Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه نوشت: 
آمریکا دنیا را با صادرات سلاح خود بی ثبات نموده و بودجه هایی که می‌توانند برای ساختن فردایی بهتر مصرف شوند را به هدر می‌دهد؛ ولی سلاح‌های او حتی نتوانسته به شهروندان خودش امنیت دهد: ۳۵ درصد هزینه نظامی جهان نتوانست مانع کشته و مجروح شدن بیش از ۹۰۰۰ آمریکایی توسط ۱۵ شهروند سعودی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  برچسب ها: ظریف ، توئیت ، آمریکا

منبع: خرداد

کلیدواژه: ظریف توئیت آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۴۸۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: ایران پیش از اقدام نظامی، هشدارهای لازم را به روش‌های دیپلماتیک داده بود / زمینه‌سازی سفر رییس‌جمهور به پاکستان در حال انجام است / زمینه‌سازی سفر رییس‌جمهور به پاکستان در حال انجام است

کنعانی: تعلق کشتی توقیف شده در تنگه هرمز به رژیم صهیونیستی، محرز است
کنعانی: تعلق کشتی توقیف شده در تنگه هرمز به رژیم صهیونیستی، محرز است
سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری سال جدید، پاسخ ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در سوریه را در راستای اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود در راستای دفاع مشروع عنوان کرد.

به گزارش صدای ایران، ناصر کنعانی در این نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با عملیات شنبه شب ایران علیه رژیم صهیونسیتی اظهار کرد: ایران یک قدرت مقتدر و امنیت آفرین است.

ایران پیش از اقدام نظامی، هشدارهای لازم را به روش‌های دیپلماتیک داده بود

وی با بیان اینکه  حمله به برخی از مقرهای نظامی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی در راستای اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود در راستای دفاع مشروع  صورت گرفت ، گفت: ایران در این زمینه مسئولانه عمل کرد و پیش از اقدام نظامی، هشدارهای لازم را به روش‌های دیپلماتیک داده بود.

اهداف نظامی مورد هدف قرار گرفت/ آمریکا قدردان ایران باشد

وی با بیان این که اقدام ایران ضروری و متناسب بود و اهداف نظامی مورد هدف قرار گرفت در پاسخ به سوالی اظهار کرد: انتظار این است که دولت آمریکا، رفتار مسئولانه، دقیق و واکنش مشروع و متناسب ایران را مورد توجه قرار دهد و به جای اتخاذ رویکرد غیرمسئولانه و انتخاب الفاظ نامناسب، قدردان اقدام منطقی، مشروع، متناسب و توأم با مسئولیت ایران باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از  صحبت‌های خود گفت: توصیه ما به همه حامیان رژیم صهیونیستی این است که قدردان اقدام مسئولانه و متناسب ایران باشند و به جای انتخاب الفاظ نامناسب در ارتباط با ایران، رژیم غاصب صهیونیستی را از انجام شرارت‌های بیشتر که تبعات آن بیشتر از همه دامنگیر این رژیم خواهد بود، بر حذر دارند.

کنعانی همچنین در مورد انتشار برخی از اخبار در ارتباط با مشارکت کشور اردن در رهگیری موشک‌های ایران و همچنین احضار کاردار ایران به وزارت خارجه این کشور در روز گذشته خاطرنشان کرد: من خبر احضار کاردار ایران را دریافت کردم، اعلام کردند که این موضوع در واکنش به خبرهایی بوده که برخی از منابع خبری در ارتباط با اردن و احیاناً نقش اردن در رهگیری برخی از پرتاب‌های ایران به سمت اراضی اشغالی منتشر کرده‌اند.

کنعانی افزود: من در جایگاهی نیستم که نقش اردن را در رهگیری این پرتاب‌ها تایید و یا تکذیب کنم و این یک موضوع نظامی است که مقامات مربوطه باید در مورد آن اظهار نظر کنند.

تهران نسبت به حفظ ثبات و امنیت منطقه متعهدانه عمل کرده است

شایسته است اقدام مشروع ایران در تنبیه متجاوز مورد حمایت و تایید کشورهای منطقه و عربی و اسلامی قرار بگیرد

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تهران نسبت به حفظ ثبات و امنیت منطقه متعهدانه عمل کرده است، خاطرنشان کرد: اردن از جمله کشورهایی است که در طول این سال‌ها از ناحیه اقدامات جنایت آمیز رژیم صهیونیستی متاثر بوده است و شایسته است که اقدام مشروع ایران در تنبیه متجاوز مورد حمایت و تایید کشورهای جهان از جمله کشورهای منطقه و عربی و اسلامی قرار بگیرد.

روابط ما با اردن دوستانه است

وی  تاکید کرد: روابط ما با اردن دوستانه است و در طول ماه‌های گذشته، تماس‌های مستمری بین مقامات دو کشور وجود داشته است و گفت‌وگوهای بسیار خوبی بین وزرای  امور خارجه دو کشور در خصوص نحوه مقابله با اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی انجام شده است.

وی ادامه داد: ما امیدواریم با نگاه مشترک به تهدیدهای رژیم صهیونیستی نسبت به  موضوع صلح و امنیت در  منطقه، این گفت‌وگوها و رایزنی‌ها بین دو کشور ادامه پیدا کند.

نشست شورای امنیت فاقد دستاورد سیاسی برای رژیم صهیونیستی بود

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل در مورد پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی گفت: این نشست فاقد دستاورد سیاسی برای رژیم صهیونیستی بود.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال در  ارتباط با روابط ایران و آذربایجان و زمان بازگشایی مجدد سفارت این کشور در تهران تصریح کرد : اقدامات  خوبی برای آغاز فعالیت مجدد دیپلماتیک سفارت خانه این کشور در ایران انجام شده است  و در همین چارچوب در اواخر سال گذشته هیئت دیپلماتیک آذربایجان برای بررسی و فراهم کردن مقدمات  آغاز فعالیت این سفارتخانه به تهران سفر  کردند .

با اتمام دوران مسئولیت سفیر ایران در آذربایجان ، روند انتخاب سفیر جدید انجام خواهد شد

وی همچنین در مورد معرفی سفیر جدید ایران در باکو اظهار کرد: با اتمام دوران مسئولیت سفیر محترم ایران در آذربایجان ، روند جاری در مورد انتخاب سفیر جدید انجام خواهد شد و در حال انجام است.

 زمینه‌سازی سفر رییس‌جمهور به پاکستان در حال انجام است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال ایسنا در مورد سفر رییس‌جمهور به پاکستان و خبرهای منتشر شده در مورد این سفر از سوی رسانه‌های  پاکستانی گفت: دعوت قبلی از طرف پاکستانی برای سفر آقای رییس‌جمهور به این کشور وجود دارد.

وی ادامه داد : توافق برای انجام این سفر وجود دارد و زمینه‌سازی برای انجام آن در حال انجام است و ان‌شاءالله تاریخ قطعی انجام این سفر از سوی نهاد ریاست جمهوری به اطلاع افکار عمومی رسانده خواهد شد.

اطلاعی در مورد سفر گروسی به تهران ندارم

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد زمان سفر گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: من اطلاعی در مورد این سفر و برنامه سفر ایشان ندارم و سازمان انرژی اتمی در جریان این کار هستند.

وی ادامه داد: در چارچوب همکاری‌هایی که بین ایران و آژانس وجود دارد و رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد، سفر مدیر کل به تهران نیز  می‌تواند انجام شود.

زمینه‌سازی سفر رییس‌جمهور به پاکستان در حال انجام است

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات اخیر گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و موضوع برجام و ادعای او مبنی بر اینکه برجام مرده است، خاطرنشان کرد: اخیرا مصاحبه‌های آقای گروسی کمی زیاد شده است  و در آن رگه‌های اظهار نظرهای سیاسی بیشتر از رگه‌های فنی و تخصصی  است و قطعاً این گونه اظهارات کمکی به برجام نمی‌کند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: انتظار این است که آقای گروسی در چارچوب مسئولیت خود به عنوان مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل و اظهار نظر کند و به رفتارهای مسئولانه و همکاری‌های متعهدانه جمهوری اسلامی ایران با آژانس توجه داشته باشد و نگاه ایجابی در این زمینه داشته باشد.

وی همچنین گفت : برجام ساز و کارهای خاص خود را دارد.

تعلق کشتی توقیف شده در تنگه هرمز به رژیم صهیونیستی محرز است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با توقیف یک کشتی از سوی ایران طی روزهای گذشته در تنگه هرمز اظهار کرد: ایران در چارچوب صیانت از منافع ملی خود، طبیعتاً کلیه ترددها در تنگه راهبردی هرمز را مورد توجه قرار می‌دهد  و از نقض حاکمیت خود در این حوزه جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: ایران در عین حال متعهد به آزادی کشتیرانی مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی بوده و همواره در این چارچوب عمل کرده است و در واقع حافظ آزادی کشیرانی بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی بوده و هست.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ادامه داد : بر اساس اطلاعاتی که من در این مرحله دارم تعلق این کشتی به رژیم صهیونیستی محرز است البته این موضوع و بررسی ابعاد  آن در مراجع ذی صلاح مربوطه انجام می‌شود .

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: با توجه به نقض مقررات بین‌المللی از سوی این کشتی و عدم پاسخ مقتضی به سوالات مطروحه از سوی مراجع ذی‌ربط ایرانی این کشتی برای بررسی به داخل آب‌های سرزمینی ایران هدایت شده است و موضوع مرتبط با آن در مراجع حقوقی و قضایی ذی صلاح بررسی می‌شود و متناسب با بررسی‌ها، تصمیم مقتضی اتخاذ می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال ایسنا در مورد وضعیت خدمه کشتی توقیف شده و درخواست برخی از کشورها که خدمه کشتی از اتباع آنها هستند مبنی بر اینکه زمینه برای ارتباط کنسولی آنها فراهم شود، گفت: سوابق شناخته شده ایران در ارتباط با موضوعات انسانی نشان می‌دهد که در مورد حقوق اتباع و مسائل کنسولی مرتبط، همواره درچارچوب مقررات و ارزش‌های انسانی عمل کرده است و طبیعتاً کارکنان و خدمه کشتی توقیف شده نیز از این نگاه انسانی بهره‌مند خواهند بود.

عمان یکی از کشورهای نقش آفرینی مثبت در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده است

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست که حدود ۸۰ دقیقه به طول انجامید در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر  اخیر وزیر خارجه به عمان و اظهار نظر امیرعبداللهیان مبنی بر اینکه در این سفر در مورد پیشنهاد سلطان عمان در ارتباط با موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز  رایزنی و گفت‌وگو شده است و همچنین در مورد دیگر رایزنی ها در مورد مذاکرات برجام اظهار کرد : عمان یکی از کشورهای نقش آفرینی مثبت در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده است و سلطان محترم عمان نیز طرحی را در این ارتباط داشته‌اند و در چارچوب همان طرح به تلاش‌های سازنده و توام با حسن نیت خود در این زمینه ادامه می‌دهند.

کنعانی ادامه داد: در چارچوب استقبال ایران از نقش آفرینی عمان برای گره گشایی از مذاکرات رفع تحریم‌ها، مذاکرات خوبی بین ایران و عمان در سطوح مختلف از جمله وزیران امور خارجه دو کشور انجام شده و در سفر اخیر آقای امیرعبداللهیان به عمان این موضوع نیز  انجام شد .

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در این ارتباط ، تماس‌ها و مذاکرات در سطح مذاکره کننده ارشد ایران با دیگر طرف‌های زیربط چه در اتحادیه اروپا چه از طریق واسطه‌ها با طرف‌های دیگر ادامه دارد.

کنعانی تاکید کرد:  ایران به میز مذاکره و دیپلماسی برای دستیابی به حقوق خود پایبند است.

اگر چراغ سبز آمریکا نبود رژیم صهیونیستی شجاعت اقدام علیه کنسولگری ایران را نداشت

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه این نشست در پاسخ به سوال  خبرنگار CBS آمریکا مبنی بر اینکه آیا حرکت نظامی اخیر ایران علیه اسرائیل در چارچوب توافق صورت گرفته بین تهران و واشنگتن بود و در این زمینه هماهنگی بین دو کشور وجود داشت با توجه به تبادل پیام‌هایی که پیش از این بین دو کشور صورت گرفته بود؟ اظهار کرد: پیام‌هایی که در بازه زمانی اخیر رد و بدل شد در ارتباط با اقدام ماجراجویانه رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک ایران در دمشق بود و این انتظار وجود داشت که دولت آمریکا بر اساس منشور ملل متحد و کنوانسیون وین اقدام غاصب رژیم صهیونیستی در حمله به مقر دیپلماتیک ایران را محکوم کند ولی دولت آمریکا کاملاً برعکس این موضوع عمل کرد و از محکوم کردن این موضوع اجتناب کرد و مانع تصویب بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در مورد محکوم کردن این اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی شد.

آمریکا تلاش داشت تا مانع اقدام مشروع ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی شود

کنعانی با بیان اینکه ایران اعلام کرد که دولت آمریکا در مورد جنایت انجام شده از سوی رژیم صهیونیستی مسئول است و اگر چراغ سبز آمریکا نبود رژیم صهیونیستی شجاعت اقدام علیه کنسولگری ایران را نداشت، افزود : متعاقب جدی شدن تهران  و تصمیم قاطع ایران بعد از اتمام حجت با طرف‌های ذیربط و پس از اعلام تصمیم ایران به طرف‌های بین‌المللی، دولت آمریکا جدی‌تر از گذشته وارد شد که مانع اقدام مشروع ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی شود و تبادل پیام‌ها در این چارچوب بود.

 کنعانی با بیان اینکه آمریکا باید مسئولیت خود را می‌پذیرفت و یا اقدام بازدارنده‌ای برای جلوگیری از تکرار اینگونه جنایت‌ها از سوی رژیم صهیونیستی انجام می‌داد ولی در این راستا عمل نکرد، اظهار کرد : هیچ توافقی بین ما و هیچ طرف دیگری برای اقدام در این زمینه انجام نشد و چنین چیزی معنا و مفهوم ندارد. جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین بین‌المللی و در چارچوب حقوق ذاتی خود عمل کرد و برای اعمال حقوق ذاتی خود از هیچ طرفی اجازه نمی‌گیرد و خود را ملزم به توافق با هیچ طرفی نمی‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگر این رسانه آمریکایی گفت:  تصمیم ایران برای تنبیه این متجاوز پس از آن قطعی شد که شورای امنیت از  انجام مسئولیت خود برای تنبیه متجاوز در پی فشار کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه خودداری کرد و و در رایزنی‌های دیپلماتیک مشخص شد که اقدامی از سوی مراجع بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل با توجه به فشارهای آمریکا، انگلیس و فرانسه برای تنبیه متجاوز متصور نیست .

کنعانی تاکید کرد : ما نیز برای جلوگیری از تکرار این گونه اقدامات جنایت‌آمیز تصمیم به تنبیه متجاوز گرفتیم و جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تردیدی برای اعمال حقوق ذاتی و مشروع خود نداشته و ندارد.

ایران اکسپو از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگر از صحبت‌های خود با بیان اینکه ششمین نمایشگاه توانمندی صادرات کشور با عنوان ایران اکسپو از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، تصریح کرد:  این موضوع در راستای اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم در توسعه صادرات و رونق تجارت خارجی با مشارکت نهادهای مرتبط از جمله وزارت خانه های خارجه و صمت انجام می‌شود.

وی  همچنین با بیان اینکه به رغم تحولات اخیر و برخی از اخبار نادرست منتشر شده، کلیه نشست‌ها، رویدادها و همایش‌های دوجانبه، منطقه‌ای، بین‌المللی و  چند جانبه که قرار بود در ایران برگزار شود در زمان مقرر خود برگزار می‌شود و بر اساس رویه‌های معمول وزارت خارجه  سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران در خارج از کشور  کاملاً آمادگی دارند که شرکت مدعوین و علاقه مندان برای شرکت در این رخدادها از جمله ایران اکسپو را تسهیل کنند.

تحریم‌ها کمکی به روابط سازنده نمی‌کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر در پی اقدام ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی، اتحادیه اروپا اقدام به وضع تحریم‌های جدید اقتصادی  علیه ایران کند، ممکن است تهران  اقدام به کاهش تعهدات برجامی خود کند؟  با بیان اینکه اقدام ایران در چارچوب حقوق ذاتی خود بوده و اقدامی مشروع بود، تصریح کرد: هرگونه تحریم جدیدی سازنده نخواهد بود و این موضوعات کمکی به روابط سازنده نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در ارتباط با موضوع هسته‌ای، ایران کاملاً متعهدانه عمل کرده است  و فعالیت‌های هسته‌ای خود را مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی، پادمان هسته‌ای و همکاری با آژانس به پیش برده و ادامه می‌دهد، خاطرنشان کرد: ما مایل به گسترش ارتباطات با تمام کشورها از جمله اتحادیه اروپا در ارتباط با همکاری‌های اقتصادی مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک هستیم و براساس تجربیات گذشته، اقدامات سلبی و رفتارهای تحریمی در مورد مسائل اقتصادی، کمکی به  پیشبرد اهداف سیاسی کشورهای تحریم کننده نمی‌کند.

تا زمانی که جنایتکاران تنبیه نشوند صحبت از صلح و  ثبات در منطقه بیشتر شبیه به یک شوخی تلخ و نمایش دروغین است

وی همچنین در بخش دیگری از  صحبت‌های خود با بیان اینکه کسانی که ادعا می‌کنند که نگران موضوع صلح و ثبات در منطقه هستند باید توجه داشته باشند که نمی‌توان نسبت  به موضوع صلح و ثبات در منطقه نگران بود اما نسبت به هفت ماه تجاوز و جنایت جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین بی تفاوت بود، اظهار کرد:  ایجاد ثبات پایدار در منطقه نیازمند اعمال زمینه سازی درست و مناسب است و تا زمانی که نسبت به اعمال حقوق مردم فلسطین اقدامی انجام نشود، جنایتکاران تنبیه نشوند و کسانی که نسل‌کشی کرده‌اند مورد پیگیری قرار نگیرند و به این مسائل توجه نشود صحبت از صلح و  ثبات در منطقه بیشتر شبیه به یک شوخی تلخ و نمایش دروغین است.

کنعانی ادامه داد: کسانی که مدعی تلاش برای صلح و امنیت بین‌المللی هستند و اقدام مسئولانه ایران در تنبیه متجاوز را محکوم کردند باید پایبندی عملی خود را به صلح و ثبات نشان دهند و اقدامات جدی را  برای جلوگیری از ادامه نسل‌کشی از سوی رژیم صهیونسیتی انجام دهند و در کنار ملت فلسطین باشند به جای این که در کنار متجاوز باشند و از آن دفاع کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص موضع انگلیس درباره اقدام ایران  و احضار کاردار تهران در لندن، گفت: اقدام ایران در تنبیه متجاوز کاملا مسئولانه بود و ایران مواضع انگلیس در طفره رفتن از انجام مسئولیت‌های بین المللی خود به ویژه در  محکوم نکردن حمله به مقر دیپلماتیک ایران در سوریه از سوی رژیم صهیونسیتی را مسئولانه نمی‌داند.

جای تأسف است دولت انگلیس چشم خودش را بر جنایات آشکار رژیم غاصب صهیونیستی و اقدامات تنش زای این رژیم می‌بندد

وی افزود: جای تأسف است دولت انگلیس در حالی که چشم خودش را بر جنایات آشکار رژیم غاصب صهیونیستی و اقدامات تنش زای این رژیم می‌بندند، اقدام مشروع ایران در دفاع از خودش را غیرقابل پذیرش می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطر نشان کرد: اقدام ایران، کاملا مشروع و  در چارچوب حق ذاتی دفاع و بعد از مدت‌ها خویشتنداری بوده است و  این نشانگر رفتار حرفه‌ای ، مسئولانه و متعهدانه ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.

کشورهای اروپایی باید قدردان خویشتنداری ایران باشند

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره اقداماتی که ممکن است برخی طرف‌های اروپایی در پی حمله تنبیهی ایران انجام دهند، اظهار کرد: این کشورها باید توجه داشته باشند اقدام ایران کاملا مشروع و منطقی بود و این کشورها باید قدردان خویشتنداری ایران طی ماه‌های گذشته و رفتار مسئولانه ایران نسبت به امنیت و ثبات منطقه‌ای باشند.

وی تاکید کرد: این کشورها به جای ایراد اتهام به ایران، باید خویشتن را مورد مواخذه قرار دهند و به افکار عمومی دنیا پاسخ دهند که در مقابل هفت ماه جنایت جنگی مستمر و نسل کشی آشکار رژیم صهیونیستی چه اقدامی انجام داده‌اند و چرا به مسئولیت حقوقی، بین‌المللی، انسانی و اخلاقی خود در قبال ملت فلسطین و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی عمل نکرده‌اند.

 این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: این کشورها به جای هم‌سرایی با رژیم جنایتکار صهیونیستی، در کنار کشورهای صلح‌طلب قرار بگیرند. به جای حمایت از رژیم جنگ طلب صهیونیستی از اقدام مسئولانه ، هوشمندانه ، معقولانه و خویشتنداری و شکیبایی متعهدانه ایران در طول ماه‌های گذشته قدردانی کنند.

از هر اقدامی که منجر به توقف جنایات رژیم صهیونیستی شود، استقبال می‌کنیم

وی درباره تصویب دو قطعنامه در  شورای حقوق بشر  سازمان ملل در خصوص رژیم صهیونیستی از جمله قطعنامه ممنوعیت صادرات سلاح برای این رژیم و همچنین قطعنامه درخواست آتش بس  در غزه اظهار کرد : ایران در راستای نگاه اصولی به مسأله فلسطین از هر دو قطعنامه حمایت کرده و مطالبه بین‌المللی برای اجرای آنها را امری ضروری می‌داند.

کنعانی گفت: در خصوص قطعنامه درخواست آتش بس، متاسفانه رژیم آپارتاید صهیونیستی به عنوان بازیگری سرکش با حمایت آمریکا تاکنون اهمیتی به قطعنامه‌های شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر نداده و تحت حمایت آمریکا به جنایات جنگی و نسل کشی خود  در سرزمین‌های فلسطینی ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه قطعنامه محدودیت صادرات سلاح به این رژیم را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: ما از هر اقدامی که منجر به فشار به این رژیم برای توقف جنایات این رژیم شود، استقبال می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به ارسال سلاح برای این رژیم از سوی برخی از کشورهای غربی از جمله آمریکا  گفت: این امر نشانگر نقش دولت آمریکا در نسل کشی جاری در سرزمین فلسطین به دست غاصبان سرزمین فلسطین است.

وی افزود: ایران تصویب این قطعنامه‌ها  را تایید بین‌المللی دیگری بر ماهیت ضد بشری این رژیم تلقی می‌کند و از تصویب این قطعنامه‌ها  استقبال کرده است.

حضور نظامی آمریکا در منطقه امنیت ساز و امنیت آفرین برای دولت‌های منطقه نیست

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر اخیر  شیاع السودانی نخست وزیر عراق به واشنگتن و بحث خروج نظامیان آمریکا از عراق گفت: این موضوعی در چارچوب مناسبات دولت عراق و آمریکا است  و من  نمی‌توانم در امور دوجانبه کشورها اظهارنظر داشته باشم گرچه باید به این موضوع توجه داشت که سوابق حاکی از آن است که حضور نظامی آمریکا در کشورهای منطقه، امنیت آفرین نبوده است.

کنعانی در این ارتباط ادامه داد: دولت ، مردم و مجلس عراق در ماه‌های گذشته موضع و خواست خود را در این زمینه نشان داده اند  و ما به خواست ملت و دولت عراق احترام می‌گذاریم . البته  موضع اصولی خود را هم داریم که معتقدیم حضور نظامی آمریکا در منطقه امنیت ساز و امنیت آفرین برای دولت‌های منطقه نیست.



دیگر خبرها

  • کنعانی: ایران پیش از اقدام نظامی، هشدارهای لازم را به روش‌های دیپلماتیک داده بود / زمینه‌سازی سفر رییس‌جمهور به پاکستان در حال انجام است / زمینه‌سازی سفر رییس‌جمهور به پاکستان در حال انجام است
  • هزینه دیوانگی را خود دیوانه باید بدهد/ ایران وزنه ثبات‌بخش در خلیج فارس و شامات است
  • توئیت معنادار علی لاریجانی درباره حمله سپاه پاسداران به اسرائیل
  • ایران اسلامی به مرحله جدیدی از تصمیم‌سازی سياسی در جهان ورود می‌کند
  • ایران به مرحله جدیدی از تصمیم‌سازی‌های سیاسی در خاورمیانه و جهان ورود خواهد کرد
  • روایت دیلی تلگراف از توانمندهای صنعت پهپادی ایران
  • کدام قربانی اجازه دارد هرکسی را که می‌خواهد بکشد؟
  • سیلی ایران به اسرائیل /توئیت عضو دفتر رهبر انقلاب با هشتگ ایران قوی و انتقام بعد از حمله ایران به اسرائیل
  • با حضور ظریف برگزار می‌شود: کارگروه پژوهشی ـ کاربردی شبیه‌سازی شورای امنیت ملل متحد+ جزئیات
  • تدوین طرح مقاوم‌سازی نظام ارزی کشور در مجلس