Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- دومین واحد بخش بخار نیروگاه پرند به ظرفیت ١٦٠ مگاوات امروز(چهارشنبه) راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، نیروگاه سیکل ترکیبی پرند مشتمل بر 2 بخش گازی و بخاری است؛ بخش گازی با ظرفیت اسمی ٩٥٤ مگاوات ١٢ سال پیش وارد مدار شد و بعد از اینکه بابت تهاتر بدهی های وزارت نیرو، به مپنا واگذار شد، ساخت بخش بخار این نیروگاه نیز در دستور کار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این نیروگاه در دو هفته آینده سنگرون خواهد شد یعنی به شبکه سراسری برق کشور متصل می شود.
بخش بخار این نیروگاه مشتمل بر سه واحد بخار 160 مگاواتی در مجموع به ظرفیت 480 مگاوات است که پیش از این، واحد نخست وارد مدار شده بود.
در ساخت دومین واحد از بخش بخار نیروگاه پرند، ٦ واحد بویلر بازیاب حرارتی، سیستم خنک کننده ، پست 400 کیلوولت و 3.5 کیلومتر خط انتقال 400 کیلوولت بکار گرفته شد که کل تجهیزات اصلی نیروگاه توسط گروه مپنا و بیش از 90 درصد سایر تجهیزات نیز توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته شده است.
بر اساس گزارش مپنا، واحد اول بخار نیروگاه پرند در آبان ماه به شبکه سراسری متصل شد و واحد سوم نیز تا پایان امسال وارد مدار می شود.
هزینه ساخت این سه واحد ٤٢٠ میلیون یورو و مدت زمان اجرای پروژه ٤٩ ماه (٣٧ ماه ساخت و ١٢ ماه دوره تضمین) اعلام شده است.
با بهره برداری از واحد سوم نیروگاه، حجمی معادل یک میلیارد و ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز یا معادل یک میلیارد و ١٠٠ میلیون لیتر گازوئیل در سال صرفه جویی می شود و بدون مصرف این مقدار سوخت، ٤٨٠ مگاوات برق به شبکه سراسری کشور اضافه می شود.
با تکمیل پروژه بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند، برق تولیدی این بخش در پیک سال 98 به شبکه سراسری وارد می شود و کمک قابل توجهی به حفظ و پایداری شبکه سراسری کشور می کند.
اکنون حدود 160 واحد گازی بزرگ (با ظرفیت تولید حدود 160 مگاوات) در سیکل باز و با بازدهی حدود 30 درصد در مدار تولید قراردارد که با تبدیل این واحدها به سیکل ترکیبی، بازدهی به 50 درصد افزایش خواهد یافت؛ ضمن آنکه با تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی اثرات گازهای گلخانه ای به شدت کاهش می یابد.
اقتصام*٩١٨٩*2078** 2023

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد وزارت نيرو نيروگاه ظرفيت برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۲۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی فاز توسعه نیروگاه شهید باکری سمنان را افتتاح کرد

فاز دوم نیروگاه برق سمنان به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات در قالب طرح توسعه این نیروگاه و در راستای تلاش‌های دولت مردمی برای رفع ناترازی‌های تامین انرژی، با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، سید ابراهیم رئیسی که به منظور انجام دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی، صبح امروز پنجشنبه به استان سمنان سفر کرده است، در بدو ورود به این استان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان، فاز دوم این نیروگاه به ظرفیت 366 مگاوات را افتتاح کرد.

نیروگاه شهید باکری سمنان یکی از نیروگاه‌های پیشرو در تامین برق صنایع و از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید 324 مگاوات شامل 2 واحد گازی 162 مگاواتی است که فاز دوم آن به ظرفیت 366 مگاوات با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید و ظرفیت نیروگاه را به 690 مگاوات رساند.

فاز دوم نیروگاه گازی سمنان در قالب تامین تجهیزات، انجام طراحی، مهندسی، نصب و راه‌‍اندازی دو واحد توربین ژنراتور گاز کلاس E پیشرفته به ظرفیت نامی 366 مگاوات در شرایط ایزو با سرمایه‌گذاری 90 میلیون یورویی اجرایی شد.

این طرح جزو طرح‌های پیشران اقتصادی کشور و در راستای رفع ناترازی‌های بخش انرژی است که با همت دولت مردمی در کمتر از یکسال به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دولت رفع ناترازی در تولید برق را پیگیری می‌کند + فیلم
  • واحد ۴ بخار نیروگاه شهید سلیمی نکا به مدار تولید بازگشت
  • بازگشت واحد ۴ بخار نیروگاه نکا به مدار تولید
  • هشت‌هزار مگاوات برق برای جبران ناترازی وارد مدار شده است
  • سفر رئیس جمهور به استان سمنان/ جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد تولیدی‌ و صنعتی
  • مشکل ناترازی برق در کشور را رفع می کنیم
  • رئیسی فاز توسعه نیروگاه شهید باکری سمنان را افتتاح کرد
  • افتتاح واحد‌های گازی نیروگاه برق شهید باکری سمنان
  • فردا؛ افتتاح طرح توسعه نیروگاه‌ برق سمنان
  • جانمایی سه نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۳۵ مگاوات در همدان