Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@07:12:27 GMT

دوام اصلاحات مشروط به «نواصلاح طلبی» است

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۴۹۴۴۹

دوام اصلاحات مشروط به «نواصلاح طلبی» است

تهران- ایرنا- «غلامرضا ظریفیان» فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید این جریان طی سال های گذشته با ضربه های فراوان رقبایی روبرو بوده که به دنبال حذف آن بوده اند اما اکنون اصلاح طلبی برای ادامه حیات نیازمند بازنگری اساسی از درون است.

فشار جریان های رقیب، ناکامی در ارائه چهره ها و شعارهای نو، چالش روزآمدی، درک و پذیرش شرایط تازه جامعه و مطالبات کنونی مردم، از دست دادن بخش انکارناپذیری از اعتماد و پایگاه عمومی و در نهایت فرسایش گفتمانی سبب شده تا بسیاری از ناظران و تحلیلگران سیاسی، بازنگری اصلاح طلبان در اهداف و تحول اساسی در این جریان را ضرورتی گریزناپذیر برای آنان عنوان کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همین پیوند، ظریفیان در گفت و گو با گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری بیان داشت: اصلاح امری ذاتی برای اصلاحات است. بنابراین اصلاح طلبی که قائل به ارزیابی و بازبینی متناسب با زمان و مکان و نقد درونی همخوان با قواعد چهارگانه علم مدیریت یعنی فرصت ها، تهدیدها، ضعف ها و قوت ها نباشد اصلاح طلب نیست.
به گفته وی اینکه اصلاح و نقد خود را طبیعی ندانیم با منطق اصلاح طلبی در تعارض است. اصلاح طلبان اکنون نیاز به بازنگری و تغییر در عرصه استراتژی ها، سیاست ها، روش ها و حتی بازیگران دارند. ما با تحولات زیادی در عرصه های معرفتی و روشی مواجهیم که اصلاح طلبان همگام با آن باید خود را نو کنند. به عبارتی «نواصلاح طلبی» مساله ای ضروری است منوط بر اینکه در یک بستر طبیعی، همراه با منطق درست و با بهره گیری از تجارب گذشته باشد.
این فعال اصلاح طلب تصریح کرد «اگر اصلاح طلب ها نتوانند رابطه خود با آرمان های اصیلی چون آزادی، عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی را مورد بازنگری قرار دهند با خطر از دست دادن پشتوانه اجتماعی خود روبرو هستند.»
وی افزود: هر جریان اجتماعی موثری اگر بخواهد در صحنه بماند باید نقش خود را به درستی ایفا کند. جریان اصلاح طلبی هم در فرصت های مختلفی که به وجود می آید باید خود را بررسی کند و بیند آیا آن طور که جامعه به او اعتماد کرده و از او انتظار دارد پیش می رود یا خیر.
به گفته ظریفیان، اصلاح طلبی قبلا یک امر صرفا سیاسی بود ولی الان وجه اجتماعی آن بسیار پررنگ است. اگر اصلاح طلبی نتواند خود را هماهنگ با این تغییرات اجتماعی بازتعریف کند موجودیتش تهدید خواهد شد.
معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات گفت: یکی از کانون های بسیار مهم پشتوانه اصلاح طلبی نسل جوان است. نسل جوان با تحولات بسیاری در عرصه های معرفتی ، سبک زندگی و نیازها روبرو است. اگر اصلاح طلبی به فهم درست درباره این تغییرات نرسد یکی از پشتوانه های اصلی اجتماعی خود را از دست خواهد داد.
از دید ظریفیان «مسائلی چون عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی از مهم ترین دغدغه های جامعه است. اصلاح طلبی باید در این عرصه به ارائه نظریه و راهکار بپردازد وگرنه پشتوانه مردمی فراوانی را از دست خواهد داد.»
استاد بازنشسته تاریخ اسلام سخنان خود را چنین ادامه داد: البته هر پدیده ای قطعا دارای یک معارض های بیرونی است که سعی دارند آن پدیده را از صحنه خارج کنند. برای نمونه جریان اصلاح طلبی بعد از دوم خرداد 76 با تلاش های فراوانی برای حذف از بیرون روبرو شد. جناح رقیب سعی کرد اصلاح طلبی را از جرگه انقلاب خارج کند. برای همین انواع و اقسام تهمت ها و محدودیت ها را در مقابل اصلاح طلبان ایجاد کرد.
ظریفیان در خصوص اقدامات جریان رقیب اظهار داشت: این محدودیت ها هم در عرصه رهبری جنبش اصلاح طلبی بود و هم در رابطه با کنشگران آن. این مضایق در حالی رخ می داد که رقیب از انواع امکانات و حمایت ها برخوردار بود. البته در این دو دهه ثابت شد که رقیب نمی تواند این جنبش را حذف کند ولی موفق به وارد کردن ضرباتی چشمگیر به آن شد.
وی در جمع بندی اظهارات خود گفت: اصلاح طلبی جریانی است که اگر از طریق رقیب داخلی یا اپوزیسیون خارج از کشور ضد نظام از صحنه حذف شود یکی از ظرفیت های بزرگ نظام سیاسی جمهوری اسلامی از دست رفته است. با این اوصاف باید گفت اصلاح طلبی هم از بیرون آسیب پذیر است هم از درون و برای مقابله با این دو آسیب حتما باید خود را در همه ابعاد مورد بازبینی و روزآمد کردن قرار دهد.
پژوهش** 3081**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عدالت اجتماعي حقوق شهروندي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۴۹۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین یک روزنامه به روس‌ها؛ منافع‌طلبی تا کجا؟

ماریا زاخاروف سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به سفیر اسرائیل در مسکو که از او پرسید چرا روسیه حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرد گفت: «به یاد نداریم که اسرائیل حملات اوکراین به خاک روسیه را محکوم کرده باشد.»

روزنامه جمهوری اسلامی در واکنشی طعنه آمیز به این خبر نوشت: در این جواب، دو نکته وجود دارد. یکی اینکه در عین حال که روس‌ها به اوکراین تجاوز کرده‌اند و اوکراین پاسخ تجاوز آنان را داده، انتظار دارند تجاوزشان نادیده گرفته شود و طرف مورد تجاوز محکوم شود! و نکته مهم‌تر این است که معنای سخن سخنگوی وزارت خارجه روسیه اینست که اگر اسرائیل اوکراین را محکوم کرده بود، روسیه نیز ایران را محکوم می‌کرد! این، یعنی روس‌ها بشدت اهل معامله سیاسی هستند و به هیچ‌ چیز غیر از منافع خود فکر نمی‌کنند.

دیگر خبرها

  • طرح ۶ مرحله‌ای ایران برای مهار صهیونیست ها | سازمان ملل در آزمون ادعای صلح‌طلبی
  • شوی غربی برای حمایت از جنگ‌طلبی صهیونیست‌ها | دست بسته گروه ۷ در برابر ایران
  • وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود
  • اعلام موضع رییس جبهه اصلاحات در مورد بازگشت گشت ارشاد: این چه تدبیری است؟
  • رئیس جبهه اصلاحات: پاسخ ایران به اسرائیل مشروع بود
  • آذر منصوری و تلاش برای خنثی‌سازی اظهارات مثبت خاتمی
  • شجاعت و شهادت طلبی نیروهای مسلح کشور را به بازدارندگی رساند
  • چه کسی دوام می آورد؟(فیلم)
  • طعنه سنگین یک روزنامه به روس‌ها؛ منافع‌طلبی تا کجا؟
  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟