Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگر زمانی آلودگی آب، عمدی و یا غیرعمدی اتفاق بیافتد ممکن است عده زیادی دچار مشکل شوند، بنابراین بیشتر مکاتبه‌ای که در این مورد انجام گرفت این بود که برای همه منابع آب شهر مشهد و شهرستان‌ها جلسات، تاکیدات و مکاتباتی انجام ‌شود و هدف ما حفظ شرایط مکانی و موقعیتی منابع تامین کننده آب به لحاظ سلامت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهندس علی‌اصغر حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: اقداماتی که در خصوص آلودگی آب قوچان صورت گرفت در واقع به این علت بود که احتمال آلودگی وجود داشت اما هیچ وقت گفته نشد که آلودگی آب وجود دارد و برای منابع آب تاکید خاصی داریم، به این جهت که جمعیت زیادی از این آب استفاده می‌کنند و باید نظارت و کنترل بیشتری بر روی آن صورت گیرد.

مدیر بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از آلودگی آب، تصریح کرد: اگر چاه آبی وجود دارد باید اتاقک خاصی داشته باشد، اگر مخزن آب موجود است باید دسترسی به آن طوری باشد که کسی نتواند وارد شود و آلودگی ایجاد کند و اگر منابعی به عنوان آبگیر موجود است که برای تصفیه خانه‌ها استفاده می‌کنند تاکیدی که داریم این است که باید مسیر به نوعی جدا و امکان انتقال آلودگی برای آن وجود نداشته باشد و با توجه به اینکه ما برای همه شهرستانها مکاتبه می‌کنیم و اینکه احتمال آلودگی آب وجود داشته باشد، باید اقدامات کنترلی و حفاظتی برای منابع آب انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آزمایشگاه تصفیه‌خانه توان سنجش و حذف آلودگی آب را دارد، عنوان کرد: تصفیه خانه‌های ما معمولا اولین کاری که انجام می‌دهند تصفیه فیزیکی است و بعد از آن تصفیه شیمیایی است برای اینکه بتوانند آلودگی‌های میکروبی را از بین ببرند اما به جهت اینکه بخواهیم کاری انجام دهیم قبل از این کار منابع آب را آزمایش می‌کنیم که آب آلودگی دارد یا ندارد و آیا با این تصفیه قابل رفع است یا خیر.

حسنی خاطرنشان کرد: اولویت اول ما برای انتخاب منابع آب شرب این است که منابعی باشد که کمترین نیاز به تصفیه را داشته باشند به این خاطر ما قبل از اینکه منبع آب را انتخاب کنیم بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا بعد از اتمام کار شاهد قادر نبودن کار نباشیم بنابراین انتخاب منابع آب براساس اولویت این است که نیاز به تصفیه زیادی نداشته باشد و سلامت آن را بتوانیم تضمین کنیم و کاری که تصفیه‌خانه می‌تواند انجام دهد این است که اگر در طول مسیر یا در مراحل مختلف آلودگی داشته باشد تصفیه خانه بتواند انجام دهد.

مدیر بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در هر صورت تصفیه‌خانه‌ها منابع آب مختلف را انجام می‌دهند تا بتوانیم اطمینان پیدا کنیم آبی که مردم استفاده می‌کنند سالم است، اضافه کرد: ما چند فاکتور را کنترل می‌کنیم که میزان کُلر باقی مانده آب است که همکاران در سطح شبکه آبرسانی در شهرستان‌های مختلف کار را به صورت مرتب انجام و نظارت می‌کنند.

وی اظهار کرد: برای انجام مواردی که عنوان شد اگر کمتر از حد استاندارد و بالاتر از حد استاندارد باشد بلافاصله به اداره آب و فاضلاب اعلام می‌کنند تا کنترل صورت گیرد، دوم به صورت برنامه‌ریزی شده و مرتب نمونه‌برداری میکروبی انجام می‌دهیم تا مشاهده کنیم وضعیت چگونه است و اگر ناخواسته مشکلی به وجود آمد  بتوانیم در نظارت‌ها و پایش‌ها این رصد را داشته باشیم تا مشکلی برای مردم ایجاد  نشود و سوم اینکه ما به لحاظ شیمیایی آب را به صورت دوره‌ای  هم از منابع تامین کننده آب و هم از درصد توزیع که مردم استفاده می کنند، نمونه‌برداری ‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آب گوارا چه آبی است و آیا شهرستان قوچان از آب گوارا برخوردار است، بیان کرد: آب گوارا آبی است که مطابق با استانداردهای ملی ایران باشد و این استاندارد 1053 است و اگر آب مطابق با این استاندارد باشد از نظر ما قابلیت شرب را دارد اما این استاندارد چند تعریف دارد که نقل کردند آب ایده ال وجود دارد بدین منظور که  کاملا مطابق با استاندارد است، دیگری آب قابل قبول و مجاز است که بعد از آن قابل قبول نیست.

حسنی تصریح کرد: بنابراین استاندارد 1053 برای ما مشخص می‌کند که به لحاظ شیمیایی باید چگونه باشد و استاندارد 1011  به لحاظ میکروبی، بنابراین ما قضاوتی که در مورد آب می‌کنیم این است که اگر آب بالاتر از حد مجاز باشد می‌گوییم قابلیت شرب ندارد،  اگر زیر آن باشد گفته می‌شود قابل قبول است و اگر در حد مطلوب باشد می‌گوییم ایده ال است.

مدیر بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آب قوچان، افزود: آزمایشاتی که انجام می‌شود به صورت دوره‌ای است و در حال حاضر مشکل خاصی برای آب قوچان وجود ندارد اما با مکاتباتی که برای پیشگیری انجام شد تلاش می‌کنیم مشکلی در زمینه آلودگی آب نداشته باشیم، به عنوان مثال اگر درب منبع آبی باز باشد تاکید می‌کنیم که به خاطر حفاظت منبع آب باید درب آن قفل باشد و یا اگر چاهی اتاقک ندارد و بهسازی نشده می‌گوییم احتمال آلودگی وجود دارد.

وی در خصوص بیماری‌هایی که ممکن است در آب وجود داشته باشد، گفت: معمولا بیماری‌هایی که از طریق آب منتقل می‌شود بیشتر روده‌ای است به خصوص در فصل گرما که امکان است بیشتر شود بنابراین ما در مورد آب اولین کنترلی که انجام می‌دهیم میکروبی است تا مشکلی برای افراد رخ ندهد و این امر به صورت مرتب توسط شبکه بهداشت و اداره آب و فاضلاب انجام می‌شود.

حسنی ادامه داد: شبکه بهداشت به عنوان ناظر عالی این کار را انجام می‌دهد و اداره آب و فاضلاب به عنوان مجموعه‌ای که توزیع آب شرب را انجام می‌دهد، این کار دنبال می‌شود و فاکتور دیگر این است که بیماری‌ها ممکن است در درازمدت برای مردم ایجاد شود و تحت عوامل شیمیایی مانتد نیترات، نیتریت و یا ترکیباتی از این قبیل ممکن است وجود داشته و تاثیرگذار باشد.

مدیر بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: مواردی که ذکر شد به صورت دوره‌ای براساس استاندارد و دستورالعملی که وزارت مشخص می‌کند تا به صورت مرتب کنترل ‌کنیم و اگر مواردی باشد که منبع آب غیرمطمئن باشد بلافاصله از مدار خارج می‌شود چراکه سلامت مردم موضوعی است که در اولویت ما قرار دارد و اینکه مردم اطمینان داشته باشند از منابع آب سالم استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: افراد اگر مورد خاصی در آب مشاهده کردند می‌توانند با شماره تلفن 190 تماس حاصل فرمایند و بلافاصله ما پیگیری کرده و جواب می‌دهیم. به خاطر احتمالاتی که برای آب شرب قوچان وجود داشت کارگروه سلامت و اهمیت غذایی امروز 27 تیرماه سال جاری برگزار و تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شد تا اطمینان را از این موضوع بالا ببریم.

حسنی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا برای شهرستان‌های دیگر احتمال آلودگی آب وجود دارد، اظهار کرد: گاهی اوقات ممکن است ریز فاکتورها وجود داشته باشد مانند شکستگی لوله و مسیری که آب به تصفیه‌خانه منتقل می‌شود با مشکلاتی روبرو باشد این مواردی است که ما کمیته‌ای تحت عنوان کمیته ایمنی آب تشکیل دادیم که نقاط بحرانی شبکه‌ها را در جاهای مختلف شناسایی ‌کنند تا ریسک خطر مشخص و رفع شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۳۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با وجود بارش های اخیر؛ البرز همچنان عطش دارد

میهن: بارش های اخیر در اذهان عموم مردم چنین تداعی می کند که احتمالا بخشی از خشکسالی های حادث شده ترمیم شده است.

این در حالی است که بررسی شرایط اقلیمی کشور بیانگر یک توالی دوره ای ۳۰ ساله ترسالی و ۳۰ ساله خشکسالی یا کم بارشی است که استان البرز یا ایران کوچک با گستره پنج هزار و 800کیلومتر مربعی اش از این قاعده مستثنی نیست .

استان البرز اکنون تحت تاثیر تغییر اقلیم میزان بارندگی سالانه آن روند افولی را طی می کند به طوریکه در سال زراعی گذشته به نسبت سایر مناطق کشور از نزولات جوی بهره کافی نگرفته است.

طبق گزارش های رسمی دستگاه های تامین آب استان البرز، میزان دسترسی به سفره های آب زیرزمینی این استان از حدود ۲۰ تا ۴۰ متر در دهه  در حال حاضر به بین ۷۰ تا ۳۰۰ متر رسیده است.

کاهش این منابع آبی افزون بر تنش آبی، پدیده های مخرب زیست محیطی دیگری مانند فرونشست زمین، گسترش مناطق بیابانی و خشکیدگی تالاب صالحیه و در مجموع نابودی منابع آبی البرز را در پی داشته که این روند به دغدغه بزرگی برای متولیان و دست اندرکاران امور آب استان تبدیل شده است.

برداشت بی رویه آب

بررسی هریک از عوامل تشدید کننده بحران آب در البرز بیانگر انجام فعالیت های بی ضابطه و غیر اصولی در برداشت از منابع آبی و استفاده از این منابع است، اقداماتی که دود ناشی از آنها به چشم همگان خواهد رفت بدون آنکه کسی خود را در این میان مقصر جلوه دهد.

با نزدیک شدن به تابستان گرم ۱۴۰۳ و کاهش بارش برف و نبود اندوخته ناکافی برای سدها و سفره های زیر زمینی برای این استان  و تراز آبی امسال نسبت به بلندمدت منفی است.

در این سال ها دستگاهه ای اجرایی البرز پروژه های متعددی برای تامین و ذخیره سازی آب در دست اجرا قرار داده که از طرح جامع آبرسانی گرفته تا تغذیه مصنوعی دشت ها با سرعت در حال ساخت و اجرا است.

آخرین بررسی ها نشان می دهد که میزان ذخیره آبی۲ سد کرج و طالقان آنقدر کافی نیست که برای تابستان ۱۴۰۳ به آنها امیدوار بود مگر اینکه در ۲ ماه آینده نزول بیشتر رحمت الهی شامل حال این خطه و سایر مناطق کشور شود.

صرفه جویی تنها راه برون رفت از بحران

برای برون رفت از این بحران چه کاری می توان انجام داد؟ در همین رابطه داوود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز ضمن اشاره به لزوم همکاری مصرف کنندگان در خروج از این بحران گفت: از آن جایی که بارش برف در ارتفاعات کافی نبوده و همین امر سبب شد تا میزان ذخیره این منابع آبی مناسب نباشد بر همین اساس از مردم و دستگاه های اجرایی می خواهیم تا تنش آبی را در سال جاری جدی بگیرند و به فراخور این وضعیت همکاری کنند.

 وی ادامه داد: طبق آخرین بررسی ها اکنون ۲۹ درصد ظرفیت سد کرج از آب پر است؛ در حالی پارسال در این برهه زمانی ۳۳ درصد بود.

وی افزود: ضمن اینکه اکنون نیز ۴۲ درصد ظرفیت سد طالقان آب فرا گرفته که البته نسبت به مدت مشابه سال قبل بهتر است اما با توجه به بالا بودن برداشت آب  برای حوزه جغرافیایی محدوده این سد کافی نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز اظهار کرد: در این شرایط آبی باید طرح کشت تکلیفی در استان البرز اجرا شود ضمن آنکه استفاده از آب بازچرخانی شده باید جایگزین آبیاری مزارع و صنایع استان شود.

وی گفت : تاکنون منابع مناسب برای تامین آب کشاورزی از محل تصفیه خانه های البرز تامین شده که در این زمینه نیازمند همکاری دستگاههای متولی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز بیان کرد: طرح تغذیه مصنوعی دشت های استان البرز با جدیت در حال اجرا است و تاکنون ۲ طرح آن با ظرفیت ۱۰۲ میلیون مترمکعب برای مهار سیلابها در دشت های فردیس و هشتگرد به بهره برداری رسیده است.و البته ۲ طرح دیگر در دشت های ساوجبلاغ و کرج در دست ساخت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان البرز با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر پروژه های متعددی از جمله تکمیل و ساخت چهار تصفیه خانه آب در استان اجرا شده است، گفت : تمام تلاش ما این است که در مناطق دارای تنش آبی مشکل را برطرف کنیم.

الزام به کاهش مصرف

از آن جایی که در حال حاضر سرانه مصرف آب در البرز بالای ۲۵۰ لیتر در شبانه روز است که طبق گفته دست اندرکاران این حوزه باید این میزان مصرف را به حدود ۱۵۰ لیتر کاهش پیدا کند فرهنگسازی می تواند در بحث مصرف آب تا حد زیادی موثر باشد

هر چند دستگاههای متولی با سرعت در حال تامین آب مناطق مختلف استان هستند اما طبیعتا صرفه جویی مهمترین اقدام برای عبور از تنش آبی است .

منبع: قدس آنلاین تکتم بهاردوست

دیگر خبرها

  • ناپایداری آب شرب در سرزمین آب‌ها/ تغییرات اقلیمی از عوامل چالش کمبود منابع پایدار آب در لرستان
  • عملیات آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان
  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • رئیس سازمان محیط زیست: دیگر پروژه‌ ای به نام میانکاله وجود ندارد
  • با وجود بارش های اخیر؛ البرز همچنان عطش دارد
  • البرزهم چنان عطش دارد
  • تامین امنیت غذایی با منابع پایه فراسرزمینی
  • سهم خودروهای پلاک شهرستان در آلودگی هوای تهران
  • آلودگی صوتی؛ بلای جان شهرها
  • راهکارهای مبارزه با آلودگی صوتی در شهرها