Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@19:08:42 GMT

هفته‌های گرم‌تر در راه است

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۳۱۹۵۶

هفته‌های گرم‌تر در راه است

شهر > محیط زیست ایران - همشهری آنلاین:
مرداد گرمی را در پیش رو داریم که نسبت به میانگین بلندمدت (۳۰ ساله) چهار درجه گرم‌تر از نرمال خواهد بود.

مسعود حقیقت مدیرکل پایش سازمان هواشناسی کشور گفت: از 26 تیرماه تا 30 تیرماه در تمام نقاط کشور به جز بخش‌هایی از نوار غربی و جنوبی کشور مانند آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، کردستان، خوزستان، ایلام، لرستان، هرمزگان و جنوب کرمان، سایر مناطق به ویژه شمال شرق، میانگین دما نسبت به میانگین در بازه بلندمدت چهار درجه بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی اظهار داشت: همچنین از 31 تیر تا 6 مرداد نیز وضعیت به همین روال ادامه خواهد داشت و شاهد گرمای هوا تا چهار درجه بیشتر از حد نرمال خواهیم بود، یعنی دو هفته گرم را به ویژه در نواحی مرکز و شمال شرق کشور انتظار داریم.

حقیقت ادامه داد: بررسی‌های هواشناسی نشان می‌دهد این وضعیت از هفت تا 13 مرداد ماه نیز ادامه خواهد داشت اما بر اساس پیش‌بینی‌ها بعد از این تاریخ احتمال تعدیل دما وجود دارد.

وی اظهار داشت: وقتی دما از حد نرمال بالاتر می‌رود به عوامل مختلفی بستگی دارد که تا حدود زیادی به الگوهای جوی مربوط می‌شود.

حقیقت گفت: زمانی که الگوهای جوی پرفشار سیبری با الگوی جوی کم ارتفاع جنب حاره‌ای همخوانی و توازن نداشته باشد و همچنین دخالت لایه‌های جوی ایجاد شود؛ شاهد افزایش دما خواهیم بود.

مدیرکل پایش سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: البته عوامل مختلفی در گرمای بیش از حد نرمال هوا در فصول مختلف دخالت دارد که علاوه بر موارد گفته شده، ناهمخوانی الگوهای سطح زمین با الگوهای سطوح فوقانی نیز از جمله دلایل افزایش دما است.

وی با بیان این که در این شرایط لازم است کشاورزان، باغداران و دامداران توصیه‌های ایمنی را رعایت کنند، گفت: کشاورزان مراقب قطع برق موتورپمپ‌های خود باشند و سرکشی‌های لازم را انجام دهند، آبیاری شبانه تا حد مقدور انجام شود، محلول‌پاشی در ساعات ابتدایی روز صورت گیرد و در گاوداری‌ها به ویژه گاوداری‌های گاوهای شیرده سیستم مه‌پاشی و وسایل خنک‌کننده به طور مرتب روشن باشد.

مدیرکل پایش سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: همچنین با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر، باید در مصرف آب و برق نهایت دقت را به عمل آورد تا بتوانیم این روزها را با کمترین مشکل پشت سر بگذاریم.

در همین زمینه: گرمای شدید روی تفکر تاثیر می‌گذارد رهایی از گرما بدون استفاده از برق ثبت دمای ۶۱ درجه در ترکیه موج گرمای بی‌موقع در شرق اروپا توصیه ابوعلی سینا برای مقابله با گرمازدگی

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۱۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران نکرد

یک مقام مسوول گفت:وضعیت بارش‌ها در تهران نسبت به نرمال، ۴۰ درصد منفی است، علی‌رغم این‌که در موقعیت زمانی پر بارشی قرار داریم اما بارندگی‌ها کمبود آب تهران را جبران نکرده است.

به گزارش مشرق، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی در خصوص آخرین وضعیت بارش‌ها در تهران توضیح داد: میانگین بارش‌ها در فروردین ماه، نرمال و حتی بیشتر از حد نرمال بود و با ادامه بارندگی در این هفته در استان تهران، سمنان و مناطق مرکزی تا جنوبی کشور بارندگی خوبی در پیش است؛ ولی این بارندگی‌ها کمبود آب در این استان‌ها را با توجه به فرصت اندک باقی مانده، جبران نخواهد کرد چراکه در برخی استان‌ها با ذخیره آب مطلوب فاصله زیاد وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که توان تبخیر در کشور ما بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: استان تهران با ۲۸۰ میلیمتر بارش سالانه ۲۰۰۰ میلیمتر توان تبخیر دارد. در حالی‌که رفتار ما با آب منطقی نیست؛ در نتیجه اگر شرایط بارندگی به حد نرمال هم برسد ما هنوز با شرایط مطلوب خیلی فاصله داریم.

وظیفه وضعیت بارندگی در استان‌های تهران، قزوین، البرز، سمنان و خراسان رضوی را در شرایط کلی کمتر از حد نرمال خواند و اظهار داشت: وضعیت بارش‌ها در تهران نسبت به نرمال ۴۰ درصد منفی است. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور با بیان اینکه میزان بارش در تهران از ۲۲۰ میلیمتر در سال به ۱۲۰ میلیمتر هم نرسیده است، افزود: علی‌رغم این‌که در موقعیت زمانی پر بارشی قرار داریم اما حجم ذخایر آبی کل ۵ سد تهران کمتر از ۲۰ درصد است و با کمبود آب قابل توجهی مواجه هستیم.

وظیفه ادامه داد: در تهران تقریباً نیمه اول خرداد به بعد بارش قابل توجهی نداریم و اگر هم باشد به‌صورت رگباری خواهد بود؛ باران‌های تابستانی نیز معمولاً سیل‌آسا و تخریب‌کننده هستند که نمونه‌اش را در سیل سال ۱۴۰۱ در امامزاده داود و فیروزکوه تجربه کردیم.

وی وضعیت بارش‌های تابستانی در برخی مناطق کشور به ویژه جنوب شرق را نسبت به سال گذشته خیلی بهتر دانست و گفت: در جنوب کشور نیز تنها در همین یکی دو هفته آینده بارندگی وجود دارد و بعد به صورت اقلیمی بارندگی قطع می‌شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی با اشاره به بارندگی‌های خوب رخ داده در برخی مناطق کم بارش کشور، اظهار داشت: در استان‌های هرمزگان، بوشهر، کرمان، خراسان جنوبی، شرق فارس، جنوب اصفهان و جنوب چهارمحال و بختیاری نسبتاً وضعیت بارندگی آنرمالی شدیدی داشت و در استان سیستان و بلوچستان نیز عمدتاً بارندگی‌ها فراتر از حد نرمال بود. هرچند این بارندگی‌ها به ویژه در مناطق ساحلی رگباری بود و منتهی به دریا می‌شد.

وی بیان داشت: تا پیش از این بارندگی‌ها، سدهای استان هرمزگان وضعیت ناخوشایندی داشت و کمبود بارش در استان هرمزگان به منفی ۵۸ درصد نسبت به نرمال خودش یعنی از آغاز سال آبی تا ۲۸ فروردین سال‌جاری، عقب‌تر بود اما این حجم از بارش باز هم نتوانست کمبود آب مورد نیاز را جبران کند.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران نکرد
  • تا آخر خرداد چقدر بارندگی داریم؟
  • افزایش ۱۶ درصدی بارش‌ها در کشور
  • جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا خرداد + وضعیت بارش‌ها در کشور و ۴ استان کم‌ بارش
  • بارش‌های مطلوب بهاری تا نیمه خرداد
  • پیش‌بینی وضعیت دما و بارش کشور تا نیمه خرداد
  • بارش‌های کشور در سال گذشته چطور بود؟/ پاسخ احد وظیفه
  • تداوم رگبار و رعد و برق تا پایان هفته/ شدت بارندگی در این استان‌ها
  • خشکسالی در کمین این استان‌ها
  • خوب و بد وضعیت بارندگی در کشور/ افزایش و کاهش۱۶ درصدی بارش ها