Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@19:43:13 GMT

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای بورس کالا

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۴۸۹۱۵

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای بورس کالا

فروش اوراق سلف سیمان خوزستان «عخوز»، راه اندازی قرارداد اختیار سکه طلا (سررسید دی )97 ، موافقت دولت با عرضه ذرت و جو در بورس کالا، تنها برخی از مهمترین اتفاقات تالار نقره‌ای در هفته گذشته بودند.

اقتصادآنلاین - لیلی شهیر؛ در این هفته (23 تا 28 تیرماه) رویدادها و اتفاقات مختلفی در حوزه بورس کالا رخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی این هفته، بورس کالا ارزشی به میزان حدود یک هزار و 492 میلیارد تومان داشت که یک هزار و 367 میلیارد تومان آن به بازار داخلی تعلق داشت. تالار پتروشیمی نیز با حدود 491 میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.   

گفتنی است؛ طی این هفته با رویدادهای مختلفی در بازار کالایی مواجه بودیم. از فروش اوراق سلف سیمان خوزستان «عخوز» و راه اندازی قرارداد اختیار سکه طلا سررسید دی 97 گرفته تا موافقت دولت با عرضه ذرت و جو در این بورس؛ در ادامه رویدادهای دیگری از بازار کالای این هفته را مرور می‌کنیم.

فروش ۵۰۰ میلیارد ریال اوراق سلف سیمان خوزستان

پس از تامین مالی موفق دو شرکت سیمان شرق و سیمان سپاهان در سه ماهه نخست سال جاری به ارزش نزدیک به ۵۰۰ میلیارد ریال، دیروز چهارشنبه نیز شرکت سیمان خوزستان ۵۰۰ میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد سیمان تیپ ۵ تولیدی خود را در بورس کالا به فروش رساند.

عرضه اولیه این اوراق در نماد «عخوز» به تعداد ۴۰۸ هزار و ۴۹۶ قرارداد و با قیمت یک میلیون و ۲۲۴ هزار ریال در هر قرارداد یک تنی، از طریق شرکت کارگزاری امین آوید از ساعت  ۱۰ چهارشنبه ۲۷ تیر ماه آغاز شد که کل این اوراق به فروش رفت.

قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه برابر است بازارگردانی به روش قیمت بازار با دامنه مظنه یک درصد و دامنه نوسان منفی و مثبت ۵ درصد. همچنین بازدهی این اوراق در سررسید در دو حالت قابل تبیین است. سررسید این اوراق یکسال پس از تاریخ عرضه اولیه و دوره تحویل حداکثر یکماه پس از تاریخ سررسید است. اوراق سلف موازی استاندارد سیمان به منظور تامین سرمایه در گردش شرکت سیمان خوزستان صورت گرفته است.

موافقت دولت با عرضه محصولات ذرت و جو در بورس کالا

هیات وزیران در جلسه روز گذشته که به ریاست حسن روحانی رییس‌جمهوری برگزار شد، با عرضه محصولات ذرت و جو در بورس کالای ایران موافقت کرد.

براین اساس، وبه منظور تداوم اجرای سیاست قیمت تضمینی برای محصولات ذرت و جو، افزایش شفافیت معاملات و کاهش بار مالی دولت، هیات وزیران با عرضه محصولات ذرت و جو در بورس کالای ایران موافقت کرد. سازمان برنامه و بودجه کشور موظف شد مابه‌التفاوت قیمت تابلوی بورس با قیمت تضمینی محصولات فوق‌الذکر را به علاوه کارمزد معامله در بورس، به تفکیک از محل اعتبارات مصوب قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور تأمین و پرداخت کند.

همچنین، این سازمان مکلف شد نسبت به بسترسازی، اصلاح ضوابط و مقررات موجود در رابطه با تعیین انبارهای بخش خصوصی و نحوه اخذ تضمین از آنها و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برای ورود محصولات کشاورزی طبق سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی اقدام کند.

راه اندازی قرارداد اختیار معامله سکه طلا برای سررسید دی‌ ۹۷

بورس کالا طی اطلاعیه‌ای در روز یکشنبه از راه‌اندازی قرارداد اختیار معامله سکه طلا برای سررسید دی ‌ماه ۹۷ از روز سه‌شنبه 26 تیر خبر داد.

طبق این اطلاعیه، مطابق با بند 17 مشخصات قرارداد اختیار معامله سکه طلا در شرکت بورس کالای ایران، قراردادهای اختیار خرید و فروش سکه طلا، سررسید دی ماه 1397 از روز سه شنبه مورخ 26 تیر راه اندازی و قابل معامله خواهد بود.

قراردادهای اختیار معامله بدون حد نوسان قیمتی، با دوره گشایش به مدت 30 دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با دوره عادی معاملاتی ادامه می‌یابد.

گفتنی است، در صورت افزایش قیمت سکه به بیش از دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان یا کاهش آن به کمتر از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، مطابق با نحوه درج قراردادهای اختیار معامله در مشخصات قرارداد، نماد معاملاتی جدید به نمادهای معاملاتی روز سه‌شنبه ۲۶ تیرماه اضافه خواهد شد.

شناسایی متقاضییان واقعی آلومینیوم با همکاری بورس کالا

دبیر سندیکای آلومینیوم از برگزاری نشست‌های همفکری با مسئولان بورس کالا جهت طرح و بررسی مسایل و مشکلات موجود در این صنعت از جمله پالایش متقاضیان خرید مواد اولیه و همچنین از آمادگی این سندیکا برای شناسایی واحدهای فعال خبر داد.

ابوالفضل رضایی در این خصوص گفت: سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اعلام آمادگی کرده که حاضر است در کنار بورس کالا به شناسایی واحدهای فعال کمک کند. از این طریق شرکت‌ها با توجه به نوع تولید مواد اولیه مصرفی دسته‌بندی و به بورس کالا معرفی می‌شوند تا ضمن نظارت بر نوع مصرف این واحدها، چنانچه تخلفی اتفاق افتاد به بورس کالا اطلاع داده شود.

وی ادامه داد: پیرو تشکیل این جلسات مقرر شد، بورس کالا طی نامه‌ای از شرکت‌های خریدار، پروانه بهره‌برداری، لیست محصولات، لیست‌های بیمه، قبض‌های آب، برق، گاز و گواهی‌های ارزش افزوده که نشان‌دهنده فعالیت شرکت‌ها در زمینه مورد ادعاست را تقاضا کند و در مراحل بعدی نیز اظهار‌نامه‌های مالیاتی شرکت‌ها اخذ شود. در کنار تمامی این اقدامات، سندیکا نیز برای کمک به بورس کالا به‌ عنوان یک بازوی اجرایی برای نظارت بر این شرکت‌ها از نظر نوع خرید و مصرف مواد اولیه اعلام آمادگی کرد تا به این روش بتوانیم به‌ مرور شرکت‌های واسطه‌ای، کاغذی و غیرمرتبط را از گردونه خرید و فروش آلومینیوم خارج کنیم.

عرضه همه جانبه آلومینیوم در بورس کالا بازار را متعادل می کند

رییس هیات عامل ایمیدرو در این هفته اعلام کرد: بازارهای فولاد و مس به سبب رشد ظرفیت ایجاد شده در سال های اخیر به سمت تعادل رفته اند و از نظر عرضه مشکلی ندارند. همچنین در حوزه آلومینیوم نیز عرضه عام تولیدات شرکت های المهدی و هرمزآل همراه با ایرالکو در بورس کالا، بازار را متعادل می کند.

در شرایطی که بورس کالا با همکاری انجمن های مربوطه در حال پالایش خریداران مواد اولیه است، مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو نیز بر لزوم عرضه کامل آلومینیوم در بورس کالا و پالایش متقاضیان تاکید کرده است.

مهدی کرباسیان در سلسله نشست‌ها با تشکل‌ها در دیداری با اعضای هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت:‌ به رغم چالش‌هایی که از سوی واسطه‌ها ایجاد شده، ‌تولید داخلی شمش، نیاز صنایع پایین دستی را تامین می‌کند و معضل دلالی با راهکارهای بخش خصوصی و دولت حل می شود.

وی از اعضای این تشکل خواست به صورت فعال پیشنهادات را همزمان به وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو در جهت حمایت از تولید داخلی و همچنین ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، ارسال کنند.

بورس کالا مسیری برای حمایت از تولید

بنابر دستورالعمل صادراتی اخیر، صادرات تنها از کانال تولیدکننده مجاز است. براساس این ابلاغیه که از سوی وزارت صنعت به گمرکات کشور ارسال شده است، تمامی محصولات معدنی و پتروشیمی علاوه بر اینکه باید ارز حاصل از صادرات خود را با قیمت دولتی در سامانه نیما به فروش برسانند، صادرات آنها نیز باید فقط از سوی تولیدکننده (یا نماینده رسمی) انجام شود؛ به علاوه اینکه اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز برای صادرات محصول ضرورت دارد. گفتنی است، این اقدام در راستای حمایت از بازار داخلی و تولیدکنندگان در صنایع تکمیلی در حوزه‌های فلزی و پتروشیمی عملیاتی شده است.

رییس اتحادیه آهن و فولاد گفت: اجرایی شدن مصوبه اخیر صادراتی قدم مثبتی در جهت شفافیت بازار، جلوگیری از التهاب و حمایت از تولیدکنندگان است. این تصمیم به دلیل نظارتی که ایجاد می‌کند، سهم به سزایی در کاهش رانت و قاچاق خواهد داشت.

محمد آزاد، اجرایی شدن این مصوبه را اقدام مناسبی در جهت شفافیت بازار، جلوگیری از التهاب و حمایت از تولیدکنندگان می‌داند و معتقد است: محصولات ما باید در کیفیت و کمیت به حدی باشند که اضافه بر نیاز داخل بتوان آن‌ها را صادر کرد. او افزود: این تصمیم به دلیل نظارتی که ایجاد می‌کند، سهم به سزایی در کاهش رانت و قاچاق خواهد داشت.

عرضه خرما در بورس کالا برای حمایت از نخلداران

سید راضی نوری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: طی چند سال اخیر شاهد رشد عرضه انواع محصولات کشاورزی از قیبل گندم، جو، ذرت، زعفران، شکر و ... در بورس کالا بوده ایم که چند سال بعد با شفافیت معاملات این کالاها به واسطه عرضه در بورس روبه رو می شویم اما خرما از جمله محصولاتی بوده است که از قافله عرضه های مستمر و پر حجم در بورس عقب افتاده است.

وی با بیان اینکه بازار خرما بعضا در تصاحب برهی واسطه ها قرار می گیرد، افزود: عرضه همه محصولات کشاورزی در بورس به نفع کشاورزان است به طوریکه همه محصولات  غذایی و کشاورزی باید  وارد بورس کالا شود تا تولید کننده به این نتیجه برسد با افزایش کیفیت محصولش می تواند درآمد بالاتری کسب کند این اتفاق به توسعه صنعت کشاورزی کمک خواهد کرد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: خرما محصولی گرمسیری است که تولید آن در کشور ما به بیش از ١،٥ میلیون تن در سال می‌رسد که با افزایش تعداد دوره‌های آموزشی و توسعه اقدامات مربوط به حوزه فرهنگ‌سازی می‌توانیم انواع خرما را در بورس کالا پذیرش و عرضه کنیم.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس کالا پتروشیمی کشاورزی صنعتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۴۸۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاو J6-460 در بورس کالا به فروش می‌رسد

شرکت سیبا موتور با اعلام خبر فروش این کشنده در بورس کالا یادآور شد این طرح فروش روز نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ در بورس کالا برگزار می‌شود و درصد پیش پرداخت سفارش خرید نیز معادل ده درصد خواهد بود؛ بهمن نیوز اعلام کرد، در این نوبت فروش قیمت پایه کشنده فاو ۴۶۰ معادل چهار میلیارد و ۷۷۸ میلیون تومان اعلام شده و خریداران ۹ تیرماه ۱۴۰۳ محصول خود را تحویل می‌گیرند. همچنین این معامله مبتنی بر قوانین حاکم بر بورس کالا خواهد بود.

کشنده فاو J6-460 با موتور WUXI با حجم ۱۱۰۵۰CC و گیربکس ZFدستی و استاندارد آلایندگی یورو۵ عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد. این کشنده همچنین با بهره‌مندی از سیستم‌های به‌روز نظیر ترمز اتوماتیک ضدقفل هوشمند، کنترل الکترونیکی ترمز، ضدلغزش، ترمز اضطراری هوشمند، کنترل الکترونیکی پایداری و خشک کن هوا رانندگی مطمئنی را به کاربر خود می‌دهد.

همچنین در کشنده FAWJ6-460 از مولتی مدیا، روشنایی اتوماتیک، کولر و بخاری درجا، یخچال و کتری مسافرتی، صندلی راننده با تعلیق پنوماتیک و دارای گرم‌کن و سردکن و… استفاده شده است. سیبا موتور یکی از شرکت‌های تجاری گروه بهمن و به عنوان تنها نماینده FAW در ایران شناخته می‌شود.

دیگر خبرها

  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • فاو J6-460 در بورس کالا به فروش می‌رسد
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • تامین مالی فروشگاه‌ها از طریق تسهیلات
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا
  • اولین عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۳
  • جزئیات فروش شفاف زعفران در بورس کالا
  • عرضه هزار و ۵۰۰ کیلو زعفران فردا در بورس کالا
  • ۱۵۰۰ کیلو گرم زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود
  • ۳۰ دستگاه کامیون کشنده در بورس کالا عرضه می‌شود