Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما شورای اروپا با انتشار گزارشی انتقاد آمیز از جمهوری آذربایجان از وجود شکنجه، قانون گریزی و معافیت از مجازات و همچنین فساد گسترده و نظام‌مند در نیروهای پلیس این کشور انتقاد کرد.
طبق این گزارش انتقادآمیز که کمیته پیشگیری از شکنجه CPT وابسته به شورای اروپا منتشر کرده است، توسل به شکنجه و دیگر رفتارهای فیزیکی نامناسب توسط پلیس و دیگر نهادهای مسئول تامین نظم در جمهوری آذربایجان و همچنین فساد در کل سیستم اجرای قوانین و پدیده قانون گریزی در این کشور امری رایج و فراگیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق گزارش کمیته پیشگیری از شکنجه وابسته به شورای اروپا، بازرسان این آژانس در آخرین بررسیهای خود در جمهوری آذربایجان به این نتیجه رسیدند که " یک فرهنگ فراگیر خشونت در میان نیروهای نهادهای مختلف وابسته به پلیس جمهوری آذربایجان وجود دارد. همچنین یک مشکل جدی در مورد قانون گریزی، معافیت از مجازات و نامناسب بودن تحقیقات درباره ادعاها و اتهامات مربوط به بدرفتاری نیروهای پلیس این کشور وجود دارد و در زمینه اثربخشی ضمانتهای حقوقی ارائه شده به زندانیان ( از قبیل دسترسی به یک وکیل مدافع، اعلام خبر بازداشت به شخص ثالث، دسترسی به پزشک و کسب اطلاعات در مورد حقوق زندانیان) نیز نقایص و خلا‌ءهای زیادی مشاهده می شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از استراسبورگ، تهیه کنندگان این گزارش انتقاد آمیز تاکید کردند مشکل دایمی جمعیت مازاد زندانها و بازداشتگاهها، شرایط مادی ناکافی و ضعیف، نبود شرایط کار به ویژه برای زندانیانی که به حبس ابد محکوم شده اند، نبود مراقبتهای درمانی مناسب و عدم پرداخت حقوق مکفی به پرسنل زندان از دیگر مشکلاتی است که بازرسان کمیته پیشگیری از شکنجه در بررسیهای خود در جمهوری آذربایجان به آن پی برده اند. در این گزارش همچنین از وجود مشکلات بزرگ در مراکز درمان بیماریهای روانی و همچنین مراکز مراقبت های اجتماعی انتقاد شده است. در عین حال تهیه کنندگان این گزارش در خصوص مشکلات یادشده به هیچ مورد مشخصی اشاره نکرده اند.
در عین حال میکولا گناتوفسکی رئیس کمیته پیشگیری از شکنجه وابسته به شورای اروپا اعلام کرد:" تصمیم دولت جمهوری آذربایجان برای انتشار کلیه گزارشهای شورای اروپا که تا کنون محرمانه حفظ می شد، یک پیشرفت عمده محسوب می شود و این نوید را می دهد که می توانیم به گشایش دوره جدیدی در همکاریهای جمهوری آذربایجان و شورای اروپا امیدوار باشیم."
بازرسان آژانس ضدشکنجه شورای اروپا در فاصله سالهای دو هزار و چهارده تا دو هزار و هفده دست کم شش بار به این کشور منطقه قفقاز که نه میلیون و ششصد هزار نفر جمعیت دارد سفر کردند. جمهوری آذربایجان از سال دو هزار و سه توسط الهام علی‌اف اداره می شود. از سال دو هزار و نه که به رغم اعتراضات داخلی و جهانی، یک همه پرسی بحث برانگیز درباره قوانین انتخاباتی در جمهوری آذربایجان برگزار شد و محدودیت دو دوره پیاپی رئیس جمهوری برداشته شد، رئیس جمهور این کشور می تواند برای دوره های نامحدود نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: جمهوری آذربایجان شکنجه قانون گریزی شورای اروپا حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۱۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان

به گزارش صدای ایران از ایرنا به نقل از آناتولی، به دنبال درگیری پلیس ارمنستان با کسانی که در اعتراض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان و انتقال چهار روستای ارمنی به باکو، سعی داشتند چند بزرگراه این کشور از جمله بزرگراه‌های بین‌المللی را مسدود کنند، ۱۷ نفر در ایروان و ۱۲ نفر در منطقه تاووش ارمنستان دستگیر شدند.

به نوشته آناتولی، پیشتر هیات‌هایی از سوی ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای تعیین مرزبندی جدید میان دو کشور نشستی برگزار کرده بودند.

در بیانیه مطبوعاتی مشترکی که پس از برگزاری این نشست از سوی هیات‌های دو کشور در روز ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین) منتشر شد، اعلام شده بود که در مرزبندی جدید میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، چهار روستا که از دهه ۱۹۹۰ میلادی تاکنون تحت کنترل ارمنستان قرار داشتند، به جمهوری آذربایجان واگذار شده است.

درگیری بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد ولی درگیر‌های معاصر در قره‌باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از ۲ طرف متوقف شد.

بحران قره‌باغ که در فوریه سال ۱۹۸۸ تبدیل به یک جنگ ویرانگر شد و تا مارس ۱۹۹۴ ادامه یافت، در ناحیه‌ای به همین نام در جنوب جمهوری آذربایجان رخ داد. در این منطقه که عمده جمعیت آن ارمنی هستند با پشتیبانی ارمنستان و مقابله جمهوری آذربایجان یک جنگ تمام عیار شکل گرفت و حدود ۶ سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز آواره شدند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه مستقر شدند و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بار‌ها نقض شده است

دیگر خبرها

  • توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله_آغبند
  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله - آغبند
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • «فراجا» در موضوع حجاب میان اهمال و قانون‌گریزی تفاوت قایل است