Web Analytics Made Easy - Statcounter

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: انقلاب مال همه است، انقلاب یک شط جاری است و همه می‌توانند انقلابی باشند. همه انقلابی باشند تا بتوانیم این راه دستیابی به اهداف انقلاب را با موفقیت پیش برویم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری‌ آنا، مقام معظم رهبری در مقاطع مختلفی بر لزوم انقلابی بودن تاکید داشتند که از جمله آن بیاناتشان در دیدار وزیر و کارکنان وزارت امور خارجه در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۶۸ است که فرمودند: انقلابی‌گری در صحنه سیاست به این معناست که ما مواضع اسلامی و انقلابی خود را قاطعانه وبدون دل بستن به برخی از چهره های امید بخش کاذب حفظ کنیم و این خط صحیح دیپلماسی ماست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان همچنین پنج شاخص انقلابی بودن و انقلابی گری را اینطور بیان کردند: شاخص اوّل، پایبندی به مبانی و ارزش های اساسی انقلاب؛ شاخص دوّم، هدف‌گیری آرمان های انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آنها که آرمانهای انقلاب و اهداف بلند انقلاب را در نظر بگیریم و همّت برای رسیدن به آنها داشته باشیم؛ شاخص سوّم، پایبندی به استقلال همه‌جانبه‌ کشور، استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی -که مهم‌تر از همه است- و استقلال امنیّتی؛ شاخص چهارم، حسّاسیّت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشه‌ی دشمن و عدم تبعیّت از او، که البتّه باید دشمن را شناخت، نقشه‌ی او را فهمید و از تبعیّت دشمن سر باز زد -عرض کردیم که قرآن این عدم تبعیّت را «جهاد کبیر» نام نهاده است. شاخص پنجم، تقوای دینی و سیاسی که این بسیار مهم است. این پنج شاخص اگر در کسی وجود داشته باشد، قطعاً انقلابی است؛ حالا درجات انقلابی بودن، همان‌طور که عرض کردیم، مختلف است.۱۳۹۵/۰۳/۱۴

مقام معظم رهبرى در دیدار گروه کثیرى از آزادگان در تاریخ 26 مرداد ماه 1371 فرمودند: «باید در مقابل دشمنان و بدگویان و طعنه‌زنان انقلاب بایستید. عده‌اى خیال مى‌کنند چون از مبداء انقلاب فاصله گرفته‌ایم، هرچه از مبداء انقلاب دور شویم، انقلابیگرى ضعیفتر مى‌شود! این، خطاست. انقلاب که مال یک زمان خاص نیست، تا هرچه از آن زمان دور شدیم، انقلابیگرى ما کم شود.انقلاب، یک ایمان است؛ اعتقاد است؛ دین است. دین که از انسان فاصله نمى‌گیرد! فاصله‌ انسان با دین، به حسب زمان که کم و زیاد نمى‌شود!»

ایشان در جمع مسوولان جهاد دانشگاهی در تاریخ 1 تیرماه 1383 فرمودند:«انقلابی بمانید. روحیه‏ انقلابی یعنی اسیر حدود تحمیلی نشدن؛ قانع به گیرندگی قطره‏‌چکانی نشدن؛ با امید دنبال هدف حرکت کردن، و با انگیزه، با نشاط، با اصرار و پیگیری آن را به‏ دست آوردن. این، انقلاب و حرکت انقلابی است.»

رهبر معظم انقلاب در ایام کارشکنی‌های آمریکا در مذاکرات هسته‌ای در دیدار فرماندهان و جمعی از کارکنان‌ نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی ایران‌ در تاریخ 19 بهمن ماه 91 با صراحت انقلابی بودن خودشان را مورد اشاره قرار دادند و فرمودند:«من دیپلمات نیستم، من انقلابی‌ام، حرف را صریح و صادقانه می‌گویم. دیپلمات یک کلمه‌ای را می‌گوید، معنای دیگری را اراده می‌کند. ما صریح و صادقانه حرف خودمان را می‌زنیم؛ ما قاطع و جازم حرف خودمان را میزنیم.»

رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در بازدید از پژوهشکده رویان در تاریخ 25 تیر ماه 86 فرمودند:«بعضیها تصور میکنند انقلابیگرى، یک حرکت انقلابى، یعنى حرکت بى انضباطِ همراه با شلوغى، سردرگمى و بى نظمى! میگویند آقا، آنها انقلابى بود و تمام شد! این، غلط است. مطلقاً در ذات تحرک انقلابى، اغتشاش و بى نظمى نیست. بعکس، انضباط انقلابى از محکمترین و قویترین انضباطهاست. انضباطى که ریشه از ذهن انسان، از دل انسان، از ایمان انسان میگیرد، بهترین انضباطها را دارد.

اول انقلابها از جمله انقلاب ما، بى نظمی هائى دیده می شود که این ناشى است از آغاز حرکت انقلابى؛ چون یک بناى کهنه ى درهم ریخته باید نابود شود و جایش یک بناى دیگر بیاید. این، چیز طبیعى اى است؛ ولى وقتیکه بناى نو، بناى جدید ساخته شد بر پایه هاى درست، حرکت بر اساس آن، حرکتِ منضبط و خوب خواهد بود و پیش خواهد رفت و این، انقلابى است. بنابراین انقلابیگرى را با بى نظمى و با شلوغکارى و با نشناختن ضابطه و قانون نباید اشتباه کرد. على اى حال، جهاد دانشگاهى از جاهائى است که ما به آن امید داریم براى آینده ى علمى کشور.»

ایشان در بیانات خود در دیدار گروه کثیری از پرستاران نمونه کشور در تاریخ 1 اردیبهشت ماه 1389 اظهار داشتند:

"شما رفتارتان، زبانتان با دلتان یکسان نبود. به خودتان مغرور شدید، خیال کردید ایمان دارید، خیال کردید همچنان انقلابى هستید، خیال کردید همچنان پیرو امیرالمؤمنین هستید؛ در حالى که واقع قضیه این نبود. نتوانستید از عهده‌ى مقابله‌ى با فتنه بربیائید، نتوانستید خودتان را نجات دهید. «مثلکم کمثل الّتى نقضت غزلها من بعد قوّة انکاثا»؛ مثل آن کسى شُدید که پشم را میریسد، تبدیل به نخ میکند، بعد نخها را دوباره باز میکند، تبدیل میکند به همان پشم یا پنبه‌ى نریسیده. با بى‌بصیرتى، با نشناختن فضا، با تشخیص ندادن حق و باطل، کرده‌هاى خودتان را، گذشته‌ى خودتان را باطل کردید. ظاهر، ظاهر ایمان، دهان پر از ادعاى انقلابیگرى؛ اما باطن، باطن پوک، باطن بى‌مقاومت در مقابل بادهاى مخالف. این، آسیب‌شناسى است."

رهبر انقلاب در تاریخ 29 مهرماه 1389 خطاب به طلاب می‌فرمایند:«از افراط و تفریط باید پرهیز کرد. جوان‌های انقلابی بدانند همانطور که کناره‌گیری و سکوت و بی‌تفاوتی ضربه می‌زند، زیاده‌روی هم ضربه می‌زند؛ مراقب باشید زیاده‌روی نشود. اگر آن چیزی که گزارش داده شده است که به بعضی از مقدسات حوزه، به بعضی از بزرگان حوزه، به بعضی از مراجع یک وقتی مثلاً اهانتی شده باشد، درست باشد، بدانید این قطعاً انحراف است، این خطاست. اقتضای انقلابی‌گری این‌ها نیست. انقلابی باید بصیر باشد، باید بینا باشد، باید پیچیدگی‌های شرایط زمانه را درک کند. مسئله اینجور ساده نیست که یکی را رد کنیم، یکی را اثبات کنیم، یکی را قبول کنیم؛ اینجوری نمی‌شود.»

یکی دیگر از ویژگی‌های فرد انقلابی را با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری می‌توان پرهیز از سیاست‌زدگی عنوان کرد که ایشان در سالگرد رحلت امام خمینی در 14 خردادماه 1390 در حرم امام خمینی (ره) فرمودند:‌ اگر به نام عدالت‌خواهى و به نام انقلابیگرى، اخلاق را زیر پا بگذاریم، ضرر کرده‌ایم؛ از خط امام منحرف شده‌ایم. اگر به نام انقلابیگرى، به نام عدالت‌خواهى، به برادران خودمان، به مردم مؤمن، به کسانى که از لحاظ فکرى با ما مخالفند، اما میدانیم که به اصل نظام اعتقاد دارند، به اسلام اعتقاد دارند، اهانت کردیم، آنها را مورد ایذاء و آزار قرار دادیم، از خط امام منحرف شده‌ایم. اگر بخواهیم به نام انقلابیگرى و رفتار انقلابى، امنیت را از بخشى از مردم جامعه و کشورمان سلب کنیم، از خط امام منحرف شده‌ایم.

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و هیأت وزیران 4 شهریورماه 1394 نیز نداشتن ترس را از مولفه های انقلابی بودن دانستند و در تببین آن فرمودند: «مواضع انقلابی را، مبانی امام بزرگوار را صریح بیان کنیم، خجالت نکشیم، رودربایستی نکنیم، ترس نداشته باشیم و بدانیم که «وَ للهِ‌ جُنودُ السَّمواتِ وَ الاَرضِ وَ کانَ اللهُ عَزیزًا حَکیمًا». همه‌ی امکانات عالم و سنن عالم، جنود الهی هستند، میتوان آن جنود الهی را پشت سرِ خود قرار داد و به کمک خود کشاند با توکّل به خدا، با پیمودن راه خدا.»

رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم در تاریخ 19 دی ماه 1394 اظهار داشتند:مسئله‌ شاخص هاى انقلابیگرى هم خیلى مهم است؛ یعنى واقعاً بدانیم شاخصها چیست، شاخصهاى انقلابیگرى را درست پیدا کنیم، در ذهن خودمان مشخّص بکنیم، از کسانى که مطّلع‌تر از ما هستند بپرسیم. اگر این کارها انجام بگیرد، این ماندگارى انقلاب، بدون تردید، خواهد بود.

دو خصوصیّت وجود دارد در عمل به این وظایف،: یک خصوصیّت همین است که انقلاب ماندگار خواهد شد. بدیهى است که ما، هم ریزش داریم، هم رویش داریم؛ بارها بنده گفته‌ام این را. کسانى هستند که یک روز انقلابى بودند، بعد فردا به‌خاطر یک عارضه‌اى، یا بحق یا بناحق، از انقلاب روبرمیگردانند. بعضى‌ها هستند که یک کار خلاف توقّعشان انجام میگیرد - فرض کنید یک ظلمى در یک جایى بهشان میشود - حق با آنها است امّا این موجب میشود که از انقلاب روبرگردانند؛ این کار ناحق است. بعضى‌ها هم به‌خاطر مسائل شخصى، مسائل خانوادگى و مسائل گوناگون، از انقلاب روبرمیگردانند. این میشود ریزش؛ اینها ریزشهاى انقلاب است. همه‌ انقلاب ها ریزش دارند، همه‌ى نهضتهاى اجتماعى ریزش دارند امّا در کنار این ریزشها رویش [هم‌] هست.»

ایشان در بیانات خود در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری به مناسبت آغاز به کار پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری مورخ 6 خرداد ماه 1395 اظهار داشتند: «اینجا جای همان جهاد کبیری است که من چند روز قبل از این مطرح کردم؛ فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا؛ در تفاسیر گفته‌اند مراد از این ضمیر «بِه‌»، قرآن است، با اینکه حالا کلمه‌ی قرآن در عبارت نیامده است که ضمیر به آن برگردد لکن، هم مرحوم طبرسی در «مجمع‌البیان» [گفته است‌]، هم مرحوم علّامه‌ی طباطبائی؛ مرحوم علاّمه‌ی طباطبائی میگویند سیاق کلام نشان میدهد که مراد از «بِه‌» یعنی «بالقرآن»؛ بنده هم آنجا همین را در سخنرانی گفتم؛ بعد که آمدم، به ذهنم رسید که یک وجه اوضحی در اینجا وجود دارد که «فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه‌»، یعنی «بعدم الاطاعة»؛ عدم‌الاطاعة یعنی آن مصدری که فعل از آن انشقاق پیدا [میکند] و مستتر در آن فعل است؛ فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه‌، یعنی به این عدم‌الاطاعة، جِهادًا کَبیرًا؛ پس عدم‌الاطاعة شد جهاد کبیر؛ این معنا اقرب به ذهن است؛ حالا من البتّه فحص نکردم ببینم در بین مفسّرین کسانی این احتمال را داده‌اند یا نه، لکن به‌هرحال این احتمال، احتمال مهمّی است. جهاد کبیر یعنی این؛ جهاد برای عدم تبعیّت، برای عدم دنباله‌روی از دشمن. پس مسیر و جهت‌گیری این مجلس این است؛ مسیر انقلابی، مسیر انقلابیگری، تعقیب راه انقلاب، تحکیم اسلام، تحکیم دین خدا.»

انتهای پیام/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۴۲۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز، آخرین مهلت دانشجویان برای ثبت نام در دیدار با رهبر انقلاب

دانشجویان برای ثبت نام و حضور در دیدار رمضانیه با رهبر انقلاب تا پایان امروز پنج شنبه ۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ مهلت دارند.

به گزارش ایسنا، دانشجویان برای ثبت نام و حضور در دیدار رمضانیه با رهبر انقلاب تا پایان امروز پنج شنبه ۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ مهلت دارند.

دانشجویان می توانند با ثبت‌نام در سایت didar.nahad.ir و پاسخ به پرسش «اگر شما در دیدار دانشجویی فرصت صحبت با رهبر انقلاب اسلامی را داشتید، مهم‌ترین نکته‌ای را که با ایشان در میان می‌گذاشتید چه بود؟»به قید قرعه در دیدار رمضانیه دانشجویان با رهبر انقلاب حضورداشته باشند.

همزمان با نزدیک شدن به سنت هر ساله دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با فعالان دانشجویی دانشگاه ها، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در نظر دارد، مجموعه از نکات و مطالب، سوالات، پیشنهادات و ایده های موثر ناظر به دانشگاه و فضای عمومی جامعه را در قالب سامانه دیدار جمع آوری نموده و به طور مکتوب به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی منعکس نماید.

در این راستا و با توجه به استقبال گسترده و هرساله از این دیدار، از دانشجویانی که در این طرح مشارکت داشته باشند با قید قرعه جهت شرکت در این مراسم دعوت به عمل آمده و نتیجه از طریق پیامک به اطلاع خواهد رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دهم فروردین سالروز قیام سالروز قیام و حرکت بزرگ انقلابی مردم یزد
  • زیاد النَخاله با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد
  • امروز، آخرین مهلت دانشجویان برای ثبت نام در دیدار با رهبر انقلاب
  • جایگاه رستگاری در جهان آشوبناک
  • رمضان و فرهنگ زندگی
  • دیدار اسماعیل هنیه با رهبر معظم انقلاب
  • عکس/ دیدار اسماعیل هنیه با رهبر معظم انقلاب اسلامی
  • به‌به، به‌به، به این ژن خوب... | خواندن شعر درباره «آقازاده‌ها» در حضور رهبر انقلاب
  • بیت شعری که رهبر معظم انقلاب در دیدار شاعران خواندند+فیلم
  • رهبرانقلاب: شعر فارسی در جنگ رسانه ای، کم‌نظیر و قدرتمند است