Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@17:25:44 GMT

260 هکتار از جنگل های ارسباران در آتش سوخت

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۳۱۹۱۴

260 هکتار از جنگل های ارسباران در آتش سوخت

تبریز - ایرنا - معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از اطفای حریق در بیش از 260 هکتار از جنگل‌های ارسباران در چهار حادثه مختلف طی هفته گذشته خبر داد و نسبت به احتمال تکرار آن هشدار داد.

به گزارش ایرنا، میر محسن حسینی قمی امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان این‌که متاسفانه طی هفته گذشته چهار مورد آتش سوزی در جنگل‌های ارسباران گزارش شد، اظهار داشت: یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در سریع‌ترین زمان ممکن عملیات اطفای حریق را با همکاری جوامع محلی، منابع طبیعی، هلال احمر، هنگ مرزی و مدیریت بحران استان به انجام رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در بزرگترین مورد آتش سوزی، 250 هکتار از منطقه حفاظت شده ارسباران در منطقه کلیبر شامل 55 درصد مرتع، 40 درصد مرتع مشجر و 5 درصد منطقه جنگلی در آتش سوخت.
حسینی قمی ادامه داد: در سه مورد آتش سوزی دیگر نیز 10 هکتار از منطقه حفاظت شده دیزمار و یک هزار و 600 متر مربع از منطقه حفاظت شده ارسباران طعمه حریق شد.
وی از همکاری جوامع محلی و نیروهای امدادی و نظامی در مهار آتش سوزی منطقه حفاظت شده ارسباران تقدیر کرد و گفت: از همه توان برای مهار آتش سوزی در کمترین زمان استفاده شد؛ از همکاری همه دستگاه ها و مردم عزیز در این عملیات قدردانی می کنیم.
وی با اشاره به گرمای هوا نسبت به بروز مجدد آتش سوزی در جنگل‌های ارسباران هشدار داد و گفت: به هیچ عنوان نباید در مراتع و مناطق جنگلی آتش روشن شود.
وی افزود: از رها سازی مواد شیشه ای (نظیر انواع بطری شیشه ای و پلاستیکی)، خرده شیشه و اشیا مشابه در داخل جنگل ها و مراتع باید خودداری شود، زیرا این اشیاء همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل ها و مراتع شده و کانون های آتش در مناطق ایجاد می کنند.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده استان مواهب طبیعی و خدادادی هستند و همه ما وظیفه داریم با استفاده درست، این مواهب الهی را برای نسل های آینده هم حفظ کنیم.
«ارسباران»، «قره داغ»، «آرازبار» و «قراچه داغ»، نام‌های منطقه‌ای کوهستانی و جنگلی در بخش شمالی استان آذربایجان شرقی است که می‌توان آن را در گروه برترین مقاصد گردشگری طبیعی در کشور قرار داد.
این سرزمین بسیار زیبا، بهره‌مند از چشم‌اندازهایی خارق‌العاده، طبیعتی بکر و دست‌نخورده و دیدنی‌هایی مجذوب‌کننده است که مسافران و گردشگران را هنگام حضور در این منطقه با حیرت و شگفتی روبه‌رو می‌سازد.
امروزه نزدیک به ۳۹ هزار هکتار از زمین‌های ارسباران به عنوان پارک ملی تخصیص داده شده است که تنوع زیادی از جانوران در آن زندگی می‌کنند.
همین امر سبب شده است تا گامی موثر در جذب گردشگر در این ناحیه از کشور، برداشته شود؛ این در حالی است که در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۲ هجری شمسی، منطقه‌ی ارسباران به‌واسطه‌ی چشم‌اندازهای بکر، ابتدا منطقه‌ی ممنوعه و پس از آن به منطقه‌ی حفاظت‌شده تغییر یافت.
518/6120

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي محيط زيست جنگل هاي ارسباران احتمال آتش سوزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۱۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش به جان جنگل‌های مرزن آباد افتاد

به گزارش «تابناک»» به نقل از ایرنا، عبدالله شمس ناتری افزود: این آتش سوزی در ساعت ۱۴ امروز به وقوع پیوست و پس از بروز این آتش سوزی نیروهای یگان حفاظت، اهالی روستا و حامیان طبیعت دوست راهی محل آتش سوزی شدند.

وی اظهار داشت: مکان آتش سوزی تا شهر مرزن آباد بیش از یک ساعت فاصله دارد منتهی به علت ترافیک پرحجم در جاده کندوان اعزام نیروهای برای خاموش کردن آتش مدت بیش از ۲ ساعت زمان برد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس گفت: این آتش سوزی از نوع سطحی بوده و به علت وزش باد، آتش به گستره ای از پوشش جنگلی این منطقه سرایت کرده است.

اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس حدود ۱۵۶ هزار هکتار عرصه طبیعی و مرتعی زیر پوشش دارد.

بخش مرزن آباد چالوس با برخورداری از یک نقطه شهری و ۱۰۰ نقطه روستایی در مسیر جاده کندوان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) خرس‌های قهوه‌ای در جنگل‌های حفاظت شده قره داغ
  • بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین در آتش سوخت
  • آتش سوزی جنگل‌ها در ۱۸ ایالت مکزیک
  • آتش سوزی یک هکتار از جنگل‌های تالش
  • آتش به جان جنگل‌های مرزن آباد افتاد
  • مهار آتش سوزی یک هکتار از جنگل های تالش
  • آتش سوزی جنگل‌های مرزن آباد چالوس مهار شد
  • آتش سوزی در جنگل مرزن‌آباد چالوس
  • ممنوعیت افروختن آتش در جنگل‌ها و مناطق تالابی گیلان
  • بر بلندای قلعه صلصال تا سورتمه سواری در جنگل های سیاه داران