Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست در حالی مسئول کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در این سازمان است، که با تقسیم‌بندی بین رسانه‌ها و خبرنگاران آنها، اقدام به حذف خبرنگاران منتقد از برنامه‌های خبری سازمان حفاظت محیط زیست کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، عبدالرضا سپنجی، عضو هیات علمی و استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در حالی به عنوان مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد که تحصیلات و سوابق وی، امیدهای زیادی برای ایجاد ارتباطات موثر در حوزه محیط زیست را ایجاد کرده بود؛ اما عملکرد گزینشی در همکاری با رسانه‌های منتقد نظیر فارس، آنا و غیره باعث شد تا این امیدها به سرعت به یأس تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر، عدم اطلاع‌ درست از روندهای اطلاع‌رسانی در محیط زیست هم به دشواری روند اطلاع‌رسانی در این حوزه افزوده شده است. برای نمونه، موضوع انتصاب پروین فرشچی، معاون کنونی محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دومین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران در حالی از مدت‌ها پیش به گوش اصحاب رسانه رسیده بود، با وجود تائید این خبر از سوی فرشچی، به موضوعی پیچیده‌ای و حاشیه‌ای از سوی روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست بدل شد.

مینو فرشچی، در گفت‌وگویی که ساعت 12:28 ظهر روز سه‌شنبه با خبرگزاری آنا صورت داده بود، خبر انتصاب خودش به عنوان سفیر جدید ایران در فنلاند را تایید کرد. حتی عصر سه‌شنبه‌ هم، کانال خبری معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز این خبر را منتشر کرد اما عبدالرضا سپنجی، مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، با ناشی‌گری و عملکرد غیرحرفه‌ای در مصاحبه‌ای که ساعت 18:34 روز گذشته روی خروجی یکی از خبرگزاری‌ها نقش بست با قاطعیت آن را رد کرد. البته ساعتی بعد، کانال رسمی سازمان حفاظت محیط زیست آن را بازهم با شکلی غیرحرفه‌ای و البته غلط منتشر کرد. خبر این بود:«پروین فرشچی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند منصوب شد. خانم فرشچی، معاون سابق سازمان محیط زیست، دومین سفیر زن در جمهوری اسلامی است. پیش از این مرضیه افخم در دولت یازدهم به عنوان سفیر کشورمان در مالزی منصوب شد."؛ تاییدی دیرهنگام پس از تکذیب‌ها و تناقض‌گویی‌های مداوم، که ابهاماتی جدید به موضوع اضافه کرد.

در حالی خبر رسمی منتشر شده توسط روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، فرشچی را معاون سابق این سازمان معرفی کرد که وی در مصاحبه صبح سه شنبه خود با خبرگزاری آنا با قاطعیت از حضور خود در این سازمان تا پایان شهریورماه خبر داده بود، حالا بسیاری منتظر کسب خبری جدید از چرایی خطاب شدن فرشچی به عنوان معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست هستند؛ آیا پروین فرشچی معاون حال حاضر محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست که قرار است به عنوان دومین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران عازم فنلاند شود به صورت شبانه عزل، برکنار یا مجبور به استعفا شده که روابط عمومی محیط زیست از او به عنوان معاون سابق نام می برد؟

عدم پاسخگویی شفاف روابط عمومی محیط زیست که حالا به مهم ترین مطالبه اهالی رسانه در این حوزه تبدیل شده در حالی است که عبدالرضا سپنجی، مدیرکل روابط عمومی محیط زیست بنا بر خبری که در تاریخ روی وب سایت رسمی این سازمان قرار گرفت با حکم عیسی کلانتری به عنوان مسئول کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سازمان محیط زیست منصوب شده است؛ انتصابی که حالا به واسطه عدم شفافیت اطلاع رسانی در این سازمان با تناقضی بزرگ همراه شده است.

در روزهای گذشته، جلسات متعددی در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده اما خبری از حضور رسانه‌های منتقد در جلسات خبری این سازمان نیست. سپنچی، در یک گفت‌وگوی غیررسمی در این خصوص گفته بود که گزارش‌های انتقادی از محیط زیست، دلیل عدم دعوت از خبرنگاران خاص است. حالا گزارش تصویری منتشر شده از جلسه روز سه شنبه 26 تیرماه کارگروه ملی تغییرات آب و هوا در وب سایت رسمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز نشان می‌دهد، برخی از خبرنگاران از مجوزهای ویژه‌ای برخوردار هستند که حضور در جلسات ملی را هم برای آن‌ها ممکن می‌کند.

البته نکته جالب‌تر در این میان این است که سپنجی، چندی پیش در نامه‌ای به رسانه‌ها تاکید کرده بود که آماده همکاری ویژه با همه رسانه‌هاست؛ و جالب‌تر اینکه گفته بود قرار است بدون توجه به دسته‌بندی‌های مرسوم، با رسانه همکاری کند.

گرچه از ابتدای شکل‌گیری دولت حسن روحانی روند ناقص، غیرشفاف و نامطلوب تیم رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی دولت در دستگاه‌های مختلف و حتی نهاد ریاست جمهوری همواره مورد نقد و اعتراض مخالفان و موافقان دولت قرار داشته اما به نظر می رسد اطلاع رسانی ضعیف و پرحاشیه دستگاه‌هایی همچون محیط زیست در دولت دوازدهم به زودی به پاشنه آشیل دولت روحانی تبدیل شود.

انتهای پیام/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۴۳۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه ملی و لزوم توجه به تکنیک‌های خبری رسانه‌های معاند

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: فائزه فرهودی عضو هیأت علمی و استادیار دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب پس از انجام عملیات وعده صادق و تنبیه رژیم صهیونیستی، یادداشتی با عنوان «مهندسی پیام در رسانه ملی در عملیات وعده صادق» نوشته که برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته است.

در این یادداشت می‌خوانیم؛

رسانه‌ها در چند دهه اخیر آنچنان به رشد و تأثیرگذاری رسیده‌اند که به یخش جدایی ناپذیری از زندگی بشر مبدل شده‌اند. رسانه ملی در هر کشوری نماینده مواضع دولت آن کشور است و به این جهت مورد توجه عموم قرار دارد و از این منظر حساسیت خبری در رسانه ملی نسبت به سایر رسانه‌ها بیشتر است.

همچنین دفاع در برابر هجوم رسانه‌ای معاندین یکی از کار ویژه‌های مهم مهندسی پیام در رسانه شمرده می‌شود لذا باید مجموعه‌ای از برنامه‌ریزی‌ها، طراحی‌ها و اقداماتی که باعث کاهش آسیب پذیری فکری نیروی انسانی (مخاطبان) شود با اتخاذ راهبردهای مناسبی مورد توجه مدیران بحران که در این بخش همان مدیران اطلاع رسانی شمرده می‌شوند قرار گیرد.

مهندسی پیام یعنی تشخیص ضرورت‌های اطلاع رسانی و در نظر گرفتن قالب‌های مناسب جهت پیام رسانی با توجه به موقعیت مخاطبان و نوع پیام که در حوزه رسانه مخصوصاً خبر رسانه مسئله بسیار مهمی است. چنانچه انتشار خبر فوری و مهمی در دستور شبکه خبری قرار بگیرد اهمیت مهندسی پیام دوچندان خواهد شد. مثلاً در عملیات وعده صادق و اطلاع رسانی درباره آن با توجه به اهمیت و گستردگی ابعاد آن بحث مهندسی پیام بسیار مهم بود.

در واقع با توجه به مهم و بی سابقه بودن عملیات وعده صادق انتظارات از رسانه ملی بیشتر بود. اما از سوی دیگر رسانه‌های صهیونیستی سعی در کوچک نمایی و بی اهمیت جلوه دادن حادثه داشتند که در این زمینه انتظار بود رسانه ملی به نحو بهتری خبر حادثه را پوشش دهد. تبیین تمام جوانب و ابعاد واقعه به شکل صحیح و روایت درست و دقیق از این حادثه نکته دیگری است که از رسانه ملی انتظار می‌رود در پوشش دهی اخبار مهم و فوری مورد توجه قرار دهد. علت و چرایی انجام این اقدام از سوی ایران مساله مهمی است که باید به درستی تبیین شود تا بهانه دست معاندین و یا افراد بی اطلاع و کم اطلاع داده نشود.

همچنین مساله حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران، چرایی آن و نحوه انجام آن و انگیزه‌های اسرائیل از این اقدام باید به دقت تبیین شود تا عملیات وعده صادق که در پاسخ به این اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی صورت گرفت به درستی و با دقت مورد تحلیل کارشناسان و عموم مردم قرار گیرد.

به دلیل اینکه بسیاری از رسانه‌های معاند قصد ایجاد اسلام هراسی و ایران هراسی دارند لذا وظیفه اطلاع رسانی دقیق از سوی رسانه ملی بیشتر باید اهمیت داده شود و جوانب و ابعاد و چرایی وقوع این حادثه بهتر است به خوبی تبیین شود. علاوه بر اطلاع رسانی به عموم مردم، جهت دهی تحلیل‌های مردم هم از اهمیت زیادی برخوردار است تا ارزیابی‌های آنها به درستی و دقیق صورت بگیرد. ایجاد آرامش و امنیت روانی در بین مردم هم از نکات بسیار مهمی است که باید رسانه ملی به آن توجه داشته باشد. حتی در موضوعات و اتفاقات کم اهمیت تر معمولاً اطلاع رسانی‌هایی از قبل انجام می‌شود اما در خصوص عملیات وعده صادق که پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل است که در تاریخ بی نظیر بود و مانند آن را شاهد نبوده‌ایم متأسفانه از قبل هیچ اطلاع رسانی صورت نگرفت.

تأخیر در اطلاع رسانی‌ها، از دست دادن روایت اول در انعکاس اخبار فوری (آن هم خبری تا این حد حساس و مهم)، سپردن میدان رسانه به دست رسانه‌های بیگانه، و عدم استفاده از انواع تکنیک‌های پوشش رسانه‌ای باعث می‌شود فرصت‌های رسانه‌ای از دست برود و بهره‌مندی از شرایط به دست آمده کاهش یابد و این مهم اعتماد و اقبال عمومی را نسبت به رسانه ملی تقلیل خواهد داد.

یکی دیگر از جنبه‌های مهندسی پیام در زمان وقوع بحران است که با در نظر گرفتن مؤلفه‌های مهندسی پیام انتظار است که مدیریت بحران در سه سطح درون کشوری (داخلی)، برون کشوری (خارجی) و محیط عملیات برون کشوری صورت پذیرد. در قضیه عملیات وعده صادق رسانه ملی در این سه سطح وظیفه خطیری به عهده داشت و دارد. چنانچه در مدیریت بحران داخلی به خوبی عمل نکند به دلیل سو برداشت‌ها و عدم اطلاع از جوانب مختلف عملیات وعده صادق ممکن است در ذهن بسیاری از مردم سوالات مختلفی شکل بگیرد که بدون پاسخ باقی می‌ماند و چون از جانب رسانه ملی تغذیه خبری صحیح و اقناع کننده اتفاق نمی‌افتد مردم به سراغ رسانه‌های بیگانه می‌روند و اخبار مربوط به عملیات را از طریق آن رسانه‌ها پیگیری می‌کنند که این خود مصداق بارز بحران داخلی است.

در سطح مدیریت بحران خارجی انتظار است که رسانه ملی به تکنیک‌های خبری رسانه‌های خارجی و بعضاً معاند توجه داشته باشد و از آنها غافل نماند تا قضیه عملیات وعده صادق را وارونه جلوه ندهند که همین امر باعث می‌شود بعد بین‌المللی خبر خدشه دار شود و تحلیل و ارزیابی سایر کشورها در این موضوع به درستی شکل نگیرد. در سطح مدیریت بحران محیط عملیات برون کشوری رسانه ملی باید به تأثیر مخرب رسانه‌های رقیب و معاند بر اذهان عمومی کشور دقت داشته باشد و راهکارها و استراتژی‌های مناسب جهت مواجهه با این نوع بحران‌ها نیز تبیین شود.

به طور کلی مهندسی پیام در رسانه ملی در زمینه عملیات وعده صادق بیش از پیش احساس می‌شود و باید رویکرد مهندسی پیام رسانه ملی با بهره‌گیری از خرد اندیشمندان و متخصصان رسانه به درستی تبیین شود تا رسانه ملی بتواند در مواقع بحرانی و شرایط حساس کشور نقش خود را به درستی و با دقت انجام دهد.

کد خبر 6088863 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • اتمام ۱۰ پروژه عمرانی بلاتکلیف در شمال تهران
  • رسانه ملی و لزوم توجه به تکنیک‌های خبری رسانه‌های معاند
  • بد عهدی در تجهیز محیط‌بان‌ ها |‌ از هزار خودروی مورد نیاز محیط بان‌ها تنها 25 خودرو تحویل شد
  • روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است