Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، خبر «بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی» از چند دانشگاه کشور شوک بزرگی بود که در روزهای تعطیلی و سکوت دانشگاه‌ها به جامعه دانشگاهی وارد شد.

ابتدا خبر از دانشگاه علم و صنعت خارج شد، این خبر همه جا پیچید ولی نه مسؤولان دانشگاه در این رابطه پاسخگو بودند و نه مسؤولان وزارت علوم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسأله اعتراض دانشجویان و اساتید و دانشگاهیان را نیز دربر داشت و پس از آن قضیه بازدید از دانشگاه‌های شهید بهشتی و شریف هم مطرح شد؛ ولی مسؤولان این سه دانشگاه و وزارت علوم نه تنها پاسخگو نبودند بلکه به گونه‌ای واکنش نشان می‌دادند که گویی هیچ اتفاقی رخ نداده و اگر هم اتفاقی افتاده این‌ها بی اطلاعند.

* بی تفاوتی مسؤولان وزارت علوم نسبت به خط قرمز هسته‌ای

این مسأله در حالی رخ داد که مقام معظم رهبری در دیدار با مسؤولان نظام در دوم تیرماه سال 94 با مطرح کردن خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای عنوان فرمودند: «با بازرسی‌های غیرمتعارف و پرس و جو از شخصیت‌ها هم به هیچ‌وجه بنده موافق نیستم. بازرسی از مراکز نظامی را هم نمی‌پذیریم همچنان که قبلاً هم گفتیم.»

* واکنش دانشگاهیان و اعتراضات بی پاسخ

تشکل‌های دانشجویی پس از انتشار این خبر سریعا به این مسأله واکنش نشان دادند.

بسیج دانشجویی 8 دانشگاه بزرگ تهران بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: « تفتیش یک مرکز دانشگاهی توسط ماموران ذکر شده نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان و حتی کشورهای پذیرنده پروتکل الحاقی نیز اقدامی شگفت به حساب می‌آید.

بازرسان آژانس تنها به بهانه مقاله پژوهشی یکی از دانشجویان این دانشکده به سمت دانشگاه سرازیر شده و به جای بازرسی از آزمایشگاه و دفتر استاد مربوطه، تعدادی از آزمایشگاه‌ها و دفاتر اساتید را مورد تفتیش قرار داده‌اند. طبق اذعان اساتید دانشکده برق، بسیاری از این استادان هنگام بازدید در دفتر خود حضور نداشته و این اقدام بدون اجازه آنان صورت گرفته است؛ حال آن که تعدادی از قطعات فوق پیشرفته و راهبردی ساخته شده توسط اساتید در همین اتاق‌ها قرار داشته؛ اما علی‌الظاهر دیپلماسی سراسر حقارت دولت نقطه‌ای را به دور از نظر جواسیس بین‌المللی مستکبران باقی نگذاشته است.»

فؤاد ایزدی، زاکانی و شخصیت‌های دیگر دانشگاهی نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعتراضات خود را مطرح کرده و این در حالی بود که همچنان مسؤولان وزارت علوم اظهار بی تفاوتی و بی اطلاعی می‌کردند.

* تکذیب قاطع بازدید بازرسان از سوی وزیر

در میان اعتراضات دانشگاهیان نسبت به موضوع بازدید بازرسان آژانس از دانشگاه‌های بزرگ کشور، خبرنگاران،  وزیر علوم را در حاشیه برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت حجت الاسلام احمد احمدی دیدند و درباره این موضوع از وی سوال کردند.

غلامی در این گفت‌وگو در جمع خبرنگاران رسانه‌های جمعی به صورت قاطع اعلام کرد از زمانی که مسئولیت وزارت را بر عهده گرفته است آژانس بین المللی انرژی اتمی بازدیدی از دانشگاه‌های کشور نداشته و این بحث مربوط به شورای عالی امنیت ملی است.

وزیر علوم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آیین‌نامه‌ای برای فعالیت‌های علمی در حوزه هسته‌ای دانشگاه‌ها وجود دارد یا خیر، گفت: مسئول تعیین حدود مسائل امنیتی شورای عالی امنیت ملی است، دانشگاه‌ها متولی تحقیق هستند و در تحقیقات علمی برای آنها محدودیتی وجود ندارد یعنی برای دانشگاه‌ها در این زمینه محدودیت خاصی تعیین نشده مگر اینکه در تعارض با امنیت ملی قرار گیرد که خود دانشگاه‌ها حتما این موضوع را لحاظ می‌کنند.

* وزیر تضمین استعفا دهد حضور بازرسان را ثابت کنیم

پس از این موضع‌گیری وزیر علوم دانشگاهیان مدعی بودند مدارکی دال بر حضور بازرسان در این سه دانشگاه در دست دارند ولی وزیر این مسأله را تکذیب و اظهار بی اطلاعی کرد.

چلداوی گفت: وزیر علوم برای دروغ‌گویی‌اش در روز روشن باید استیضاح شود. اگر وزیر علوم تضمین کند که با ثابت شدن این موضوع، استفعاء می‌دهد و کنار می‌رود بنده این موضوع را ثابت خواهم کرد و ثابت می‌کنم که این بازدید انجام شده است.

چلداوی با اشاره به برخی فشارها برای اینکه واقعیت موضوع افشا نشود، تاکید کرد: وزیر علوم یا اطلاع داشته که این اتفاق رخ داده که برای دروغ‌گوئی‌اش باید استفا دهد یا اینکه اطلاع ندارد و باز هم برای اینکه نسبت به زیرمجموعه‌اش بی اطلاع است باید کنار برود. جای تاسف است که وزیر علوم نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، چرا اینقدر دروغ گفته می‌شود و کسی نیست که از ما در مقابل یک دولت دروغ‌گو حمایت کند. چرا مردانه نمی‌گویند ما تن به ذلت داده‌ایم.

وی گفت: حتی نیروی انتظامی هم حق ندارد بدون اجازه از دانشگاه‌های ما بازرسی کند با چه حقی می‌گذارند که یک عده از خارج وارد دانشگاه‌های ما شوند. الان دانشگاه‌ها تعطیل است و ما به وزیر علوم وعده می‌دهیم از مهر ماه این هتک حرمت را به صورت جدی پیگیری کنیم. وزیر علوم باید برای بازدید خارجی‌ها از ناموس کشور استضیاح شود، اتاق‌های ما دیگر قابل اعتماد و امن نیست و ما جرات نمی‌کنیم 4 تا پروژه علمی را در آن نگاه داریم.

* شدت اعتراضات پس از ابراز بی اطلاعی وزیر 

پس از سخنان وزیر علوم مبنی بر اینکه بازرسان از دانشگاه‌ها بازدید نداشته‌اند، سازمان بسیج اساتید نیز واکنش نشان داد و اعلام کرد: اساتید و دانشجویان انقلابی در صورت عدم اقدام مناسب ازسوی مسؤولان و تکرار بازرسی‌ها، با مأموران مزاحم  برخورد انقلابی خواهند کرد.

اعضای تشکل‌های دانشجویی نیز در گفت‌وگوهایی به این موضوع اعتراض کردند.

* تغییر صحبت وزیر

اما گویا امروز وزیر علوم اطلاعات جدیدی درباره این موضوع کسب کرد و پس از تکذیب روز گذشته، تلویحا موضوع بازدید را تائید کرد.

وی  پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این امر براساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی بوده و همه سازمان‌ها باید از آن تبعیت کنند. موضوع دانشگاه مربوطه با هماهنگی وزارت علوم نبوده و دانشگاه مربوطه هم گزارشی به ما نداده است.

موضوع بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای از سه دانشگاه بزرگ کشور، روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و سوالات بیشتری در ذهن دانشگاهیان نقش می‌بندد.

اینکه چرا بازرسان آژانس باید از دانشگاه ما بازدید کنند؟ چرا وزیر علوم ما نباید از این موضوع اطلاع داشته باشد؟ چرا دانشگاه‌ها نباید به وزیر علوم گزارش دهند؟ چرا وزیر باید یک روز قضیه را به کل تکذیب کند و روز دیگر آن را تائید کرده ولی آن را بدون هماهنگی با وزارت علوم اعلام کند؟

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۳۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید وزیر علوم از محل انتظار والدین داوطلبان کنکور ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد علی زلفی گل بهمراه عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش از محل انتظار والدین داوطلبان در دانشگاه الزهرا بازدید کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کردند و بیش از ۹۷۰ هزار نفر تا قبل از شروع آزمون، کارت ورود به جلسه را دریافت کردند.
در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند.

دیگر خبرها

  • بازدید وزیر علوم از محل انتظار والدین داوطلبان کنکور ۱۴۰۳
  • حضور ۱۶ هزار بوشهری در کنکور/ ۶۳ درصد شرکت‌کنندگان خانم هستند
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • وزیر علوم به یاسوج سفر می‌کند
  • بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • صاعقه و بارش شدید تگرگ در شهرستان شیراز
  • میزبانی دانشگاه آزاد بجنورد از داوطلبان کنکور سراسری در سه گروه آزمایشی اصلی
  • چه کشور‌هایی در سال ۲۰۲۴ هفته کاری چهار روزه دارند؟
  • چه کشورهایی در سال ۲۰۲۴ هفته کاری چهار روزه دارند؟
  • واکنش وزیر علوم به انتقادات دانشجویان به عدم حضور در دانشگاه‌ها