Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@19:39:55 GMT

جشنواره امام رضا (ع) در مرو ترکمنستان برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۳۹۵۶۴

جشنواره امام رضا (ع) در مرو ترکمنستان برگزار شد

تهران - ایرنا - جشنواره با شکوه فرخنده میلاد امام رضا (ع) در قدمگاه آن حضرت در مرو قدیم در جنوب ترکمنستان امروز (چهارشنبه) با حضور مقامات و شخصیت‌های سیاسی، پارلمانی، دیپلماتیک ایران و ترکمنستان و بیش از یکهزار نفر از شیفتگان اهل بیت (ع) برگزار شد.

به گزارش ایرنا «محمدجواد ابوالقاسمی»، رایزن فرهنگی سفارت ایران در ترکمنستان در این آیین گفت: امام رضا (ع) خورشیدی است که برای روشنایی و هدایت مردم فرستاده شده است و آن حضرت از شهر مدینه به نیت مرو حرکت کرد؛ زیرا این منطقه در آن زمان از نظر علمی از جایگاه بالایی برخوردار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ابوالقاسمی افزود: توجه امام رضا(ع) به مرو سبب شده است تا مردم این سرزمین نیز نسبت به این امام بزرگوار ارادت خاصی داشته باشند و این روزها نیز امام رضا(ع) در میان مردم به عنوان «قزیل امام» یعنی امام طلایی(منظور گنبد طلایی حرم مطهر) از احترام خاصی برخوردار است.
وی تصریح کرد: پس از کسب استقلال ترکمنستان، دولت و مردم این کشور نیز برای امام ارادت خاصی قائل هستند و هر ساله در ایام ولادت با سعادت آن امام همام برنامه هایی ویژه ای برگزار می کنند.
این آئین باشکوه با سخنرانی هیئت اعزامی ایران، از جمله « مصطفی کواکبیان» نماینده مجلس و عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت مجلس شورای اسلامی، « عبدالجبار آخوند میرابی » از علمای ترکمن ایران و «جلیلی» از خادمان حرم مظهر امام رضا(ع) «رسول جعفری» سرپرست سرکنسولگری ایران در مرو و نیز محققان و دانشمندان آکادمی علوم ترکمنستان ادامه یافت.
سخنرانان تاکید کردند که وجود قدمگاه و منزل حضرت امام رضا (ع) در مرو ترکمنستان و نیز وجود آرامگاه «مختومقلی فراغی» در استان گلستان ایران، عامل وحدت بخش و پیوند مردمی، مذهبی و انسانی میان دو ملت است.
این مراسم با همت سرکنسولگری ایران در «مرو» و رایزنی فرهنگی سفارت ایران در عشق‌‏آباد و با همکاری دولت ترکمنستان به خصوص وزارت امورخارجه ای ن کشورو شهرداری مرو برگزار شد.
مرو قدیم که در سال‏های دهه آخر سال 200 هجری پایتخت حکومت اسلامی بود، در محلی معروف به کاخ «مأمون‏‌الرشید» قرار دارد و حضرت رضا (ع) ‌در مدت 2 سالی که در مرو اقامت داشتند قسمت‌‏های مجلل کاخ مأمون را برای سکونت انتخاب نکردند بلکه در گوشه‏‌ای از حیاط کاخ در منزلی معمولی زندگی می‌‏کردند.
بنا به تحقیق تاریخ‏ نویسان و جغرافی‏دانان، به رغم تخریب شدن آن کاخ مجلل آثاری از خانه آن حضرت باقی مانده که در میان مردم ترکمنستان به «قدمگاه حضرت امام رضا(ع)» معروف است.
اساق**ج.غ**1663*شبس*1613*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي امام رضا مرو تركمنستان جشنواره امام رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۹۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم نکوداشت امام جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم نکوداشت ششمین سالگرد ارتحال آیت الله مهمان‌نواز امام جمعه فقید بجنورد و نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود.

این آئین با سخنرانی آیت الله فیاضی نماینده فعلی مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۱۵:۳۰ روز پنج‌شنبه در حرم امام زاده سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع) بجنورد برگزار می‌شود.

کد خبر 6087282

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری
  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود
  • پنجمین جشنواره فرهنگی و گردشگری سی ترمی در زهک برگزار شد
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران در رفسنجان برگزار می‌شود
  • همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت امام راحل است
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • مراسم نکوداشت امام جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)