Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیاری از نمایندگان و کارشناسان اقتصادی و سیاسی، مخالفت خود را با پیوستن ایران به FATF اعلام کرده‌ و از آن به عنوان ترکمنچای دوم نام برده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ The Financial Action Task Force یا به صورت مخفف FATF یک مجموعه سیاست‌گذار پرنفوذ است که نکاتی در قالب توصیه در حوزه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم ارائه می‌کند؛ این موارد اگرچه «توصیه» نامیده می‌شوند، اما در عمل رعایت آنها برای تمامی کشورها الزامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماجرای الحاق ایران به FATF مدت‌هاست به موضوع مورد مناقشه نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبدیل شده و نظرات موافق و مخالف بسیاری، در فضای رسانه‌ها در مورد آن مطرح می‌شود.

در ماه‌های اخیر مجلس در بررسی‌ لوایح «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»، «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، «الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم» و «الحاق به کنوانسیون سازمان ملل برای مقابله با جرائم سازمان‌یافته فراملی» کش‌وقوس‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است و بسیاری از نمایندگان و کارشناسان اقتصادی و سیاسی، مخالفت خود را با پیوستن ایران به FATF اعلام کرده‌ و از آن به عنوان ترکمنچای دوم نام برده‌اند.

کنگاوری:

FATF؛ چنگال آمریکا را بر گلوی اقتصادی ایران قرار می‌دهد

کنگاوری یکی از اساتید دانشگاه و کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری نسیم خنداب، با اشاره به الحاق ایران به قرارداد FATF گفت: FATF عنوان قراردادی بین‌المللی است که در سال ۱۹۸۹ باتوجه به رشد کاذب ارزش پول در نظام سرمایه‌داری که رشد جرائم پولشویی را به دنبال داشت(توسط ۱۶ کشور و با راهبری گروه «جی ۷» به منظور نظارت دقیق و عمیق بر موضوعات مالی و جرایم ناشی از پولشویی) شکل گرفت.

کنگاوری اظهار کرد: هدف از انعقاد این قرارداد، مبارزه با پول های کثیف در سطح دنیا و ممانعت از اقدامات تروریستی در این زمینه بود، البته اجباری در پذیرش این قرارداد نبوده و هر کشور در پذیرش یا عدم پذیرش آن مخیّر بوده است.

وی در ادامه افزود: بعد از وقوع حادثه انفجار برج‌های آمریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی، مفاد دیگری مبنی بر کنترل گلوگا‌های تامین مالی تروریسم به قراردادFATF افزوده شد، که در حال حاضر از همین موضوع به عنوان اهرم فشار علیه جمهوری اسلامی ایران، در زمینه با حوادث تروریستی استفاده می‌شود.

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به اقدامات اجرایی دولت ایران در راستای قرارداد FATF گفت: بعد از تصویب قانون مبارزه با پولشویی، همکاری کشور ایران با کشورهای عضو این قرارداد در سال ۱۳۸۶ آغاز شد و دولت در راستای همگامی با این قرارداد، دستورات و برنامه‌های مختلفی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ در دستور کار خود قرار داد.

وی افزود: دولت یازدهم نیز در راستای هماهنگی با قرارداد FATF، قانون مبارزه با تأمین مالی ترورریسم را در سال ۱۳۹۴ در مجلس به تصویب رساند، بانک مرکزی نیز اقدامات بسیاری پیرامون امنیت بخشی به نظام گردش پولی به ویژه در زمینه نقل و انتقال الکترونیکی ارز در کشور اجرایی کرد.

کنگاوری متذکر شد: آنچه در نخستین نظر به چشم می‌آید، آثار مثبت این قرارداد برای جامعه جهانی است، اما زمانی که دقیق‌تر بررسی می‌کنیم، می‌بینم در جهانی که مفهوم و مصداق عناوینی چون تروریست از دیدگاه کشورها متفاوت است چندان نمی‌توان به منافع همه جانبه و جهانی این قرارداد امیدوار بود.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال از نگاه آمریکا و متحدانش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سپاه قدس، حزب‌الله لبنان، حماس، انصارالله یمن و تمامی نیروهای مقاومت که برای کسب آزادی و استقلال کشورشان تلاش می‌کنند، تروریست بد نامیده می‌شوند اما گروه‌ها و کشورهای تروریست‌پروری مانند عربستان که در راستای پیشبرد اهداف آمریکا و هم‌پیمانانش گام برمی‌دارند تروریسم خوب تلقی می‌شوند.

این کارشناس سیاسی متذکر شد: در چنین شرایطی چنانچه ما ریالی به سپاه قدس اختصاص دهیم از طرف آمریکایی‌ها متهم خواهیم شد به این که به تروریست‌ها کمک مالی می‌کنیم؛ در واقع ما با پذیرش این قرارداد چنگال آمریکا را بر گلوی امنیت کشور قرار داده‌ایم.

کنگاوری، تصریح کرد: از سوی دیگر قرارداد FATF و دیگر قراردادهای بین‌المللی با رهنمودهای استکباری و زیر نظر کشور آمریکا که دایه سرکردگی و حاکمیت جهانی را دارد، اداره می‌شود، در حالیکه کشور ایران کشوری آزادی‌خواه و طرفدار ملت‌های مستضعف جهان است به همین منظور پیوستن کشور ایران به قرارداد FATF بر خلاف منافع ملی بوده و به منزله زیر پا گذاشتن آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه توجیه دولت برای امضای این قرارداد این است که ما آن را با تحفّظ اجرا خواهیم کرد، گفت: دولت تدبیر و امید مدعی است هر جای این قرارداد که با منافع اقتصادی و ملی ما در تضاد باشد در کشور اجرا نمی‌شود در حالیکه این توجیه بسیار بی‌اساس و غیر واقعی است.

وی افزود: طی قرن اخیر بارها در قراردادهای مختلف با کشورهای اروپایی این موضوع عنوان شده و مورد تأکید قرار گرفته است که این قراردادها، سیستمی هستند و نمی‌توان بخشی از آن را اجرایی و بخشی دیگر را حذف کرد، پذیرش این قراردادها الزام به اجرای تمام آن را به همراه دارد.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: متاسفانه برخی از دولتمرادن کشور به جای بررسی اساسی موضوع عضویت در قراردادFATF و ‌پیش‌برد این عضویت براساس مؤلفه‌های منافع ملی و فرهنگ بومی کشور، تنها به ابراز اتهاماتی علیه یکدیگر بسنده کرده‌اند.

کنگاوری اظهار کرد: از سوی دیگر، بر اساس اصل ۱۵۳ قانون اساسی هر قراردادی که با فرهنگ کشور، تمامیت ارضی، امنیت و منافع ملی ما در تضاد باشد باید با تصمیم مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی، دولت و مقام معظم رهبری منعقد شود.

وی در ادامه افزود: متأسفانه فرایند قبول یا رد FATF هیچ یک از مراحل مذکور را به درستی پشت سر نگذاشته است و برخی از دولتمردان یک طرفه و به نمایندگی از دولت این قرارداد را تأیید کرده‌اند، که این عامل یکی‎‌دیگر از مشکلات وارده به فرایند بررسی و تصمیم‌گیری قراردادFATF  است.

این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد: تجربه در طول تاریخ ثابت کرده است که هرگاه ما در قراردادهای بین‌المللی به آمریکا و هم‌پیمانانش اعتماد کرده‌ایم؛ روزنه نفوذی در کشور برای پذیرش اقتدار امپریالیسم جهانی در زمینه اقتصادی، سیاسی و معاملات بانکی باز کرده‌ایم که در نهایت منجر به متضرر شدن جمهوری اسلامی ایران شده است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس:

مجلس باید موضوع تصویب FATF را منتفی بداند

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (FATF) و بیانات رهبر معظم انقلاب در این خصوص در دیدار با نمایندگان مجلس گفت: با توجه به بیاناتی که رهبر معظم انقلاب در خصوص پیوستن ایران به کنوانسیون های مختلف داشتند، مسئله FATF  تمام شده است.

سلیمی باتاکید بر اینکه دولت باید هر چه سریعتر لایحه مربوط به پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (FATF)  را پس بگیرد، اظهار کرد: این لایحه باید در دولت هم منتفی شود.

وی ادامه داد: همان طور که مقام معظم رهبری بیان کردند، مجلس شورای اسلامی باید در این خصوص به صورت مستقل قانون وضع کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی ابزار قدرت‌های سلطه‌گر خارجی نیست، اضافه کرد: همان طوری که رهبر معظم انقلاب بیان کردند مجلس رشید، عاقل و بالغ است و در این خصوص باید خود تصمیم بگیر و مسیر را مشخص کند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به تاکیداتی که رهبر معظم انقلاب داشتند، بررسی لایحه  FATF  در مجلس شورای اسلامی مشروعیت ندارد و مجلس باید در این زمینه انقلابی عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس اصل ۱۱۰ و ۸۵ قانون اساسی بررسی طرح FATF در مجلس خلاف قانون اساسی است، خاطرنشان کرد: ورود مجلس به لوایحی نظیر FATF با توجه به نظرات ولی فقیه زمان مجلس را از مشروعیت می اندازد.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی:

پیوستن ایران به FATF گره‌ای از مشکلات کشور باز نمی‌کند/اروپا برای حفظ منافع خود در برجام، برخلاف آنچه آمریکا برایش دیکته کرده عمل نمی‌کند

علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص بیانیه سست و غیر قابل اتکای اتحادیه اروپا در پایان نشست مشترک برجام گفت: باتوجه به سبقه‌ تاریخی که از کشورهای اروپایی داریم این قابل پیش‌بینی بود که اتحادیه اروپا در ادامه برجام چنین بیانیه‌ای را صادر می‌کند.

ابراهیمی با بیان اینکه کشورهای اروپایی جزو متحدین آمریکا هستند، اظهار کرد: به دلیل حجم بالای مراودات تجاری که اروپایی‌ها با آمریکا لذا برای حفظ منافع خود، خیلی قدرت مانور برای برآورده کردن توقعات جمهوری اسلامی ایران در مسئله برجام را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه کلیات رفتار اتحادیه اروپا نسبت ایران، تفاوت خیلی جزئی با رفتار آمریکا نسبت به ایران دارد، گفت: علت این تفاوت را می‌توان در این موضوع خلاصه کرد که خصومت آمریکا نسبت به ایران واضح و آشکارتر است ولی کشورهای اروپایی این خصومت خود را کمتر آشکار کرده‌اند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: بعید است که کشورهایی اروپای با خروج آمریکا از برجام و عدم همراهی اتحادیه اروپا بر قرارداد خود در مسئله برجام پایبند بمانند.

ابراهیمی تاکید کرد: در حقیقت با روابطی که بین کشورهای اروپایی و آمریکا وجود دارد، کشورهای اروپایی توان همراهی با جمهوری اسلامی ایران را ندارند و از سوی دیگر قدرت مقابله با تصمیمات آمریکا را هم ندارند.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی در ادامه برجام اولویت را حفظ منافع خود در نظر می‌گیرند، گفت: در حقیقت براساس این مهم منافع‌شان ایجاب می‌کند که رفتاری جدای از آنچه که آمریکا برایشان دیکته کرده است را اجرا نکنند.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با یادآوری این موضوع که در مدتی که آمریکا از برجام خارج شده است، شاهد شکاف گفتاری و رفتاری اتحادیه اروپا نسبت به موضوع برجام بوده ایم، اظهار کرد: ارائه بیانیه روز گذشته نشست مشترک برجام این موضوع را ثابت کرد که نارضایتی اروپایی‌ها از آمریکا برای خروج از برجام از روی ناچاری و از سر اجبار است تا بتوانند منافع خود را کسب کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی در ادامه برجام راه را برای دولت باز گذاشته است و تاکید کرده در این خصوص اقدامات متقابل را انجام دهد؛ همچنین در روزهای آتی پیشنهاد اروپا در سطح عالی کشور بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در برجام به همه دنیا ثابت کرد که به تعهدات خود پایبند است، افزود: علیرغم موج تبلیغاتی که علیه جمهوری اسلامی ایران در دنیا انجام شده بود و از ایران به عنوان خطری برای دنیا نام برده بودند، ایران با رفتار منطقی خود این تبلیغات گسترده را خنثی کرد.

ابراهیمی به اعمال تحریم های جدید آمریکا اشاره کرد و افزود: هر چند در ابتدا اعمال تحریم جدید،  مشکلاتی را برای کشور و ملت به همراه دارد ولی با اتحاد و انسجام و اتخاذ تدابیر لازم می توان این تهدید را تبدیل به فرصتی برای پیشبرد اهداف نظام دانست.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در خصوص پیوستن ایران به FATF در این شرایط گفت: پیوستن ایران به FATF در این شرایط، محدودیت های را برای کشور ایجاد خواهد کرد و می‌توان اینگونه بیان کرد که پیوستن ایران به FATF در این شرایط که تحریم ها یکطرفه اعمال می شود هیچ مشکلی را از کشور حل نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون سازمان FATF پیوستن ایران به «قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» را  ۴ ماه به تعویق انداخته و در داخل هم این مسئله مسکوت گذاشته شده است که با توجه به اتکا رفتار اروپا در برجام هفته آینده مورد ارزیابی بیشتری قرار خواهد گرفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

دولت لایحه FATF را پس بگیرد

علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (FATF) و بیانات رهبر معظم انقلاب در این خصوص در دیدار با نمایندگان مجلس گفت: بنده از همان ابتدا مخالفت خود را با این لایحه اعلام کردم و امروز هم همچنان بر موضع خود تاکید دارم.

کریمی اظهار کرد: اعتقاد دارم که پیوستن به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (FATF) به ضرر جمهوری اسلامی ایران و تشدید تحریم‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در جمع نمایندگان مجلس درخصوص پیوستن به کنوانسیون های خارجی، دولت بایستی این لایحه را پس بگیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مقابله با تامین مالی تروریسم در قانون کشور وجود دارد، اظهار کرد: دولت می تواند این قانون را اجرایی کند و اگر نیاز به تغییرات داشته باشد مجلس این آمادگی را دارد تا اصلاحات مورد نیاز این قانون را در مجلس پیگیری کند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آنچه که خودمان تشخیص می دهیم برای مقابله با تامین مالی تروریسم در قالب قوانین داخلی عمل می کنیم، خاطرنشان کرد: با توجه به مواردی که مطرح شد به طور قطع ضرورتی برای پیوستن ایران به این کنوانسیون ندارد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس:

FATF بستری برای نفوذ هرچه بیشتر دشمن

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (FATF) گفت: بایستی برای تصمیم‌گیری درخصوص چنین کنوانسیون‌هایی که یک طرف آن کشورهای غربی قرار دارند، تدابیر و عقلانیت لازم را داشته باشیم تا شاهد کمترین تبعات باشیم.

منصوری اظهار کرد: در شرایطی که هیچ حُسن نیتی از طرف مقابل ندیده‌ایم، تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی به صلاح نبوده و می‌بایست برای پیوستن و پذیرش این کنوانسیون اجازه دهیم ابتدا کشورهای غرب به تعهدات خود عمل کنند و بعد اقدام به تصویب این گونه لایحه را داشته باشیم.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصویب FATF به صلاح کشور نیست، بیان کرد: نبایستی بدون کار کارشناسی نسبت به اقدامات از قبل طراحی و برنامه‌ریزی شده برای ایران تصمیم‌گیری کنیم، بلکه در تصویب لایحه الحاق ایران به این کنوانسیون بین‌المللی باید همه جوانب را در نظر بگیریم.

وی تصویب عجولانه این لایحه را نشان ضعف دانست و گفت: تصویب این لایحه با سرعت و بدون تدابیر و عقلانیت لازم نشان از ضعف جمهوری اسلامی در برابر کشورهای خارجی خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: تجربه ثابت کرده هرکجا با قدرت بر سر میز مذاکره نشسته‌ایم، در دفاع از حقوق ملت توفیق داشته‌ایم و هر کجا که از نقطه ضعف وارد شده‌ایم موفقیتی برای کشور و ملت به همراه نداشته‌ایم.

تحلیلگر مسائل سیاسی:

FATF تکمیل کننده پازل جنگ اقتصادی دشمن علیه ایران /برجام دیگری به کشور تحمیل نشود

محمدجواد یاری، تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه در گفتگو با اراک امروز؛ با اشاره به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (FATF) گفت: در موضوع تصویب FATF نکته حائز اهمیت این است که جریان غرب‌زده داخلی تصور می‌کنند که اگر به غرب امتیاز و باج بدهند، شرایط برای آنها بهتر می شود؛ لذا این عده FATF را، بهانه‌ای برای رفع تحریم‌ها می‌دانند.

وی با بیان اینکه FBI منبع اصلی شناسایی کشورها، نهادها و افراد در لیست سیاه سازمان ملل است، گفت: بر اساس این لیست بیش از ۱۷۰ فرد و نهاد به عنوان تروریست معرفی شده‌اند که نام سپاه پاسدران، سپاه قدس، حزب الله لبنان و... در این بین هست و جالب اینکه نام از رژیم سعودی و اسرائیل به عنوان مادر ترویست‌ها در این لیست نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه نظارت منطقه‌ای در FATF بر عهده عربستان است، ادامه داد: با پذیرش FATF باید زیر بار این ننگ که عربستان بر کار ایران نظارت داشته باشد، برویم.

یاری تصویب FATF را بازی با قواعد دشمن و ضربه زدن به عمق راهبرد نظام دانست و بیان کرد: در حقیقت این همان کلاه برجام است که بر سرمان خواهد رفت چراکه بر اساس این کنوانسیون در آینده اگر از مقاومت حمایت کنیم، به بهانه حمایت از تروریست در لیست حمایت از کشورهای تروریست قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه پیوستن به FATF را خیانت بزرگی دانست و افزود: متاسفانه دولت و برخی از نمایندگان مجلس باور ندارند که امروز در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم و FATF تکمیل کننده پازل جنگ اقتصادی دشمن علیه ایران است و به جای تکیه بر توان داخلی، همچنان مذاکره را تنها راه حل مشکلات می‌دانند.

وی اضافه کرد: در واقع با پذیرش FATF تمام نقاط ضعف و قوت اقتصاد را به دست دشمن می دهیم، تا دشمن تحریم‌های خود را با برنامه‌ریزی بهتری علیه نظام اسلامی انجام دهد و این یک خیانت آشکار به نظام است که مولفه های اقتدار را یک جا به دشمن می دهیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه FATF مکمل جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران است، گفت: با پیوستن به این کنوانسیون تمامی گلوگاه‌های پنهان و پیدای اقتصاد ایران برای آمریکا روشن می شود و امکان دور زدن تحریم ها منتفی خواهد شد چراکه تحریم های آمریکا هوشمند و موثرتر می شود؛ به تعبیر دیگر پذیرشFATF به این معنا است که کارت عابر بانکی خود را با تمام رمزهایش در اختیار دزد قرار می‌دهید.

یاری بیان کرد: این عجیب است که نماینده دولت در مجلس تلاش می‌کند FATF را این گونه برای نمایندگان مجلس جا بیندازد که اگر این کنوانسیون پذیرفته شود تحریم ها برداشته می شود، در حالیکه پاسخ نمی دهد ۵ سال، با آن همه مذاکرات سنگین و کلاهی که بر سرمان رفت و هیچ گشایشی حاصل نشد، چگونه می‌توان با تصویب FATF مسئله را تحریم‌ها را رفع کرد.

این استاد دانشگاه از FATF به عنوان برجام دو نام برد که قدرت منطقه ای کشور را کاهش می دهد و تصریخ کرد: جریان غرب‌زده و غرب‌گرا در مجلس و دولت، چنین طرح های خیانت باری را به تصویب می‌رسانند تا همانند آنچه در برجام هم انجام دادند به نیابت از دشمن، بستر تضعیف مولفه‌های اقتدار کشور را فراهم کنند.

یاری خاطرنشان کرد: امیدواریم شورای نگهبان با قطعیت این مصوبه را که خلاف عقل، قانون اساسی و شرع است را رد کند تا یک برجام دیگری به کشور تحمیل نشود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۵۰۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اینکه ۱۲۰ بازرس تائید شده برای مسائل هسته‌ای کشور وجود دارد که برخی در ایران مستقر بوده و برخی در رفت و آمد هستند، گفت: این بازرسان بر حسب موضوع و برنامه توافقی به صورت منظم یا سرزده از تاسیسات هسته‌ای کشور بازدید می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد اسلامی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره ادعای رافائل گروسی رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد، به خبرنگاران اظهار کرد: گزارش‌هایی که آقای گروسی یا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام یا شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌دهد، دارای دو بخش است. بخش نخست درباره برجام و بخش دیگر آن به پادمان و ان پی تی مربوط است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در بخش پادمان و ان پی تی، روابط خوبی بین ایران و آژانس برقرار است، یادآور شد: در این بخش نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نظارت و دائم آنها در حال انجام است و دانش اطلاعاتی آنها نسبت به عملکرد ما همیشه به روز است.

اسلامی ادامه داد: ۱۲۰ بازرس تأیید شده برای مسائل هسته‌ای کشور وجود دارد که برخی در ایران مستقر بوده و برخی در رفت و آمد هستند و بر حسب موضوع و برنامه توافقی به صورت منظم یا سرزده از تأسیسات هسته‌ای کشور بازدید می‌کنند.

وی با اشاره به بیانیه توافقی اسفندماه سال گذشته میان گروسی و سازمان انرژی اتمی، مبنی بر توجه ایران به ان پی تی و پادمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هر گونه فعالیت هسته‌ای که تعامل بین ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خدشه دار کند، نمی‌پذیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی به موضوع برجام هم اشاره کرد و گفت: در بخش برجام تابع قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها هستیم و فعالیت هسته‌ای ایران در قانون اقدام راهبردی در چهارچوب پادمان است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر سه ماه یک بار به شورای حکام و ۶ ماه یک بار به شورای امنیت سازمان ملل گزارشی درباره فعالیت هسته‌ای ایران ارائه می‌دهد و موضوع انطباق یا عدم انطباق فعالیت هسته‌ای ایران با برجام محور اصلی گزارش است.

اسلامی اضافه کرد: ما هم طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، متعهد هستیم در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، شرایط فعلی به وجود می‌آید. در صورتی که اگر آنها به تعهدات خود عمل کنند، جمهوری اسلامی هم به تعهدات برجامی در خصوص بندهایی که برای برخی محدودیت‌ها وجود دارد، عمل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام به تعهدات خود عمل می‌کند، به صحبت‌های اخیر رافائل گروسی اشاره و عنوان کرد: ایشان گفتند هرچند ایران نسبت به غنی سازی بالا اقدام می‌کند ولی این به معنای برخورداری ایران از سلاح هسته‌ای نیست.

اسلامی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که آقای گروسی به حضور بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در ایران و تعاملات خوب بین ایران و آژانس اشاره کرده و انشاالله ایشان در آینده به ایران سفر خواهد کرد و تنظیمات دو طرف به روز خواهد شد.

کد خبر 745459

دیگر خبرها

  • باید از ظرفیت «بخش خصوصی» برای تحقق شعار سال بهره گرفت
  • رئیسی: گذشت زمانی که برخی می‌خواستند با برجام 2 و برجام 3 روی موشک‌ها و توانایی‌های ما معامله کنند/ ما به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که روی توانایی‌های ملت ایران که به برکت خون شهیدان به دست آمده، معامله شود
  • محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • گروسی به ایران می آید!
  • اسلامی: اگر آژانس به تعهدات برجامی خود عمل کند ما هم متعهدیم
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • المیادین: ایران قواعد جدیدی را به آمریکا و اسرائیل تحمیل کرد
  • المیادین: ایران قواعد جدیدی را به آمریکا و اسرائیل تحمیل کرد/ پاسخ‌های ایران با پیامدهایی استراتژیک
  • کیهان: عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، پدرخوانده‌ های حامی برجام هستند!