Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

وزارت خارجه آمریکا در اولین واکنش به شکایت ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری از این کشور، آن را «بی اساس» خواند و گفت که واشنگتن قویا در این دادگاه از منافع خود دفاع خواهد کرد.

به گزارش فارس  وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در واکنش به شکایت ایران از این کشور به دیوان بین المللی دادگستری، شکایت ایران را «بی‌اساس» خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واکنش دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که وزیر خارجه ایران از شکایت به دیوان بین‌المللی دادگستری به دلیل اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی واشنگتن خبر داد.

«محمد جواد ظریف» در توییتر خبر داده بود: «امروز ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد تا آمریکا را به دلیل اعمال مجدد غیرقانونی تحریم‌های یکجانبه پاسخگو کند». (جزئیات بیشتر)

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این وزارتخانه از شکایت ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری اطلاع دارد و این شکایت را «بی‌اساس» می‌داند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین آمده است: «ما درنظر داریم که در دیوان بین‌المللی دادگستری با قدرت از ایالات متحده آمریکا دفاع کنیم».

نیویورک تایمز درباره شکایت ایران نوشته است: «مشخص نیست که چرا ایران پیمان مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا را که در سال ۱۹۵۵ در تهران امضا شد، به عنوان پایه این شکایت برگزید. ایرانی‌ها بعد از اینکه ابتدائا این تحریم‌های هسته‌ای علیه آنها اعمال شد، در تلاش برای توقف آن به این پیمان متوسل نشده بود».

هنوز دیوان دادگستری بین‌المللی تاریخی برای برگزاری جلسه دادگاه تعیین نکرده است.

بنا بر گزارش این رسانه آمریکایی، «اگرچه تصمیمات دیوان لازم الاجرا هستند، اما این نهاد قدرتی برای به اجرا گذاشتن تصمیماتش ندارد».

در بخش دیگری از گزارش «نیویورک تایمز» به اظهارات آقای ظریف مبنی بر توسل ایران به حاکمیت قانون به منظور مقابله با نقض تعهدات بین‌المللی از سوی آمریکا اشاره شده است.

وزیر خارجه ایران در توئیتر خود نوشته بود: «ایران در مواجهه با اهانت آمریکا به دیپلماسی و تعهدات قانونی، به حاکمیت قانون متعهد است. لازمست که با عادت نقض قوانین بین المللی توسط آمریکا مقابله شود».

نیویورک تایمز اما معتقد است: «از نظر کارشناسانی که متخصص در قوانین مربوط به تحریم‌ها هستند، استدلال و مبنای حقوقی شکایت ایران شاید ضعیف باشد و این ضعف تا حدی از آنچه که ایران تجاوزها و تخلفات نسبت به پیمان سال ۱۹۵۵ خوانده، نشات می‌گیرد».

«فرهاد علوی» مدیر یکی از شرکت‌های حقوقی مستقر در واشنگتن، به این رسانه ‌آمریکایی گفت: «این اقدام تا حد زیادی نمادین و برای مصارف داخلی به نظر می‌رسد. حتی اگر یک بیانیه در حمایت از ایران صادر شود که البته بعید به نظر می‌رسد، چنین بیانیه‌ای تاثیر خیلی محدودی روی واقعیت‌های میدانی خواهد داشت».

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: وزارت خارجه امریکا لاهه دادگستری ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۵۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاله غریط استعفا داد + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وبگاه این وزارتخانه نوشت که هاله غریط معاون مدیر مرکز رسانه‌های منطقه‌ای در دبی نیز بوده و حدود ۲ دهه پیش به عنوان یک مقام سیاسی و حقوقی به وزارت امور خارجه پیوسته است.

هاله در پلتفرم شبکه اجتماعی لینکدین نوشت: در آوریل ۲۰۲۴ پس از ۱۸ سال خدمت برجسته در اعتراض به سیاست آمریکا در غزه استعفا دادم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این استعفا در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه گفت که این وزارتخانه کانال‌هایی برای تبادل نظر کارمندان خود در صورت توافق نداشتن با سیاست‌های دولت دارد.

استعفاهای قبلی

حدود یک ماه قبل از آن، آنیل شلین از دفتر حقوق بشر وزارت خارجه استعفای خود را اعلام کرد و جاش بول، مقام وزارت خارجه نیز اکتبر گذشته استعفا کرد.

طارق حبش، یکی از مقامات ارشد وزارت آموزش آمریکا-آمریکایی فلسطینی الاصل- ژانویه گذشته از سمت خود استعفا کرد.

ایالات متحده به دلیل حمایت از رژیم اشغالگر به دلیل تجاوز مستمر به غزه که منجر به شهادت بیش از ۳۴ هزار شهروند فلسطینی شده که بیشتر آنها زن و کودک هستند مورد انتقاد فزاینده بین‌المللی و گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته است.

رویترز گفت که با افزایش تلفات جنگی، گزارش‌هایی از نشانه‌هایی از مخالفت در دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا وجود دارد.

نوامبر گذشته، بیش از هزار نفر از مقامات آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده، وابسته به وزارت خارجه، نامه‌ای سرگشاده را امضا کردند که در آن خواستار آتش‌بس فوری شدند.

کد خبر 847245 منبع: ایسنا برچسب‌ها ایالات متحده آمریکا فلسطین فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • کاهش ۲.۹۳ درصدی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری
  • کاهش ۲.۹ درصدی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری
  • هاله غریط استعفا داد + جزئیات
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • واکنش آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی توماج صالحی
  • نشست اضطراری در تل‌آویو درباره احتمال بازداشت نتانیاهو