندان) و عاج دندان (ماده زیر مینای دندان) تأثیر بگذارند و باعث تغییر رنگ دندان ها شوند.

برخی روش های درمانی نیز می توانند روی رنگ دندان مۆثر باشند. به عنوان مثال رادیوتراپی (اشعه درمانی) گردن و سر و نیز شیمی درمانی می توانند باعث بدرنگ شدن دندان ها شوند.به علاوه ابتلا به برخی عفونت ها در مادران باردار می تواند با تأثیر برروی رشد مینای دندان جنین، باعث تغییر رنگ دندان ها در نوزاد شود.

5- داروها: دادن داروی آنتی بیوتیک تتراسایکلین و دوکسی سایکلین به کودکان زیر سن 8 سال که هنوز دندان هایشان در حال رشد است، باعث تغییر رنگ دندان ها می شود.

استفاده از دهانشویه های حاوی کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیوم کلراید باعث ایجاد لکه دندانی می شود. آنتی هیستامین ها (مثل بنادریل)، داروهای ضد روان‌پریشی و داروهای فشار خون بالا نیز می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند.

6- تاثیر مواد دندانپزشکی بر بدرنگ شدن دندانها: برخی مواد مورد استفاده در دندانپزشکی مثل مواد پرکننده دندان و خصوصا مواد حاوی سولفید نقره باعث ایجاد رنگ خاکستری مایل به سیاه در دندان ها می شوند.

7- افزایش سن: با افزایش سن، لایه بیرونی مینای دندان کم کم ساییده می شود و رنگ زرد طبیعی عاج دندان را آشکار می کند(عاج در زیر مینای دندان است) و باعث بدرنگ شدن دندان می شود.

8- عوامل ارثی و ژنتیک در بدرنگ شدن دندان: برخی افراد به طور ژنتیکی، دندان های روشن تر و یا تیره تری نسبت به بقیه دارند.

9- عوامل محیطی: استفاده زیاد از فلوراید باعث تغییر رنگ دندان ها می شود. این فلوراید اضافی می تواند از طریق منابع طبیعی (مثل آب آشامیدنی با فلوراید زیاد) یا دهانشویه، خمیردندان، فلوراید درمانی در کودکان یا مصرف مکمل آن به بدن وارد شود.

10- آسیب و صدمات: به عنوان مثال آسیب ناشی از افتادن در کودکان و ضربه به دندان، می تواند تشکیل مینای دندان را مختل کند، زیرا دندان های کودکان هنوز در حال رشد هستند. همچنین آسیب ها و صدمات می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها در بزرگسالان شود.

چطور از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کنیم؟

با ایجاد چند تغییر ساده در شیوه زندگی تان می توانید از بدرنگی دندان ها جلوگیری کنید به عنوان مثال اگر خیلی قهوه می نوشید یا سیگار می کشید، مقدار آن را خیلی کم و یا حتی قطع کنید.

همچنین به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا دندان هایتان تمیز بماند و هر شش ماه یکبار به بهداشت کار دهان و دندان مراجعه کنید تا دندان هایتان را تمیز کند.

اگر دندان های شما بدون هیچ دلیل مشخصی تغییر رنگ داده اند و همچنین علائم دیگری نیز ظاهر شده اند به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد و درمان مناسب را توصیه کند.

چه روش هایی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد؟

روش سفید کردن دندان ها، بسته به علت تغییر رنگ آنها مختلف هستند و می توانند شامل موارد زیر باشند:

1- یادگیری روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از یک دندانپزشک

2- پرهیز از مصرف موادغذایی و نوشیدنی هایی که باعث تغییر رنگ و لکه دار شدن دندان ها می شوند.

3- باندینگ دندان (پیوند دندان)

4- روکش کردن دندان

5- استفاده از مواد سفیدکننده دندان با تجویز دندانپزشک

6- استفاده از روش های سفیدکردن دندان در دندانپزشکی

7- استفاده از مواد سفیدکننده دندان که نیاز به نسخه دندانپزشک ندارند.

 

منبع: رکنا

کلیدواژه: جام جهانی سلامت مهم ترین های 24 ساعت قهوه فشار خون بالا گوجه فرنگی طبیعی سفید دندان مسواک زدن عکس قتل دختر حوادث جسد حوادث تهران اخبار تهران تجاوز تهران شوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۰۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا سید معملی افزود: سلامت دهان و دندان به نوعی سر منشأ سلامتی جسم، روح و روان است و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش آفرین بوده و می‌تواند در روابط اجتماعی افراد را تقویت یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی ادامه داد: امسال تمرکز ما این است که از تمام حوزه‌ها و رده‌های بهداشتی و درمانی برای بهبود سلامت دهان و دندان مردم استفاده کنیم. از بهورز در روستاها تا مراقبان سلامت در شهرها، پزشکان و کارشناسان بهداشتی در تمام مراکز متعلق به حوزه سلامت می‌توانند به ما در این عرصه کمک کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه عواملی که می‌توانند در ناحیه دهان و دندان بیماری ایجاد کنند می‌توانند در بقیه قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال بین بیماری‌های شدید لثه و دیابت ارتباط وجود دارد. این دو بیماری بر یکدیگر اثرگذار هستند. همچنین بین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

سیدمعلمی یادآور شد: مادر باردار نیز می‌تواند برای جنین و نوزادش از طریق بیماری‌های دهان و دندان مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین سلامت دهان و دندان به سلامت سایر قسمت‌های بدن کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: بنابراین نقش مشترک تمام افراد درگیر بهداشت و درمان در سلامت دهان و دندان مشهود است و این مسئله تنها وظیفه بهداشت کاران دهان و دندان و دندانپزشکان نیست.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اهداف مشخص ما در سال جاری این است که از دیدگاه عامل خطر مشترک، یعنی توجه به عواملی که هم بیماری‌های دهان را ایجاد می‌کنند و هم بیماری‌های دیگر را، به مسئله بهداشت دهان و دندان بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در این راستا نقش ویژه متوجه بهداشت کاران و مراقبان سلامت دهان و دندان و دندانپزشکانی است که در بخش‌های دولتی و خصوصی کار می‌کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت «پویش سلامت دهان و دندان» با هدف افزایش آگاهی عمومی در سلامت دهان و دندان در سطح کشور برگزار می‌شود، گفت: در این سه روز برنامه‌های مختلفی برای دانش آموزان، مدارس و جامعه برگزار خواهیم کرد که شناساندن عوامل سلامت و بیماری دهان و دندان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این پویش خواهد بود.

سیدمعلمی، دندانپزشکان بخش خصوصی و دولتی را به همکاری در این پویش برای آموزش و ارتقای سلامت دهان و دندان مردم دعوت کرد.

کد خبر 6089908 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • بهترین زمان برای مسواک زدن چه وقتی است؟
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: ماهی غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: قزل‌آلای غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!