Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه پارلمانی خبگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شورای نگهبان، کتاب «شصت و یکم» مجموعه‌ی «یاران امام به روایت اسناد ساواک» که به پرونده‌ی «آیت‌الله احمد جنتی» اختصاص یافته است، از سوی مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات منتشر شد.
کتاب با سخن ناشر آغاز شده و با بخش‌هایی مانند زندگینامه، اسناد و ضمائم ادامه یافته و در انتها با انتشار تصاویر به پایان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زندگینامه آیت‌الله جنتی در برگیرنده‌ی عناوینی چون تولد، دوران کودکی، تحصیلات حوزوی، اساتید، ورود به حوزه علمیه قم، آغاز فعالیت سیاسی، حمله به مدرسه فیضیه، قیام 15 خرداد، نقش آیت‌الله جنتی در استمرار مبارزه پس از تبعید امام(ره)، تلاش برای تثبیت مرجعیت امام خمینی(ره)، تبعید آیت‌الله جنتی، فعالیت‌ها و اقدامات آیت‌الله جنتی در سالهای 57 – 1356، مسئولیت‌های آیت‌الله جنتی بعد از انقلاب اسلامی و همچنین فعالیت‌های علمی و فرهنگی ایشان است. استفاده از مصاحبه‌های قدیمی آیت‌الله جنتی به خصوص در مورد دوران کودکی از امتیازات ویژه این بخش می‌باشد.
در بخش بعدی که قسمت اصلی کتاب می‌باشد، اسناد مربوط به پرونده‌ی ساواک «آیت‌الله جنتی» که چیزی نزدیک به حدود 400 صفحه می‌شود، منتشر شده است. ویژگی برجسته‌ی کتاب مذکور، همین اسناد بکر و دست اولی است که تا پیش از این منتشر نشده بود.
اولین سند منتشر شده در این کتاب به تاریخ 22 مرداد 1342 و مرتبط با وقایع 15 خرداد 1342 و آخرین آن هم مربوط به تاریخ 20 دی ماه 1357 و در کوران انقلاب اسلامی است. از دیگر ویژگی‌های مهم این کتاب، درج پاورقی‌های مرتبط با متن اسناد است که به لحاظ تاریخی کمک شایانی به محقق و پژوهشگر می‌کند.
در سندی مرتبط با وقایع بعد از 15خرداد و دستگیری حضرت امام(ره)، مأمور ساواک سخنان متهورانه‌ی آیت‌الله جنتی در آن فضای اختناق را  چنین گزارش می‌کند: «روز گذشته شخصی که خود را جنتی و محصل علوم دینی قم معرفی می‌نمود... یک منبر تبلیغاتی که هیچ جنبه روضه خوانی و عزاداری نداشت به شرح زیر طی نمود«....امروز روزی است که چوب به علماء مدرسه‌ی فیضیه می‌زنند. امروز روزی است که قرآن شما را می‌سوزانند و می‌گویند بروید امام زمان خود را بگویید از پرده غیب خارج شود... امروز روزی است که آقای خمینی که من چند سال است تحت نظر او شاگرد هستم و چقدر کتاب و رساله منتشر نموده و چنین مردی در تمام کشورهای اسلامی یگانه شخصیت است و برای دین زحمت می‌کشیده، حالیه حاضر شده در زندان بماند و زیر بار اجانب نرود...»[ص 5 تا 3 کتاب]
در سند دیگری مربوط به بیستم خرداد 1349 و در پی رحلت آیت‌الله العظمی حکیم که شاه در خباثتی آشکار با ارسال پیام برای آیت‌الله العظمی خویی مزوّرانه سعی در انتقال مرجعیت به بیرون از ایران داشت، نشان داده می‌شود که چگونه آیت‌الله جنتی به همراه دیگر یاران و شاگردان امام در اوج اقتدار رژیم پهلوی، در اقدامی هوشمندانه با طراحی سؤال و جوابی دقیق و انتشار گسترده‌ی آن در قالب اعلامیه‌ای با عنوان «نظریه اساتید بزرگ و حجج اسلام حوزه مقدسه قم درباره مرجعیت حضرت آیت‌الله العظمی خمینی دامت برکاته» به تبلیغ مرجعیت امام و هدایت مقلدان آیت‌الله حکیم به سوی ایشان کردند. [ص 141 تا 139]
گفتنی است چاپ اول این کتاب در بهار 97، با تیراژ 1000 نسخه و با قیمت 28000 تومان  به بازار نشر عرضه شده است.
 

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۰۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس

امام خمینی(ره) در اردیبهشت 1323 مطلبی را در دفترچه یادداشت‌های آقای وزیری مکتوب کرد که امروزه به عنوان قدیمی‌ترین متن مبارزاتی ایشان از آن یاد می‌شود و به نامه قیام لله مشهور است 30 سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای نیز در تاریخ 1353/1/17 دست خطی را در این دفتر مرقوم می‌کنند که برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می‌شود.

به گزارش مشرق، مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: در این مکتوبه که پس از تبعید رضا خان و در ابتدای سلطنت محمدرضا پهلوی نگارش شده است امام با مهیا دانستن شرایط برای قیام اسلامی از حق طلبان درخواست می کند که منافع شخصی را رها کنند و به فکر حرکت اصلاحی به منظور اعاده اسلام باشند.یکی از نکات بسیار مهم این نامه امتزاج دقایق عارفانه و آیات قرآنی به منظور انعکاس وظیفه کنشگری عموم و خواص است. از آغاز که با استناد به آیه "قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی" کلام پی گرفته می‌شود و با حکایت مبارزات پیامبران ادامه پیدا می کند و درنهایت با استناد به آیه " وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی الله ِ وَ‌‎ ‎‌رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله" سخن پایان می پذیرد.

۳۰ سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی در تاریخ ۱۳۵۳/۱/۱۷ آیت‌الله سید علی خامنه‌ای نیز دست خطی را در این دفتر مرقوم می کنند که امروز برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می شود.آیت‌الله خامنه‌ای نیز در یادداشت خود با استناد به آیه " وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا" از عدم کنشگری متولیان امور دینی و عموم امت اسلامی در قیام برای تحقق اسلام گله کرده و آمدن روزی را آرزو دارد که با کنار رفتن مکاتب مادی و سست پایه، اسلام به عنوان برنامه زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گرفته شود. متن کامل این نامه بدین شرح است:«زیارت گنجینه گرانبهائی از کتاب و نوشته ی اسلامی که محصول کوششی ارجمند است بیننده را به یاد اقیانوس بیکران فرهنگ عمیق و غنی و عریق اسلام عزیز می افکند که در روزگار ترکتازی افکار و مکاتب و فرهنگهای سست و بی پایه ی بشری و در عهدی که پوشالی ترین بنیانهای فکری را در فکر و دل جهانیان مرتبت‌ها و پایگاه‌هاست همچنان و همچنان در عزلتخانه ی کتابها و کتابخانه ها زندانی است و در محوطه ئی بسی دور از زندگی و عمل پیروان اسلامی، تبعیدی. و متولیان و منادیان و مدعیانش را چیزی که کمتر به خاطر است و بیشتر در نسیان، رسالت و مسئولیت و تعهد خطیری است که قرآن و اسلام بدوش آنان نهاده که: و اذ اخذ الذین اوتو الکتاب لتبیننه للناس و لا تکتمونه .... به امید آن روز که امت عظیم اسلام، قرآن و اسلام را همچون برنامه ی زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گیرند... به امید بیداری ها و درس گیری ها... به امید تجلی حماسه ی اسلام و تشیع در زادگاه و پرورشگاه اسلام و تشیع در روز دوشنبه ۱۲ ربیع الاول هزار سیصد و نود و چهار هجری قمریدر حضرت مؤسس عالیقدر کتابخانه ادوم الله برکات وجوده الشریف نگاشته آمد۵۳/۱/۱۷سید علی خامنه‌ای »

دیگر خبرها

  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • اسوههای زندگی را با این کتاب بشناسیم
  • «روایت اول» از ردیف یک موسیقی‌دان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب
  • زندگی و زمانه آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در «شمع محفل»
  • جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش