Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج - ایرنا - مدیرکل انتقال خون کردستان از توزیع 70 فرآورده خونی پرتو دهی شده بین مراکز درمانی این استان در سه ماهه اول امسال خبر داد.

محمدسعید کریمیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد فرآورده خونی با تعامل انتقال خون کرمانشاه و برای تزریق به گروه های خاصی از بیماران در بین مراکز درمانی کردستان توزیع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قبل از راه اندازی دستگاه های پرتودهی در سازمان انتقال خون، تهیه خون و فرآورده های پرتودیده فقط در بیمارستان شریعتی تهران میسر بود تا اینکه در سال 1388 دستگاه های پرتودهی در انتقال خون تهران مستقر شد و پس از آن مراکز استان های فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، مازندران و خوزستان نیز به این امکان دست یافتند.
در گام بعدی دستگاه های پرتودهی در استان های کرمان و کرمانشاه به عنوان مراکز معین جنوب و غرب کشور مستقر و این امکان برای استان کردستان فراهم شد که در مدت زمان کمتر و با کیفیت بالاتر فرآورده های خون مورد نیاز بیماران را تامین کند.
کریمیان در خصوص این روش و فرآورده های حاصل از آن افزود: گروه های خاص از بیماران نیازمند تزریق فرآورده هایی هستند که پس از تولید، پرتودهی نیز شده باشد.
مدیرکل انتقال خون کردستان تاکید کرد: این فرآورده های پرتو دیده شامل 16 واحد پلاکت آفرزیس، 25 واحد پلاکت و 25 واحد گلبول قرمز فشرده شده کم لکوسیت بود که اغلب به مصرف بیماران مبتلا به سرطان رسید.
کریمیان یادآور شد: بیماران مبتلا به نقص ایمنی مادرزادی، مبتلایان به سرطان و بیماران هوچکین یا لوسمی تحت درمان های شدید شیمی درمانی یا رادیوتراپی، از مصرف کنندگان این فرآورده ها در استان هستند.
وی اضافه کرد: برای بیمارانی که درگیر واکنش بافت پیوند علیه میزبان ناشی از انتقال خون هستند و در فرآیند هایی که تزریق خون داخل رحمی برای حفظ نجات جان نوزاد ضرورت می یابد، فرآورده های خون اشعه دیده تنها روش مفید برای نجات جان بیمار نیازمند به تزریق خون است.
مدیرکل انتقال خون کردستان به نقش این محصولات در تزریق خون در بین خویشاوندان نیز اشاره کرد و گفت: برای بیمارانی که واحد های خون اهدایی خویشاوندان درجه یک یا 2 را دریافت می کنند باید از ترکیبات پرتو دیده استفاده شود.
او اضافه کرد: بسیاری از فرآورده های خون را می توان پرتودهی کرد اما آمار پلاکت آفرزیس پرتو دیده و گلبول قرمز فشرده کم لکوسیت به دلیل تقاضای بالای پزشکان فوق تخصص خون و سرطان شناس، بیش از دیگر فرآورده ها است.
کریمیان درباره تاریخ انقضای این محصول نیز اظهار داشت: گلبول های قرمز فشرده را در شرایط معمول می توان 35 تا 42 روز نگهداری کرد اما عمر این فرآورده ها پس از تاریخ جمع آوری 28 روز و از تاریخ پرتودهی تنها 14 روز است.
مدیرکل انتقال خون کردستان، تجهیزات پرتو دهی را بسیار گرانقیمت عنوان کرد و افزود: دستگاه های گاما سل زیر نظر سازمان انرژی اتمی فعالیت می کنند و و کاربران پس از گذراندن دوره های آموزشی و ایمنی زیر نظر این سازمان اجازه کار با آن را دارند.
کریمیان با اشاره به اینکه خون های اهدایی پس از انجام آزمایش ها و دیگر مراحل معمول برای پرتودهی به انتقال خون کرمانشاه ارسال می شود، اضافه کرد: پزشکان فوق تخصص خون و سرطان به صورت هماهنگ و با زمانبندی خاص درخواست های خود را به واحد توزیع این اداره کل ارسال می کنند و در کوتاه ترین زمان ممکن درخواست آنان پاسخ داده می شود.
انتقال خون کردستان با دارا بودن 2 مرکز ثابت در شهرهای سقز و سنندج سالانه میزبان حدود 30 هزار داوطلب اهدای خون است.
7355/9102

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي فرآورده خوني بهداشت و درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۱۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، تامین هزینه و خدمات درمانی بیماران سرطانی و بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی و راه اندازی مجدد درمانگاه هلال احمر خبرهای مطرح شده در نخستین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مهاباد در قالب کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و زنان و خانواده بود.

فرماندار ویژه مهاباد با اعلام این خبر در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان از راه‌اندازی مجدد درمانگاه هلال احمر در هفته‌های آتی هم خبر داد.

حسن عباسی افزود: در حال حاضر حدود 80 درصد از هزینه های خدمات و درمان بیماران سرطانی که مراحل شیمی درمانی را طی می کنند پرداخت می شود.

او اضافه کرد: هر چند این امر برای نیازمندان به صورت کامل پرداخت می شود اما دولت در حال برنامه ریزی است تا  این هزینه ها را به صورت کامل برای همه بیماران سرطانی پرداخت و نیازهای دارویی آنها را تامین کند.

فرماندار ویژه مهاباد گفت: همچنین تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی که یکی از نیازهای منطقه بود در حال اتمام و بهره برداری است.درمانگاه هلال احمر که مدت ها راکد بود قرار است به زودی راه اندازی و دوباره فعال شود.

درادامه این نشست از ویژه برنامه های هفته سلامت با الگوگیری از شعار سال گفته شد.

 علیزاده آذر رئیس مرکز بهداشت مهاباد گفت: گلباران مزار شهدای مدافع سلامت، زنگ سلامت، راه اندازی کلینیک سیار دندانپزشکی به مدت سه روز، ویزیت رایگان در قالب بسیج جامعه پزشکی در مناطق کمتر برخوردار، برپایی ایستگاه سلامت در حاشیه برپایی نماز جمعه، آموزش مردم با محور حفظ و ارتقای سلامت در پایگاه های سلامت توسط مراقبین سلامت از ویژه برنامه های هفته سلامت در شهرستان مهاباد است.

تشدید نظارت ها بر نحوه عملکرد رستوران ها و غذاخوری ها، ارایه برنامه های ادارات در مسیر حفظ و ارتقای سلامت عمومی، فراهم کردن بستر فرهنگ سلامت اجتماعی  با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و فضای مجازی و تجلیل از فعالان حوزه سلامت از دیگر برنامه‌ها و محورهای مهم این جلسه بود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی
  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است
  • افزایش ۵.۶ درصدی اهدای خون همدانی‌ها در سال گذشته
  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • نیاز انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی
  • نیاز به فرآورده های خونی افزایش یافته است
  • انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی نیازمند است
  • اهدای خون فرماندار و معاونان فرمانداری کرمان + تصویر
  • صف‌های طولانی بیماران برای گرفتن نوبت‌های پزشکی
  • هموفیلی ها دارو ندارند؛ خطر معلولیت با درمانی غیر علمی‌