Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ساري-ايرنا-آئين گراميداشت نخستين برداشت مکانيره برنج کشور از رقم طارم محلي در سطح يک هکتار با حضور شماري از شاليکاران به همراه استاندارمازندران عصر چهارشنبه در روستاي` شوميا ` محمودآباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ،امسال ، برابر آمارهاي رسمي 208 هزار هکتار از شاليزارهاي مازندران زير کشت برنج رفت که بيش از 90 درصد آن از ارقام برنج کم محصول محلي طارم ، هاشمي و فجر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مازندران 230 هزار هکتار شاليزار دارد که در چند سال گذشته به خاطر کمبود آب بخشي از آن زير کشت برنج نرفت و يا به کشت محصولات ديگر اختصاص يافته است .
نخستين بوته برنج امسال از رقم طارم محلي پانزدهم فروردين نشا شد.
شاليکاران مازندراني بويژه کشاورزان حوضه آبريز هراز کار نشاي برنج را به طور رسمي از نيمه دوم فروردين ماه آغاز کردند و دهه اول تير ماه پايان کشت اين محصول در زمين هاي شرق و کوهپايه اي استان بود.
سالانه حدود يک ميليون و 50 هزار تن برنج سفيد برابر با 42درصد نياز کشور در استان مازندران توليد مي شود.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي مازندران در اين مراسم وضعيت رشد برنج در استان را امسال مطلوب توصيف کرد و گفت: با توجه به اهميت ترويج ، تحقيق و کشت مکانيزه در سال هاي اخير علاوه بر افزايش توليد ، به لحاظ کيفي نيز رشد خوبي را شاهد هستيم.
عزيزالله شهيدفر با تاکيد بر اينکه دانش در توليد برنج از توليد بذر به صورت جدي دنبال مي کنيم، افزود: امسال بذر برنج طارم توسط واحد تحقيقات توليد و در سال زراعي آينده حدود هزار تن بذر اصلاح شده تحويل کشاورزان مي شود.
وي ضريب کشت مکانيزاسيون در برنج را در حال افزايش دانست و گفت: از آنجاييکه حدود نيمي از هزينه توليد برنج مربوط به کارگري است، توجه به کشت مکانيزاسيون با ارائه تسهيلات مورد تاکيد وزارت جهاد کشاورزي در دولت تدبير و اميد است.
شهيدي فر با اشاره به اينکه با مکانيزاسيون 10درصد به عملکرد توليد برنج در واحد اضافه مي شود، گفت: اکنون 90 درصد برداشت برنج و 35درصد نشا کاري مکانيزه انجام مي شود.
وي با اشاره به اينکه بايد ضايعات وهدرفت توليد برنج را به حداقل برسانيم، گفت: به همين دليل علاوه بر اينکه کمباين ها با معاينه فني وارد مزرعه مي شوند ، شاليکوبي ها نيز در حال توسعه و به تجهيزات پيشرفته و مدرن رسيده اند.
مسوول کشاورزي مازندران به نگراني هاي مختلف در بازار برنج اشاره کرد و گفت: از آنجاييکه 99درصد برنج توليد مازندران سالم و عاري از آلاينده از باقيمانده از سموم است، بايد مقرون به صرفه براي کشاورزان باشد.
وي بيان اينکه 400نفر از کارشناسان با کشاورزان شاليکار مازندران به صورت ميداني همکاري دارند، گفت: 95 درصد زمين هاي شاليزاري تحت مراقبت تلفيقي آفات و بيماري ها و سموم کشاورزي با همکاري کارشناسان قرار دارد.
شهيدي فر با بيان اينکه امسال کمترين ميزان مصرف سموم کشاورزي را در شاليزارها داشته ايم، گفت: امسال 24هزار هکتار از شاليزارهاي استان به صورت بيولوژيکي از طريق زنبور تريکوگراما مبارزه با آفات شده است.
شهيدي فر با بيان اينکه برنج شمال کشور به صورت مطمئن سالمترين برنج دنيا به لحاط سلامت و کيفي است ، گفت: اين مقوله مورد تاييد 10 دانشگاه علوم پزشکي کشور قرار گرفت.
استاندار مازندران نيز با بيان اين نکته که شاليکاران به جز زحمت توليد نبايد دلواپسي و دغدغه اي از بازار محصول خود داشته باشند، گفت: در نشست استانداران شمال کشور مقرر شد تاواردات برنج از زمان برداشت تا پايان آبان ممنوع باشد.
محمد اسلامي عصر چهارشنبه در مراسم گراميداشت نخستين برداشت مکانيزه برنج در روستاي شوميا شهرستان محمودآباد افزود: اين تصميم ادامه ممنوعيت واردات برنج در زمان برداشت است.
وي با بيان اينکه بر اساس دستور ستاد تنظيم بازار از يکم مرداد تا آخر آبان واردات برنج به کشور ممنوع شده است، ادامه داد: همسو با حمايت دولت از شاليکاران شمالي خريد تضميني ارقام محلي و پر محصول نيز در دستور کار داريم، بنابراين شاليکاران دغدغه اي جز زحمت توليد نداشته باشند.
استاندار مازندران در بخش ديگري بر لزوم مراقبت از زمين هاي کشاورزي تاکيد کرد و گفت: نبايد به راحتي همانند سال هاي گذشته اجازه دست اندازي به زمين ها کشاورزي بدهيم.
وي گفت: از اين پس بايد هوشيارباشيم و تحت هيچ شرايطي تغيير کاربري غير قانوني نبايد صورت بگيرد وعلاوه بر آن بايد در مناطق روستايي واحد هاي تکميلي کشاورزي شکل بگيرد.
استاندار مازندران گفت: دولت دوازدهم سرفصل هاي ايجاد اشتغال روستايي با تسهيلات ارزان قيمت از صندوق توسعه ملي را ايجاد کرده است تا شاهد رفاه روستاييان و کشاورزان باشيم.
6990/1899
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۹۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین همایش روز ملی گندم و نان در گرگان

 مهری مدیر کل غله و خدمات بازرگانی گلستان در این همایش با اشاره به پیگیری اجرای طرح نان کامل در گلستان گفت: اکنون یک کارخانه برای تولید آرد نان کامل فعال شده است و از هفته آینده ۶ نانوایی درگرگان تولید نان کامل را اجرایی خواهند کرد.

او افزود: کارخانجات آرد نباید سبوس را بیشتر از حد تعیین شده برداشت کنند ودر نان کامل فقط چهار درصد سبوس آرد برداشت می‌شود.

محمد دهنوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان هم گفت: دبیرخانه روز ملی گندم و آرد در استان استمرار خواهد داشت تا برنامه‌های کیفی در این حوزه در استان توسعه یابد.

سیدمحمد دهنوی افزود: امیدواریم اصلاحات گندم و آرد در استان با شتاب ادامه یافته و الگوی سایر استان‌های کشور شود.

محمد برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم اعلام کرد: در گلستان امسال ۳۸۰ هزار هکتار زیر کشت گندم قرار دارد و پیش بینی می‌کنیم از این سطح بیش از یک میلیون تن گندم برداشت شود.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • برگزاری نخستین همایش روز ملی گندم و نان در گرگان
  • کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند
  • با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود
  • نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد
  • شالیکاری در مازندران مکانیزه شود
  • نخستین نشاء برنج در مازندران
  • آغاز کار و تلاش شالیکاران مازندرانی با نشاء برنج
  • ۹۸ درصد گندم کشور با کمباین برداشت می‌شود
  • پلاک گذاری ۵۴۵ دستگاه تراکتور در محمودآباد
  • نشاء مکانیزه برنج در آستارا