Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@07:11:04 GMT

قدمت محوطه تاریخی سه تپه نیشابور سه هزار سال است

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۳۴۶۶۱

قدمت محوطه تاریخی سه تپه نیشابور سه هزار سال است

مشهد- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: بر اساس آخرین یافته ها در قالب سومین فصل کاوشهای محوطه تاریخی 'سه تپه' در این شهرستان قدمت این محوطه هزاره پیش از میلاد مسیح یعنی افزون بر سه هزار سال تعیین شد.

محمداسماعیل اعتمادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این فصل از کاوش در محوطه تاریخی 'سه تپه'
توسط گروه باستانشناسی دانشگاه نیشابور و نظارت اداره میراث فرهنگی اواخر خرداد ماه گذشته شروع شده و حدود 45 روز ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: معماری خشتی کشف شده در این محوطه تاریخی که ظاهرا متعلق به خاندانهای سلطنتی است به دوران ماد و هخامنشی بازمی گردد. این معماری مشابه معماری خشتی نوشیجان تپه در شهرستان ملایر استان همدان و الق تپه در ترکمنستان و نشانگر ارتباط اجتماعی و سیاسی بین نیشابور، همدان و ترکمنستان در دوران عصر آهن است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: از آثار شاخص مکشوفه در این محوطه تاریخی مهرهایی از جنس لاجورد، مفرغ و فیروزه در ابعاد مختلف است که نشانگر روابط تجاری و اقتصادی گسترده این منطقه به واسطه قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم می باشد.
وی افزود: نخستین فصل کاوشها در محوطه تاریخی سه تپه نیشابور آبان 1395 آغاز شد. این محوطه هنوز در فهرست آثار ملی ثبت شده نشده اما ظرفیت تبدیل به سایت موزه را دارد. به همین منظور نیاز به چند فصل کاوش است لذا در این خصوص مذاکراتی برای عقد تفاهمنامه بین اداره کل میراث فرهنگی و دانشگاه نیشابور انجام شده است.
محوطه باستانی سه تپه با هشت متر ارتفاع و دو هکتار وسعت در جنوب شرقی شهر نیشابور و مجاورت رودخانه کال شور قرار دارد.
نیشابور با قدمتی ۷۵۰۰ ساله یکی از مناطق غنی باستانی خراسان است و دارای 450 اثر فرهنگی شناسائی شده می باشد که از این تعداد 115 اثر ثبت ملی شده است. نیشابور به عنوان یکی از عمده ترین مقاصد گردشگری خراسان در طول تاریخ هزاران ساله خود نه تنها مهد علم و فرهنگ بلکه زادگاه گروه کثیری از دانشوران و مردان نامدار تاریخ ایران زمین بوده است.
نیشابور که از سال 2015 میلادی به عضویت جامعه کهن ‌شهرهای جهان(LHC) درآمده بخاطر تداوم دیرین شهرنشینی در آن، نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران زمین محسوب شده و برای قرنها پایتخت فرهنگی ایران بوده است.
پیشینه شهرنشینی در منطقه نیشابور به پیش از دوره ساسانی می رسد. هم اینک این خطه کهنترین منطقه باستانی در خراسان می باشد که هنوز مسکونی است. گفته می شود نیشابور به فرمان شاپور یکم بنیانگذاری یا بازسازی شده ‌است. در دوره اسلامی نیز این شهر کهن پایتخت طاهریان و سپس سلجوقیان و از بزرگترین مراکز و موطن بسیاری از دانشمندان، شاعران، صوفیان و دیگر بزرگان بوده است.
مرکز شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در فاصله 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
9869/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی کاوش باستانشناسی محوطه سه تپه نیشابور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۴۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد

کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد. این کمیته همچنین اعلام کرد: خانه منسوب به فخرالدوله یکی از بنا‌های تاریخی شهر تهران است که در قالب پرونده «مجموعه ساختمان‌های خیابان فخرآباد» به شماره ۸۰۰۸ به تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و در حقیقت این بنا متعلق به «منشور الملک» است و به غلط این بنا را به «فخرالدوله» نسبت می‌دهند.

کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران این توضیح را اضافه کرد که عمارت فخرالدوله در سال ۱۳۸۸ و به دستور محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران، به انجمن مداحان واگذار شد. این بنا تا پیش از آن، محل مدیریت بافت تاریخی و گردشگری شهرداری منطقه ۱۲ بود. سوم شهریور سال ۱۴۰۲ نیز با همراهی شهرداری منطقه ۱۲ و بنا به درخواست خانه مداحان، یک شهید گمنام پس از تشییع در مدرسه عالی شهید مطهری، در محوطه ورودی این بنا به خاک سپرده شد و به استناد گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، وحیدرضا انارکی، شهردار منطقه ۱۲ از ایجاد مقبره‌ای درخور شأن برای این شهید گمنام در محرم همان سال خبر داده بود.

این کمیته یادآور شد: پس از تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۳، شهرداری منطقه ۱۲ بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، سازه‌ای نامتناسب با این عمارت تاریخی روی مقبره این شهید والامقام ایجاد کرد که اعتراضات فراوانی از سوی مردم و مسئولان ایجاد کرد و در همان زمان مصطفی خرسندی، رئیس خانه مداحان نیز در مصاحبه‌ای در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ با برخی رسانه‌ها اعلام کرد که کار ساخت این سازه متوقف شده است و پس از استعلام و اعلام نظر میراث فرهنگی این بنا ساخته خواهد شد.

اکنون با پیگیری‌های کمیته مردم‌نهاد حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد غیردولتی و همت معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، دستور حذف این سازه و توقف ساخت آن به خانه مداحان اعلام شد و در چند روز اخیر این سازه به طور کامل برچیده شد و نمای خانه منسوب به فخرالدوله دوباره به حالت اولیه خود برگشت.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد