Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@12:09:08 GMT

سونامی ساخت هتل در مشهد تهدید صنعت هتلداری

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۴۴۸۳۸

سونامی ساخت هتل در مشهد تهدید صنعت هتلداری

ساختمان های قدیمی در گوشه، گوشه این کلانشهر مذهبی به ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی تخریب شده و جای خود را به هتل های مجلل می دهند که حداکثر و با نگاه خوش بینانه 10 درصد مسافران را جذب می کنند.
حدود یک دهه است که صنعت هتلداری و گردشگری مشهد با معضل کاهش مدت اقامت مسافران روبروست، روزگاری مسافران به قصد 10 روز و حتی بیشتر به مشهد سفر می کردند اما این روزها اقامت مسافران این کلانشهر بطور میانگین 2 تا سه روز اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گرچه تنوع واحدهای اقامتی در مشهد بسیار است و به تعبیر کارشناسان و صاحب نظران عرصه گردشگری، مشهد ویترین تنوع در واحدهای اقامتی است اما با توجه به اینکه هر یک از انواع واحدهای اقامتی میهمانان و طالبان خاص خود را دارند، ساخت این واحدها در هر بخش نیازمند کارشناسی و در نظر گرفتن سودآوری آنهاست.
میلیاردها دلار سرمایه گذاری در عرصه صنعت هتلداری مشهد طی یکی 2 سال اخیر با تهدید 2 برابر شدن شمار هتل های فعال روبروست در حالی که هتلهای موجود به صورت میانگین با ظرفیت 70 تا 85 درصدی در زمان اوج مسافر فعالیت دارند.
به گفته کارشناسان و فعالان عرصه گردشگری خدمات در حوزه واحدهای اقامتی به روز است و با پایان شب در صورت خالی ماندن اتاق هتل یا واحد اقامتی، درآمد آن شب از بین رفته و به تعبیری خالی ماندن اتاق در هر شب مساوی با خسارت به سرمایه گذاری در این زمینه است.

* تخفیف های کلان با هدف جذب مسافر
سالهاست که حتی در زمان اوج ورود مسافران به مشهد ظرفیت هتل های این کلانشهر به عنوان مراکز اقامتی لوکس تکمیل نمی شود.
مدتهاست که دیگر زمان رزرو هتل در مشهد توسط مسافران داخلی و خارجی برای ماه های آینده به سر آمده و اغلب هتلداران برای همان روز و حداکثر برای روز بعد اقدام به ثبت نام مسافر می کنند و تعداد انگشت شماری از هتل ها مسافران سالانه خارجی دارند که اقدام به رزرو اتاق برای سال آینده می نمایند.
رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی در این زمینه گفت: سالهاست که هتلداران با هدف جذب مسافر و تکمیل ظرفیت اتاق های خود در مناسبت های مختلف اقدام به ارائه تخفیف های فراوان می کنند.
محمد قانعی افزود: این در حالی است که هتلهای مشهد از کمترین نرخ مصوب در کشور برخوردارند و علاوه بر آن ناچار هستیم درصد بیشتری نیز تخفیف ارائه کنیم.
وی اظهار داشت: تامین هزینه های هتل و بکارگیری نیرو و خرید لوازم مختلف برای آن بر اساس شمار اتاق و میزان ظرفیت هتل انجام می شود بنابراین هر شب خالی ماندن هر اتاق به معنای وارد آمدن خسارت به سرمایه گذاری انجام شده است.

* رشد سه برابری هتل ها طی 10 سال
رئیس اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی با ابراز نگرانی از روند صعودی ساخت هتل در مشهد گفت: هم اکنون 220 هتل در این کلانشهر فعالیت دارد در حالی که حدود 170 هتل دیگر در همین شهر در حال احداث است.
وی با بیان اینکه هتل های در دست ساخت 20 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، افزود: ساخت و فعالیت هتل در مشهد اشباع شده و حداکثر 80 درصد ظرفیت هتلهای فعال آن در اوج فصل مسافرت تکمیل می شود.
وی اظهار داشت: شمار هتل های مشهد طی 10 سال گذشته بیش از سه برابر شده و تعداد هتل های یک تا پنج ستاره در مشهد از 76 هتل به220 هتل رسیده است.
قانعی با تاکید بر اینکه سرمایه های ملی باید در جایی هزینه شود که بازگشت و توجیه اقتصادی داشته باشد گفت: این در حالی است که هتل سازی در مشهد به عنوان کلانشهری که بیش از 50 درصد هتلهای کشور را در خود جای داده است با شرایط موجود توجیه اقتصادی ندارد.
وی افزود: تا قبل از افزایش قیمت دلار، ساخت هر هتل به صورت میانگین یک هزار میلیارد ریال هزینه داشت که این میزان اکنون به چند برابر افزایش می یابد در حالی که وضعیت مسافر و میزان اقامت وی در مشهد به چنین سرمایه گذاری نیاز ندارد.

* صنعت هتلداری در یک قدمی شکست
قانعی با بیان اینکه حال و روز صنعت هتلداری در دومین کلانشهر مذهبی جهان خوب نیست، اظهار کرد: درصد ناچیز اشغال هتل، ارائه تخفیف های فراوان و هزینه های زیاد نیروی کار، مصرف انرژی و نیازمندی های هتلها در کنار اشباع شدن ظرفیت اقامتی آنها تهدیدی برای این صنعت است و در نهایت آسیب جدی به صنعت گردشگری این شهر می رساند.
وی گفت: فعالیت واحدهای اقامتی فاقد مجوز و صدور مجوز برای واحدهای اقامتی از قبیل خانه های مسافر در کنار 2 برابر شدن تعداد آنها ضربات جبران ناپذیر بر پیکر صنعت هتلداری مشهد وارد کرده است.
وی افزود: وضعیت اقامت و فعالیت واحدهای اقامتی در کلانشهر مشهد باید با هوشیاری و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی موجود بازنگری شود.

* افزایش ماندگاری مسافران نیازمند سرمایه گذاری
رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: هم اکنون میانگین مدت اقامت مسافران در مشهد 2 تا سه روز است که این میزان اقامت برای کلانشهری مانند مشهد بسیار کم است.
قانعی گفت: باید به سوی سرمایه گذاری در جهت افزایش ماندگاری زائران و مسافران پیش برویم زیرا هر چه می گذرد با توجه به مشکلات اقتصادی مردم شاهد کاهش مدت اقامت و در نتیجه توجه کمتر به استفاده از واحد های اقامتی مانند هتل هستیم.
وی افزود: تنها شهری که بعد از انقلاب بیشترین تعداد هتل در آن ساخته شده مشهد است.
وی اظهار داشت: در سایر شهرها مانند تهران و اصفهان طی این مدت هتل جدید به صورت انگشت شمار ساخته شده و به همین دلیل کیفیت و استاندارد هتلهای مشهد به مراتب بهتر از سایر شهرهای کشور است.

*باید آمادگی میزبانی را داشته باشیم
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی هم در این باره گفت: کلانشهر مشهد سالانه میزبان بیش از 27 میلیون مسافر داخلی و خارجی است که پیش بینی می شود در افق 1404 این تعداد به 40 میلیون نفر برسد.
ابوالفضل مکرمی فر افزود: با توجه به اینکه شمار گردشگران و زائران خارجی مشهد بیش از 2 میلیون نفر در سال است پیش بینی می شود در افق 1404 این تعداد به سه برابر افزایش یابد.
وی اظهار داشت: به همین دلیل باید آمادگی میزبانی از گردشگران و مسافران در چنین شرایطی را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه از مجموع 220 هتل یک تا پنج ستاره فعال در این استان 201 هتل در مشهد فعالیت دارد گفت: بررسی ها نشان می دهد حدود 40 درصد هتلهای مشهد 10 سال و بیش از 55 درصد آنها کمتر از 10 سال سابقه فعالیت دارند که نشان از اقبال و نیاز این حوزه به ورود و حضور سرمایه گذاران دارد.

* ضرورت تنوع در واحدهای اقامتی
مکرمی فر افزود: واحدهای اقامتی یکی از ظرفیت های اصلی و محورهای مهم خدمات دهی در حوزه گردشگری است و عدم تامین نیاز مسافران در این بخش بر روند سفر، گردشگری و زیارت تاثیر می گذارد.
وی سرمایه گذاری در حوزه واحدهای اقامتی مشهد را ضروری دانست و اظهار داشت: خدمات دهی در بخش اقامت بر اساس ذائقه و سلیقه مسافران تغییر می کند.
وی گفت: آمارها نشان می دهد بیشترین ظرفیت هتلهای فعال کشور مربوط به هتل های 2 و سه ستاره است در حالی که نیاز گردشگری خارجی به هتلهای پنج ستاره می باشد.
مکرمی فر افزود: سرمایه گذار باید بررسی های لازم در زمینه کشش، ظرفیت بازار و سرمایه گذاری در این عرصه را انجام دهد.
وی اظهار داشت: کار و تصمیم اصلی بر عهده سرمایه گذار است و اوست که باید امکان سنجی، برآورد و برنامه ریزی در زمینه احداث واحد اقامتی و هتل را داشته باشد.
وی گفت: سرمایه گذار باید پیش بینی لازم برای جلوگیری از شکست سرمایه گذاری را داشته باشد و توجیه اقتصادی سرمایه گذاری خود را در نظر بگیرد.
7496/6053
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 استاندارد جهان صنعت طالبان مشهد جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۴۴۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری هرمزگان، عادل شهرزاد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌ المللی لاستیک و پلاستیک در کشور چین اظهار داشت: دستاورد بازدید از نمایشگاه‌های تخصصی خارجی، افزایش سطح تعاملات و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در تولیدات صنایع کوچک و بزرگ استان خواهد بود چراکه یکی از سیاست‌های استان توسعه واحدهای پایین دستی با استقرار در شهرک‌های صنعتی و حمایت از این واحدهای صنعتی است.

عادل شهرزاد با اشاره به ۷ ناحیه صنعتی راه‌اندازی شده در سال گذشته، افزود: آشنایی تولید کنندگان و صنعتگران با تجهیزات و ماشین‌آلات جدید در محیط‌های نمایشگاهی بین المللی می‌تواند در ارتقا کیفیت تولیدات و افزایش سطح صادرات مؤثر باشد که تسهیلات تکمیلی تبصره ۱۸ برای تجهیز واحدهای تولیدی به ماشین آلات به روز و مورد نیاز واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است.

وی رونق بخشی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی را جز سیاست‌های اقتصادی استان برشمرد و افزود: در بازدیدی که از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک انجام شد مذاکرات دوجانبه بیشتری بین تولیدکنندگان شکل گرفت که در توسعه تولیدات فعلی و ایجاد صنایع جدید در راستای تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد اشتغال پایدار اثر بخش خواهد بود.

کد خبر 6089526

دیگر خبرها

  • تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال
  • ایستگاه راه‌ آهن همدان کجاست؟
  • بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین
  • نقص فنی هواپیمای مشهد به تهران و پرواز با ۵۰۰ دقیقه تاخیر
  • پرواز مشهد به تهران هواپیمایی چابهار با تاخیر ۵۰۰ دقیقه ای انجام شد
  • پرواز مشهد به تهران با ۵۰۰ دقیقه تاخیر انجام شد
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • ۵۷ پرونده تعزیراتی برای نانوایان مشهدی تشکیل شد
  • تشکیل ۵۷ پرونده تعزیراتی برای نانوایان مشهدی
  • دستگیری نوجوان ۱۶ ساله در پی تهدید تروریستی در المپیک