Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان دندانپزشکی توصیه می‌کنند افراد از خمیر دندان‌های زغالی یا سفید کننده دندان استفاده نکنند زیرا سبب از بین رفتن مینای دندان می‌شود.
خمیر دندان‌های زغالی و یا سفید کننده‌های دندانی دارای مواد ساینده و زبرهستند که در مدت زمان کوتاهی می‌تواند سبب پوسیدگی و از بین رفتن مینای دندان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این نوع خمیر دندان‌ها دارای میزان کمی فلوراید هستند و محافظت کاملی از دندان‌ها نمی‌کنند.

چندی پیش یک زن ۲۶ ساله در کشور انگلستان به دلیل استفاده بی رویه از خمیر دندان‌های سفید کننده دچار مشکل از بین رفتن مینای تعدادی از دندان‌های خود شد و در نهایت دندان پزشکان مجبور به استفاده از روکش سرامیکی برای نجات دندان‌های او شدند.

افزون بر خمیر دندان‌های سفید کننده، خمیر دندان‌های زغالی هم با شعار اینکه می‌توانند دندان‌ها را سفید کنند چند وقتی است که در بازار‌های جهانی ورود پیدا کرده‌اند.


اما کارشناسان نتیجه‌های فوق العاده‌ای در استفاده از خمیر دندان زغالی برای پاک کردن دندان‌ها پیدا نکرده‌اند و توصیه می‌کنند افراد در انتخاب خمیر دندان با دندان پزشک خود مشورت کنند.

ذرات کوچکی که در خمیر دندان‌های زغالی و سفید کننده وجود دارد، ساینده مینای دندان است و استفاده طولانی مدت از آن توصیه نمی‌شود.


برای محافظت از دندان‌ها کارشناسان توصیه می‌کنند افراد در بازه‌های زمانی منظم به دندان پزشک مراجعه کنند، از مصرف نوشیدنی‌های شیرین یا شیرینی و شکلات، قهوه و چای به میزان زیاد خودداری کنند، از مواد دخانی چون سیگار یا قلیان استفاده نکنند و درنهایت  آب و محصول های لبنی چون شیر به میزان کافی بنوشند.

افراد باید روزانه حداقل سه بار مسواک بزنند و پس از آن مسواک خود را در جریان هوای باز قرار دهند تا خشک شود، مسواک خیس محیطی مناسب برای رشد باکتری و انواع میکروارگانیسم‌های مضر برای سلامت بدن انسان است، برخی مواد غذایی چون سیب و موز سبب روشن شدن رنگ دندان‌ها و جلوگیری از  پوسیدگی آنها می‌شود.


کارشناسان استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید، نخ دندان و دهانشویه (در بازه زمانی استاندارد) را برای حفظ سلامت دندان‌ها توصیه می‌کنند.
از بین رفتن مینای دندان سبب احساس درد به ویژه در زمان خوردن و نوشیدن مواد غذایی سرد، تورم و بروز حفره دندانی می‌شود.


توجه و مراقبت از دندان‌ها باید از سنین خردسالی با نظارت از سوی والدین انجام شود، مسواک کودکان هرسه ماه یک بار باید تعویض شود و کودک زیر نظر متخصص دندان پزشکی از نظر رشد منظم دندان‌ها و فک قرار داشته باشد تا درصورت نیاز از درمان‌های تکمیلی برای اصلاح فرم دندان‌ها استفاده شود.


منبع:Dailymail
انتهای پیام/

خمیر دندان‌هایی مضر برای سلامت دندان‌ها

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۴۰۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت دندان‌های خراب در ایران

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، محمدحسین خوشنویسان، با اشاره به اینکه ارائه خدمات دندانپزشکی یک کار تیمی است که دندانپزشک بخش درمانی آن را انجام می‌دهد، افزود: نقش حرفه‌های وابسته دندانپزشکی در تأمین سلامت دهان آحاد مردم از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه خدمات دندانپزشکی پیشگیری که توسط بهداشت‌کاران به بیماران و افراد سالم داده می‌شود از اثر بخشی بیشتری در ارتقای سلامت دهان جامعه برخوردار است، گفت: در بسیاری از کشورهای موفق در زمینه ارتقای سلامت دهان، تعداد بهداشت‌کاران بیش از ۲ برابر تعداد دندانپزشکان است.

این متخصص بهداشت عمومی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: به دلیل وجود این خلاء فرصت طلایی مداخلات پیشگیرانه قبل از بروز پوسیدگی دندان توسط بهداشتکاران را از دست داده و با گذشت زمان مشکلات دندان‌های مردم به طور مستمر و همه ساله رو به افزایش است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: شاخص‌های ملی سلامت دهان نشان می‌دهند که کودکان ۵ تا ۶ سال، قبل از ورود به دبستان به‌طور متوسط دارای پنج دندان شیری پوسیده هستند و فقط ۱۲ درصد این گروه سنی فاقد پوسیدگی دندانی هستند ولی در سن ۱۲ سالگی که دندان‌های شیری با دندان‌های دائمی جایگزین شده‌اند، هر کودک به طور متوسط دارای دو دندان پوسیده است.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است که درصد کودکان فاقد پوسیدگی دندان در سن ۱۲ سالگی ۲۷.۴ درصد است که تنها پس از سه سال یعنی در سن ۱۵ سالگی ۲۷ درصد از این دندان‌های سالم دچار پوسیدگی شده و نسبت کودکان فاقد پوسیدگی به چهار دهم درصد کاهش می‌یابد، که علت آن صرفاً عدم توجه کافی به انجام مراقبت‌های فردی روزانه در این گروه سنی است.

خوشنویسان با بیان اینکه با توجه به وجود روش‌های پیشگیرانه مبتنی بر شواهد علمی نباید شاهد چنین اتفاقات ناگواری باشیم، ادامه داد: بدیهی است که استفاده از نیروهای حد واسط و استفاده از روش‌های دندانپزشکی پیشگیرانه بسیار ارزان‌تر از هزینه انجام درمان‌های دندانپزشکی است. زیرا اینگونه درمان‌ها نیازمند وجود تجهیزات، مواد، و استفاده از دندانپزشک است که همگی با هزینه بسیار زیادی تأمین می‌شوند.

وی تاکید کرد: صرف هزینه‌های گزاف برای درمان‌های دندانپزشکی هیچ‌گونه ارتقایی در شاخص سلامت دهان ایجاد نخواهد شد، چرا که این شاخص (DMFT) مجموع تعداد دندان‌های پوسیده (D)، دندان‌های کشیده شده (M) و دندان‌های پُرشده (F) است و زمانی‌که دندان پوسیده ترمیم می‌شود در حقیقت جای D با F عوض شده که در مجموع تغییری در شاخص اتفاق نخواهد افتاد.

این متخصص بهداشت عمومی دندانپزشکی، با اشاره به اینکه بهترین و در عین حال ارزان‌ترین روش ارتقای سلامت دهان مراقبت کامل از دندان‌های سالم قبل از بروز پوسیدگی است، تاکید کرد: بخش عمده ارتقای سلامت دهان جامعه از طریق درمان‌های دندانپزشکی انجام نخواهد شد و باید با استفاده از روش‌های پیشگیرانه نسبت به تحقق هدف شعار ملی "ایران بدون پوسیدگی دندان" اقدام کرد. بدیهی است در غیر این صورت تعداد بیشتری از مردم دندان‌های خود را از دست داده و آمار بی دندانی کامل کشور ما در سنین سالمندی از ۵۲ درصد فعلی هم تجاوز خواهد کرد. با توجه به اهمیت بهداشتکاران و نقش بسیار مهم آنان در ارتقا ملی سلامت دهان، روز دندانپزشکی در ایران (۲۳ فروردین) روز تصویب قانون بهداشتکاران در مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

دیگر خبرها

  • ۲۱ توصیه‌ مهم درباره بهداشت دندان
  • جایگزین مسواک از راه رسید!
  • اجرای طرح سلامت دهان و دندان دانش آموزان مدارس از مهرماه در مشهد
  • آیا زمان دور انداختن «مسواک» فرا رسیده است؟
  • استفاده از خمیردندان برای سلامت دندان‌ها ضرورت دارد؟
  • با این سه روش دندان‌های سفیدتری داشته باشید
  • کمبود فلوراید آب آشامیدنی از دلایل پوسیدگی دندان
  • نیش «وام با اقساط» به درمان دندان!
  • ارائه ۲۷۰ هزار خدمت سلامت دهان و دندان در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • وضعیت دندان‌های خراب در ایران