Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@08:03:37 GMT

همکاری بین بخشی حوزه سلامت تربت حیدریه کم رنگ است

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۳۱۷۸۰

همکاری بین بخشی حوزه سلامت تربت حیدریه کم رنگ است

تربت حیدریه - ایرنا - معاون استاندار و فرماندار تربت حیدریه گفت: در شرایط کنونی حوزه سلامت تربت حیدریه بیش از هر چیزی به همکاری بین بخشی میان 2 بیمارستان رازی و نهم دی این شهرستان نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، احمدعلی موهبتی چهارشنبه در پانزدهمین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی افزود: هر یک از این 2 واحد درمانی کمبودهایی دارند که می توانند با هم پوشانی امکانات و مبادله نیروهای متخصص خود، سطح شایسته و متعالی تری از خدمات را ارایه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: در شرایط دشوار کنونی کشور، موضوع مبادله امکانات دستگاه های دولتی با هدف ارایه خدمات بهتر به مردم، بسیار اهمیت دارد و این اقدام در حوزه سلامت، بیش از سایر حوزه ها محسوس است.
موهبتی عملکرد برخی دستگاه های اجرای برای ایجاد سالن یا مکان ورزشی برای کارکنان خود را ستود و گفت: سایر دستگاه ها نیز که فاقد این فضا در داخل اداره خود هستند می توانند برای ترغیب و تشویق کارکنان خود به انجام حرکات ورزشی، با مدیران سالن های ورزشی وارد مذاکره و عقد قرارداد بشوند.
وی افزود: البته هر چند سرانه اماکن ورزشی ما نسبت به جمعیت تربت حیدریه بسیار بالا است، اما این اماکن ورزشی نیازمند مرمت و بروز رسانی هستند و در پیوند با این موضوع، سمن ها و بخش خصوص می توانند کمک خوبی به دولت بکنند.
موهبتی با اشاره به شعار امسال هفته سلامت (سلامت برای همه در همه جا) گفت: تحقق این شعار مستلزم اصولی است که متاسفانه محقق نشده و از این روی از بخش دولتی و خصوصی شهرستان انتظار می رود با تمام امکانات در راستای سلامت گام بردارند تا فرهنگ سلامت راه بیافتد.
موهبتی افزود: مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بر این باور هستند که تنها مشکل موجود سلامت در حوزه حاشیه نشینی است و هر چند تربت حیدریه از حیث معضل حاشیه نشینی نسبت به دیگر شهرهای استان دارای مشکلات کمتری است، اما باید مواظب باشیم زمانی که بیماری بیاید دیگر نگاه نمی کند حاشیه نشین یا شهرنشین هستیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه نیز گفت: امسال بحث اجتماعی شدن سلامت را با جدیت دنبال می کنیم که این مهم دارای 2 بال همکاری بین بخشی و مشارکت ساختارمند مردم است.
سعیدرضا قنبری زاده افزود: بر این اساس تشکیل کانون سلامت و خانه مشارکت مردم، تشکیل منظم جلسات شورای سلامت و امنیت غذایی و پیگیری نظامند مصوبات و نیز راه اندازی مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر سلامت با جدیت دنبال می شود.
وی در تشریح اجتماعی شدن سلامت اظهار کرد: این مقوله به معنای مشارکت سازماندهی شده تمام آحاد مردم در حوزه سلامت، همکاری و همراهی ساختارمند، مسوولانه و متعهدانه همه بخش های حاکمیت و کاهش نابرابری ها به منظور تحقق عدالت است.
قنبری زاده افزود: بر این اساس باید کانون سلامت محله همچون دیگر نقاط کشور راه اندازی و چنین تشکل اجتماع محوری فعالیت های سلامت محور را در سطح محلات مختلف انجام دهد.
وی در بیان اهداف تشکیل کانون سلامت گفت: حفظ و بهبود سطح سلامت محله ، نهادینه کردن ارتباط مردم و مشارکت جمعی آنان با متولیان مدیریت شهر بویژه در امر سلامت، ارتقای آگاهی های عمومی مردم در خصوص مسایل سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی، ارتقای فرهنگ شهرنشینی و مشارکت پذیر کردن ساکنان محله به عنوان شهروندان مسوول و آگاه در امر سلامت محله و نیز تقویت روحیه اتکا به خودباوری در خانواده ها در راستای بازآفرینی هویت محله است.
قنبری زاده به وظایف این خانه اشاره و اظهارداشت: ارایه برنامه های آموزشی و خدمات سلامت در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی به گروه های مخاطب مردمی و نهادهای سازمانی محله، حفظ شبکه سلامت یاران محله در راستای ارتقای سلامت محله و اجرای برنامه های سلامت محور، انجام خدمات سلامت با استفاده از افراد توانمند و دارای مدرک تحصیلی مرتبط و ارجاع افراد به مراجع حمایتی یا بهداشتی درمانی بر حسب نیازهای فردی ساکنان محله، جذب، حفظ و توسعه مشارکت رابطین سلامت محله و نیز جلب و توسعه شبکه همکاری های بین بخشی سازمان های دولتی و غیردولتی مرتبط با هدف ارتقای سلامت محله از جمله وظایف کانون های سلامت است.
وی گفت: کانون سلامت محله به دنبال افزایش مشارکت موثر، کارآمد و پویای مردم در توسعه سلامت خود، خانواده و محلات است و مدیران و سازمان های های مردم نهاد نیز باید به دنبال آن باشند.
قنبری زاده همچنین به مجمع سلامت محله اشاره و اظهار داشت: این مجمع نیز یک تجربه جهانی است و سازمان جهانی بهداشت آن را تعریف کرده که شامل سه رکن مردم (کانون ها و گروه های سلامت)، نمایندگان گروه های مرجع ( استادان و دانشگاهیان) و نمایندگان دستگاه های دولتی است.
وی گفت: مجمع سلامت محله با مجامع شهرستان، استان و ملی مسایل را بررسی و اقدامات لازم را انجام می دهند.
به گفته قنبری زاده امکان مشارکت ساختارمند مردم که به معنای اجتماعی شدن است باید فراهم شود که نتیجه این رویکرد توانمندسازی جوامع محلی است و باید تا جایی که می توانیم کارها را به مردم واگذار کنیم.
وی در ادامه به مشکل سازمان انتقال خون در استان اشاره و اظهار داشت: در حالی که در گناباد اداره انتقال خون آن شهرستان با وجود 6 نفر نیرو تنها روزی 6 واحد خون جذب می کنند، در تربت حیدریه با 2 نیرو روزی 40 واحد خون دریافت می کنند و من در دیداری که با مسوول انتقال خون استان از ایشان در خواست کردم نسبت به جبران کمبود نیرو در تربت حیدریه زودتر اقدام کنند.
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با زیرپوشش داشتن سه شهرستان تربت حیدریه، مه ولات و زاوه به 350 هزار نفر جمعیت سه شهرستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می دهد.
این دانشگاه 190 تخت در بیمارستان نهم دی تربت حیدریه و 20 تخت در مه ولات دارد.
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه دارای 52 نفر عضو هیات علمی و 619 نفر دانشجو است که دانشجویان در 10 رشته مامایی، اتاق عمل، هوشبری، پرستاری، فناوری اطلاعات سلامت، علوم آزمایشگاهی، بهداشت محیط، بهداشت عمومی، فوریت پزشکی، تکنسین سلامت دهان و دندان و در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته تحصیل می کنند.
ناوگان آمبولانسی این مرکز درمانی این شهرستان به 47 دستگاه می رسد.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی شورای سلامت کمبود پزشک متخصص تربت حیدریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۱۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساختمان‌های تاریخی اداره نوغانداری تربت حیدریه ثبت ملی شد

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگیی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی محمود طغرایی اظهار کرد: کلمه نوغان به معنی کرم ابریشم و پیله معرفی شده و شهرستان تربت حیدریه از دیرباز به‌دلیل اقلیم مساعد برای کاشت درخت توت، یکی از مناطق مهم پرورش کرم ابریشم و نوغان داری در ایران بوده است. 

رئیس اداره ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: ساخت تاسیسات اداره نوغان داری در شهرستان تربت حیدریه از سال ۱۳۱۴ انجام شد و نخستین مدیر این اداره فردی فرانسوی به نام «مسیو فران» بوده است. 

وی اظهارکرد: در دوران پهلوی اول پس از آن‌که صنعت نوغان‌داری تحت نظارت و انحصار دولت قرار گرفت، مجموعه ابنیه نوغان‌داری در تربت حیدریه به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم پرورش کرم ابریشم پایه‌ریزی شد. 

طغرایی تصریح کرد: این مجموعه شامل ساختمان‌هایی است که به صورت منفرد در زمینی با وسعت بیش از دو هکتار ایجاد شده‌اند و کاربری‌های گوناگونی مانند سالن‌های تولید تخم نوغان و پرورش کرم ابریشم، ساختمان های اداری و مدیریت، مهمانسرا و اسکان پرسنل داشتند. 

رئیس اداره ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: از شاخصه‌های معماری این مجموعه که برگرفته از ساختمان‌های شمال ایران است می‌توان به سبک و گونه معماری کوشک مانند، رعایت قرینه‌سازی، استفاده تمام عیار از آجر در تزیینات و سازه بنا، استفاده از قوس‌های نیم دایره و بیضوی و وسعت درخورتوجه، اشاره کرد.

وی افزود: در زمین‌های پیرامون این ساختمان‌ها نیز توتستان‌هایی برای بهره‌برداری در فصل پرورش کرم ابریشم ایجاد شده است. 

طغرایی ادامه داد: این مرکز به‌عنوان تنها نمایندگی اداره توسعه نوغان شرق کشور در حال حاضر نیز، ارائه دهنده خدمات و تامین کننده تخم نوغان در سطح استان‌های شرق کشور (استان‌های خراسان های رضوی، شمالی، جنوبی و سیستان و بلوچستان) است. 

هم‌چنین علی محمدی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه گفت: درحال حاضر شهرستان تربت حیدریه با تولید بیش از ۸۰ درصد ابریشم کشور در شهر ملی بایگ و روستای ملی بسک، به‌عنوان پایتخت ابریشم کشور شناخته می‌شود. 

وی افزود: این مجموعه با پیگیری‌های چندساله اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و شهرستان، شورای اسلامی شهر تربت حیدریه و مساعدت اداره نوغانداری شهرستان و شرکت سفیدرود رشت، در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

دیگر خبرها

  • پنبه‌کاران تربت‌حیدریه ۱۰ تن بذر یارانه‌ای دریافت کردند
  • توقیف ۴۲ تن رب غیر بهداشتی در تربت حیدریه
  • هشدار دامپزشکی تربت حیدریه به دامداران در خصوص بیماری آنتروتوکسمی (قلوه نرمی)
  • فعال بودن ۱۲ اقامتگاه بومگردی در تربت حیدریه
  • ساختمان‌های تاریخی اداره نوغانداری تربت حیدریه ثبت ملی شد
  • کشف وضبط ۲۵۰ لیتر الکل بدون مجوزدر تربت حیدریه
  • ثبت ملی ساختمان‌های تاریخی اداره نوغانداری تربت حیدریه
  • اضافه شدن دو رشته تحصیلات تکمیلی به دانشکده پرستاری ومامایی تربت حیدریه
  • ساختمان‌های تاریخی نوغانداری تربت حیدریه ثبت ملی شد
  • ثبت ملی بنای تاریخی اداره «نوغان‌داری» تربت‌حیدریه