Web Analytics Made Easy - Statcounter

تئاتر یکی از زیباترین سرگرمی‌هایی است که انسان را در هر سنی به صندلی سالن میخکوب می‌کند، اما کودکان تئاتر را بیشتر دوست دارند چرا که آنقدر غرق در تماشا می‌شوند که خودشان را روی سن و در حال بازی و تخیل می‌بینند. کودکان با تئاتر زندگی می‌کنند. ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷ استانها اصفهان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، دنیای کودکان سرشار از زیبایی است، زیبایی‌هایی که ما بزرگترها خوب آن را درک می‌کنیم و گاهگداری آرزو می‌کنیم که جای آنها باشیم و بدون دغدغه به شادی و هیجان بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کودکان امروز ما کودکانی پر انرژی و فعال هستند و اجازه نمی‌دهند یک روزشان نیز به بطالت سپری شود.

همین کودکان در فصل تابستان فعالیتی چند برابر دارند و با کمک والدین برای تمام روزهای گرم خود برنامه ریزی می‌کنند. برخی‌ها ورزش و رفتن به باشگاه، برخی‌های دیگر کلاس‌های آموزشی و تفریحی، عده‌ای هم مطالعه و برنامه‌های دیگری برای تابستان خود در نظر می‌گیرند.

در این میان سینما و تئاتر علاقمندی بسیاری از خانواده‌ها و کودکان آنهاست و با رفتن به سالن‌های سینما و تئاتر هم لحظات شاد و زیبایی برای خود فراهم می‌کنند و هم درس‌های بسیاری از آن فیلم می‌گیرند.

تئاتر کودک و نوجوان چند سالی است که به طرفدارانش افزوده می‌شود و با افزایش آگاهی مردم گرایش آنها به سمت دیدن تئاتر نیز افزایش پیدا می‌کند. استان اصفهان نیز در زمینه هنر و فرهنگ قدم‌های موثری برداشته است و با اجرای نمایش‌های ویژه کودکان برای آنها اوقات زیبایی فراهم می‌کند.

دیدن تئاتر نه تنها در شادی و هیجان کودکان تاثیرگذاراست بلکه در روابط اجتماعی، روحیات و خلقیات و بسیاری از جنبه‌های روانی زندگی آنها نیز تاثیرگذار است به همین دلیل بسیاری از کارشناسان نیز دیدن تئاتر را برای کودکان و دیگر مردم توصیه می‌کنند. کودکان با دیدن تئاتر مناسب سن خود اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده، از هوش و استعدادشان برای برداشت از مفاهیم آن استفاده می‌کنند و در کنار یکدیگر به تجزیه و تحلیل آن می‌پردازند. تئاتر یکی از مهمترین ابزارها برای آموزش و پرورش ذهن آنها به شمار می رود.

تابستان امسال کودکان اصفهانی میزبان دو تئاتر از گروه فرهنگی - هنری سایه هستند که در تالار فرشچیان هر شب در دو سانس 19 و 21 به روی صحنه می‌رود. با حضور در سالن تئاتر، نشستن در کنار کودکان و تماشای نمایشی که کودکانی همسن و سال خودشان آن را بازی می‌کنند شور و هیجان خاصی به آدم می‌دهد. کودکان در ابتدا آرام منتظر تماشا هستند، پس از آنکه بازیگران کار خود را آغاز کردند کودکان خیلی زود با آن ارتباط برقرار می‌کند و دقایقی بعد صدای خنده‌های بلند آنان آدمی را به وجد می‌آرود.

در طول تماشای تئاتر صدای قهقه و دست زدن‌های مکرر کودکان توجه همه را به خود جلب می‌کند. تئاتر آنقدر جذاب است که از همان دقایق ابتدایی مخاطبان خود را که کودکان هستند میخکوب و جذب خود کرده است. تئاتر "چلمن خان" و "پینوکیو".

"پینوکیو و چلمن خان" میزبان کودکان اصفهانی

تئاتر شاد "چلمن خان" و "پینوکیو" بزرگترها را نیز به خنده وامی‌دارد و پدر و مادرانی که کنار فرزندان خود به تماشا نشسته‌اند مانند کودکانشان با روحیه‌ای شاد و دوست داشتنی سالن را ترک می‌کنند. اما هنوز هم خانواده‌های بسیاری هستند که از چنین برنامه‌هایی خبر ندارند و از دیدن و آمدن به چنین مکان‌هایی محروم می‌شوند.

کارگردان تئاترهای "چلمن خان" و "پینوکیو" پیرامون اجراهای خود به خبرنگار تسنیم گفت: دو تئاتر شاد و موزیکال "چلمن خان " و "پینوکیو" در دو سانس 19 و 21 در سالن اصلی مجتمع استاد فرشچیان تا 29 تیرماه به روی صحنه است.این دو اثر نمایشی، دوره دوم و سوم اجراهای عمومی خود را پشت سر گذاشته و کماکان با استقبال عمومی مواجه است .

امیر شیخ جبلی افزود: تئاتر "پینوکیو" منتخب بیست و چهارمین  جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان و کاندیدا در دو بخش کارگردانی و طراحی صحنه شد. همچنین منتخب حضور در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر در بخش استانی بود.

ضعف در مخاطب شناسی و عدم شفافیت تئاتر را در سطح پایین نگه داشته است

وی با بیان اینکه کیفیت تولیدات نمایشی، چه حرفه‌ای و چه آماتور در اصفهان تفاوت چندانی نکرده است، گفت: متاسفانه ضعف در مخاطب شناسی، ضعف در زبان و ساختار و عدم  شفافیت، عدم وجود ارتباط عمیق و صادقانه با کودک و.. سبب شده این قالب هنری در سطح پایین نگه داشته و تئاتر کودکان به عنوان یک قالب هنری جداگانه و دارای استانداردهای لازم در جامعه شناسایی نشود.

مدیر مسئول گروه آموزشی و فرهنگی هنری سایه اظهار داشت: تئاتر کودکان ویژگی و امتیازات خاص خود را داراست. تئاتر کودکان قالب هنری جداگانه‌ای است که از حیث کیفیت کاملا با تئاتر بزرگسال متفاوت بوده و برای تولید تئاتر با کیفیت برای کودکان باید دنیای جدیدی از هیجان و تخیل را برای آنها ساخته و کودکان به عنوان بخش مهمی از افراد جامعه،باید تئاتر ویژه خود را داشته باشند.

کودکان به داستان و نمایش مخصوص خود نیاز دارند

وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان به شعر، داستان و نمایش (تئاتر) مخصوص خودشان نیاز دارند و به همین رو  در حوزه ادبیات به دلیل تفاوت دنیای درونی و بیرونی آنها در مقایسه با بزرگسالان، شاخه جداگانه‌ای به نام ادبیات کودکان و نوجوانان وجود دارد. می‌توان گفت در کشور ما در شعر و داستان در حوزه کودک و نوجوان توجه ویژه‌ای شده اما در زمینه نمایشنامه نویسی هنوز کم و کاستی‌های زیادی وجود دارد .

شیخ جبلی با اشاره به مشکلات تئاتر کودک بیان کرد: مسائل و دغدغه‌ها  در این خصوص زیاد و تاثیر آن بر اقتصاد تئاتر همواره  سایه افکنده است. عدم وجود سالن تئاتر چه از لحاظ کیفی و چه کمی، بی بهره بودن تئاتر از تبلیغات صدا و سیما و ... همواره دغدغه تمام هنرمندان این عرصه بوده و هست .

وی پیرامون استقبال مخاطبان از تئاتر کودک گفت: استقبال مخاطب از یک سو به سطح کیفی اثر نمایشی و از جنبه‌ای دیگر به سطح اطلاع رسانی به مخاطب باز می‌گردد. در مورد بحث اطلاع رسانی گروه ما با چالش‌هایی در این زمینه مواجه شده است . آثار گروه تئاتر همیشه با اقبال عمومی مواجه می‌شود و از مرحله ایده پردازی اثر تا مرحله اجرا سعی در رعایت استاندارهای لازم در فرم و محتوای اثر گردیده تا در ضمن توجه به عناصر حرفه‌ای تئاتر از  ویژگی‌ها جذب مخاطب نیز بهره‌مند باشد.

استقبال از تئاتر چلمن خان و پینوکیو بسیار خوب است

کارگردان تئاتر "چلمن خان" با بیان اینکه اثر نمایشی با کیفیت مخاطب را با خود همراه کرده و در این زمینه مخاطب اصفهانی نکته سنج تر عمل می‌کند، در پاسخ به اینکه حضور خانواده‌ها برای دیدن تئاتر کودکان می‌توانست بیشتر از این باشد، بیان کرد: البته در مورد این دو اثر نمایشی با توجه به استقبال بی نظیر مردم در دوره‌های پیشین اجرا، احتمال ریزش نسبی مخاطب دور از ذهن نبود اما به عکس اتفاق افتاد و در طول زمان رفته رفته حضور مخاطب چشمگیر شد. البته علت رشد صعودی و پلکانی آن در این دوره عدم توان گروه در اطلاع رسانی در سطح وسیعتر بود که امیدواریم سازمان‌های فرهنگی زیربط برای انعکاس و پوشش به موقع خبر در این زمینه صورت اقدام کنند که صد البته رسانه‌ها در این زمینه بسیار بهتر و توانمندتر می‌توانند عمل  کنند.

شیخ جبلی پیرامون وضعیت تئاتر در اصفهان و مقایسه آن با تهران گفت: از جنبه‌های مختلف این وضعیت قابل بررسی بوده و آسیب شناسی خاص خود را می‌طلبد. پایتخت از لحاظ امکانات و  شرایط اجرا ویژگی‌های خود را دارا بوده و قیاس آن با شهر دیگری همچون اصفهان که در مرکز شهر تنها یک سالن مناسب، آن هم چند منظوره و نه اختصاصی برای تئاتر در نظر گرفته شده  قیاس مع الفارق است .

وی در پاسخ به این سئوال که برخی افراد به دلیل عدم توانایی مالی از دیدن چنین برنامه‌هایی محروم می‌شوند، افزود: ذکر این نکته که برخی به دلایل مشکلات مالی از دیدن و تماشای تئاتر محروم می‌شوند نکته به جا و قابل تاملی است که بخشی از آن با ارائه تخفیف از سوی گروه و بخشی با حمایت مالی و مادی بیشتر گروه از سوی دولت می‌توان این مشکل را بهبود بخشید تا سطح گسترده‌تری از مخاطب امکان بهره‌مندی از تولیدات هنری را داشته باشند.

کارگردان تئاتر شاد "چلمن خان" گفت: این مهم می‌تواند به‌عنوان ابزاری هدفمند و تاثیر گذار در جامعه نقش موثری در فرهنگ سازی در سطوح مختلف و مسائل اجتماعی ایفا کند.

شیخ جبلی با اشاره به سنین کودکانی که می‌توانند از خدمات گروه سایه بهره‌مند شوند، خاطرنشان کرد: اثرات عمومی و اختصاصی شایان توجهی خصوصا در رده‌های سنی کودک و نوجوان در پرورش مهارت‌های ارتباطی، افزایش اعتماد به نفس و استقلال طلبی و...در مشارکت کنندگان در کلاس‌های درام را شاهد بوده و ما نیز با تکیه بر مبانی علمی و عملی آموزش‌های خود را در رده‌های سنی مختلف برنامه ریزی کرده و با بهره گیری از تکنیک‌های تخصصی مسیر مهارت آموزی هنرجویان میسر می‌شود.

اثرات تئاتر بر کودکان و نقش آن در پر کردن اوقات فراغت

وی با اشاره به برنامه‌های مانند تئاتر در پر کردن اوقات فراغت کودکان گفت: تاثیر گذاری بر مخاطب به ویژه کودک و نوجوان در صورتی که اثر هنری از فرم و محتوای مناسب و سطح کیفی مطلوبی بر خوردار باشد اثرات غیر مستقیم، مطلوب و قابل توجهی در روان کودک و خودباوری وی خواهد داشت.

مدیر مسئول کارگاه تخصصی هنرهای نمایشی سایه افزود: با پرورش درست تخیل کودکان، می‌توان خلاقیت آنها را بر انگیخت. کودکان به تئاتر مخصوص خودشان نیاز  دارند، آثاری صریح، پر هیجان، مشارکتی و پویا.

لبخند کودکان پس از پایان نمایش

به چهره کودکان که نگاه می‌کردم رضایت و لبخند را در تک تک آنها می‌دیدم، حالشان خوب بود. مشخص بود که بازیگران کار خود را به درستی انجام داده‌اند و لبخند را بر لب کودکان نشانده‌اند به طوری که حتی پس از پایان نمایش لبخند از لبانشان دور نمی‌شد.

آترینا، هستی و حنانه سه دختر 7 و 8 ساله‌ای بودند که برای تماشای تئاتر چلمن خان در سالن نشسته بودند و صدای خنده‌هایشان به گوش می‌رسید، پس از پایان نمایش از آنها در مورد نمایش پرسیدم. آترینا گفت: نمایش خیلی خوبی بود، خیلی خندیدیم؛ شاد بود و به من در کنار دوستانم خیلی خوش گذشت. خیلی چیزها هم یاد گرفتیم. چلمن خان خیلی تنبل بود اما دخترها به او یاد دادند که آدم خوبی باشد. خیلی قشنگ بود.

هستی گفت: هر وقت اینجا نمایش باشد به همراه پدر و مادرم می‌آیم. امروز هم من و مادرم به همراه دوستانم آمدیم تا نمایش ببینیدم، خیلی خوب بود، خیلی خندیدم. آقای کارگردان هم در آخر نمایش با ما حرف زدند، من این بخش را هم خیلی دوست داشتم.

حنانه و دوستانش پس از گرفتن عکس یادگاری با بازیگران تئاتر در حال خروج بودند، هنوز لبخند بر لب داشتند و در مورد نمایش با هم حرف می‌زدند. حنانه گفت: من برای اولین بار است که برای دیدن نمایش به اینجا آمدم، نمی‌دانستم اینقدر خوب است. به مادرم می‌گویم همیشه مرا به دیدن تئاتر ببرد.

کوثر، نیایش، آیشین، مهرآسا، باربد و اشکان و خیلی از کودکان دیگر هم که برای تماشای تئاتر چلمن خان آمده بودند با خنده و شادی در حال عکس گرفتن با بازیگران بودند. دلش نمی‌آمد سالن را ترک کنند. برخی از آنها کشان کشان توسط خانواده‌ها از سالن بیرون رفتند.

صدای خنده و شادی کودکان تا دقایقی پس از پایان نمایش نیز به گوش می‌رسید و این نشان می‌دهد که این نمایش تاثیر خود را بر مخاطبانش گذاشته است. آنها با شادی منتظر بودند تا برای دیدن نمایش‌های بعدی نیز به سالن فرشچیان بیایند.

تماشای تئاتر مناسب سن کودکان آنقدر بر روحیه آنان تاثیر مثبت دارد که اگر تنها همین یک مزیت را نیز داشته باشد به دیدنش می‌ارزد. در صورتی که تماشای تئاتر نه تنها در روحیات افراد بلکه در جنبه‌های دیگر زندگی آنان مانند روابط اجتماعی، افزایش اعتماد به نفس، تصمیم گیری بهتر برای آینده، فن بیان و ... اثرگذار است.

کودکان را به دیدن تئاتر مناسب سن خودشان ببریم. آنها مخاطبان فهیم و آگاهی هستند که می‌توانند پیام نمایش را به خوبی درک کرده در مورد آن حرف بزنند و با دوستانشان و حتی بزرگترها آن را تجزیه و تحلیل کنند.

گزارش از ثریا قنبری

انتهای پیام/  ت

R41346/P1336/S6,51/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۴۵۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»

هشدار یک مدیر هنری درباره وضعیت خطرناک تماشاخانه سنگلج و آغاز اجرای نمایش «جاودی شهرزاد» در این سالن، از تازه‌ترین خبرهای این تماشاخانه قدیمی است.

اسرافیل فرج اللهی، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و دیدن نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی تماشاخانه سنگلج، در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران»، اسرافیل فرج اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور با ابراز نگرانی از وضعیت تماشاخانه سنگلج و تخریب ساختمان مجاور گفت: امروز که من در سنگلج حضور پیدا کردم، متوجه شدم داخل سالن با وجود اجراهای باکیفیت و استقبال تماشاگران حال خوبی دارد ولی متأسفانه بیرون ساختمان حال خوبی ندارد. تماشاخانه سنگلج یکی از قدیمی‌ترین سالن‌های تئاتر کشور است که از سال‌های دور آثار فاخر و اترزشمندی در آن اجرا شده است. این ساختمان که قدیمی‌ترین سالن دایر تئاتر است، هرلحظه ممکن است با تخریب غیراصولی ساختمان مجاور دچار آسیب غیرقابل جبران شود.

او ادامه داد: این مشکل چند وقتی است که گریبان این تماشاخانه کهن را گرفته است و رفع آن مطالبه جدی همه هنرمندان است. ما از وزارت میراث فرهنگی می‌خواهیم به این موضوع، ورود کند، از شهرداری توقع داریم حمایت کند تا این تماشاخانه که مهد نمایش ایرانی است، محافظت و ایمن‌سازی شده و سالم به دست نسل بعدی برسد.

فرج ‌اللهی در ادامه با ابراز خوشحالی از این که در سال جدید، هم‌زمان چند اثر از هنرمندان شهرستانی‌ در تهران روی صحنه رفته است، گفت: شعار انجمن هنرهای نمایشی همواره این بوده که تئاتر فقط تئاتر تهران نیست به همین منظور، امسال هم حوزه حمایتی اجرای نمایش را با همین دیدگاه شروع کردیم و حتی یکی از دلایل راه‌اندازی سامانه گیشه تئاتر هم حمایت از تئاتر استان‌ها بود. با راه اندازی این سایت، همه هنرمندان سراسر کشور می‌توانند روی این سامانه بلیت فروشی داشته باشند.

«جادوی شهرزاد» به سنگلج رسید

نمایش آیینی سنتی «جادوی شهرزاد» به کارگردانی احمد دهقان از یکشنبه ۹ اردیبهشت اجرای خود را در تماشاخانه سنگلج آغاز می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی تماشاخانه سنگلج، «جادوی شهرزاد» نوشته شهناز روستایی یکی از قصه‌های هزار و یک شب است که به شیوه نمایش های ایرانی اجرا می شود.

بر اساس اعلام این تماشاخانه مراسم شب چراغ این نمایش با حضور ناصر ممدوح در ساعت  ۱۷ و سی دقیقه فردا، یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

در این اثر نمایشی رعنا زرگرزاده ، آرتمیس دشتی ، نازنین دیدهور ،زهرا عسگری ، رضا حکمی ، عباس سلطانی ، شاهو فلاحی ، علی مختاری ، شیدا شلالوند ، بهزاد حاجی حسنی ایفای نقش می کنند.

در گروه موسیقی زنده این نمایش نوازندگانی همچون رضا روستا ، علی جباری ، بهزاد حاجی حسنی حضور دارند.

دستیار کارگردان ریحانه مقدم، طراح گریم سمیرا دارلودا، طراح نور حسن محمدی فرانی، طراح صحنه و لباس زینب سعیدی کوشا، طراح پوستر و بروشور روژین افشارزاده، مدیر روابط عمومی عاطفه چترروز و مدیر تبلیغات محمدامین قهرمانی از دیگر همکاران این نمایش هستند.

فروش بلیت نمایش «جادوی شهرزاد» به کارگردانی احمد دهقان را سایت گیشه تئاتر بر عهده دارد و علاقه مندان به نمایش های شاد و موزیکال ایرانی-سنتی می توانند از طریق لینک https://gishehtheater.ir/Theater/Jadooye-shahrzad نسبت به خرید بلیت های پنج روز اول این نمایش اقدام کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان