Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در نشست خبری به مناسبت روز ملی محیط بان اظهار کرد: در روزهای اول و دوم مرداد ماه مراسم تقدیر از محیط بانان نمونه کشوری با حضور مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و مقامات لشگری و کشوری در مشهد برگزار می شود و از ۶۶ محیط بان  تقدیر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به بخشنامه اخیر رئیس سازمان محیط زیست برای ادارات کل محیط زیست استان‌ها اظهار داشت: دو روز پیش بخشنامه خوبی جهت حفظ ارزش محیط بان به کلیه استان‌ها ابلاغ شد تا از حضور محیط بانان در مراسم استقبال رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مقامات کشوری و لشگری خودداری شود.

محبت خانی در مورد این بخشنامه گفت: برخی مواقع محیط بان‌ها را چندین کیلومتر از محل خدمت خود دور و برای برگزاری تشریفات و سان هنگام حضور مقامات استفاده می‌کردند. از آنجا که این اقدام باعث خالی شدن محل خدمت محیط بانان می‌شد و این خلأ منجر به آن می‌شد که متخلفان به اهداف سودجویانه خود دست یابند همچنین از آنجا که حضور محیط بانان برای مراسم استقبال هزینه‌هایی برای محیط بان در برداشت، مقرر شد که از حضور محیط بانان در مراسم استقبال مقامات خودداری شود.

وی افزود: پیشنهاد عدم حضور محیط بانان در مراسمات و تشریفات روسا و میهمانان از سوی ریاست سازمان محیط زیست بوده و ما نیز از آن حمایت می کنیم.

اختصاص 3  میلیارد تومان برای پرداخت دیه محیط بانان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در مورد پرداخت دیه محیط بانان توسط دولت اظهار کرد: از سال ۹۴ تاکنون دیه ای برای خسارات و محکومین به دیه محیط بانان در مبارزه با متخلفین پرداخت نشده بود که حدود ۳ میلیارد تومان از سوی دولت واصل شد.

ارسال لایحه حمایت از  محیط بانان به  مجلس شورای اسلامی

محبت خانی درباره سرنوشت لایحه حمایت از محیط بانان گفت: قانون به کارگیری سلاح و لایحه حمایت از محیط بانان به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و امیدواریم هر چه زودتر به صحن مجلس نیز آورده شود. اگر لایحه حمایت از محیط بانان تصویب شود تمام نگرانی های ما برطرف خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه یگان محیط زیست کشور تا کنون هیچ بودجه مستقلی نداشت. بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغ شده توسط ستاد کل نیروهای مسلح، یگان‌های حفاظت و دستگاه‌ها باید بودجه مستقل داشته باشند و بر اساس این دستورالعمل سازمان برنامه و بودجه مکلف است برای کلیه یگان‌ها بودجه مستقل از دستگاه‌ها اختصاص دهد.

تشکیل پرونده برای خانواده شهدای محیط بان در بنیاد شهید

محبت خانی ادامه داد: بند دیگر این دستورالعمل مربوط به تسهیل پرونده محیط بانان شهید در بنیاد شهید است. از ۱۲۰ شهید محیط بان تنها ۱۷ نفر در بنیاد شهید پرونده دارند که خانواده آنان از بنیاد شهید حقوق دریافت می کنند.

وی گفت: امیدوار هستیم که امسال کمبود نیروی محیط بان حل شود. براساس چارت یگان حفاظت باید ۸۵۰۰ محیط بان داشته باشیم این در صورتی است تنها ۳۵۰۰ نفر در یگان حفاظت فعالیت می کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در ادامه از پیگیری جرایم محیط بانان در دادسرای نظامی و قضایی خبر داد و گفت: از این پس با محیط بانان مشابه نیروهای مسلح رفتار می‌شود و جرایم محیط بانان به جای رسیدگی در دادسرای عمومی در دادسرای نظامی بررسی خواهد شد. به همین منظور کلاس‌های آموزشی در استان‌ها برگزار می‌شود و از کلیه دادستان‌ها خواهش می‌کنم که در این جلسات شرکت کنند.

خرید تجهیزات جدید برای محیط بانان

محبت خانی افزود: ردیف بودجه یگان های حفاظت مستقل خواهد بود و سازمان برنامه و بودجه مکلف است بودجه برای این یگان اختصاص دهد. بودجه سال ۹۶ یگان حفاظت از سوی سازمان برنامه و بودجه بسته شده و بودجه سال ۹۷ به زودی ابلاغ خواهد شد که در سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به یگان اختصاص یافته بود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در ماه گذشته توانستیم ۷ هزار کفش و پوتین برای محیط بان‌ها خریداری کنیم همچنین تا ۴۵ روز آینده ۷ هزار دست لباس بین محیط بانان توزیع خواهد شد. همچنین ۵۵۰ دستگاه موتورسیکلت نیز در نیمه اول سال تحویل محیط بانان خواهد شد.

وی با اشاره به کمبود تعداد محیط بانان در کشور گفت: بر اساس چارت سازمانی باید ۸۵۰۰ محیط بان در کل کشور فعال باشند اما تنها ۳۵۰۰ محیط بان در مناطق مختلف کشور مستقر هستند. به عبارت ساده‌تر تنها ۳۷ درصد نیروی انسانی محیط بان در محیط زیست سراسر کشور وجود دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تاکید کرد:‌ بر اساس استانداردهای جهانی در هر ۱۰۰۰ هکتار باید یک محیط بان حضور داشته باشد اما متاسفانه در کشور ما هر ۱۲ هزار هکتار توسط یک محیط بان پاسداری می‌شود. سهمیه امسال سازمان حفاظت محیط زیست برای دریافت نیروی محیط بان ۳۰۰ نفر است.

محبت خانی در ادامه در مورد مراحل آموزشی محیط بانان اظهار کرد: با توجه به تغییر دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط بانی ۳۰۰ محیط بان در صورت جذب در دانشکده محیط بانی مشابه دانشکده افسری آموزش خواهند دید تا با مدارک فوق دیپلم و لیسانس و با درجات افسر محیط دار دوم و افسر محیط دار سوم فارغ التحصیل شوند.

وی با تاکید بر اینکه تغییر دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط بانی الزام ریاست جمهوری است، گفت: بنا داریم ۳۰۰ محیط بان جدید را با مدرک تحصیلی دیپلم جذب کنیم و پس از آن در دانشکده محیط بانی مورد آموزش قرار دهیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در مورد نحوه جذب نیروی محیط بان برای مناطق مختلف کشور تصریح کرد: سهمیه استان‌های مختلف برای جذب محیط بان مشخص و به استان‌ها ابلاغ شده است. مسلما استان‌هایی که در تعداد نیروی انسانی ضعیف بودند سهم بیشتری در جذب محیط بان خواهند داشت. حدود یک ماه پیش این سهمیه‌ها به استان‌ها ابلاغ شده و امور اداری مربوط به این موضوع از طریق ادارات محیط زیست استان‌ها پیگیری می‌شود.

محبت خانی در پایان گفت: آزمون استخدامی محیط بانان به صورت متمرکز و توسط سازمان سنجش برگزار خواهد شد، ۶۰۰ نفر در آزمون پذیرش می‌شوند و در ادامه ۳۰۰ نفر در مصاحبه‌های تخصصی انتخاب خواهند شد تا بتوانیم بهترین افراد را برای محیط بانی انتخاب کنیم. کلیه امور مربوط به آزمون از جمله سوالات و نظارت بر آن بر عهده سازمان سنجش خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۱۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در خوزستان در سال گذشته

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از شناسایی و دستگیری ۷۰۳ متخلف شکار و صید در سال گذشته در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، داود میرشکار گفت: در سال 1402، 703 متخلف شکار و صید در خوزستان دستگیر و به مقامات قضایی معرفی شدند. در حوزه یگان حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در سال گذشته  124 قبضه سلاح مجاز به همراه هشت قبضه سلاح غیر مجاز از متخلفان شکار و صید کشف شد.

وی افزود: در این مدت با 575 مورد تخلف زیست محیطی در حوزه شکار و صید در خوزستان برخورد قانونی انجام شده است. همچنین 528 قطعه از ادوات شکار و صید از متخلفان کشف و ضبط شده است.

میرشکار گفت: در سال گذشته 482 قطعه پرنده و هفت پستاندار که توسط متخلفان، زنده‌گیری شده بودند کشف و در زیستگاه اصلی خود رهاسازی شدند.

وی افزود: در این مدت محیط‌بانان خوزستان، 13 هزار و 942 ساعت طرح آموزشی با نام یک ساعت با محیط‌بان را در مدارس برای دانش‌آموزان اجرا کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وسعت مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: به منظور جلوگیری از شکار و صید غیرمجاز، از همه مردم استان می‌خواهیم در صورت مشاهده تخلفات زیست محیطی، موضوع را به اداره‌های حفاظت محیط زیست در سراسر استان یا از طریق سامانه 1540 اطلاع دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه سیاهمزگی
  • باید در حفظ ظرفیت گردشگری چهارمحال و بختیاری تلاش شود
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در خوزستان در سال گذشته
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در استان خوزستان
  • توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود
  • وضعیت خوب بارندگی‌های امسال و غنی شدن پوشش گیاهی
  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب
  • ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیست در راستای تحقق شعار سال
  • ریشه‌های غنی تاریخی در حفط محیط زیست مورد توجه قرار گیرد
  • دستگیری ۸۷ متخلف محیط زیست در قزوین